Cykelvänlig stad

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Harald
Kontakt:

Cykelvänlig stad

Inlägg av Harald »

Det är väl inget tvivel om att USA är bilens hemland och Los Angeles är en stad som är byggd med bilen som förutsättning. Någon bilfientlighet finns knappast där, men ett samhälle som är så beroende av bilen, får förstås också i högre grad än andra känna på bilismens nackdelar. Därför försöker man uppmuntra folk att använda andra transportmedel inklusive cykel. I Sverige blev trafikplanerarna tagna på sängen av cyklingens renässans för cirka 40 år sedan. De trodde att de hade blivit av med cyklarna och kunde planera sina trafikmaskiner för att bilarna skulle susa fram obehindrade av allt annat. Och så började det dyka upp en massa cyklar igen, dessa omoderna symboler för en gången tid. Reaktionen blev förstås att på olika sätt försöka skaffa dem ur vägen så att de inte hindrade bilarna. I USA tycks inställningen vara en annan. Nedan visar jag några bilder från Santa Monica i Los Angeles county.

Bild

Här sätter vi tonen. Det är inte "håll er undan cyklister" som gäller utan "samsas om vägen".

Bild

Naturligtvis ska man kunna få med sig cykeln om man tar bussen till en annan del av staden. Alla bussar har cykelställ. Notera strecket med cykelsymbolen på marken. Vad det betyder ser vi på nästa bild.

Bild

Strecket är en anvisning om var man ska ställa sig för att påverka den fordonsstyrda signalen. Sånt får man ju gissa sig till i Sverige om signalen alls låter sig påverkas av cyklar.

Bild

Men vad i hela friden? "Väj för cyklar"! Så kan man väl inte göra.

Bild

I Sverige vill trafikplanerarna att vi ska göra den s.k. stora svängen när vi svänger vänster med cykel, d.v.s. vi ska inte lägga oss i vänstersvängfältet utan hålla längst till höger över korsningen och sedan vänta på att det blir fritt från bilar som kör rakt fram så att vi kan fortsätta dit vi ska. Allt för att vi inte ska vara i vägen för bilarna. I Los Angeles där inställningen i stället är att man ska samsas om utrymmet, samsas man även om vänstersvängfältet.
Senast redigerad av Harald den tisdag 11 september 2012 9:34, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Re: Cykelvänlig stad

Inlägg av Erik Sandblom »

Harald skrev:I Sverige vill trafikplanerarna att vi ska göra den s.k. stora svängen när vi svänger vänster med cykel, d.v.s. vi ska inte lägga oss i vänstersvängfältet utan hålla längst till höger över korsningen och sedan vänta på att det blir fritt från bilar som kör rakt fram så att vi kan fortsätta dit vi ska. Allt för att vi inte ska vara i vägen för bilarna. I Los Angeles där inställningen i stället är att man ska samsas om utrymmet, samsas man även om vänstersvägfältet.
Jag håller med om mycket av det du säger men just när det gäller vänstersväng så sker en liten omsvängning i och med de många cykelboxar som införts i Stockholm de senaste åren.

Flerfiliga gator är inte så trevliga att cykla på, särskilt om man inte har körkort och vana av att köra bil.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Cykelboxarna är bara till hjälp när det är rött. Är det grönt kan du iaf bli medvetet prejad av en högersvängande bil. Och ska du till vänster ska du korsa alla filer. Hur idiotiskt som helst, vänstersvängande fordon ska ligga till vänster, inte höger. Typiskt att inte tänka på trafiksäkerheten alls, utan bara på bilismens framkomlighet.

(Harald, jag har aldrig kunnat se dina bilder i iPhonen, ladda upp dom på vår hemsida så syns de för alla)

Sent from my iPhone using Tapatalk
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Det där Harald, är det mest välformulerade inlägget jag läst på länge. Inte vara för att det är om cyklar, utan överhuvudtaget. Gillar den lätt sarkastiska stilen!

Får jag utse dig till min husgud?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Låst