Örgrytevägen under Västlänksbygget

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Örgrytevägen under Västlänksbygget

Inlägg av darthjpp »

En fundering kring spårvagnarna under bygget av västlänken i Örgrytegatan (Korsvägen - Liseberg - St. Sigfridsplan)
Vid bygget är det tänkt att gatan skall schaktas upp, liknande de schakt som fanns vid bygget av Götatunneln, och trafik på Örgrytevägen kommer att bli omöjlig.
Funderingen är om det går att bygga om vändslingan vid St. Sigfridsplan så att det går att vända från andra hållet, eftersom backvändning i rondellen nog inte skulle uppskattas :-)
Eller läggs trafiken ner helt på stäckan Korsvägen-Torp? Bygget kommer ju att ta ca 2 år enligt planerna.

Lite länkar:
http://www.trafikverket.se/PageFiles/64 ... 202011.pdf

http://www.trafikverket.se/PageFiles/16 ... _72dpi.pdf Sidan 32-33
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1512
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget

Inlägg av Kristofer »

Som jag läser beskrivningen kommer 5:an att kunna trafikeras under hela tiden. På sidan 33 i ditt länkade dokument står bland annat
Trafikverket skrev:En sträckning via Örgrytevägen innebär en etappvis förskjutning av dagens spåvagnsspår, bilväg och GC-bana, se figur.
Ingenstans står att spårvägstrafiken måste vara avstängd under byggtiden, det är bara Södra vägens anslutning till Korsvägen norrifrån som är avstängd, men där förutsätts ju en omläggning via Engelbrektsgatan.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget

Inlägg av hej »

Endast kortare stopp kommer av trafiken kommer att ske i och med att man flyttar spår. Man vill helst undvika busstrafik på Delsjövägen beroende på dess närhet till Delsjöbäcken och skredrisk.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget

Inlägg av 2763 »

darthjpp skrev:En fundering kring spårvagnarna under bygget av västlänken i Örgrytegatan (Korsvägen - Liseberg - St. Sigfridsplan)
Vid bygget är det tänkt att gatan skall schaktas upp, liknande de schakt som fanns vid bygget av Götatunneln, och trafik på Örgrytevägen kommer att bli omöjlig.
Funderingen är om det går att bygga om vändslingan vid St. Sigfridsplan så att det går att vända från andra hållet, eftersom backvändning i rondellen nog inte skulle uppskattas :-)
Eller läggs trafiken ner helt på stäckan Korsvägen-Torp? Bygget kommer ju att ta ca 2 år enligt planerna.

Lite länkar:
http://www.trafikverket.se/PageFiles/64 ... 202011.pdf

http://www.trafikverket.se/PageFiles/16 ... _72dpi.pdf Sidan 32-33
Det är billigare att göra tillfälliga anordningar förbi arbetsplatsen än att helt fimpa trafiken. Det är alltså mer troligt att man får se en tillfällig spårväg som går lite konstigt än att det blir ett trafikavbrott längre än ett par dagar och i de fallen kan man backvända i befintlig slinga.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget

Inlägg av M_M »

Med grovt måttande på hur stora vagnar respektive rondellen ser ut att vara på flygfoton så tror jag att en vagn ryms inne i rondellen. Förutom att man kör saktare just när man ska stanna och just när man startat så torde det väl inte bli fler fordonsrörelser än idag om man backvänder?

För övrigt vore det kanske en bra idé att passa på att bygga om St. Sigfrids plan när man ändå bygger? Betaniagatan och St. Sigfrids plan skulle väl gärna kunna få vara samma hållplats?

(Västtrafiks senaste desinformationstrick verkar vara att inte över huvud taget ha en karta över busslinjerna tillgänglig på webben).

En bonusfråga är vad som genererar biltrafiken vid St. Sigfrids plan?
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget

Inlägg av darthjpp »

M_M skrev: En bonusfråga är vad som genererar biltrafiken vid St. Sigfrids plan?
Lata Örgrytebor? :-)
Nja, den mesta trafiken kommer från Danska Vägen och Delsjövägen för vidare färd mot E6/E20 eller Korsvägen.
En del trafik kommer på St. Sigfridsgatan, men oftast bara i rusning och stopp på E6/E20 norrut.
Användarens profilbild
Gbgcyklaren
Inlägg: 220
Blev medlem: onsdag 09 juni 2010 23:11
Ort: Göteborg

Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget

Inlägg av Gbgcyklaren »

Det finns planer på att eventuellt gräva ner bilarna under mark vid Korsvägen när Västlänken byggs.
Vad anser ni om det?

