Hammarbyhallen, var är du???

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Leif Spångberg

Hammarbyhallen, var är du???

Inlägg av Leif Spångberg »

Som sagt, vad har hänt med Hyh, eller Hammarbyhallen ??
Det var visserligen några år sedan jag bodde i Hammarbyhöjden, med stenkoll på det mesta.
Döm om min förvåning, när jag under en nostalgi-tripp noterade den febrila aktivitet som rådde.
Det är väl ok att riva upp spåren framför verkstadsdelen, o fixa nytt.

MEN var är mina A29:or, kontaktledningarna, strömgapet???

Så här är det nu...

Bild

-

Bild

Så här var det 1965...

Bild

-

Bild

/Leif
Användarens profilbild
643

Re: Hammarbyhallen, var är du???

Inlägg av 643 »

Ljuvliga bilder från Tiden. Vi får vara glada att HammarbyverkstaDEn får finnas kvar - nya banförrådet
kommer tydligen att ha en inomhusvändskiva - spåret längs Palandergatan blir återigen provspår efter alla år!
SSS hade EN utfärd på detta spår med den nyrenoverade vagn SS 143 - efter betald renovering i
HammarbyverkstaDEn - det räckte för ett beslut om att spåret skulle rivas...ALLT gjordes för att
tillfredsställa spårvagnshatet redan då!
Fjärrvärmeledningen och gångbron mellan Skärmarbrink och HammarbyverkstaDEn byggdes med avsikt låga
för att omöjliggöra kontaktledning - men NU
får man ta skeden i vacker hand och nybygga alltihop till en stor och helt onödig kostnad...
Det hela blir alldeles säkert jättebra!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Å, fan. Det ser ut så nu. Här ska byggas ersättning för Slakthuset, SH, (banförrådet, alltså), som SL frånträder till förmån för blivande bostäder.
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Ständigt dessa Bostäder! DU och JAG har ju redan någonstans att bo!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

643 skrev:Ständigt dessa Bostäder! DU och JAG har ju redan någonstans att bo!
Strängt taget har nog även de som kan komma ifråga för de här bostäderna redan någonstans att bo...
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

BRA, daniel_s ! Men visst är det fräscht med en extra centrumnära lya för olika ändamål när man nu
HAR pengar och kan strunta i att ANDRA är hopplöst trångbodda! Frågan är hur politiker och tjänstemän
kan gå på SAMMA luring hela tiden...och godtar att i enlighet med denna princip t ex bussdepåer MÅSTE
placeras på leriga gärden miltals borta...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

För att inte tala om alla växlar med växelklot som man fick lägga om för hand, HYH var enda hallen med enbart klotväxlar, SPH hade enstaka klotväxlar.

HYH var också enda hallen för bussar, trådbussar, spårvagnar (större underhåll) samt t-banevagnar på den tiden.

Jag minns också alla A29:or som stod inklädda i södra änden av hallområdet samt branden i dynverkstaden som orsakade några människors förtidiga bortgång samt beslutet att byta ut T-banevagnarnas dynor mot mindre brandfarliga.

Beklagar att jag följer trådens ämne :mrgreen:
AGR
Kontakt:

Re: Hammarbyhallen, var är du??? Palandergatan

Inlägg av AGR »

643 skrev:Ljuvliga bilder från Tiden. Vi får vara glada att HammarbyverkstaDEn får finnas kvar - nya banförrådet
kommer tydligen att ha en inomhusvändskiva - spåret längs Palandergatan blir återigen provspår efter alla år!
SSS hade EN utfärd på detta spår med den nyrenoverade vagn SS 143 - efter betald renovering i
HammarbyverkstaDEn - det räckte för ett beslut om att spåret skulle rivas...ALLT gjordes för att
tillfredsställa spårvagnshatet redan då!
Fjärrvärmeledningen och gångbron mellan Skärmarbrink och HammarbyverkstaDEn byggdes med avsikt låga
för att omöjliggöra kontaktledning - men NU
får man ta skeden i vacker hand och nybygga alltihop till en stor och helt onödig kostnad...
Det hela blir alldeles säkert jättebra!
Var det 2st utfärder på Palandergatan dels med 1253 och med 143. Är du säker på att vi hade en utfärd med 143. 1253 körde jag så den vet jag att vi åkte med.
Senast redigerad av AGR den lördag 21 juli 2012 11:12, redigerad totalt 1 gånger.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Lennart Hjelm.

