Båter går från Heysham (bilfärja) norr om Blackpool och från Liverpool (katamaran). Sommartid även från Dublin och Nordirland.
:Dlle.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Ska man vara riktigt noga (och det brukar britterna gärna vara i såna här sammanhang) så är inte Isle of Man en del av det Förenade Kungadömet, utan en sk Crown Dependancy. Självstyrande under drottningen. I alla fall om man ska tro engelskspråkiga Wikipedia.Olle skrev:[...]denna ö som är en del av det förenade kungadömet. Egna pengar och egna frimärken. [...]
Ja där ser man. Mycket intressant, speciellt att de inte är med i EU eller har hängavtal (som Norge), och att engelsmän inte får jobba på ön. Men at Bettan är på mynten förvillade mig att tro att de hade samma status som Wales, Skottland och Nordirland. Undrar hur det är med kanalöarna, även de har egna mynt och frimärken. Isle of Wight har jag varit på men de verkar vara en del av England. De har dessutom en egen "tunnelbana". Men det har även Gernsey bland kanalöarna.Kristofer skrev:Ska man vara riktigt noga (och det brukar britterna gärna vara i såna här sammanhang) så är inte Isle of Man en del av det Förenade Kungadömet, utan en sk Crown Dependancy. Självstyrande under drottningen. I alla fall om man ska tro engelskspråkiga Wikipedia.Olle skrev:[...]denna ö som är en del av det förenade kungadömet. Egna pengar och egna frimärken. [...]
De Norska regelverket för Svalbard baseras på det faktum att Svalbard i grunden är ett Internationellt territorium som Norge har fått äran av att förvalta. Det vill säga lag och ordning hanteras av Norge men alla undertecknarländerna av Svalbardtraktaten har samma rätt till området. En följd av detta är att det finns några stora Ryska bosättningar samtidigt som det finns till exempel Polska forskningsstationer. Dessutom har Norge inte beskattningsrätt vilket innebär att det i praktiken är skattefritt att jobba på Svalbard. Samt att sådana gotterier som Sprit och Tobak säljs skattefritt.M_M skrev:Norge har en annan typ av immigrationsregler för Svalbard om jag förstått rätt.
Intressant vilka intressanta sidospår man kan lära sig saker om!Claes Thure Moberg skrev:De Norska regelverket för Svalbard baseras på det faktum att Svalbard i grunden är ett Internationellt territorium som Norge har fått äran av att förvalta. Det vill säga lag och ordning hanteras av Norge men alla undertecknarländerna av Svalbardtraktaten har samma rätt till området. En följd av detta är att det finns några stora Ryska bosättningar samtidigt som det finns till exempel Polska forskningsstationer. Dessutom har Norge inte beskattningsrätt vilket innebär att det i praktiken är skattefritt att jobba på Svalbard. Samt att sådana gotterier som Sprit och Tobak säljs skattefritt.M_M skrev:Norge har en annan typ av immigrationsregler för Svalbard om jag förstått rätt.
Vissa delar av Svalbardtraktaten är dessutom omstridda i modern tid. Till exempel Fiskerizon och Ekonomisk zon.