Cykelvänlig stad
Postat: måndag 10 september 2012 22:46
Det är väl inget tvivel om att USA är bilens hemland och Los Angeles är en stad som är byggd med bilen som förutsättning. Någon bilfientlighet finns knappast där, men ett samhälle som är så beroende av bilen, får förstås också i högre grad än andra känna på bilismens nackdelar. Därför försöker man uppmuntra folk att använda andra transportmedel inklusive cykel. I Sverige blev trafikplanerarna tagna på sängen av cyklingens renässans för cirka 40 år sedan. De trodde att de hade blivit av med cyklarna och kunde planera sina trafikmaskiner för att bilarna skulle susa fram obehindrade av allt annat. Och så började det dyka upp en massa cyklar igen, dessa omoderna symboler för en gången tid. Reaktionen blev förstås att på olika sätt försöka skaffa dem ur vägen så att de inte hindrade bilarna. I USA tycks inställningen vara en annan. Nedan visar jag några bilder från Santa Monica i Los Angeles county.

Här sätter vi tonen. Det är inte "håll er undan cyklister" som gäller utan "samsas om vägen".

Naturligtvis ska man kunna få med sig cykeln om man tar bussen till en annan del av staden. Alla bussar har cykelställ. Notera strecket med cykelsymbolen på marken. Vad det betyder ser vi på nästa bild.

Strecket är en anvisning om var man ska ställa sig för att påverka den fordonsstyrda signalen. Sånt får man ju gissa sig till i Sverige om signalen alls låter sig påverkas av cyklar.

Men vad i hela friden? "Väj för cyklar"! Så kan man väl inte göra.

I Sverige vill trafikplanerarna att vi ska göra den s.k. stora svängen när vi svänger vänster med cykel, d.v.s. vi ska inte lägga oss i vänstersvängfältet utan hålla längst till höger över korsningen och sedan vänta på att det blir fritt från bilar som kör rakt fram så att vi kan fortsätta dit vi ska. Allt för att vi inte ska vara i vägen för bilarna. I Los Angeles där inställningen i stället är att man ska samsas om utrymmet, samsas man även om vänstersvängfältet.

Här sätter vi tonen. Det är inte "håll er undan cyklister" som gäller utan "samsas om vägen".

Naturligtvis ska man kunna få med sig cykeln om man tar bussen till en annan del av staden. Alla bussar har cykelställ. Notera strecket med cykelsymbolen på marken. Vad det betyder ser vi på nästa bild.

Strecket är en anvisning om var man ska ställa sig för att påverka den fordonsstyrda signalen. Sånt får man ju gissa sig till i Sverige om signalen alls låter sig påverkas av cyklar.

Men vad i hela friden? "Väj för cyklar"! Så kan man väl inte göra.

I Sverige vill trafikplanerarna att vi ska göra den s.k. stora svängen när vi svänger vänster med cykel, d.v.s. vi ska inte lägga oss i vänstersvängfältet utan hålla längst till höger över korsningen och sedan vänta på att det blir fritt från bilar som kör rakt fram så att vi kan fortsätta dit vi ska. Allt för att vi inte ska vara i vägen för bilarna. I Los Angeles där inställningen i stället är att man ska samsas om utrymmet, samsas man även om vänstersvängfältet.