Busshållplatsen Kungsträdgården (SL)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Busshållplatsen Kungsträdgården (SL)
Sedan 2 juli, om jag kommer ihåg rätt, så stannar inte bussarna vid hållplats Kungsträdgården på Kungsträdgårdsgatan i riktning mot Hamngatan. Jag tänkte inte på att kolla andra riktningen. På anslaget skyller man på att det blir problem i korsningen mellan Kungsträdgårdsgatan och Hamngatan. Men det borde inte vara ett giltig skäl i riktning mot sagda korsning. I Andra riktningen har jag själv många gånger konstaterat en lång kö bakom bussarna ut på Hamngatan. Men kön består för det mesta av bilar som ej får köra där. (Taxi och privatbilar m.fl.)
Borde man inte börja med att försöka få polisen att ha mycket tätt återkommande razzior på platsen, och då bötfälla, inte bara säga "aja baja, du gör fel"? Men den allra första åtgärden borde förstås vara att få staden att skylta förbudet mer tydligt.
Kollade på tidtabellen på sl.se och där finns hållplatsen kvar för linjerna 2, 55 och 76. Informationsavdelningen på SL har lite att lära sig. (Startar strax en ny tråd om detta.)
Borde man inte börja med att försöka få polisen att ha mycket tätt återkommande razzior på platsen, och då bötfälla, inte bara säga "aja baja, du gör fel"? Men den allra första åtgärden borde förstås vara att få staden att skylta förbudet mer tydligt.
Kollade på tidtabellen på sl.se och där finns hållplatsen kvar för linjerna 2, 55 och 76. Informationsavdelningen på SL har lite att lära sig. (Startar strax en ny tråd om detta.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Busshållplatsen Kungsträdgården (SL)
Jag tycker att informationen på hemsidan verkar rätt så oklanderlig, åtminstone beträffande linjerna 2 och 55:
Att hållplatsen finns med i linjetidtabellen (=samma häfte som finns i tryckt version) tycker jag inte är något konstigt - den är ju sannolikt inte indragen hela tidtabellsperioden. Möjligen kan man väl tycka att stolptidtabellen borde kunna vara dold eller ha någon varningslänk.
Märkligt är dock att på 76:an ser det ut som att allt är som vanligt.
Vilken väg kör bussarna förresten?
sl.se skrev:Blåbuss 2, buss 55: Indragen hållplats
Blåbuss 2 mot Norrtull och buss 55 mot Hjorthagen stannar inte vid Kungsträdgården från och med 2012-07-02 på grund av vägarbete.
Gäller tills vidare
Inskrivet: 2012-06-27 10:52
Även på mobilsidan visas detta (vilket jag särskilt påpekar därför att det ibland saknas information på mobilsidan som finns på den "fullständiga" hemsidan).Exempel ur reseplaneraren skrev:
Att hållplatsen finns med i linjetidtabellen (=samma häfte som finns i tryckt version) tycker jag inte är något konstigt - den är ju sannolikt inte indragen hela tidtabellsperioden. Möjligen kan man väl tycka att stolptidtabellen borde kunna vara dold eller ha någon varningslänk.
Märkligt är dock att på 76:an ser det ut som att allt är som vanligt.
Vilken väg kör bussarna förresten?
Jag gick förbi hållplatsen i dag och råkade se anslaget. Jag fick uppfattningen att hållplatsen var indragen permanent. Därav min förvåning över att den fanns med i tidtabellsutdraget.
Men jag kanske drog förhastade slutsatser. Mins inte formuleringen ordagrant, men fick uppfattningen att det var problem i korsningen, inte tillfälligt arbete, som förorsakade indragningen.
Men jag kanske drog förhastade slutsatser. Mins inte formuleringen ordagrant, men fick uppfattningen att det var problem i korsningen, inte tillfälligt arbete, som förorsakade indragningen.
Jag har vid några tillfällen varit en av de poliser som sagt aja baja där. Frekvensen felåkare är ca 10-30/timme, så det behövs en rejäl insats över tid för att "repressalievägen" få till ett annat beteende. Detta kommer inte att ske är min enkla bedömning, vilken också delas av chefen för Citys trafikpoliser. Korsningen behöver skyltas bättre; men merparten av de som kör fel är medvetna "yrkesbusar." Resten är omedvetna turister eller lokalare som kör av gammal vana.
