Vagnläget på Saltsjöbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6898
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Vagnläget på Saltsjöbanan

Inlägg av Odd »

Efter olyckan i Saltsjöbaden så lär ju två vagnar skrotas och två till vara obrukbara ett tag, vilket nog kommer att märkas i form av svår vagnbrist. Vad kan man tänka sig för möjligheter att låna/hyra in tåg? Kanske kan Motorvagn 15 köra i reguljär trafik mellan Igelboda och Solsidan under rusningen?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1483
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Vagnläget på Saltsjöbanan

Inlägg av Karsten »

Fyra av trettio vagnar ur drift, bortsett från övriga avställda vagnar. Tjugosex vagnar är ursprunglig utsättning, så det är ju knepigt. Standardlösningen på SB vid vagnbrist brukar vara att köra två vagnar som pendel Igelboda-Saltsjöbaden och låta de långa tågen gå Igelboda-Stockholm, på så vis sparar man in fyra vagnar.
AdrianLangemar
Inlägg: 1012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Vagnläget på Saltsjöbanan

Inlägg av AdrianLangemar »

Från störningsinformationen: "Saltsjöbanan: Direkta förstärkningsbussar mellan Fisksätra och Slussen i högtrafiken. Från Fisksätra 07.27, 07.46 och 08.07, från Slussen 17.00, 17.22 och 17.40". Alltså kommer åtminstone tre av de fyra Slussenomloppen att köras med fyra vagnar istället för sex.
m_s
Inlägg: 17
Blev medlem: torsdag 03 januari 2013 17:40

Re: Vagnläget på Saltsjöbanan

Inlägg av m_s »

Hur är det med C16-vagnarna? Finns dom kvar?
AdrianLangemar
Inlägg: 1012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Vagnläget på Saltsjöbanan

Inlägg av AdrianLangemar »

m_s skrev:Hur är det med C16-vagnarna? Finns dom kvar?
Nej, de slopades 2000 respektive 2001.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6898
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Vagnläget på Saltsjöbanan

Inlägg av Odd »

Nu borde det väl finnas utrymme att kovertera några Cx-par till för Saltsjöbanan eftersom det ser ut som att det kommer pågå ett par år till, eller?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3557
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Vagnläget på Saltsjöbanan

Inlägg av Hechtwagen »

Exakt! Ta och konvertera några av de nyaste Cx-vagnarna. Det är mer än ytterst sannolikt mer än 10 år kvar innan dagens vagnpark byts mot något annat på SB. Och så får dom ju lite att hålla på med i Hy!
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2556
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Vagnläget på Saltsjöbanan

Inlägg av roggek »

Man har aldrig funderat på att bygga om C20 2000 till ett liv på SB? (ironi) :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6898
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Vagnläget på Saltsjöbanan

Inlägg av Odd »

roggek skrev:Man har aldrig funderat på att bygga om C20 2000 till ett liv på SB? (ironi) :cheesygrin:
Frågan har varit uppe förut. En tänkbar lösning skulle vara att inkorporera Saltsjöbanan i Pendeltågsnätet och köra med X10 el X60.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Vagnläget på Saltsjöbanan

Inlägg av 2763 »

Hade kanske varit läge för ett drygt år sen att införskaffa oslos T2000 innan de tuggades ner till fragmentariska beståndsdelar.

//T
Med reservation för tyckfel.
Lennart Petersen
Inlägg: 3211
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Vagnläget på Saltsjöbanan

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev:
roggek skrev:Man har aldrig funderat på att bygga om C20 2000 till ett liv på SB? (ironi) :cheesygrin:
Frågan har varit uppe förut. En tänkbar lösning skulle vara att inkorporera Saltsjöbanan i Pendeltågsnätet och köra med X10 el X60.
Tror inte det, det kräver en omfattande ombyggnad av elektrifiering med matning för 15kV.
Det är enklare att skaffa nya likströmsfordon, vilket kan vara antingen nybyggda eller rent av konverterade växelströmsfordon. Nybyggda likströmsfordon är billigare än nybyggda för växelström.
Något liknande S-tågen i Köpenhamn kanske ?
gek
Inlägg: 1259
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Vagnläget på Saltsjöbanan

Inlägg av gek »

