Slängdes av bussen när dottern grät.

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Tgoj gubben

Slängdes av bussen när dottern grät.

Inlägg av Tgoj gubben »

Mvh TGOJ gubben!
BSB101

Re: Slängdes av bussen när dottern grät.

Inlägg av BSB101 »

Ännu än av alla dessa historier där bara ena sidan får framträda. Jag har ingen åsikt i den enskilda händelsen men så fort det händer något och bara ena sidan får uttala sig utgår jag alltid ifrån att man inte får höra hela sanningen. Sedan börjar jag tröttna på alla som känner sig "kränkta" i tid och otid.
bruse

Inlägg av bruse »

Aftonbladet vinklar aaaaldrig en historia. Aldrig!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

SL har ju fått chansen att yttra sig? Eller?
Användarens profilbild
Tgoj gubben

Inlägg av Tgoj gubben »

Aftonbladet likt som allt annat i media kan aldrig vinkla en historia och se den från flera perspektiv. SL har inte fått någon chans att berätta sin version av händelsen. Visst kan det vara störande med passagerare som för oväsen men jag tycker att man kanske kunde se lite skillnad på om ett litet barn gråter eller om en ungdom eller vuxen skriker och härjar ombord på bussen.
Mvh TGOJ gubben!
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

De pratade ju med SL. Det står ju i artikeln. Eller har de hittat på det också?
Användarens profilbild
Tgoj gubben

Inlägg av Tgoj gubben »

MartinW skrev:De pratade ju med SL. Det står ju i artikeln. Eller har de hittat på det också?
De har säkert pratat med SL men hela SLs version av händelsen har troligtvis inte kommit fram. Men även om SL inte fått säga sitt fullt ut så tycker jag att busschauffören gjorde fel när han avvisade denna familj från bussen med anledning av att ett litet barn gråtit ombord på bussen.
Mvh TGOJ gubben!
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

Tgoj gubben skrev:
MartinW skrev:De pratade ju med SL. Det står ju i artikeln. Eller har de hittat på det också?
De har säkert pratat med SL men hela SLs version av händelsen har troligtvis inte kommit fram. Men även om SL inte fått säga sitt fullt ut så tycker jag att busschauffören gjorde fel när han avvisade denna familj från bussen med anledning av att ett litet barn gråtit ombord på bussen.
SL har svarat att man utreder saken. Det tycker jag är det korrekta, man väntar med att uttala sig i sakfrågan innan alla parter har hörts. Man måst ju bland annat låta operatören kolla med sin egen förare vad som hänt. SL bör komma med en uppfattning om vad som hänt och med en instruktion om hur en sådan här händelse bör hanteras på plats - för att både förare, operatörer och allmänhet skall veta vilket ställningstagande den ansvarige (SL) har tagit.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Nu är AB på hugget med "Läsarnas värsta bussminnen" och uppmanar läsarna att hänga ut milt sagt "vaernda busschaufför":
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15271074.ab

Kommer bli en trevlig höst...

Aftonbladet för mig, är som en sagobok av Bröderna Grimm, man skall inte tro på allt för det är inte sant...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Stockholmsperspektiv... vad har SL med det att göra? Förarna är inte anställda av SL, och tjänstemännen på SLs huvudkontor har nog inte de allra bästa möjligheterna att sätta sig in i förarnas miljö.

Det är ungefär som att en tidning ber personal på Trafikverkets huvudkontor att uttala sig om en incident där en personal på ett av Veolias tåg snäst av en resenär dagen innan.
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Där har du fel. Bussarna kör på SLs uppdrag. Resenärerna betalar SL. Alltså är det där man klagar.

Trafikverket begär inte att Veolia ska köra tåg och tar inte betalt för det.
bruse

Inlägg av bruse »

MartinW skrev:Där har du fel. Bussarna kör på SLs uppdrag. Resenärerna betalar SL. Alltså är det där man klagar.

Skulle just säga det jag med. Du har ett affärsförhållande med SL. det har du inte med Trfikevrket.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Tgoj gubben

Inlägg av Tgoj gubben »

MartinW skrev:Där har du fel. Bussarna kör på SLs uppdrag. Resenärerna betalar SL. Alltså är det där man klagar.

Alldeles riktigt! Bussarna kör på uppdrag av SL och resenärerna betalar till SL.
Mvh TGOJ gubben!
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Ja, det är väl nästan helt riskfritt för företagets eget rykte att köra SL-trafik. Kunderna lär sig ändå inte bussföretagets namn.
Visst kan tidningen ringa SL, men enbart för att få veta vilken operatör som kört avgången, men därefter ringer man väl till operatören? Och inte trycker man väl artikeln förrän man fått ett utrett bra svar från operatören?
Nej, jag är inte uppväxt i Stockholm, så jag kommer nog aldrig att vänja vid detta i mina ögon rätt ålderdomliga centralstyre. Läs: "än idag kraftigt simulera den gamla bilden av trafik i egen regi".
miikos
Kontakt:

Inlägg av miikos »

Ja, det skulle vara intressant att veta vad som passar in i 8 § 4 kap. Ordningslag (1993:1617).

"8 § Den som är berusad eller stör ordningen eller äventyrar säkerheten i trafiken är skyldig att på uppmaning av en trafiktjänsteman lämna trafikföretagets område eller färdmedel. Detsamma gäller den som har brutit mot någon av 4--6 §§ eller som underlåtit att följa en anvisning eller tillsägelse av en trafiktjänsteman enligt 3 §, om överträdelsen eller underlåtelsen har väsentlig betydelse för ordningen eller säkerheten i trafiken."
Skriv svar