Skillnaden på förare och chaufför?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Skillnaden på förare och chaufför?
Egentligen är frågan av mer språklig karaktär, men föranledd av att båda orden används.
Vad säger de språkkunniga, heter det förare och chaufför? Vad är skillnaden på förare och chaufför rent språkligt?
Vad säger de språkkunniga, heter det förare och chaufför? Vad är skillnaden på förare och chaufför rent språkligt?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- Erik Sandblom
Re: Skillnaden på förare och chaufför?
Det kanske är samma ord fast det ena från franska, chauffeur (eldare) och det andra från tyskans Führer, som i Führerschein.
http://fr.wikipedia.org/wiki/Chauffeur_ ... _à_vapeur)
http://de.wikipedia.org/wiki/Führerschein
http://fr.wikipedia.org/wiki/Chauffeur_ ... _à_vapeur)
http://de.wikipedia.org/wiki/Führerschein
"Förare" är ett svenskt ord, bildat av stammen i verbet "föra" och avledningsändelsen "-are". Det betecknar den som för något, vanligen ett fordon. I viss omfattning används det även om den som för en annan farkost än ett fordon. T.ex. kallas piloter för flygförare i flygvapnet och man kan tala om en båtförare, men knappast om fartygsförare. Även en person som för ett djur kan kallas förare, t.ex. hundförare inom polisen. Utöver detta så kan förare inom klättersporten vara en bok och numera också en webbplats som beskriver klättermöjligheterna inom ett visst område.
"Chaufför" är ett mera vardagligt ord, d.v.s. det förekommer inte i officiella texter. Det är mycket riktigt en försvenskning av det franska ordet för eldare. Det användes från början om förare av motorfordon, i synnerhet sådana som för fordon yrkesmässigt, privatchaufför, taxichaufför, busschaufför o.s.v. Numera kan man se att yngre personer tenderar att använda ordet även om förare av spårfordon, troligen beroende på att de uppfattar ordet som en generell beteckning för yrkesförare.
"Chaufför" är ett mera vardagligt ord, d.v.s. det förekommer inte i officiella texter. Det är mycket riktigt en försvenskning av det franska ordet för eldare. Det användes från början om förare av motorfordon, i synnerhet sådana som för fordon yrkesmässigt, privatchaufför, taxichaufför, busschaufför o.s.v. Numera kan man se att yngre personer tenderar att använda ordet även om förare av spårfordon, troligen beroende på att de uppfattar ordet som en generell beteckning för yrkesförare.
-
Även det äldre svenska ordet "fara" för att gå, åka eller färdas någonstans. Än idag i många dialekter, där det överlevt. T.ex i Umeå där man "far på fest" även om man bara går till grannen intill.Harald skrev:"Förare" är ett svenskt ord, bildat av stammen i verbet "föra" och avledningsändelsen "-are". Det betecknar den som för något, vanligen ett fordon. I viss omfattning används det även om den som för en annan farkost än ett fordon. T.ex. kallas piloter för flygförare i flygvapnet och man kan tala om en båtförare, men knappast om fartygsförare. Även en person som för ett djur kan kallas förare, t.ex. hundförare inom polisen. Utöver detta så kan förare inom klättersporten vara en bok och numera också en webbplats som beskriver klättermöjligheterna inom ett visst område.
Samt hur man "för sig" på t.ex ett dansgolv.
"Fara" är väl levande även i standardspråket och inte bara i dialekterna. Sambandet mellan "föra" och "fara" är detsamma som mellan t.ex. "bränna" och "brinna" eller "lägga" och "ligga".
- Hechtwagen
"Fara" användes mer förr i tiden då det var farligare atti resa långt.
- mamma Ulla
Exakt! Men numera är ju faran med att fara störst vid korta färder:Hechtwagen skrev:"Fara" användes mer förr i tiden då det var farligare atti resa långt.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/farli ... 474834.svd
We Are Really Worried About You
Mitt svar som jag får erkänna inte är baserat på någon djup kunskap utan endast på hur orden har använts av folk i min närhet och texter under min livstid är detta:bruse skrev:Egentligen är frågan av mer språklig karaktär, men föranledd av att båda orden används.
Förare - Någon som kör större fordon professionellt. (Lokförare, Lastbilsförare, tunnelbane(tågs)förare )
Chaufför - Någon som kör bil (åt andra). (Privatchaufför, taxichaufför, "någon är chaufför", dvs nykter på fest)
Chrille, vad är då den som kör buss? Annars är jag inne på din linje.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Har han glatt humör så är han busschaufför, vet du väl!bruse skrev:Chrille, vad är då den som kör buss? Annars är jag inne på din linje.

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Christer J
Chrille B skrev:Mitt svar som jag får erkänna inte är baserat på någon djup kunskap utan endast på hur orden har använts av folk i min närhet och texter under min livstid är detta:
Förare - Någon som kör större fordon professionellt. (Lokförare, Lastbilsförare, tunnelbane(tågs)förare )
Chaufför - Någon som kör bil (åt andra). (Privatchaufför, taxichaufför, "någon är chaufför", dvs nykter på fest)
Men,....bruse skrev:Chrille, vad är då den som kör buss? Annars är jag inne på din linje.
Det är ju bara att reflektera över hans uttryck "kör större fordon professionellt" och jämföra det med "Någon som kör bil (åt andra)". Det är inte alltid nödvändigt att skriva ut allt alla gånger och skriva långa listor med exempel för att det skall vara förklar(at).

Dessutom innehåller dessa arbetsgivares titlar för dessa yrkesgrupper ordledet -'förare'
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Undvek lite fräckt just den biten, eftersom jag också blivit förvirrad av låten som LÅ1 nämner. Men det borde vara Bussförare och låtskrivaren har bara tagit sig en artistisk frihet, eller vad man skall kalla det.bruse skrev:Chrille, vad är då den som kör buss? Annars är jag inne på din linje.
Ska man nu blanda in låtskrivare så måste väl i rättvisans namn även Eddie Meduza och hans begrepp "Spårvagnschaufför" nämnas!Chrille B skrev:Undvek lite fräckt just den biten, eftersom jag också blivit förvirrad av låten som LÅ1 nämner. Men det borde vara Bussförare och låtskrivaren har bara tagit sig en artistisk frihet, eller vad man skall kalla det.bruse skrev:Chrille, vad är då den som kör buss? Annars är jag inne på din linje.