Sida 1 av 1

Helsingfors 10-11.2012

Postat: fredag 19 oktober 2012 16:10
av Albert
De nya metrotågen som skaffas till Helsingfors beställs av den spanska materialtillverkaren Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A., förkortat CAF.

En ny spårvagnslinje 9X kör 3.11.2012 - 6.1.2013 Västra terminalen - - Järnvägsstationen - Senatstorget - Snellmansgatan - Elisabetsgatan - Kajsaniemigatan (inte motsatt riktning) - Järnvägsstationen - - Västra terminalen. Trafikeras när det är livligast i Västra terminalen lö - sö kl 17 - 20.
Efter 6.1.2013 blir det en annan linje.

Re: Helsingfors 10-11.2012

Postat: onsdag 24 oktober 2012 21:49
av indigirka
Också en sorts nyhet från Helsingfors: HST har nyligen publicerat de officiella litterorna för Helsingfors spårvagnar. De är:

MLNRVI = ledvagn med låggolvsmellandel, första serien
MLNRVII = ledvagn med låggolvsmellandel, andra serien (numren 71 - 112)
MLNRVIII =Transtechvagn
MLRV = Variotram
NRVI = Äldre Valmet-ledvagn (numren 31-70)
NRVII = Nyare Valmet-ledvagn (numren 71-112)
MAN = Kort Mannheimvagn
MLMAN = Mannheimvagn med låggolvsmellandel

Förkortningarnas betydelser:
RV=raitiovaunu=spårvagn
NRV=nivelraitiovaunu=ledspårvagn
ML=matalalattia=låggolv
MAN=Mannheim

I praktiken finns det dock en hel del variation i att hur vagnarna benämns (även inom den interna kommunikationen på HST). MLNRVII har t.ex. traditionellt nästan alltid kallats för enbart MLNRV, NRVI för NrI och NRVII för NrII.

Re: Helsingfors 10-11.2012

Postat: torsdag 25 oktober 2012 4:18
av Zill
Albert skrev:De nya metrotågen som skaffas till Helsingfors beställs av den spanska materialtillverkaren Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A., förkortat CAF.
Ugh.

Washington, D.C., USAs Metro (WMATA) har haft stora barnsjukdomsproblem med sina CAF tunnevagnar.

EDIT: NTSB (USAs haverikommission) rapport: Derailment of Washington Metropolitan Area Transit
Authority Train near the Mt. Vernon Square Station
Washington, D.C.
January 7, 2007
(.pdf, ca 1 MB)
Train 504 was made up of 5000-series cars designed and fabricated by Construcciones Y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) of Madrid, Spain. The 5000-series cars were delivered to WMATA between April 17, 2001, and June 11, 2004. The 192 cars in the series were numbered 5000 through 5191.

Re: Helsingfors 10-11.2012

Postat: måndag 15 september 2014 12:30
av Bussmicke
indigirka skrev:Också en sorts nyhet från Helsingfors: HST har nyligen publicerat de officiella litterorna för Helsingfors spårvagnar. De är:

MLNRVI = ledvagn med låggolvsmellandel, första serien
MLNRVII = ledvagn med låggolvsmellandel, andra serien (numren 71 - 112)
MLNRVIII =Transtechvagn
MLRV = Variotram
NRVI = Äldre Valmet-ledvagn (numren 31-70)
NRVII = Nyare Valmet-ledvagn (numren 71-112)
MAN = Kort Mannheimvagn
MLMAN = Mannheimvagn med låggolvsmellandel

Förkortningarnas betydelser:
RV=raitiovaunu=spårvagn
NRV=nivelraitiovaunu=ledspårvagn
ML=matalalattia=låggolv
MAN=Mannheim

I praktiken finns det dock en hel del variation i att hur vagnarna benämns (även inom den interna kommunikationen på HST). MLNRVII har t.ex. traditionellt nästan alltid kallats för enbart MLNRV, NRVI för NrI och NRVII för NrII.

Vet du vad Variotram 201-240 hette innan MLRV?

Re: Helsingfors 10-11.2012

Postat: tisdag 16 september 2014 19:16
av indigirka
Bussmicke skrev: Vet du vad Variotram 201-240 hette innan MLRV?
De hette endast Variotram. Praxisen att ge litteror åt spårvagnarna i Helsingfors är inte mer än två år gammal.

Re: Helsingfors 10-11.2012

Postat: onsdag 17 september 2014 22:10
av RAIDEr
indigirka skrev:De hette endast Variotram. Praxisen att ge litteror åt spårvagnarna i Helsingfors är inte mer än två år gammal.
Nej.
Det har varit litteror på 1940-talet. Jag har en list.