På youtube kan man hitta massor av diggabla spårrelaterade videofilmer från hela jordklotet. Därför tänkte jag att vi kan försöka samla intressanta videofilmer som vi hittar i en enda tråd.
Här är mitt bidrag:
Vem står näst på tur?
Re: Youtubetråden!
Postat: torsdag 19 juli 2012 20:50
av alex87
Kan inte låta bli ta dessa...
Re: Youtubetråden!
Postat: torsdag 19 juli 2012 20:55
av roggek
Ok, det här slår nog det mesta...
Eller varför inte gå 45 år bak i tiden:
Re: Youtubetråden!
Postat: fredag 20 juli 2012 17:57
av carltram
Alex87, Roggek: Bra filmer och välkomna in i tråden
Nu fortsätter vi och den här gången blir temat nordiska museispårvägar :
Hoppas ännu fler vill hålla tråden i liv
Re: Youtubetråden!
Postat: fredag 20 juli 2012 19:24
av 1
Tack Carl Henrik!
Tänka sig...filmen (från linje 7 år 2005) är bara 7 år gammal - ändå får jag en smärre nostalgikick när jag njuter av den. Notera hur "det gamla gardet" (de flesta sitter idag på bänken och slår efter ungarna med växelspettet) så ytterst elegant hanterar spårvagnarna. Här är det inte dagens förhärskande meskörning utan "varvet runt på bara shunt". På den tiden gällde det ju att sno så många passagerare som möjligt från buss 47.
Något som också slår mig är den höga klassen på spåret. Då hade vi huvudansvaret för underhållet. Lägg märke till farttavlan som anger 50 km/h genom kurvan vid Djurgårdsbron. Nu när SL äger spåret så får vi vara glada när hastigheten höjdes från 5 till 10 km/h. Även i det fartområdet har jag en känsla av att min vagn understundom har för avsikt att fortsätta upp mot Narvavägen.
Visst var det bättre förr....??
Suckar / Richard
Re: Youtubetråden!
Postat: lördag 21 juli 2012 4:39
av M_M
Det kanske vore läge för museispårutvidgning, som föreslagits i annan tråd, och låta spårvägsällskapet stå för underhållet på museibiten. Det kan nog bli en bra påtryckningsfaktor för att hålla SL-spåren i gott skick?
Vet inte hur man får som ni andra gjort, korrigera gärna tack.
Vad det gäller Bremen så åkte jag med dessa vagnar på 70-talet, I Hamburg hann jag åka med både L1 samt L2 samt vad som var kvar av L14? som gick över Elbe-broarna innan dom lades ner.
Avslutar med en film från Berlin, varning till känsliga personer - det förekommer V3-tåg i denna film:
På Youtube klickar du på Dela, och sedan bockar i "Lång länk".
Kopiera sedan länken med Ctrl + c.
I forumet så trycker du på Youtube-knappen, trycker Ctrl + v, och tar bort allt som står före =-tecknet.
Förhandsgranksa ditt inlägg, finns filmen inbäddad, så är det rätt.
Vet inte hur man får som ni andra gjort, korrigera gärna tack.
Vad det gäller Bremen så åkte jag med dessa vagnar på 70-talet, I Hamburg hann jag åka med både L1 samt L2 samt vad som var kvar av L14? som gick över Elbe-broarna innan dom lades ner.
Avslutar med en film från Berlin, varning till känsliga personer - det förekommer V3-tåg i denna film:
Första filmen som carltram visar väcker enorma nostalgikänslor hos mig eftersom jag var med på den tiden (torkar tårar ur ögonen).
Tack för ditt bidrag!
Här kommer filmerna inbäddade:
Re: Youtubetråden: Polen
Postat: lördag 21 juli 2012 13:35
av carltram
Re: Youtubetråden!
Postat: söndag 22 juli 2012 6:55
av M_M
Från 13:58 ser man att Ikarus'en är manuellt växlad. DDR var tydligen mer eller mindre ensamma om att beställa Ikarus med manuell låda... Notera också att spårvagnarna kör rätt fort.
