Stämmer den siffran så borde det vara akut att skaffa skanner-utrustning på bussarna som kan avslöja falska SMS-biljetter!
Ur länkad artikel: "En del förare vill att SL ska ta bort sms-biljetterna, men några sådana planer har SL inte eftersom de är så pass populära."
Tror katten att biljetterna är populära så länge man kan skaffa dem gratis!
Nu är de ju påväg bort så det torde väl inte spela någon roll ifall någon berättar om eventuell "fejkbarhet". Mitt intryck är i alla fall att det borde väl gå ganska lätt att tvätta bort tryckta siffror (med t.ex. isopropanol) och fixa dit nytt tryck?
Stämmer den siffran så borde det vara akut att skaffa skanner-utrustning på bussarna som kan avslöja falska SMS-biljetter!
Ur länkad artikel: "En del förare vill att SL ska ta bort sms-biljetterna, men några sådana planer har SL inte eftersom de är så pass populära."
Tror katten att biljetterna är populära så länge man kan skaffa dem gratis!
Fast de är ju populära också i och med att det faktiskt säljs väldigt många sådana biljetter, en försäljning som ju stadigt ökar.
Vi har diskuterat det på forumet förut - men vare sig intäktsäkringen eller förändringar i resandestatistiken tyder på att det iaf normalt är så många som åker på fejkbiljetter, som förarnas undersökning tyder på. Tror väl personligen också att veckorna efter skolaavslutnignarna och innan terminsstart i detta avseende lär vara de sämsta, eftersom många under terminerna har kort av olika slag.
spårlasse skrev:Fast de är ju populära också i och med att det faktiskt säljs väldigt många sådana biljetter, en försäljning som ju stadigt ökar.
Vi har diskuterat det på forumet förut - men vare sig intäktsäkringen eller förändringar i resandestatistiken tyder på att det iaf normalt är så många som åker på fejkbiljetter, som förarnas undersökning tyder på. Tror väl personligen också att veckorna efter skolaavslutnignarna och innan terminsstart i detta avseende lär vara de sämsta, eftersom många under terminerna har kort av olika slag.
Eller så är det helt enkelt så att många fuskar men det var ungefär lika många som fuskade förut, så det märks inte som någon förändring?
För mig som kom i kontakt med dem var dom ganska lätta att upptäcka, problemet var bara att trafikanten med ett falskt SL-kort visade upp den i c:a 0,2 sekunder. Då var SL-remsorna klart lättare att upptäcka eftersom man höll dom i handen för att kunna stämpla dom.
Man tycker att SL borde reagera på att över 90% av SMS-biljetterna är falska, det är ju ett stort inkomstbortfall.
Kan man gissa att uppe hos politikerna så ses det inte som ett större problem - alla som fuskar på bussarna kommer troligtvis inte åka vidare med tunnelbana/pendeltåg och därmed belastar de inte de tyngst belastade linjerna, och dessutom är det troligtvis en hel del som antingen aldrig kommer ha pengar att betala kontrollavgiften eller ungdomar som får en onödig prick eller vad man ska säga.
M_M skrev:Kan man gissa att uppe hos politikerna så ses det inte som ett större problem - alla som fuskar på bussarna kommer troligtvis inte åka vidare med tunnelbana/pendeltåg och därmed belastar de inte de tyngst belastade linjerna, och dessutom är det troligtvis en hel del som antingen aldrig kommer ha pengar att betala kontrollavgiften eller ungdomar som får en onödig prick eller vad man ska säga.
Det går naturligtvis att gissa så, men det är bara önsketänkande. Snarare är det en kombination av naiv teknikoptimism (vadå, går biljetterna att förfalska? Det måste man ju kunna förhindra med dagens teknik) och att man faktiskt inte bryr sig om huruvida samhället fungerar, bara man får ärendet ur världen (jag sitter inte i den här styrelsen för att jag vill ge personalen en bra arbetsmiljö, jag får nöja mig bara de fortsätter att arbeta överhuvudtaget!)...
M_M skrev:Kan man gissa att uppe hos politikerna så ses det inte som ett större problem - alla som fuskar på bussarna kommer troligtvis inte åka vidare med tunnelbana/pendeltåg och därmed belastar de inte de tyngst belastade linjerna, och dessutom är det troligtvis en hel del som antingen aldrig kommer ha pengar att betala kontrollavgiften eller ungdomar som får en onödig prick eller vad man ska säga.
