Del i avtalet ger nya entreprenören rätt att välja. Den 6 januari nästa år tar tyskägda Arriva över driften av Roslagsbanan.
Lokförare har tidigare uttryckt oro över uppsägningar eftersom Arrivas bud i upphandlingen var betydligt lägre än konkurrenternas.
Nu kan Lokaltidningen Mitt i avslöja att en klausul i avtalet ger Arriva rätt att strunta i tågenunder kvällar och helger – hela Roslagsbanan kan i stället köras med buss ifall det blir billigare.
http://arkiv.mitti.se:4711/2012/33/vall ... -005-A.pdf
Buss kan ersätta tågen på kvällar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Buss kan ersätta tågen på kvällar
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
- Hechtwagen
- Inlägg: 3561
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Buss kan ersätta tågen på kvällar
Så gjorde Connex också när dom härjade på RB! Blir nog mycket buss när Arriva märker att miljonerna rinner ur verksamheten!
Re: Buss kan ersätta tågen på kvällar
Allvarligt talat tror jag effekten kommer bli rätt liten. Däremot så kan man ju fråga sig varför SL sätter så pass tidig möjlighet att starta. Efter 23.00 skulle väl kunna vara rätt rimligt men innan dess är det ändå rätt mycket resenärer. Det är väl också efter 23.00 som jag tror det kan bli aktuellt för Arriva (en del tycker kanske det är illa nog)
Att jag tror effekten blir liten är inte för att jag tror att Arriva är någon välgörenhetsinrättning, utan av främst följande skäl:
1. Den enda linje som i någon större utsträckning utifrån resandeunderlag och praktiska omständigheter går att ersätta med buss är Näsbypark-grenen.
2. Då fordonsomloppen (och då även personalen) merutnyttjas genom att ha omlopp som omväxlande trafikerar Näsbypark-Österskär, blir vinsten 1 fordon, trots att det krävs 2 för trafiken. 1 tågfordon har samma persoanlstyrka som 2 bussar.
3. Kundnöjdheten är ett viktigt styrmedel i det nya avtalet. Man får alltså inte reta upp trafikanterna för mycket. Skulle man börja köra buss för tidigt, så skulle nöjdheten med trafiken minska radikalt och Arriva skulle riskera viten.
4. Avtalet bygger på att antalet passagerare ökar. Är folk missnöjda eller tar bilen istället, förlorar man alltså intäkter.
5. Man har olika ersättning för buss och tåg. Eftersom medelreslängden troligen är längre för Roslagsbanan än bussarna, och att (mot normalfallet) ersättningen per passagerare i grunden (alltså även per km) är högre för Roslagsbanan än buss, är det inte så att lika antal passagerare i en buss, respektive i Roslagsbanan ger betydligt större intäkt för den senare. Det är alltså inte säkert att Arriva ökar vinsten genom att köra buss.
5. För de längre linjerna krävs - genom att restiden blir längre - fler bussar än tåg. Detta innebär att det inte är så enkelt som att man spar in en konduktörslön.
6. Som förartjänster/konduktörstjänster (med heltidsarbetande - vilket Arriva i sin reklam säger sig vilja ha) ser ut i regel, har man ingen större vits av att sluta trafiken avsevärt tidigare. Någon timme kan vara lönsamt för att slippa ta ut någon sen intjänst, men i övrigt brukar det vara ganska naturligt att sluta trafiken den tid som görs nu (på ett ungefär), möjligen något tidigare.
Sedan kan det förstås finnas andra skäl till att man vill göra instränkningar - men då mer hänförbara till behov av vagnunderhåll, och eller spårunderhåll. Men då ligger vinsten snarare i att effektivisera den delen än i själva driften.
Att jag tror effekten blir liten är inte för att jag tror att Arriva är någon välgörenhetsinrättning, utan av främst följande skäl:
1. Den enda linje som i någon större utsträckning utifrån resandeunderlag och praktiska omständigheter går att ersätta med buss är Näsbypark-grenen.
2. Då fordonsomloppen (och då även personalen) merutnyttjas genom att ha omlopp som omväxlande trafikerar Näsbypark-Österskär, blir vinsten 1 fordon, trots att det krävs 2 för trafiken. 1 tågfordon har samma persoanlstyrka som 2 bussar.
3. Kundnöjdheten är ett viktigt styrmedel i det nya avtalet. Man får alltså inte reta upp trafikanterna för mycket. Skulle man börja köra buss för tidigt, så skulle nöjdheten med trafiken minska radikalt och Arriva skulle riskera viten.
4. Avtalet bygger på att antalet passagerare ökar. Är folk missnöjda eller tar bilen istället, förlorar man alltså intäkter.
