Lösning för Polhemsplatsen?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Lösning för Polhemsplatsen?
Det har ju blivit mer eller mindre kaos vid Stampbroarna och Polhemsplatsen efter ombyggnaden och omlägggningen av busslinjerna. Problemet är enligt min mening att man har samlat för många konflikter på en för liten yta. Dessutom har man prioritering för spårvagnar på två olika ställen som bryter synkroniseringen. På båda ställena går fyra linjer med nio- eller åttaminuterstrafik. När man byggde förbindelsen från Angeredsbanan till stadsnätet gick en linje med som mest tiominuterstrafik där. Man skulle kunna flytta konflikten med spårvagnarna till/från snabbspåret längre bort genom att dra spåren utmed f.d. VGJ-stationens södra sida och sedan via Åkareplatsen till Stampgatan. Då kan man göra en cirkulationsplats utanför GP-huset så att man behöver signaler bara vid Stampbroarna och Åkareplatsen. Jag gjorde en skiss på det i Google Earth: http://harald.nordius.se/GoogleEarth/Polhemsplatsen.kml
Re: Lösning för Polhemsplatsen?
Jag skulle gärna ta del av detta förslag - du brukar ha vettiga synpunkter - men hur öppnar jag en "kml-fil"?
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Lösning för Polhemsplatsen?
Med Google Earth.
Re: Sv: Lösning för Polhemsplatsen?
Hur snäv blir kurvan vid hörnet Åkareplatsen/Stampgatan?
Jag hade hellre sett att man rev det gamla stationshuset och lät spåren fortsätta rakt fram in till drottningtorget och anslöt till de andra spåren där.
Men det går inte lika snabbt och enkelt att fixa som ditt förslag. Kanske möjligt i samband med bangårdsviadukten när biltrafiken framför Centralstationen är borta.
Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
Jag hade hellre sett att man rev det gamla stationshuset och lät spåren fortsätta rakt fram in till drottningtorget och anslöt till de andra spåren där.
Men det går inte lika snabbt och enkelt att fixa som ditt förslag. Kanske möjligt i samband med bangårdsviadukten när biltrafiken framför Centralstationen är borta.
Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
Senast redigerad av Zawaq den tisdag 25 december 2012 22:43, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Lösning för Polhemsplatsen?
Oj vilket liv det blir varje gång nån föreslår att riva huset, det är ju sååå fantastiskt fint o.s.v....
Man kan väl däremot föreslå att man river spår 0 och eventuellt spår 1 på Göteborg C i samband med att Västlänken om femtioelva år tas i drift?

Man kan väl däremot föreslå att man river spår 0 och eventuellt spår 1 på Göteborg C i samband med att Västlänken om femtioelva år tas i drift?
Re: Lösning för Polhemsplatsen?
Det är inte f.d. VGJ stationshus som är problemet utan passagen förbi f.d. Posthuset. Min första tanke var också att dra spåren i Burggrevegatan fram till Drottningtorget, men då måste det bli gatuspår mitt i gatan så länge som all biltrafik ska runda Centralstationen, d.v.s. tills bangårdsviadukten är byggd. Det blev svårt att få till en vettig lösning på hållplatser och möjlighet att köra åt alla håll inklusive vändningar. Då kom jag på att man kunde köra via Åkareplatsen i stället. Kurvorna in på Stampgatan blir lite snävare än nuvarande kurvor vid Polhemsplatsen, men inte så snäva som kurvorna på Fontänbron. Innerkurvan bör kunna få 23-24 m radie.
Re: Lösning för Polhemsplatsen?
Men Posthuset är väl inget problem?
Taxiparkeringen skulle kunna flytta västerut och ligga invid Eggers (stora fastigheten på "torgets kvarter") på torget, så får eventuella hållplatser invid stationen plats där.
Men frågan är väl om det är så lyckat att flytta de hållplatserna för långt från hållplatserna på nuvarande spår (som jag antar bör ligga kvar för trafiken mot Ullevitrakten), för då blir det femtioelva meters avstånd mellan de två hållplatserna för vagnar mot Marklandsgatan-Tynnered och de två hållplatserna för vagnar mot Majorna. Inte så lyckat om resultatet blir att de som kommer från centralen tar en "snabbspåretvagn" därifrån till Brunnsparken för att byta igen, för att det blir för krångligt med utspridda hållplatslägen vid Drottningtorget.
Ett alternativ är förstås att dra spåren från Ullevi i ett upp-och-nedvänt U över Drottningtorget och ha alla hållplatser samlade som idag fast mellan ungefär där Kundtjänst+pressbyrån ligger och bilvägen. (Kundtjänst skulle då antagligen behöva flyttas, men det vore väl ändå en bra idé att flytta på kundtjänst och gärna göra om kalaset till lite något lite mer väntrumsmässigt).