"Onödig prick" pekar väl inte på vad det handlar om.
Ett förfalskat färdbevis, oaktat om det är framställt i en telefon eller på papper är urkundsförfalsning, vilket är listat i BrB med fängelse i straffskalan. Om man reser medvetet med förfalskat färdbevis rör det sig tvivelsutan om bedrägligt beteende, vilket vi har diskuterat flera gånger här.
En person som hamnar i en biljettkontroll med sådana färdbevis kan få det jobbigt på mer än ett sätt om SL väljer att gå hela vägen, så att säga. Nu gör man väl inte det... ännu.
Likväl som det finns speciella lindrigare lagar för snatteri jämfört med grövre stölder så bör det också finnas motsvarande "lindrighetsvarianter" för dessa fuskare.
Frågan är för övrigt hur rättsläget ligger med avseende på vem som skapat urkundsförfalskningen. Att plankaren torskar för just plankning torde vara oomkullrunkeligt men nog borde bevisbördan på åklagaren vara lite högre för ett urkundsförfalskningsfall? D.v.s. för att resa utan kontrollavglift behöver man själv kunna bevisa att man har en giltlig biljett, men för att fällas för urkundsförfalskning behöver åklagare förhoppningsvis bevisa att man själv åstadkommit förfalskningen och inte bara innehar den. (Om det skulle vara olagligt att inneha en förfalskning så kan ju en anonym sabotör stoppa en förfalskning i din brevlåda och sen tipsa polisen anonymt).
Du kan väl läsa innantill i lagen innan du börjar hoppas för mycket.
14 kap 9 § brottsbalken skrev:Den som åberopar falsk urkund, utbjuder eller håller till salu verk med falsk signatur, utprånglar falsk sedel eller falskt mynt, begagnar falskt värde- eller kontrollmärke, åberopar falskt fast märke eller eljest gör bruk av något, som förfalskats på sätt ovan sägs, dömes, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för brukande av det förfalskade såsom hade han själv gjort förfalskningen.
Det gäller att vara på sin vakt när man får växel när man handlar t.ex. med andra ord.
Nej, det krävs ett uppsåt för att det ska vara brottsligt. Om man har fått en falsk sedel vid växling och inte märker det så har man inget uppsåt. Om man har en SMS-biljett på sin telefon utan att ha sänt något SMS till trafikföretaget, lär det inte vara så svårt för åklagaren att få domstolen att tro på att man hade ett uppsåt.
Det gäller att vara på sin vakt när man får växel när man handlar t.ex. med andra ord.
Nej, det krävs ett uppsåt för att det ska vara brottsligt. Om man har fått en falsk sedel vid växling och inte märker det så har man inget uppsåt. Om man har en SMS-biljett på sin telefon utan att ha sänt något SMS till trafikföretaget, lär det inte vara så svårt för åklagaren att få domstolen att tro på att man hade ett uppsåt.
Även om man inte kan bindas till telefonen och hävdar att man hittat den, hittade SMS'et och använde det för att åka till polisstation att lämna in den som upphittad?
M_M skrev:Även om man inte kan bindas till telefonen och hävdar att man hittat den, hittade SMS'et och använde det för att åka till polisstation att lämna in den som upphittad?
Lär ju vara svårt numera eftersom man bara kan köpa sms-biljetter från registrerade simkort...
M_M skrev:Även om man inte kan bindas till telefonen och hävdar att man hittat den, hittade SMS'et och använde det för att åka till polisstation att lämna in den som upphittad?
Lär ju vara svårt numera eftersom man bara kan köpa sms-biljetter från registrerade simkort...
Men dåså, då är den ju bunden till den riktiga ägaren. Frågan är hur bevisningen går för att avgöra om det är telefonägaren eller upphittaren som kört fulapplikationen - och hur rättsläget ser ut om person X kört applikationen utan att själv åka?
En mer realistisk fråga är kanske vad som händer om person X kör applikationen och sedan lånar ut telefonen till person Y. Y säger vid kontroll sig inte känna till att X "ful-kört" utan trott att SMS-biljetten var äkta. Sannolikheten för detta ska inträffa är nog låg men inte helt försumbar, eller?