Inlägg av Lennart Hjelm. »

1968
image004x.jpg
image004x.jpg (97.08 KiB) Visad 4313 gånger
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Fin bild på SS 1253, Lennart Hjelm! När jag nu har tänkt en stund kom jag på att den bild jag troligen
har på SS 143 på Palandergatsspåret och som ev publicerats 1970 i MfSS är från en helt vanlig teknisk
provkörning - återkommer om detta - mitt arkiv är nedpackat...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:
Strängt taget har nog även de som kan komma ifråga för de här bostäderna redan någonstans att bo...
Fast då blir den bostaden de lämnar ledig och där kan någon flytta in så att en annan bostad blir ledig o.s.v. och till slut är det någon som inte har någonstans att bo som får en bostad.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:
daniel_s skrev:
Fast då blir den bostaden de lämnar ledig och där kan någon flytta in så att en annan bostad blir ledig o.s.v. och till slut är det någon som inte har någonstans att bo som får en bostad.
Nja, någonstans i kedjan blir det ju ofta en utsocknes som flyttar in så i slutänden visar sig den där lediga bostaden gärna finnas i Växjö eller Ljusdal eller så, och det är ju inte till någon större hjälp.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Problemet med att SL släpper ifrån sig "attraktiv mark" är ju att det ofta blir sämre för verksamheten. Jag förstår inte hur dom som hävdar att sådana här verksamheter måste flyttas bort från innerstaden eller närföroter för att marken är attraktiv, egentligen resonerar. Om nu SL redan har den här attraktiva marken så är det väl ett argument för att hålla fast i den ännu hårdare, för släpper man loss den kommer det knappast finnas möjlighet att återskapa det när man i framtiden upptäcker att det behöver vara närmare.

Ett tydligt exempel är Brommadepån, som skall rivas och ge plats för bostäder mm, men ändå måste det finnas kvar plats där för att Nockebybanan skall kunna få upp sina vagnar. Den nya vagnhallen i Ulvsunda är sämre på alla sätt och vis, förutom att den blev fruktansvärt dyr så blir den opraktisk där man dels inte har några vettiga kommunikationer nattetid inom 10-20 minuts gångavstånd, dels inte kan göra ett vagnbyte vettigt ens en gång, trots ett tiotal växlar i spåren utanför vagnhallen.

Genom att exempelvis bygga en t-banebro mellan Alvik och Stora Mossen för en bråkdel av summan som den nya vagnhallen kostar så skulle man frigöra mer plats för bostäder än vad som får plats på gamla vagnhallsområdet. Dessutom skulle man säkerligen kunna få pengar över till en överdäckning av Drottningholmsvägen mellan Alvik och Abrahamsberg, vilket skulle frigöra många kvadratmeter mer attraktiv mark än man nu frigör.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
Harald skrev:Fast då blir den bostaden de lämnar ledig och där kan någon flytta in så att en annan bostad blir ledig o.s.v. och till slut är det någon som inte har någonstans att bo som får en bostad.
Nja, någonstans i kedjan blir det ju ofta en utsocknes som flyttar in så i slutänden visar sig den där lediga bostaden gärna finnas i Växjö eller Ljusdal eller så, och det är ju inte till någon större hjälp.
Det är väl ganska bra om det blir en tom bostad i Växjö eller Ljusdal om det finns fler bostaäder än arbetstillfällen i Växjö eller Ljusdal?

Eller ska vi räkna om "du är lönsam, lille vän" och deportera "olönsamma" medborgare till de flerfamiljhus som nu rivs / rivits i Laxå, Grängesberg, Hallstahammar eller liknande?
Odd skrev:Problemet med att SL släpper ifrån sig "attraktiv mark" är ju att det ofta blir sämre för verksamheten. Jag förstår inte hur dom som hävdar att sådana här verksamheter måste flyttas bort från innerstaden eller närföroter för att marken är attraktiv, egentligen resonerar. Om nu SL redan har den här attraktiva marken så är det väl ett argument för att hålla fast i den ännu hårdare, för släpper man loss den kommer det knappast finnas möjlighet att återskapa det när man i framtiden upptäcker att det behöver vara närmare.
Egentligen är det ju en fråga om kostnader för tomkörningar v.s. värdet av attraktiv mark.

Det egentligt märkliga är att typisk SL-verksamhet inte verkar gå att samlokalisera med åtminstone butiker och kontor. För den delen kan man tycka att det borde gå rätt bra att bygga även bostadshus ovanpå vagnhallar, om man t.ex. pålar separata pålar till bostadsdelen ända ner till berggrund eller liknande och på annat sätt undviker överförda vibrationer och bullerdämpar.
Odd skrev:Ett tydligt exempel är Brommadepån, som skall rivas och ge plats för bostäder mm, men ändå måste det finnas kvar plats där för att Nockebybanan skall kunna få upp sina vagnar. Den nya vagnhallen i Ulvsunda är sämre på alla sätt och vis, förutom att den blev fruktansvärt dyr så blir den opraktisk där man dels inte har några vettiga kommunikationer nattetid inom 10-20 minuts gångavstånd, dels inte kan göra ett vagnbyte vettigt ens en gång, trots ett tiotal växlar i spåren utanför vagnhallen.
Medhåll++ förutom att Brommahallen är väl inte bättre än Ulvsundahallen med avseende på att göra vagnbyte på Tvärbanan som den kommer se ut när förlängningen dras igång?
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

M_M skrev:Medhåll++ förutom att Brommahallen är väl inte bättre än Ulvsundahallen med avseende på att göra vagnbyte på Tvärbanan som den kommer se ut när förlängningen dras igång?
Jodå, att göra ett vagnbyte med passagerare kommer att innebära först att en förare skall ta sig från Alvik till Ulvsundadepån, 1600 meter i stället för 600 meter, ta ut en vagn och kör den till Alviks Strand, göra bytet, köra tillbaka till Ulvsundadepån med vagnen och sedan ta sig tillbaka till Alvik.