Taxiparkeringen skulle kunna flytta västerut och ligga invid Eggers (stora fastigheten på "torgets kvarter") på torget, så får eventuella hållplatser invid stationen plats där.
Men frågan är väl om det är så lyckat att flytta de hållplatserna för långt från hållplatserna på nuvarande spår (som jag antar bör ligga kvar för trafiken mot Ullevitrakten), för då blir det femtioelva meters avstånd mellan de två hållplatserna för vagnar mot Marklandsgatan-Tynnered och de två hållplatserna för vagnar mot Majorna. Inte så lyckat om resultatet blir att de som kommer från centralen tar en "snabbspåretvagn" därifrån till Brunnsparken för att byta igen, för att det blir för krångligt med utspridda hållplatslägen vid Drottningtorget.
Ett alternativ är förstås att dra spåren från Ullevi i ett upp-och-nedvänt U över Drottningtorget och ha alla hållplatser samlade som idag fast mellan ungefär där Kundtjänst+pressbyrån ligger och bilvägen. (Kundtjänst skulle då antagligen behöva flyttas, men det vore väl ändå en bra idé att flytta på kundtjänst och gärna göra om kalaset till lite något lite mer väntrumsmässigt).
Re: Lösning för Polhemsplatsen?
De skall väl ändå riva VGJ's gamla stationshus när de skall börja med Västlänken.
Re: Lösning för Polhemsplatsen?
Nej, det stationshus som eventuellt kommer att rivas är BJ's gamla. Västlänken kommer att gå på andra sidan Centralen, bortom spår 16.Nupski skrev:De skall väl ändå riva VGJ's gamla stationshus när de skall börja med Västlänken.
VGJ's stationshus kan eventuellt behöva rivas när bangårdsviadukten byggs, men det är oklart hur den är tänkt att dras. Det har även kommit förslag på att dra spårvagn på bangårdsviadukten, med det är problem med lutningarna på uppfartsramperna vid Polhemsplatsen.
Re: Lösning för Polhemsplatsen?
VGJs gamla stationshus är väl alltid i farozonen, verkar som SBK letar efter anledningar för att riva det huset. För några år sedan var lösningen att riva huset, dra snabbspåret där och lägga spårvagnshållplatsen Centralstationen där Taxistationen idag ligger. Spårvägen från Stampgatan skulle dras längs Polhemsplatsens östra sida och ansluta till spårvägen vid Burgrevegatan. Scandic hotellets sneda vinkel är anpassat för detta. Spårvägen skulle så korsa Burgrevegatan melann Centralstationen och fd Posthuset. och snedda över Drottningtorget mot Brunnsparken. Enda konfliktpunkten bil-spårvagn skulle varit där på sträckan Burgrevegatan - Stampbroarna. Trafiken mot Odinsgatan skulle få ytterligare en konfliktpunkt precis vid infarten till Odinsgatan.
Det har även funnits tankar på att planskilja spårvägen vid detta område.
Men då liksom dagens idé om Bangårdsviadukten så ingår rivning av VGJs station.
Det har även funnits tankar på att planskilja spårvägen vid detta område.
Men då liksom dagens idé om Bangårdsviadukten så ingår rivning av VGJs station.
Re: Lösning för Polhemsplatsen?
Hur som helst så ligger det ett stycke fram i tiden och då blir det förhoppningsvis en bättre permanent lösning på spårdragningen. Mitt förslag var avsett som en snabb, ganska enkel fix för att lösa de värsta knutarna tills bangårdsviadukten är klar. Den kan genomföras med ett par kortare avstängningar för att lägga in växlarna i Stampgatan och ansluta snabbspåret till de nya spåren. Dessutom kan man behålla att alla linjer mot Majorna har samma hållplats och alla linjer mot Frölunda också har samma hållplats. Det kan också genomföras snabbt eftersom det inte kräver planändring, vilket en rivning av VGJ-huset skulle kräva.
Ska man göra något annat så får man göra om Drottningtorget med åtföljande lång totalavstängning ännu en gång. Det är det knappast värt, när allt ändå ska ändras när bangårdsviadukten byggs. Det man skulle kunna göra permanent för snabbspåret nu, är att ansluta det till en tunnel under centrum, men frågan är väl om inte det jobbet också kräver att man har flyttat upp bilarna på bangårdsviadukten.