Positivt är att tillgängligheten för gående, cyklister, kollektivtrafik m.m. ökar, det blir mindre oväsen, mindre olycksrisk, mer frihet vid utformningen.
Negativt kan vara kostnaden (även om mycket av grävandet kommer "gratis" med Västlänken), ökad biltrafik pga ökad tillgänglighet för bilister...

Se bild nedan. Fler instressanta bilder finns även på följande länk...
http://www.grkom.se/download/18.4586cab ... +jun08.pdf

Kanske man borde förlänga tunneln österut på Örgrytevägen, så att bilarna är nedgrävad även utanför Lisebergs entré. Trafiken på "motorvägen" som går förbi där har ofta rätt höga hastigheter.
Bild
@gbgcyklaren
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget

Inlägg av 2763 »

Det vore väl rent ut sagt väldigt bra och säkerligen ekonomiskt lönsamt att få en konfliktfriare korsväg - för idag fungerar det inte.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget

Inlägg av M_M »

darthjpp skrev:
M_M skrev: En bonusfråga är vad som genererar biltrafiken vid St. Sigfrids plan?
Lata Örgrytebor? :-)
Nja, den mesta trafiken kommer från Danska Vägen och Delsjövägen för vidare färd mot E6/E20 eller Korsvägen.
En del trafik kommer på St. Sigfridsgatan, men oftast bara i rusning och stopp på E6/E20 norrut.
Aha. Med andra ord finns det bara en huvudsaklig konflikt på morgonrusningen (Dejsjövägen västerut) och en på eftermiddagsrusningen (norr mot Danska Vägen), d.v.s. normalt alltid i östra änden av rondellen.

Vad för halvhemlig verksamhet ligger instängslad strax sydväst om St. Sigfrids plan? Går det att eventuellt "stjäla trädgård" från den verksamheten om man vill få loss mer trafikyta?


Generellt borde man väl kanske fundera på att göra om rondellen + vändslingan till en större trafikplats där spårvägen påminner om vändslingan i Bellevue (fast bra, d.v.s. inte ojämn gatsten på gångytorna o.s.v.) och rondellen i övrigt lite mer som Korsvägen, d.v.s. med busshållplatser för olika körriktningar inne i rondellen?

Om man räknar in alla ytorna som rondellen, vändslingan upptar, hållplatserna+av/påfarterna på Danska Vägen och parkeringsytan mellan Delsjövägen och St. Sigfridsgatan/Olof Skötkonungsgatan så har man en riktigt stor yta som skulle kunna rymma en rejäl kollektivtrafikknut och dessutom kanske kunna rymma diverse park-n-ride-grejer (BÅDE för bilar och cyklar, för att få "lata Örgrytebor" :wink: att orka åka kollektivt), och dessutom skulle hållplatslägena hamna lite längre västerut vilket skulle ge lite bättre bytesmöjligheter till de eventuella tåg som kanske stannar vid gamla Lisebergstationen i framtiden (om nu några tåg kommer göra det).
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget

Inlägg av hej »

M_M skrev:Vad för halvhemlig verksamhet ligger instängslad strax sydväst om St. Sigfrids plan? Går det att eventuellt "stjäla trädgård" från den verksamheten om man vill få loss mer trafikyta?
Menar du Ryska federationens konsulat? Tror inte att de vill släppa ifrån sig mark. En gång i tiden låg Jakobsdal där.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget

Inlägg av M_M »

Aha, det är nog det jag menar.
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget

Inlägg av Erik Sandblom »

Micki skrev:Det finns planer på att eventuellt gräva ner bilarna under mark vid Korsvägen när Västlänken byggs.
Vad anser ni om det?
Det är mindre trafik på Korsvägen idag än det var 1990, så jag tycker det är en onödig kostnad. Det finns ingen anledning att uppmuntra ökad biltrafik.

fordon per dygn:
Södra vägen 1990: 14 400, 2010: 12 900
Mölndalsvägen 1993: 12 800, 2011: 11 100
Örgrytevägen 1990: 28 800, 2011: 25 200
Skånegatan 1994: 23 700, 2011: 15 300

Klicka vidare från Mölndalsvägen för att se statistik på andra gator.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget

Inlägg av 2763 »

Erik Sandblom skrev:
Micki skrev:Det finns planer på att eventuellt gräva ner bilarna under mark vid Korsvägen när Västlänken byggs.
Vad anser ni om det?
Det är mindre trafik på Korsvägen idag än det var 1990, så jag tycker det är en onödig kostnad. Det finns ingen anledning att uppmuntra ökad biltrafik.
.
Det handlar inte om att uppmuntra biltrafik. Det handlar i första hand om att öka tillgängligheten för cyklister, gående och givetvis kollektivtrafikresenärer.