Re: Youtubetråden!
Postat: söndag 22 juli 2012 8:21
av C12C3C3C12
Ikarus ledvagnar misstänker jag levererades med manuell låda eftersom även Budapest hade det, misstänker att även de vanliga bussarna var spakväxlade.
År 1991 när vi besökte Berlin med bil hemifrån bodde vi i Potsdam. Mellan Wannense och Potsdam åkte man för det mesta med Ikarus ledbussar.
Alla linjer som passerade dåvarande gränsen mellan Västberlin samt DDR senare f.d. DDR var skyltade med E som linjenummer innan det blev ordning på torpet.
Såg ni "hålslagaren" vid dörren på Ikarusbussen?
Re: Youtubetråden!
Postat: söndag 22 juli 2012 9:17
av M_M
C12C3C3C12 skrev:Ikarus ledvagnar misstänker jag levererades med manuell låda eftersom även Budapest hade det, misstänker att även de vanliga bussarna var spakväxlade.
Jag vet iofs inte om wikipediasidan är rätt, men om jag tolkar den så var Ikarus 280 för Budapest (BKV översätts felaktigt till "Public Transig" med google translate till engelska) automatväxlad: http://hu.wikipedia.org/wiki/Ikarus_280
Kan det ha varit något annat än en 280 i filmen?
Mitt intryck från Budapest 2010 är att de här bussarna är väl lika bra/dåliga som vilka andra höggolvbussar som helst, förutom att det vore ju inte helt fel med lite bättre avgasrening. Ganska mycket svarta avgaser när de gasar på emellanåt
C12C3C3C12 skrev:År 1991 när vi besökte Berlin med bil hemifrån bodde vi i Potsdam. Mellan Wannense och Potsdam åkte man för det mesta med Ikarus ledbussar.
Alla linjer som passerade dåvarande gränsen mellan Västberlin samt DDR senare f.d. DDR var skyltade med E som linjenummer innan det blev ordning på torpet.
Aha. Kördes fler än en gränspasserande linje någonsin via samma hållplats?
C12C3C3C12 skrev:Såg ni "hålslagaren" vid dörren på Ikarusbussen?
Nu måste jag ju se om filmen
Re: Youtubetråden!
Postat: söndag 22 juli 2012 9:34
av C12C3C3C12
Har lyckas lista ut att Ikarusbussar typ 280 som slutar på A (280.xxA) har automatlåda, typerna som slutar på M (280.xxM) har mekanisk låda så vi hade båda rätt.
Vad det gäller Berlin så gick det en linje per snabböppnad övergång, t.ex. att man tagit bort några murstycken, rensat bort minorna samt schäferhundarna, lagt på asfalt, sedan var det bara att köra.
Re: Youtubetråden!
Postat: söndag 22 juli 2012 11:05
av M_M
Fast ZF4 HP 500 är väl en automatlåda, finns på Ikarus 280.49 som inte har "A", och som köpts av BKV 1986 to 1994.
Det lite otydliga är om 280.00 bara var någon enstaka prototypbuss eller om man serietillverkade ett gäng sådana från 1973-1986 åt BKV? I så fall hade de även manuellt växlade 280. (De hade säkert manuellt växlade äldre modeller, och så har vi förstås 260 utan led, men det var ju en 280 på filmen).
Re: Youtubetråden: Sommaridyllen vid Hosjö gård
Postat: söndag 22 juli 2012 18:31
av carltram
Re: Youtubetråden!
Postat: måndag 23 juli 2012 11:26
av olasand
Bidrar med filmen på Ringliniens mest beresta spårvagn när den provkördes av Ringlinien innan hemresan till Göteborg. Mer om vagnen finns att läsa här: http://www.ringlinien.org/vagnhallen/vagn71.asp
Re: Youtubetråden!
Postat: tisdag 24 juli 2012 17:41
av roggek
Frankfurt tidigt 90-tal?
Av trafiksituationen att döma, så har nog en hel del förändrats på 20 år...