Ska man göra något annat så får man göra om Drottningtorget med åtföljande lång totalavstängning ännu en gång. Det är det knappast värt, när allt ändå ska ändras när bangårdsviadukten byggs. Det man skulle kunna göra permanent för snabbspåret nu, är att ansluta det till en tunnel under centrum, men frågan är väl om inte det jobbet också kräver att man har flyttat upp bilarna på bangårdsviadukten.
Re: Lösning för Polhemsplatsen?
Fast en ombyggnad av Drottningtorget torde väl egentligen inte kräva totalavstängning, utan "bara" avstängning av ett spår i taget och lite underlig trafikering Drottningtorget-Brunnsparken under ombyggnadstiden?
Steg ett är att man bygger det mesta som ligger utanför dagens spår, givetvis. I steg två flyttar man anslutningen på spåret från Snabbspåret samt spåret mot Brunnsparkens hållplats på Norra Hamngatan. Steg tre blir att man "tar" spåret mot snabbspåret och spåret från Norra Hamngatan, steg fyra och fem blir spåren till/från Ullevi och till/från Södra Hamngatan.
Jag säger inte att det är en jättebra idé men nog borde ganska mycket av detta gå att göra utan totalavstängning.
Eller tänker du på att man vid en sådan ombyggnad borde göra om spårdragningen vid alla spårkorsen där Brunnsparken, Drottningtorget och Nordstan ansluts mot varandra sydväst om Eggers? Det är nog iofs en förträfflig idé.
Steg ett är att man bygger det mesta som ligger utanför dagens spår, givetvis. I steg två flyttar man anslutningen på spåret från Snabbspåret samt spåret mot Brunnsparkens hållplats på Norra Hamngatan. Steg tre blir att man "tar" spåret mot snabbspåret och spåret från Norra Hamngatan, steg fyra och fem blir spåren till/från Ullevi och till/från Södra Hamngatan.
Jag säger inte att det är en jättebra idé men nog borde ganska mycket av detta gå att göra utan totalavstängning.
Eller tänker du på att man vid en sådan ombyggnad borde göra om spårdragningen vid alla spårkorsen där Brunnsparken, Drottningtorget och Nordstan ansluts mot varandra sydväst om Eggers? Det är nog iofs en förträfflig idé.
Re: Lösning för Polhemsplatsen?
Den i särklass enklaste lösningen för att få bort alla köer kring Polhemsplatsen, måste vara att stänga all trafik, utom nyttofordon = fordon med särskilt tillstånd, på sträckan Stampbroarna - Nils Ericssonplatsen. Det finns inget behov för trafik på sträckan med privatbilar. Tillfart till Centralen kan ske via leden till NilsEricssonterminalen, så också till Femmans parkeringshus. Utfart från området kan också ske via leden.
Re: Lösning för Polhemsplatsen?
Det skulle leda till ökade köer någon annan stans. T.ex. skulle det nog bli mera trafik vid Järnvågen där det redan nu är besvärligt för bussar som går den vägen. Men om prognoserna håller så ska trafiken minska med 20-25 % p.g.a. trängselskatten och då blir det mindre köer.Staffan A skrev:Den i särklass enklaste lösningen för att få bort alla köer kring Polhemsplatsen, måste vara att stänga all trafik, utom nyttofordon = fordon med särskilt tillstånd, på sträckan Stampbroarna - Nils Ericssonplatsen. Det finns inget behov för trafik på sträckan med privatbilar. Tillfart till Centralen kan ske via leden till NilsEricssonterminalen, så också till Femmans parkeringshus. Utfart från området kan också ske via leden.
Re: Lösning för Polhemsplatsen?
Två punkter som skulle kunna minska köerna är dels infarten till på/avstigningsplatsen bakom Nils Ericson Terminalen, där det ibland blir köer och gridlock i rondellen och ut på vägarna fram till rondellen. Dels infartsköerna in i Nordstans parkeringshus som även de kan ge köer bort till och ibland upp på Göta Älvbron.
Bakom NET skulle man kunna ta bort ett antal parkeringsplatser och göra på/avstigningszon på båda sidor om ett breddat körfält. Kanske också en teknisk lösning med en detektor var det finns en ledig plats, så att inte alla köar till den precis efter rondellen. Sådana finns i ett parkingsgarage i Haga, fungerar väldigt smidigt, bara att köra till en grön lampa, och när bilen är inkörd tänds en röd lampa.
Bakom NET skulle man kunna ta bort ett antal parkeringsplatser och göra på/avstigningszon på båda sidor om ett breddat körfält. Kanske också en teknisk lösning med en detektor var det finns en ledig plats, så att inte alla köar till den precis efter rondellen. Sådana finns i ett parkingsgarage i Haga, fungerar väldigt smidigt, bara att köra till en grön lampa, och när bilen är inkörd tänds en röd lampa.