Anders Hanquist skrev:I vilket ärende var plakatbärarna ute den gången? Var jag med?
Jodå, du var med.
Lite mer bilder från det tillfället. Tyvärr en del rörelseoskärpa, från min/kamerans sida. Kommer inte ihåg huruvida det var för kallt eller att jag bidde exalterad...
Nja - vi den tiden var det väl ungefär 9 av 10 demonstrationer som hade det budskapet. Det budskapet var säkert enbart en variant som lätt förstods av dåtidens åskådare.
Jörgen_G skrev:Nja - vi den tiden var det väl ungefär 9 av 10 demonstrationer som hade det budskapet. Det budskapet var säkert enbart en variant som lätt förstods av dåtidens åskådare.
Jag håller inte med. Bilden var tagen 1966 och då var det enbart en "medveten" kärna som deltog i VietNamdemonstrationer. En stor demonstration då innehöll kanske 1000 personer som mest. Demonstrationståget på bilden är ju inte heller särdeles imponernade om man ser till antalet deltagande. Det var på den tiden inte accepterat att bära ett FNL-märke på skolor och många arbetsplatser. Det var ännu två år till dess att Olof Palme gick i täten för en demonstration tillsammans med NordVietnams Moskva-ambassadör. Men under perioden från mitten på 1960-talet och fram mot 1970 skedde det en stor förändring i åsikten hos det man kallar "folk flest". Nu förekom det rejäla massdemonstrationer och sympatierna för den Amerikanska synpunkten hade reducerats högst avsevärt.
Sett i historiens ljus är nog detta en av de mest vällyckade politiska (informations- eller propaganda- välj själv) -kampanjer som funnits i modern tid. Och som inom några få år från 1966 skulle komma att åstadkomma gigantiska trafikstörningar.
Hur ser spårkorsen ut på bilden ovan egentligen - det ser ut som att dubbelspåret har helt obruten farbana och ränna, medan korsande spår måste klättra upp ovanpå dessa, till synes också helt utan klätterkil i rillan (klätterkil (vad det nu kan heta) kanske inte hade funkat här, för strax efter att den klättrat över så måste den ligga i rillan igen för då ska hjulet på andra sidan klättra över och styras rätt).
Var detta vanligt? Det borde dunsa ganska mycket. Det kanske bara är ett nödvändspår?
L13 samt L16 lades ner 1964 i samband med att Bana 2 öppnades, min gissning är att man gjorde en obruten korsning efter det, sedan kan man diskutera varför man behöll slingan där.
Jag undrar om man inte tog bort växlarna också, minns inte hur det var. Att man inte gjorde mera berodde väl på att alla spår skulle bort och torget byggas om inom några år.