5. Man har olika ersättning för buss och tåg. Eftersom medelreslängden troligen är längre för Roslagsbanan än bussarna, och att (mot normalfallet) ersättningen per passagerare i grunden (alltså även per km) är högre för Roslagsbanan än buss, är det inte så att lika antal passagerare i en buss, respektive i Roslagsbanan ger betydligt större intäkt för den senare. Det är alltså inte säkert att Arriva ökar vinsten genom att köra buss.
5. För de längre linjerna krävs - genom att restiden blir längre - fler bussar än tåg. Detta innebär att det inte är så enkelt som att man spar in en konduktörslön.
6. Som förartjänster/konduktörstjänster (med heltidsarbetande - vilket Arriva i sin reklam säger sig vilja ha) ser ut i regel, har man ingen större vits av att sluta trafiken avsevärt tidigare. Någon timme kan vara lönsamt för att slippa ta ut någon sen intjänst, men i övrigt brukar det vara ganska naturligt att sluta trafiken den tid som görs nu (på ett ungefär), möjligen något tidigare.
Sedan kan det förstås finnas andra skäl till att man vill göra instränkningar - men då mer hänförbara till behov av vagnunderhåll, och eller spårunderhåll. Men då ligger vinsten snarare i att effektivisera den delen än i själva driften.
Re: Buss kan ersätta tågen på kvällar
Är det verkligen så illa att tågen går tomma på kvällstid? Då är ju Roslagsbanan inte attraktiv...SL kundforum skrev:Det nya avtalet ger mer spelrum för utförande entreprenör att planera trafiken, och ger betalt per bekräftad påstigande. Idag körs ofta kvällsavgångarna med bara en vagn i trafik medan de andra två släckts och låsts. Då kanske entreprenören måste se på hur mycket det försämrar kvalitén att faktiskt köra en buss (eller två) kontra att köra nästan tomma tåg. Vi har helt enkelt givit entreprenören friare händer, i hopp om att få en mer flexibel resursanvändning. SL betalar per resenär, sedan är det upp till entreprenören att erbjuda dem attraktiv trafik.
Går inte X10p att köra som enkelvagnar?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Buss kan ersätta tågen på kvällar
Nej, tågen är inte tomma, ja några X10p är ombyggda med barnvagnsplats, och därför lämpliga dom enkelvagnar, om dom har ATC i båda hytter vet jag ej.
- Karsten
- Inlägg: 1483
- Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
- Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!
Re: Buss kan ersätta tågen på kvällar
Tåg mot Stockholm på sena kvällar har på alla banor låg beläggning. Åt andra hållet är resandet stort. X10p går att köra som enkelvagnar, men eftersom det är väldigt få avgångar som klarar sig med en vagn åt båda hållen körs det planenligt endast med tre eller sex vagnar. Barnvagnsplats finns endast i en X10p, nr 214.roggek skrev:Är det verkligen så illa att tågen går tomma på kvällstid? Då är ju Roslagsbanan inte attraktiv...SL kundforum skrev:Det nya avtalet ger mer spelrum för utförande entreprenör att planera trafiken, och ger betalt per bekräftad påstigande. Idag körs ofta kvällsavgångarna med bara en vagn i trafik medan de andra två släckts och låsts. Då kanske entreprenören måste se på hur mycket det försämrar kvalitén att faktiskt köra en buss (eller två) kontra att köra nästan tomma tåg. Vi har helt enkelt givit entreprenören friare händer, i hopp om att få en mer flexibel resursanvändning. SL betalar per resenär, sedan är det upp till entreprenören att erbjuda dem attraktiv trafik.
Går inte X10p att köra som enkelvagnar?
Re: Buss kan ersätta tågen på kvällar
Har erfarenhet av ersättningstrafik med buss på Näsbypark och kan säga att det fungerar dåligt. Det saknas vettiga vägar som går samma sträcka som tåget. Tåget tar 20 minuter en sträcka. Bussen tog (i lågtrafik) motsvarande 30 minuter en sträcka, men det finns inga vettiga vändpunkter i Näsbypark för bussar. Bussen var dessutom ofta sen eller körde fel väg. Det blir också svårt att hitta alternativa vägar. Ett alternativ med buss Danderyds sjukhus-Ösby-Djursholms torg-Altorp-Näsbypark vore möjligt (läs förlängd 606), likaså tåg-anslutande bussar från Täby centrum. Indragen trafik efter 22-23 känns dock mer logiskt. Oavsett så blir det försämringar för boende i Näsbypark som skall till eller från Stockholm.
PS. Sista tåget från Stockholm 00:10 mot Näsbypark tenderar att ha mycket bättre beläggning än tågen timmarna innan.
PS. Sista tåget från Stockholm 00:10 mot Näsbypark tenderar att ha mycket bättre beläggning än tågen timmarna innan.