Tidtabellsefterlysning: Stockholms Spårvägar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Henrik W

Tidtabellsefterlysning: Stockholms Spårvägar

Inlägg av Henrik W »

Hej.

Jag söker spårvagnstidtabeller för Stockholms Spårvägar före högertrafikomläggningen. Gärna inscannade versioner, men även tryckta eller andra format.

Är mycket tacksam för hjälp!
Kollektivtrafik- och spårtrafikintresserad med specialintresse för trafikplanering och schemaläggning av spårtrafik.
Användarens profilbild
58:an

Re: Tidtabellsefterlysning: Stockholms Spårvägar

Inlägg av 58:an »

Bild

Menar du dessa tidtabeller? I så fall kan jag nog hitta fler.

/Hasse
Henrik W

Inlägg av Henrik W »

Just precis och korrekt. Det är vad jag menar :)
Kollektivtrafik- och spårtrafikintresserad med specialintresse för trafikplanering och schemaläggning av spårtrafik.
Användarens profilbild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarens profilbild

Vet inre hur mycket man kan skicka samtidigt, så jag delade upp det.
Här kommer sista delen.
Bild
Bild
Bild

Fyra varianter av layout förekom nästan överlappande under början av 60-talet. Den äldsta var den som representeras av linjerna 13 - 17.

De stående tabellerna kom snart att tryckas på färgat papper: gult, grönt, rosa eller blått för vår-, sommar-, höst- respektive vintertidtabell. Den sista vintertidtabellen för linje 4 är gul, kanske visste man att det inte skulle bli någon vårtidtabell 1967 (sommaren kom redan när tian las ned i maj) eller så är det ett sent ¨tilltryck¨. Upptäcker nu att jag har sista vintertidtabellen för linje 6 i både blått och gult, vilket talar för teorin om senare ¨tilltryck¨. Att sjuans sista (sommar)tabell från april -67 kom att tryckas på blått papper var väl ett misstag.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Underbart nostalgiskt "tidsdokument".

Och för den "yngre generationen" som undar varför linjerna 13 och 17 även gick på lördagar, var att man faktiskt arbetade även på lördagar. 40-timamrsveckan var inte uppfunnen då...

Och tänk att man då kunde åka 03.16 från Alvik till Nockeby på natten...Gör om det idag OM du kan...

Bild

Nu kan man även "ana" ursprunget varifrån främst MTR och tunnelbanan har fått sina numera oläsliga ficktidtabeller ifrån...
"Jamen, fungerade det på 60-talet, så skall det väl fungera idag", kan jag tänka mig jargongen...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

roggek skrev: Nu kan man även "ana" ursprunget varifrån främst MTR och tunnelbanan har fått sina numera oläsliga ficktidtabeller ifrån...
"Jamen, fungerade det på 60-talet, så skall det väl fungera idag", kan jag tänka mig jargongen...
Ficktidtabellerna sjunger nog ändå på sista versen. I Östergötland har de slutat med dem helt. I alla fall i Linköping finns inga tryckta fickisar att tillgå, utan de måste skrivas ut från internet. Lite knöligt när man kommer som tillfällig besökare.
Henrik W

Inlägg av Henrik W »

Snyggt! Tack så mycket!
Skriv svar