daniel_s skrev:Harald skrev:Fast då blir den bostaden de lämnar ledig och där kan någon flytta in så att en annan bostad blir ledig o.s.v. och till slut är det någon som inte har någonstans att bo som får en bostad.
Nja, någonstans i kedjan blir det ju ofta en utsocknes som flyttar in så i slutänden visar sig den där lediga bostaden gärna finnas i Växjö eller Ljusdal eller så, och det är ju inte till någon större hjälp.
Det är väl ganska bra om det blir en tom bostad i Växjö eller Ljusdal om det finns fler bostaäder än arbetstillfällen i Växjö eller Ljusdal?
Eller ska vi räkna om "du är lönsam, lille vän" och deportera "olönsamma" medborgare till de flerfamiljhus som nu rivs / rivits i Laxå, Grängesberg, Hallstahammar eller liknande?
Odd skrev:Problemet med att SL släpper ifrån sig "attraktiv mark" är ju att det ofta blir sämre för verksamheten. Jag förstår inte hur dom som hävdar att sådana här verksamheter måste flyttas bort från innerstaden eller närföroter för att marken är attraktiv, egentligen resonerar. Om nu SL redan har den här attraktiva marken så är det väl ett argument för att hålla fast i den ännu hårdare, för släpper man loss den kommer det knappast finnas möjlighet att återskapa det när man i framtiden upptäcker att det behöver vara närmare.
Egentligen är det ju en fråga om kostnader för tomkörningar v.s. värdet av attraktiv mark.
Det egentligt märkliga är att typisk SL-verksamhet inte verkar gå att samlokalisera med åtminstone butiker och kontor. För den delen kan man tycka att det borde gå rätt bra att bygga även bostadshus ovanpå vagnhallar, om man t.ex. pålar separata pålar till bostadsdelen ända ner till berggrund eller liknande och på annat sätt undviker överförda vibrationer och bullerdämpar.
Odd skrev:Ett tydligt exempel är Brommadepån, som skall rivas och ge plats för bostäder mm, men ändå måste det finnas kvar plats där för att Nockebybanan skall kunna få upp sina vagnar. Den nya vagnhallen i Ulvsunda är sämre på alla sätt och vis, förutom att den blev fruktansvärt dyr så blir den opraktisk där man dels inte har några vettiga kommunikationer nattetid inom 10-20 minuts gångavstånd, dels inte kan göra ett vagnbyte vettigt ens en gång, trots ett tiotal växlar i spåren utanför vagnhallen.
Medhåll++ förutom att Brommahallen är väl inte bättre än Ulvsundahallen med avseende på att göra vagnbyte på Tvärbanan som den kommer se ut när förlängningen dras igång?