Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8
http://www.vasttrafik.se/#!/reseinforma ... tadstorget
Så för er som tänkt att åka med första vagnen den 19/8 till Angered tycks det vara sovmorgon till nästa lördag. Bland annat på grund av kontaktledningsproblem i hammarkulletunneln.
Så för er som tänkt att åka med första vagnen den 19/8 till Angered tycks det vara sovmorgon till nästa lördag. Bland annat på grund av kontaktledningsproblem i hammarkulletunneln.
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8
Inte bara i Hammarkulletunneln väl. Kontaktledningsbytet hade kommit så här långt igår, så man behöver nog veckan för att bli klar med det:Vardon skrev:Bland annat på grund av kontaktledningsproblem i hammarkulletunneln.

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8
Att linje 4, 8 och 9 förlängs från Bellevue till Kortedala - kan det bero på att man nu kör med samma antal turer som för att trafikera ordinarie sträcka till Angereds centrum, därför får vagnarna helt enkelt inte plats vid Bellevue? En fördel med Kortedalas ändhållplats vid Aprilgatan kanske också kan vara att där väl finns ett sidospår som gör det möjligt att ändra ordningsföljd mellan turerna och att ställa upp en vagn som inte fungerar helt bra
/Gunnar Ekeving
Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8
Ja, det är nog skälet samt att linjerna 4 och 8 är kopplade åtminstone dagtid M-F.
-
- Inlägg: 2138
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8
Förbereder man för strömskenedrift?Harald skrev:Inte bara i Hammarkulletunneln väl. Kontaktledningsbytet hade kommit så här långt igår, så man behöver nog veckan för att bli klar med det:Vardon skrev:Bland annat på grund av kontaktledningsproblem i hammarkulletunneln.

-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8
Varför byts stolparna redan, normalt på järnvägen har stolpar evigt liv, känns det som, dvs minst 60 år. Och blir det sidostolpar överallt? Kan det vara ökade elsäkerhetskrav som gör att man inte får arbeta om andra spårets kontaktledning är spänningssatt om det är mittstolpar?
HS
HS
Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8
Man arbetar vanligen under spänning så det är nog inte skälet. Det är en ganska kort sträcka som har mittstolpar. Större delen av banan har sidostolpar och de har till stor del satt sig så att de pekar lite hit och dit. Att räta upp dem är nog svårt och förmodligen skulle de snart bli sneda igen. Nu sätter man i stället nya stolpar på stabilare fundament.Henrik Schütz skrev:Varför byts stolparna redan, normalt på järnvägen har stolpar evigt liv, känns det som, dvs minst 60 år. Och blir det sidostolpar överallt? Kan det vara ökade elsäkerhetskrav som gör att man inte får arbeta om andra spårets kontaktledning är spänningssatt om det är mittstolpar?
HS

Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8
Beror antagligen på hastighetshöjningen av banan!Henrik Schütz skrev:Varför byts stolparna redan, normalt på järnvägen har stolpar evigt liv, känns det som, dvs minst 60 år. Och blir det sidostolpar överallt? Kan det vara ökade elsäkerhetskrav som gör att man inte får arbeta om andra spårets kontaktledning är spänningssatt om det är mittstolpar?
HS
Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8
Vad har placeringen av stolpar med hastighetsbegränsningen att göra?! Vi har tidigare haft 90 som STH på banan och stolparna har inte blivit flyttade sedan dess.josa8904 skrev:Beror antagligen på hastighetshöjningen av banan!Henrik Schütz skrev:Varför byts stolparna redan, normalt på järnvägen har stolpar evigt liv, känns det som, dvs minst 60 år. Och blir det sidostolpar överallt? Kan det vara ökade elsäkerhetskrav som gör att man inte får arbeta om andra spårets kontaktledning är spänningssatt om det är mittstolpar?
HS
Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8
Ren spekulation och den är dessutom fel. Det beror på att befintlig anläggning behöver rätas upp.josa8904 skrev:Beror antagligen på hastighetshöjningen av banan!Henrik Schütz skrev:Varför byts stolparna redan, normalt på järnvägen har stolpar evigt liv, känns det som, dvs minst 60 år. Och blir det sidostolpar överallt? Kan det vara ökade elsäkerhetskrav som gör att man inte får arbeta om andra spårets kontaktledning är spänningssatt om det är mittstolpar?
HS
För övrigt till Henrik: Det är fysiskt omöjligt att skilja ifrån ett spår elektriskt. Det är antingen spänning på båda spåren eller inget.
//T
Med reservation för tyckfel.
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8
Bara här eller hela spårvägen?
Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8
Harald: Meningen var väl att stolparna skulle bytas. Men typ ingen entreprenör som kunde göra jobbet, därför har man bara satt ned fundamenten. Som bieffekt får man då problemet att anpassa den gamla kontaktledningen till ändringar av spåren, tex rälförhöjning.
Skulle man sätta samtliga stolpar som det finns fundament till lär nog inte en vecka räcka.
Skulle man sätta samtliga stolpar som det finns fundament till lär nog inte en vecka räcka.
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8
Det gäller hela spårvägen. Det finns inga övergångsväxlar så man kan inte köra enkelspår, utan antingen kör man på båda spåren eller inget av dem.Henrik Schütz skrev:Bara här eller hela spårvägen?
-
- Inlägg: 292
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 23:51
- Ort: Köln
Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8
Används inte klätterväxlar överhuvudtaget längre?Harald skrev:Det gäller hela spårvägen. Det finns inga övergångsväxlar så man kan inte köra enkelspår, utan antingen kör man på båda spåren eller inget av dem.Henrik Schütz skrev:Bara här eller hela spårvägen?
Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8
Det är några år sedan jag såg dem i bruk, men lägger man in klätterväxlar så måste man ju dra kontaktledning också och då kan man ju samtidigt se till att kontaktledningen över det avstängda spåret blir spänninsglös.Martin Bernandersson skrev:Används inte klätterväxlar överhuvudtaget längre?
Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8
Varför kan man inte stänga av banan ett halvår eller ett år och bestämma sig för att nu djävlar skall vi rusta och fixa allt?
Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8
Du kan svaret... Pengar.Nupski skrev:Varför kan man inte stänga av banan ett halvår eller ett år och bestämma sig för att nu djävlar skall vi rusta och fixa allt?
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8
Jo det kan väl hända, men då måste man ju ändå upp i luften och hänga om tråden, och då passar man naturligtvis på att göra eventuella behövliga omkopplingar i samband med det. Behövs det så kan man ju t ex hänga in en isolator någonstans.Martin Bernandersson skrev:Används inte klätterväxlar överhuvudtaget längre?Harald skrev:Det gäller hela spårvägen. Det finns inga övergångsväxlar så man kan inte köra enkelspår, utan antingen kör man på båda spåren eller inget av dem.Henrik Schütz skrev:Bara här eller hela spårvägen?
Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8
Men om man nu bygger en spårväg till Angered då måste man projektera in underhållskostnader under tidens gång och även ha i åtanke att en dag kommer denna bana vara gammal och grå. När det inträffar då skall man redan ha reda på sina pengar.Fredrik E skrev:Du kan svaret... Pengar.Nupski skrev:Varför kan man inte stänga av banan ett halvår eller ett år och bestämma sig för att nu djävlar skall vi rusta och fixa allt?
Re: Angeredsbanan - sovmorgon den 19/8
I 4 timmar var Angeredsbanan öppen för trafik, sedan spårade en vagn ur vid en växel vid Angereds Centrum.
Det var en italienare som hamnade utanför spår så frågan är om det var fel på vagnen eller spåren som orsakade urspårningen.
Ännu efter 7 timmar har trafiken inte släppts på.
Det var en italienare som hamnade utanför spår så frågan är om det var fel på vagnen eller spåren som orsakade urspårningen.
Ännu efter 7 timmar har trafiken inte släppts på.