Ge spårtrafik företräde!
Så här ser anslaget på busskuren ut:

I motsatt körriktning, från Hamngatan mot Strömbron, stannar alla bussar som vanligt, och stoppar upp trafiken, ibland ut på Hamngatan.
Enligt anslaget kommer vissa linjer att fortsätta stanna på platsen. Men inte de linjer som kör rakt över Hamngatan in på Norrlandsgatan. De kommer bara att ibland bli stående bakom 76:or som har passagerarutbyte vid hållplatsen! Texten på anslaget säger att indragningen gäller tills vidare, vilket jag tolkade som om den var permanent, men enligt utdrag från reseplaneraren ovan så är det tillfälligt och beror på ett vägarbete! Och enligt hösttidtabellen så stannar bussarna vid hållplats Kungsträdgården i båda riktningar. Så jag övertolkade nog "tills vidare".

I motsatt körriktning, från Hamngatan mot Strömbron, stannar alla bussar som vanligt, och stoppar upp trafiken, ibland ut på Hamngatan.
Enligt anslaget kommer vissa linjer att fortsätta stanna på platsen. Men inte de linjer som kör rakt över Hamngatan in på Norrlandsgatan. De kommer bara att ibland bli stående bakom 76:or som har passagerarutbyte vid hållplatsen! Texten på anslaget säger att indragningen gäller tills vidare, vilket jag tolkade som om den var permanent, men enligt utdrag från reseplaneraren ovan så är det tillfälligt och beror på ett vägarbete! Och enligt hösttidtabellen så stannar bussarna vid hållplats Kungsträdgården i båda riktningar. Så jag övertolkade nog "tills vidare".
Tidvis är nog frekvensen felåkare betydligt större än 30 i timmen. Jag räknade till 32 på ca 10 minuter i eftermiddag. (Ca. 16:13 - 16:22) Av de 32 var 6 motorcyklar eller EU-mopeder. (Mopeder med nummerplåt.) Uppskattningsvis hälften av bilarna var taxi eller färdtjänstfordon. Tror inte det passerade en enda turistbuss under den tiden, men väl en polisbil. Den senare räknade jag inte som obehörigt fordon.Cyclocop skrev:Jag har vid några tillfällen varit en av de poliser som sagt aja baja där. Frekvensen felåkare är ca 10-30/timme, så det behövs en rejäl insats över tid för att "repressalievägen" få till ett annat beteende. Detta kommer inte att ske är min enkla bedömning, vilken också delas av chefen för Citys trafikpoliser. Korsningen behöver skyltas bättre; men merparten av de som kör fel är medvetna "yrkesbusar." Resten är omedvetna turister eller lokalare som kör av gammal vana.
Jag har kollat trafiken i den aktuella korsningen några korta perioder några eftermiddagar denna vecka. Det är en och annan buss på linje 2 och 55 som åtminstone släpper av folk vid den hållplats som är indragen för de linjerna. Och jag har ännu inte förstått varför de inte skall stanna där. I alla fall varför 55:an inte skall göra det. Stombussarna skall väl ha lite längre mellan hållplatserna, så det kan vara lämpligt att de skippa den hållplatsen. Men just nu pågår arbete utanför Max, så det är svårare än vanligt att gå från den hållplatsen till den vid Norrmalmstorg.
När det gäller trafik mot Strömbron så kan jag inte förstå vad uppgiften "ca 10-30/timme" bygger på. Antalet felkörare på hela dygnet delat med 24? Det är ju på eftermiddagen en frekvens av ca 10 bilar och motorcyklar på fem minuter.
I går såg jag en buss på linje 2 som körde om en 76:a precis i korsningen vilket förargade en privatbilist som då fick problem att kom in på gatan, där han inte fick köra.