Med vagnhallen i Brommadepån så skulle den totala tiden för ett vagnbyte vara minst 30 minuter mindre än med Ulvsunda.

Man hade kunnat göra det så mycket bättre i Ulvsunda, med bytesplattform för vagnbyten utanför depån om bara spåren hade lagts annorlunda.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Gyllis

Inlägg av Gyllis »

Är det inte hallpersonal som utför vagnbyten? Har bestämt för mig att det var så i Alvik förr.
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Odd skrev:
M_M skrev:Medhåll++ förutom att Brommahallen är väl inte bättre än Ulvsundahallen med avseende på att göra vagnbyte på Tvärbanan som den kommer se ut när förlängningen dras igång?
Jodå, att göra ett vagnbyte med passagerare kommer att innebära först att en förare skall ta sig från Alvik till Ulvsundadepån, 1600 meter i stället för 600 meter, ta ut en vagn och kör den till Alviks Strand, göra bytet, köra tillbaka till Ulvsundadepån med vagnen och sedan ta sig tillbaka till Alvik.

Med vagnhallen i Brommadepån så skulle den totala tiden för ett vagnbyte vara minst 30 minuter mindre än med Ulvsunda.

Man hade kunnat göra det så mycket bättre i Ulvsunda, med bytesplattform för vagnbyten utanför depån om bara spåren hade lagts annorlunda.
Fast inget hindrar väl att ha reservföraren (eller för all del all Tvärbanepersonal) stationerad i Ulvsundadepån?

Men jag håller med dig om att spårlayouten är knäpp, och problemet med vagnbyten vid depån togs upp tidigt i arbetet. Tydligen räknas inte förhöjda driftskostnader in i byggprojektens kostnader...
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Odd skrev:Problemet med att SL släpper ifrån sig "attraktiv mark" är ju att det ofta blir sämre för verksamheten. Jag förstår inte hur dom som hävdar att sådana här verksamheter måste flyttas bort från innerstaden eller närföroter för att marken är attraktiv, egentligen resonerar. Om nu SL redan har den här attraktiva marken så är det väl ett argument för att hålla fast i den ännu hårdare, för släpper man loss den kommer det knappast finnas möjlighet att återskapa det när man i framtiden upptäcker att det behöver vara närmare.

Ett tydligt exempel är Brommadepån, som skall rivas och ge plats för bostäder mm, men ändå måste det finnas kvar plats där för att Nockebybanan skall kunna få upp sina vagnar. Den nya vagnhallen i Ulvsunda är sämre på alla sätt och vis, förutom att den blev fruktansvärt dyr så blir den opraktisk där man dels inte har några vettiga kommunikationer nattetid inom 10-20 minuts gångavstånd, dels inte kan göra ett vagnbyte vettigt ens en gång, trots ett tiotal växlar i spåren utanför vagnhallen.

Genom att exempelvis bygga en t-banebro mellan Alvik och Stora Mossen för en bråkdel av summan som den nya vagnhallen kostar så skulle man frigöra mer plats för bostäder än vad som får plats på gamla vagnhallsområdet. Dessutom skulle man säkerligen kunna få pengar över till en överdäckning av Drottningholmsvägen mellan Alvik och Abrahamsberg, vilket skulle frigöra många kvadratmeter mer attraktiv mark än man nu frigör.
Medhåll ++++++! Har själv varit inne på liknande idé som Odd i ett par år. Som historiker och diggare kan jag trots allt inte se NÅGOT vettigt i att behålla den usla, tvära Vinkelbodakurvan och Ängbybanans låga och instabila viadukt från 1944 över Drottningholmsvägen - och detta dessutom som synes under överskådlig framtid!!! Inte vittnar detta väl om minsta framsynthet, ANSVAR osv?
NEJ, låt Brommahallen(Alviksdepån) vara kvar i en eller annan form, dra T-banan diagonalt över hallen på rakspår och behagliga högfartskurvor. Lägg Drottningholmsvägen i tunnel hela vägen från Abrahamsberg till Tranebergsbron. Bostäder ovanpå alltihop - Trivsam miljö och behaglig tystnad!
Se, det var ett FÖRSLAG det....!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

Har minne av att SL ville dra en mera rak bro mellan Alvik och Stora Mossen, men företagen som ligger utefter Bergslagsvägen sa blankt nej till erbjudandet att lämna området, därför blev förslaget tv arkiverad i den runda arkivet.
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Patrick skrev:Har minne av att SL ville dra en mera rak bro mellan Alvik och Stora Mossen, men företagen som ligger utefter Bergslagsvägen sa blankt nej till erbjudandet att lämna området, därför blev förslaget tv arkiverad i den runda arkivet.
Det var ju längesen - idag står ju några industritomter tom TOMMA - skulle det gå att tvinga iväg SL kan man säkert vara minst lika hänsynslös
mot de andra företagen!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Skriv svar