Sida 1 av 4

Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Postat: fredag 17 augusti 2012 18:56
av Vardon
http://www.vasttrafik.se/#!/reseinforma ... tadstorget

Så för er som tänkt att åka med första vagnen den 19/8 till Angered tycks det vara sovmorgon till nästa lördag. Bland annat på grund av kontaktledningsproblem i hammarkulletunneln.

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Postat: fredag 17 augusti 2012 20:35
av Harald
Vardon skrev:Bland annat på grund av kontaktledningsproblem i hammarkulletunneln.
Inte bara i Hammarkulletunneln väl. Kontaktledningsbytet hade kommit så här långt igår, så man behöver nog veckan för att bli klar med det:

Bild

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Postat: fredag 17 augusti 2012 21:34
av gek
Att linje 4, 8 och 9 förlängs från Bellevue till Kortedala - kan det bero på att man nu kör med samma antal turer som för att trafikera ordinarie sträcka till Angereds centrum, därför får vagnarna helt enkelt inte plats vid Bellevue? En fördel med Kortedalas ändhållplats vid Aprilgatan kanske också kan vara att där väl finns ett sidospår som gör det möjligt att ändra ordningsföljd mellan turerna och att ställa upp en vagn som inte fungerar helt bra

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Postat: fredag 17 augusti 2012 21:37
av Harald
Ja, det är nog skälet samt att linjerna 4 och 8 är kopplade åtminstone dagtid M-F.

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Postat: lördag 18 augusti 2012 2:02
av C12C3C3C12
Harald skrev:
Vardon skrev:Bland annat på grund av kontaktledningsproblem i hammarkulletunneln.
Inte bara i Hammarkulletunneln väl. Kontaktledningsbytet hade kommit så här långt igår, så man behöver nog veckan för att bli klar med det:

Bild
Förbereder man för strömskenedrift? :mrgreen:

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Postat: lördag 18 augusti 2012 10:08
av Henrik Schütz
Varför byts stolparna redan, normalt på järnvägen har stolpar evigt liv, känns det som, dvs minst 60 år. Och blir det sidostolpar överallt? Kan det vara ökade elsäkerhetskrav som gör att man inte får arbeta om andra spårets kontaktledning är spänningssatt om det är mittstolpar?

HS

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Postat: lördag 18 augusti 2012 10:55
av Harald
Henrik Schütz skrev:Varför byts stolparna redan, normalt på järnvägen har stolpar evigt liv, känns det som, dvs minst 60 år. Och blir det sidostolpar överallt? Kan det vara ökade elsäkerhetskrav som gör att man inte får arbeta om andra spårets kontaktledning är spänningssatt om det är mittstolpar?

HS
Man arbetar vanligen under spänning så det är nog inte skälet. Det är en ganska kort sträcka som har mittstolpar. Större delen av banan har sidostolpar och de har till stor del satt sig så att de pekar lite hit och dit. Att räta upp dem är nog svårt och förmodligen skulle de snart bli sneda igen. Nu sätter man i stället nya stolpar på stabilare fundament.

Bild

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Postat: lördag 18 augusti 2012 11:20
av josa8904
Henrik Schütz skrev:Varför byts stolparna redan, normalt på järnvägen har stolpar evigt liv, känns det som, dvs minst 60 år. Och blir det sidostolpar överallt? Kan det vara ökade elsäkerhetskrav som gör att man inte får arbeta om andra spårets kontaktledning är spänningssatt om det är mittstolpar?

HS
Beror antagligen på hastighetshöjningen av banan!

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Postat: lördag 18 augusti 2012 11:46
av LFB
josa8904 skrev:
Henrik Schütz skrev:Varför byts stolparna redan, normalt på järnvägen har stolpar evigt liv, känns det som, dvs minst 60 år. Och blir det sidostolpar överallt? Kan det vara ökade elsäkerhetskrav som gör att man inte får arbeta om andra spårets kontaktledning är spänningssatt om det är mittstolpar?

HS
Beror antagligen på hastighetshöjningen av banan!
Vad har placeringen av stolpar med hastighetsbegränsningen att göra?! Vi har tidigare haft 90 som STH på banan och stolparna har inte blivit flyttade sedan dess.

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Postat: lördag 18 augusti 2012 14:23
av 2763
josa8904 skrev:
Henrik Schütz skrev:Varför byts stolparna redan, normalt på järnvägen har stolpar evigt liv, känns det som, dvs minst 60 år. Och blir det sidostolpar överallt? Kan det vara ökade elsäkerhetskrav som gör att man inte får arbeta om andra spårets kontaktledning är spänningssatt om det är mittstolpar?

HS
Beror antagligen på hastighetshöjningen av banan!
Ren spekulation och den är dessutom fel. Det beror på att befintlig anläggning behöver rätas upp.

För övrigt till Henrik: Det är fysiskt omöjligt att skilja ifrån ett spår elektriskt. Det är antingen spänning på båda spåren eller inget.

//T

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Postat: lördag 18 augusti 2012 15:08
av Henrik Schütz
Bara här eller hela spårvägen?

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Postat: lördag 18 augusti 2012 16:59
av Vardon
Harald: Meningen var väl att stolparna skulle bytas. Men typ ingen entreprenör som kunde göra jobbet, därför har man bara satt ned fundamenten. Som bieffekt får man då problemet att anpassa den gamla kontaktledningen till ändringar av spåren, tex rälförhöjning.

Skulle man sätta samtliga stolpar som det finns fundament till lär nog inte en vecka räcka.

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Postat: lördag 18 augusti 2012 17:15
av Harald
Henrik Schütz skrev:Bara här eller hela spårvägen?
Det gäller hela spårvägen. Det finns inga övergångsväxlar så man kan inte köra enkelspår, utan antingen kör man på båda spåren eller inget av dem.

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Postat: söndag 19 augusti 2012 14:26
av Martin Bernandersson
Harald skrev:
Henrik Schütz skrev:Bara här eller hela spårvägen?
Det gäller hela spårvägen. Det finns inga övergångsväxlar så man kan inte köra enkelspår, utan antingen kör man på båda spåren eller inget av dem.
Används inte klätterväxlar överhuvudtaget längre?

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Postat: söndag 19 augusti 2012 15:57
av Harald
Martin Bernandersson skrev:Används inte klätterväxlar överhuvudtaget längre?
Det är några år sedan jag såg dem i bruk, men lägger man in klätterväxlar så måste man ju dra kontaktledning också och då kan man ju samtidigt se till att kontaktledningen över det avstängda spåret blir spänninsglös.

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Postat: söndag 19 augusti 2012 16:11
av Nupski
Varför kan man inte stänga av banan ett halvår eller ett år och bestämma sig för att nu djävlar skall vi rusta och fixa allt?

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Postat: söndag 19 augusti 2012 20:04
av Fredrik E
Nupski skrev:Varför kan man inte stänga av banan ett halvår eller ett år och bestämma sig för att nu djävlar skall vi rusta och fixa allt?
Du kan svaret... Pengar.

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Postat: måndag 20 augusti 2012 18:26
av daniel_s
Martin Bernandersson skrev:
Harald skrev:
Henrik Schütz skrev:Bara här eller hela spårvägen?
Det gäller hela spårvägen. Det finns inga övergångsväxlar så man kan inte köra enkelspår, utan antingen kör man på båda spåren eller inget av dem.
Används inte klätterväxlar överhuvudtaget längre?
Jo det kan väl hända, men då måste man ju ändå upp i luften och hänga om tråden, och då passar man naturligtvis på att göra eventuella behövliga omkopplingar i samband med det. Behövs det så kan man ju t ex hänga in en isolator någonstans.

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Postat: måndag 20 augusti 2012 19:52
av Nupski
Fredrik E skrev:
Nupski skrev:Varför kan man inte stänga av banan ett halvår eller ett år och bestämma sig för att nu djävlar skall vi rusta och fixa allt?
Du kan svaret... Pengar.
Men om man nu bygger en spårväg till Angered då måste man projektera in underhållskostnader under tidens gång och även ha i åtanke att en dag kommer denna bana vara gammal och grå. När det inträffar då skall man redan ha reda på sina pengar.

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Postat: lördag 25 augusti 2012 15:06
av hej
I 4 timmar var Angeredsbanan öppen för trafik, sedan spårade en vagn ur vid en växel vid Angereds Centrum.
Det var en italienare som hamnade utanför spår så frågan är om det var fel på vagnen eller spåren som orsakade urspårningen.
Ännu efter 7 timmar har trafiken inte släppts på.