Eftersom bussarna har hållplats mitt emot varandra kort efter korsningen så stökar det till sig ganska rejält, med stressade förare som inte vill vänta bakom de stillastående bussarna. Och bussförare som förmodligen är irriterade på att det står två eller tre bilar bakom bussen som står vid hållplatsen, och därmed blockerar möjligheten för den bakre bussen att komma in till hållplatsen.
Jag la märke till att det inte är så många cyklister från Norrlandsgatan som kör genom Kungsan, utan de tar Kungsträdgårdsgatan. Kan bero på att det är lite tält och annat just nu i allén?
Sedan pågår ju Stockholms modevecka, eller Mercedes-Benz Fashion Week Stockholm som förmodligen är det officiella namnet. Och det förgyller trottoarerna en hel del!
När det gäller trafik mot Strömbron så kan jag inte förstå vad uppgiften "ca 10-30/timme" bygger på. Antalet felkörare på hela dygnet delat med 24? Det är ju på eftermiddagen en frekvens av ca 10 bilar och motorcyklar på fem minuter.
I går såg jag en buss på linje 2 som körde om en 76:a precis i korsningen vilket förargade en privatbilist som då fick problem att kom in på gatan, där han inte fick köra.
Eftersom bussarna har hållplats mitt emot varandra kort efter korsningen så stökar det till sig ganska rejält, med stressade förare som inte vill vänta bakom de stillastående bussarna. Och bussförare som förmodligen är irriterade på att det står två eller tre bilar bakom bussen som står vid hållplatsen, och därmed blockerar möjligheten för den bakre bussen att komma in till hållplatsen.
Jag la märke till att det inte är så många cyklister från Norrlandsgatan som kör genom Kungsan, utan de tar Kungsträdgårdsgatan. Kan bero på att det är lite tält och annat just nu i allén?
Sedan pågår ju Stockholms modevecka, eller Mercedes-Benz Fashion Week Stockholm som förmodligen är det officiella namnet. Och det förgyller trottoarerna en hel del!

Kungsträdgårdsgatan är ett finfint exempel på en gata där det skulle vara bommar eller sådana stolpar som åker upp och ner i marken.
Professionell tyckare
Du menar såhär.Kantorn skrev:Kungsträdgårdsgatan är ett finfint exempel på en gata där det skulle vara bommar eller sådana stolpar som åker upp och ner i marken.

http://www.youtube.com/watch?v=zUNyInW3K6Q[/youtube]
Jepp precis.BSB101 skrev:Du menar såhär.Kantorn skrev:Kungsträdgårdsgatan är ett finfint exempel på en gata där det skulle vara bommar eller sådana stolpar som åker upp och ner i marken.
(Och du, när man klistrar in youtubeklipp ska man bara använda koden efter "watch?v="

Professionell tyckare
Då skulle bussarna aldrig komma fram, för det skulle stå kvaddade bilar i vägen!
Frågan är hur man gör dem säkrare, så att en förvirrad turist bara blir stoppad, inte får sin bil kvaddad!

Frågan är hur man gör dem säkrare, så att en förvirrad turist bara blir stoppad, inte får sin bil kvaddad!
Just taxi och (lokala) tjänstefordon tycker jag att man borde vara extra hårda mot, eftersom de bör ha bäst lokalkännedom. De andra kan man kanske vara lite snällare mot, åtminstone när det är fler förbrytare än vad polisen hinner "ta".LÅ1 skrev:Tidvis är nog frekvensen felåkare betydligt större än 30 i timmen. Jag räknade till 32 på ca 10 minuter i eftermiddag. (Ca. 16:13 - 16:22) Av de 32 var 6 motorcyklar eller EU-mopeder. (Mopeder med nummerplåt.) Uppskattningsvis hälften av bilarna var taxi eller färdtjänstfordon. Tror inte det passerade en enda turistbuss under den tiden, men väl en polisbil. Den senare räknade jag inte som obehörigt fordon.Cyclocop skrev:Jag har vid några tillfällen varit en av de poliser som sagt aja baja där. Frekvensen felåkare är ca 10-30/timme, så det behövs en rejäl insats över tid för att "repressalievägen" få till ett annat beteende. Detta kommer inte att ske är min enkla bedömning, vilken också delas av chefen för Citys trafikpoliser. Korsningen behöver skyltas bättre; men merparten av de som kör fel är medvetna "yrkesbusar." Resten är omedvetna turister eller lokalare som kör av gammal vana.
