Stockholms central = T-centralen?

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
LÅ1

Stockholms central = T-centralen?

Inlägg av LÅ1 »

Bildtexterna till artikeln på svd.se om branden på Stockholms central i går, 18 nov, visar bilder från centralstationen. Bildtexten säger att det är T-centralen.
Kanske inte enda artikeln om händelsen där man blandar ihop dessa båda stationer? Ihopblandningen är i alla fall vanlig i alla möjliga sammanhang.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
kildor

Re: Stockholms central = T-centralen?

Inlägg av kildor »

Ja, det kan man lugnt säga. Det är mycket vanligt att Stockholms central kallas T-Centralen. Men mindre vanligt med det omvända.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Vilket inte är så konstigt då många ser stationerna som en och samma station. Folk har även en tendens att vilja förenkla saker i vardagen och då är det enklare att ha samma namn på hela komplexet. Jag har heller aldrig varit med om att det uppstått någon förvirring för att folk har kallat Stockholm C för T-centralen.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Tja, Farsta strand är två olika stationer med ungefär samma gångavstånd mellan sig som Tce och Cst, så det är väl inte så konstigt att folk ser dessa som samma, då SL inte kan vara konsekventa.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Mathias Lindow

Inlägg av Mathias Lindow »

Som Österskärsbo använder jag ibland Östra station som namn för hela det områdetområdet... vilket har föranlett att när jag ska ange resrutt för någon som skall besöka mig att de ska byta vid t-banestation Östra station. Slutar med att jag får åka och hämta dem i Mörby centrum.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Ja att inte SL kan ta sig i kragen och döpa om T Tekniska Högskolan till Östra Station. Hade man trott att RB skulle finnas kvar efter att tunnelbanan byggts ut så hade man nog döpt T stationen till just Östra Station.
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Mathias Lindow skrev:Som Österskärsbo använder jag ibland Östra station som namn för hela det områdetområdet... vilket har föranlett att när jag ska ange resrutt för någon som skall besöka mig att de ska byta vid t-banestation Östra station. Slutar med att jag får åka och hämta dem i Mörby centrum.
När jag körde på Bana 2 så ropade jag alltid ut Tekniska Högskolan-Östra Station, på Bana 1 så ropade jag ut Farsta Centrum. Har för mig att det fanns flera förare som gjorde likadant. Vad det gäller Farsta Strand hette järnvägsstationen Södertörns Villastad tidigare.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

C12C3C3C12 skrev:Vad det gäller Farsta Strand hette järnvägsstationen Södertörns Villastad tidigare.
Det namnet kunde man kanske ta tillbaka för att få en absurd upplevelse - villastaden med femtioelvavåningshöghusen :mrgreen:
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:
C12C3C3C12 skrev:Vad det gäller Farsta Strand hette järnvägsstationen Södertörns Villastad tidigare.
Det namnet kunde man kanske ta tillbaka för att få en absurd upplevelse - villastaden med femtioelvavåningshöghusen :mrgreen:
Om jag minns rätt av det jag läst för länge sedan så var det ett stort område som kallades Södertörns Villastad. Men så värst många villor blev aldrig byggda.
Det finns en Wikipediasida också förstås.

När det gäller samma resp. olika namn på närliggande stationer så kan man komma ihåg att T-centralen hette Centralen en kort tid i T-stationens ungdom. Det ändrades för att man var rädd för sammanblandning och missförstånd. Nu tycks man vara där i alla fall! Fast tvärtom kanske man kan säga.
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

LÅ1 skrev:
M_M skrev:
Om jag minns rätt av det jag läst för länge sedan så var det ett stort område som kallades Södertörns Villastad. Men så värst många villor blev aldrig byggda.
Det finns en Wikipediasida också förstås.

När det gäller samma resp. olika namn på närliggande stationer så kan man komma ihåg att T-centralen hette Centralen en kort tid i T-stationens ungdom. Det ändrades för att man var rädd för sammanblandning och missförstånd. Nu tycks man vara där i alla fall! Fast tvärtom kanske man kan säga.
Man var inte bara rädd för att folk skulle gå fel. Det var ett konstaterat faktum att folk gick fel, oftast landsortsbor, var de dessutom sent ute så var det lätt att de missade sitt tåg. Därför bytte man namn på T-stationen.

Idag händer det att folk kommer och säger att de vill till "stationen", varvid jag frågar vilken station då vi har 100 stationer i tunnelbanan. Då förtydligar de sig till järnvägsstationen (eller oftare tågstationen), varvid frågan blir vilken järnvägsstation/tågstation de vill till. Då blir en del tykna. :mrgreen:
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Christer J skrev:Idag händer det att folk kommer och säger att de vill till "stationen", varvid jag frågar vilken station då vi har 100 stationer i tunnelbanan. Då förtydligar de sig till järnvägsstationen (eller oftare tågstationen), varvid frågan blir vilken järnvägsstation/tågstation de vill till. Då blir en del tykna. :mrgreen:
Och alla 100 T-banestationer, och en massa andra stationer i Stockholm, är ju tåg-stationer. Eller det går i alla fall tåg där. Formellt sett är väl även T-banan en järnväg, men säger man Järnvägsstation så tänker jag bara på stationer vid Trafikverkets spår. Tågstation låter för mig som en station där det bara stannar pendeltåg och andra lokaltåg.

Säger man bara station, lite så där ospecifiserat, så tänker jag i första hand på en järnvägsstation. Inte poststatation, telefonstation etc.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

LÅ1 skrev: Formellt sett är väl även T-banan en järnväg
Formellt sett är T-banan en tunnelbana. Den svenska lagstiftningen skiljer mellan tre slag av spåranläggningar, järnväg, spårväg och tunnelbana. Det finns en lag för järnväg och en annan för spårväg och tunnelbana. Tunnelbana kan betraktas som ett specialfall av spårväg, en spårväg som är helt avskild från vägtrafiken. I London däremot är tunnelbanorna järnvägar, men i Tyskland är de som i Sverige helt avskilda spårvägar.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Harald skrev:
LÅ1 skrev: Formellt sett är väl även T-banan en järnväg
Formellt sett är T-banan en tunnelbana. Den svenska lagstiftningen skiljer mellan tre slag av spåranläggningar, järnväg, spårväg och tunnelbana. Det finns en lag för järnväg och en annan för spårväg och tunnelbana. Tunnelbana kan betraktas som ett specialfall av spårväg, en spårväg som är helt avskild från vägtrafiken. I London däremot är tunnelbanorna järnvägar, men i Tyskland är de som i Sverige helt avskilda spårvägar.
OK! :)
Skriv svar