Lennart Petersen skrev: Det är enklare att skaffa nya likströmsfordon, vilket kan vara antingen nybyggda eller rent av konverterade växelströmsfordon. Nybyggda likströmsfordon är billigare än nybyggda för växelström.
Något liknande S-tågen i Köpenhamn kanske ?
Och just S-tåg från Köpenhamn var ju föreslagna för Saltsjöbanan i början av 1970-talet (antingen då av den nya typen eller av 1930-talsvarianten, som ju var 20 - 40 år yngre än SB dåvarande vagnar).
/Gunnar Ekeving
Lennart Petersen
Inlägg: 3211
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Vagnläget på Saltsjöbanan

Inlägg av Lennart Petersen »

gek skrev:
Lennart Petersen skrev: Det är enklare att skaffa nya likströmsfordon, vilket kan vara antingen nybyggda eller rent av konverterade växelströmsfordon. Nybyggda likströmsfordon är billigare än nybyggda för växelström.
Något liknande S-tågen i Köpenhamn kanske ?
Och just S-tåg från Köpenhamn var ju föreslagna för Saltsjöbanan i början av 1970-talet (antingen då av den nya typen eller av 1930-talsvarianten, som ju var 20 - 40 år yngre än SB dåvarande vagnar).
Ja visst fanns det sådana förslag men det föll bland annat på att man behövde göra en teknisk rockad.
Vagnarna som kom till Saltis var egentligen beställda för den nya Tunnelbana 3 men det hade bland annat genom bättre vagnomlopp och att trafiken blev lite lägre än beräknat uppstått ett vagnöverskott på T-bana 2.
Lösningen blev då att flytta över en del vagnar till T-3 och de nybeställda konverterades till att kunna gå på Saltis. Det blev "kjolar2 för att fylla ut utrynmmet till plattformen och mittersta dörrparet sattes igen för sittplatser.
Med S-tåg eller liknande skulle man ju åter kunna utnyttja Saltis breda profil fullt ut med fler platser.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3557
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Vagnläget på Saltsjöbanan

Inlägg av Hechtwagen »

Seada var det ju faktiskt så i sossesverige på den tiden att man av arbetsmarknadspolitiska skäl valde att köpa tunnelvagnar/SB:s vagnar i sverige. Köpenhamns S banetåg gav inga jobb i Örnsköldsvik.
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: Vagnläget på Saltsjöbanan

Inlägg av Andy »

2763 skrev:Hade kanske varit läge för ett drygt år sen att införskaffa oslos T2000 innan de tuggades ner till fragmentariska beståndsdelar.

//T
Det ble estimert en sum på mellom 3 og 4 millioner kr per vogn for å i det hele tatt få de kjørbare, så hadde det sikkert kostet 2-3 millioner å bygge om hver vogn....

Andreas
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Vagnläget på Saltsjöbanan

Inlägg av 2763 »

Andy skrev:
2763 skrev:Hade kanske varit läge för ett drygt år sen att införskaffa oslos T2000 innan de tuggades ner till fragmentariska beståndsdelar.

//T
Det ble estimert en sum på mellom 3 og 4 millioner kr per vogn for å i det hele tatt få de kjørbare, så hadde det sikkert kostet 2-3 millioner å bygge om hver vogn....

Andreas
Det är faktiskt väldigt lite i sammanhanget för att få billiga vagnar körbara. Det var dock inte politiskt gångbart i Oslo, där man redan lagt ner mycket pengar på vagnarna och dessutom tagit en del beslut som gjorde dem till relativt udda fåglar.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6898
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Vagnläget på Saltsjöbanan

Inlägg av Odd »

Hu fungerar annars MX3000 i Oslo? Den har väl nästan rätt bredd för att kunna passa direkt på Saltsjöbanan? Skulle man inte kunna låna en för prov och montera takströmavtagare på den....?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4685
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vagnläget på Saltsjöbanan

Inlägg av leifd »

Dessa VGF typ U2 lär visst inte vara i trafik sen i november, så de kanske går att få hem lite snabbt, om de nu skulle passa.
Förstår ja rätt så finns 47+8 tågsätt att tillgå.
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Vagnläget på Saltsjöbanan

Inlägg av Henrik Schütz »

C14/C15 och koppla ur halva motoreffekten, borde ta ett par veckor max att få tre par på spåret.

HS
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6898
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Vagnläget på Saltsjöbanan

Inlägg av Odd »

leifd skrev:Dessa VGF typ U2 lär visst inte vara i trafik sen i november, så de kanske går att få hem lite snabbt, om de nu skulle passa.
Förstår ja rätt så finns 47+8 tågsätt att tillgå.
Varför inte, egentligen. Det behövs förmodligen lite plattformsombyggnader pga fel instegshöjd men eftersom de flesta plattformar är av trä så är det nog inte några större problem.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Skriv svar