Nu är jag medvetet hård: förvirrade turister ska också kunna läsa trafikskyltar. Möjligen kan en varningsskylt för stolpar vara på sin plats. Dessutom får varje bilist sin bil kvaddad endast en gång... Sen lär de sig.LÅ1 skrev:Då skulle bussarna aldrig komma fram, för det skulle stå kvaddade bilar i vägen!![]()
Professionell tyckare
Idén att folk ska "lära sig" är feltänkt, inte för att det inte är snällt utan därför att det inte fungerar på det sättet. Den där småbarnsmamman från villaförorten blir t ex inte en mer förutseende människa eller ens en bättre bilförare för att hon kvaddar familjens terrängbil mot en pollare, utan bara ännu ett trafikhinder och en plåga i telefonluren för kommunens tjänstemän. Och den finska turistfamiljen kommer sannolikt inte att få en aha-upplevelse och bli vansinnigt imponerade av vår effektiva trafikreglering, utan snarare blir de nog ganska ledsna. Dessutom kostar det pengar att reparera hindren.Kantorn skrev:Nu är jag medvetet hård: förvirrade turister ska också kunna läsa trafikskyltar. Möjligen kan en varningsskylt för stolpar vara på sin plats. Dessutom får varje bilist sin bil kvaddad endast en gång... Sen lär de sig.LÅ1 skrev:Då skulle bussarna aldrig komma fram, för det skulle stå kvaddade bilar i vägen!![]()
För övrigt vet jag enskilda bilförare som kvaddat flera bilar, tillsynes utan att ha lärt sig något på kuppen...
Om en person är inblandad i flera olyckor och speciellt om denna är vållande kanske ansvarig myndighet ska fundera på om det är lämpligt att personen har körkort.
Fast merparten av alla trafikolyckor av det slaget kommer ju aldrig till myndigheternas kännedom.BSB101 skrev:Om en person är inblandad i flera olyckor och speciellt om denna är vållande kanske ansvarig myndighet ska fundera på om det är lämpligt att personen har körkort.
Plåga i telefonluren hos kommunens tjänstemän? Hon har ju uppenbart gjort fel. OK, strunta i pollarna. Bom räcker. Det tar inte sönder bilar - så värst mycket i alla fall.daniel_s skrev:Idén att folk ska "lära sig" är feltänkt, inte för att det inte är snällt utan därför att det inte fungerar på det sättet. Den där småbarnsmamman från villaförorten blir t ex inte en mer förutseende människa eller ens en bättre bilförare för att hon kvaddar familjens terrängbil mot en pollare, utan bara ännu ett trafikhinder och en plåga i telefonluren för kommunens tjänstemän. Och den finska turistfamiljen kommer sannolikt inte att få en aha-upplevelse och bli vansinnigt imponerade av vår effektiva trafikreglering, utan snarare blir de nog ganska ledsna. Dessutom kostar det pengar att reparera hindren.Kantorn skrev:Nu är jag medvetet hård: förvirrade turister ska också kunna läsa trafikskyltar. Möjligen kan en varningsskylt för stolpar vara på sin plats. Dessutom får varje bilist sin bil kvaddad endast en gång... Sen lär de sig.LÅ1 skrev:Då skulle bussarna aldrig komma fram, för det skulle stå kvaddade bilar i vägen!![]()
För övrigt vet jag enskilda bilförare som kvaddat flera bilar, tillsynes utan att ha lärt sig något på kuppen...
Professionell tyckare
Problemet med både pollare och bom är att taxi och andra "fulkörare" kommer att runda hindret på motsatta körbanan. I andra riktningen tillåts väll bilar från smågatorna att köra ut från området. Men det finns två lösningar. Antingen hög mur i mitten, likt södra delen av Birger Jarlsgatan, eller bom även här, men som öppnas för alla fordon (utom plastcyklar som inte påverkar induktionsslingorna).
Här är ett effektivt sätt att hindra körning i fel riktning: