Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Vardon
Inlägg: 241
Blev medlem: fredag 31 mars 2006 0:44

Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Inlägg av Vardon »

http://www.vasttrafik.se/#!/reseinforma ... tadstorget

Så för er som tänkt att åka med första vagnen den 19/8 till Angered tycks det vara sovmorgon till nästa lördag. Bland annat på grund av kontaktledningsproblem i hammarkulletunneln.
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Harald
Inlägg: 8828
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Inlägg av Harald »

Vardon skrev:Bland annat på grund av kontaktledningsproblem i hammarkulletunneln.
Inte bara i Hammarkulletunneln väl. Kontaktledningsbytet hade kommit så här långt igår, så man behöver nog veckan för att bli klar med det:

Bild
gek
Inlägg: 1260
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Inlägg av gek »

Att linje 4, 8 och 9 förlängs från Bellevue till Kortedala - kan det bero på att man nu kör med samma antal turer som för att trafikera ordinarie sträcka till Angereds centrum, därför får vagnarna helt enkelt inte plats vid Bellevue? En fördel med Kortedalas ändhållplats vid Aprilgatan kanske också kan vara att där väl finns ett sidospår som gör det möjligt att ändra ordningsföljd mellan turerna och att ställa upp en vagn som inte fungerar helt bra
/Gunnar Ekeving
Harald
Inlägg: 8828
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Inlägg av Harald »

Ja, det är nog skälet samt att linjerna 4 och 8 är kopplade åtminstone dagtid M-F.
C12C3C3C12
Inlägg: 2138
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Inlägg av C12C3C3C12 »

Harald skrev:
Vardon skrev:Bland annat på grund av kontaktledningsproblem i hammarkulletunneln.
Inte bara i Hammarkulletunneln väl. Kontaktledningsbytet hade kommit så här långt igår, så man behöver nog veckan för att bli klar med det:

Bild
Förbereder man för strömskenedrift? :mrgreen:
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Inlägg av Henrik Schütz »

Varför byts stolparna redan, normalt på järnvägen har stolpar evigt liv, känns det som, dvs minst 60 år. Och blir det sidostolpar överallt? Kan det vara ökade elsäkerhetskrav som gör att man inte får arbeta om andra spårets kontaktledning är spänningssatt om det är mittstolpar?

HS
Harald
Inlägg: 8828
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Inlägg av Harald »

Henrik Schütz skrev:Varför byts stolparna redan, normalt på järnvägen har stolpar evigt liv, känns det som, dvs minst 60 år. Och blir det sidostolpar överallt? Kan det vara ökade elsäkerhetskrav som gör att man inte får arbeta om andra spårets kontaktledning är spänningssatt om det är mittstolpar?

HS
Man arbetar vanligen under spänning så det är nog inte skälet. Det är en ganska kort sträcka som har mittstolpar. Större delen av banan har sidostolpar och de har till stor del satt sig så att de pekar lite hit och dit. Att räta upp dem är nog svårt och förmodligen skulle de snart bli sneda igen. Nu sätter man i stället nya stolpar på stabilare fundament.

Bild
josa8904
Inlägg: 40
Blev medlem: torsdag 26 juli 2012 21:11

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Inlägg av josa8904 »

Henrik Schütz skrev:Varför byts stolparna redan, normalt på järnvägen har stolpar evigt liv, känns det som, dvs minst 60 år. Och blir det sidostolpar överallt? Kan det vara ökade elsäkerhetskrav som gör att man inte får arbeta om andra spårets kontaktledning är spänningssatt om det är mittstolpar?

HS
Beror antagligen på hastighetshöjningen av banan!
LFB
Inlägg: 84
Blev medlem: måndag 25 juni 2012 14:52
Ort: Lilla London

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Inlägg av LFB »

josa8904 skrev:
Henrik Schütz skrev:Varför byts stolparna redan, normalt på järnvägen har stolpar evigt liv, känns det som, dvs minst 60 år. Och blir det sidostolpar överallt? Kan det vara ökade elsäkerhetskrav som gör att man inte får arbeta om andra spårets kontaktledning är spänningssatt om det är mittstolpar?

HS
Beror antagligen på hastighetshöjningen av banan!
Vad har placeringen av stolpar med hastighetsbegränsningen att göra?! Vi har tidigare haft 90 som STH på banan och stolparna har inte blivit flyttade sedan dess.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Inlägg av 2763 »

josa8904 skrev:
Henrik Schütz skrev:Varför byts stolparna redan, normalt på järnvägen har stolpar evigt liv, känns det som, dvs minst 60 år. Och blir det sidostolpar överallt? Kan det vara ökade elsäkerhetskrav som gör att man inte får arbeta om andra spårets kontaktledning är spänningssatt om det är mittstolpar?

HS
Beror antagligen på hastighetshöjningen av banan!
Ren spekulation och den är dessutom fel. Det beror på att befintlig anläggning behöver rätas upp.

För övrigt till Henrik: Det är fysiskt omöjligt att skilja ifrån ett spår elektriskt. Det är antingen spänning på båda spåren eller inget.

//T
Med reservation för tyckfel.
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Inlägg av Henrik Schütz »

Bara här eller hela spårvägen?
Användarens profilbild
Vardon
Inlägg: 241
Blev medlem: fredag 31 mars 2006 0:44

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Inlägg av Vardon »

Harald: Meningen var väl att stolparna skulle bytas. Men typ ingen entreprenör som kunde göra jobbet, därför har man bara satt ned fundamenten. Som bieffekt får man då problemet att anpassa den gamla kontaktledningen till ändringar av spåren, tex rälförhöjning.

Skulle man sätta samtliga stolpar som det finns fundament till lär nog inte en vecka räcka.
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Harald
Inlägg: 8828
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Inlägg av Harald »

Henrik Schütz skrev:Bara här eller hela spårvägen?
Det gäller hela spårvägen. Det finns inga övergångsväxlar så man kan inte köra enkelspår, utan antingen kör man på båda spåren eller inget av dem.
Martin Bernandersson
Inlägg: 292
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 23:51
Ort: Köln

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Inlägg av Martin Bernandersson »

Harald skrev:
Henrik Schütz skrev:Bara här eller hela spårvägen?
Det gäller hela spårvägen. Det finns inga övergångsväxlar så man kan inte köra enkelspår, utan antingen kör man på båda spåren eller inget av dem.
Används inte klätterväxlar överhuvudtaget längre?
Harald
Inlägg: 8828
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Inlägg av Harald »

Martin Bernandersson skrev:Används inte klätterväxlar överhuvudtaget längre?
Det är några år sedan jag såg dem i bruk, men lägger man in klätterväxlar så måste man ju dra kontaktledning också och då kan man ju samtidigt se till att kontaktledningen över det avstängda spåret blir spänninsglös.
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Inlägg av Nupski »

Varför kan man inte stänga av banan ett halvår eller ett år och bestämma sig för att nu djävlar skall vi rusta och fixa allt?
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Inlägg av Fredrik E »

Nupski skrev:Varför kan man inte stänga av banan ett halvår eller ett år och bestämma sig för att nu djävlar skall vi rusta och fixa allt?
Du kan svaret... Pengar.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
daniel_s
Inlägg: 14440
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Inlägg av daniel_s »

Martin Bernandersson skrev:
Harald skrev:
Henrik Schütz skrev:Bara här eller hela spårvägen?
Det gäller hela spårvägen. Det finns inga övergångsväxlar så man kan inte köra enkelspår, utan antingen kör man på båda spåren eller inget av dem.
Används inte klätterväxlar överhuvudtaget längre?
Jo det kan väl hända, men då måste man ju ändå upp i luften och hänga om tråden, och då passar man naturligtvis på att göra eventuella behövliga omkopplingar i samband med det. Behövs det så kan man ju t ex hänga in en isolator någonstans.
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Inlägg av Nupski »

Fredrik E skrev:
Nupski skrev:Varför kan man inte stänga av banan ett halvår eller ett år och bestämma sig för att nu djävlar skall vi rusta och fixa allt?
Du kan svaret... Pengar.
Men om man nu bygger en spårväg till Angered då måste man projektera in underhållskostnader under tidens gång och även ha i åtanke att en dag kommer denna bana vara gammal och grå. När det inträffar då skall man redan ha reda på sina pengar.
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8

Inlägg av hej »

I 4 timmar var Angeredsbanan öppen för trafik, sedan spårade en vagn ur vid en växel vid Angereds Centrum.
Det var en italienare som hamnade utanför spår så frågan är om det var fel på vagnen eller spåren som orsakade urspårningen.
Ännu efter 7 timmar har trafiken inte släppts på.
Skriv svar