//T
Med reservation för tyckfel.
Harald
Inlägg: 8812
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget

Inlägg av Harald »

2763 skrev:
Erik Sandblom skrev:
Micki skrev:Det finns planer på att eventuellt gräva ner bilarna under mark vid Korsvägen när Västlänken byggs.
Vad anser ni om det?
Det är mindre trafik på Korsvägen idag än det var 1990, så jag tycker det är en onödig kostnad. Det finns ingen anledning att uppmuntra ökad biltrafik.
.
Det handlar inte om att uppmuntra biltrafik. Det handlar i första hand om att öka tillgängligheten för cyklister, gående och givetvis kollektivtrafikresenärer.

//T
Javisst, och att det är mindre trafik än 1990 är ett konstigt argument. Det kan ju ändå vara för mycket. Eriks siffror är inte helt relevanta. Mölndalsvägen ansluter inte till Korsvägen. Trafiken i Korsvägens tillfarter var 2010 (bilar per dygn, årsmedelvärde):

Södra Vägen norr: 12.900
Eklandagatan: 11.300
Södra Vägen söder: 10.200
Örgrytevägen: 25.300
Skånegatan: 15.800

Summa 75.500. Nu är ju bilarna räknade dubbelt här, i både tillfart och frånfart, så man får halvera talet. Dessutom behöver bilar från Eklandagatan till Södra Vägen söderut inte passera Korsvägen, men väl bilar i motsatt riktning. Grovt räknat passeras Korsvägen av 35.000 bilar per dygn. Det är förstås alldeles för många för att det ska vara trevligt att vara fotgängare eller cyklist där.
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget

Inlägg av hej »

Att få bort biltrafiken från Korsvägen vore väl önskvärt även om den nu har minskat. För tillfället är väl Korsvägen ett av Sveriges mest konfliktfyllda trafikapparater som dessutom nästan helt saknar trafikljus.
En underjordisk lösning för biltrafiken behöver inte innebära att antal bilar ökar. Det gäller bara att bygga den oattraktivt för bilisterna så hittar de andra vägar, fast det finns inte så många alternativ beroende på Göteborgs geografi.
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget

Inlägg av Erik Sandblom »

Harald skrev:
2763 skrev:Det handlar inte om att uppmuntra biltrafik. Det handlar i första hand om att öka tillgängligheten för cyklister, gående och givetvis kollektivtrafikresenärer.
Javisst, och att det är mindre trafik än 1990 är ett konstigt argument. Det kan ju ändå vara för mycket.
Det sa man när Götatunneln skulle byggas också. När det var klart blev det en stor kapacitetsökning för biltrafiken. Fem år efter Götatunneln öppnats hade trafiken på den anslutande Oscarsleden ökat med 20%, vilket ökar barriäreffekten där.

Hur svårt det är att gå över gatan beror inte bara på mängden bilister utan också på hur fort de kör och hur benägna de är att stanna. För kollektivresenärerna är det aldrig mer än två filer med biltrafik att korsa, och bilisterna kommer dessutom bara från ett håll. Mängden fotgängare gör att bilisterna är uppmärksamma och stannar efter behov.

Jag tycker det vore bättre att fortsätta dämpa biltrafikens mängd och hastighet. Att gå ända ner till noll är kostsamt men ger inte så mycket fördelar framför att dämpa trafiken.
Harald
Inlägg: 8812
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget

Inlägg av Harald »

Ja du Erik, du vet tydligen inte hur stan ser ut. Barriäreffekten av Oskarsleden har inte ökat, för den kan inte bli mer än fullständig och det var den redan innan Götatunneln byggdes. Den kan bara korsas planskilt och hur lätt eller svårt det är påverkas inte av hur många bilar det går på leden.

Det är lite närsynt att bara se på trafiken på Göta-/Oskarsleden. Hur har trafiken i resten av stan påverkats. Runt Korsvägen har den tydligen minskat. Det har den i Nya Allén också. Tror du inte att det finns ett samband mellan det och trafikökningen på Göta-/Oskarsleden, d.v.s. att trafik har flyttats. Om trafik flyttas från gator som fotgängare och cyklister måste korsa i plan till gator som de korsar planskilt, så minskar väl de totala barriäreffekterna.
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget

Inlägg av hej »

Göta tunneln har ökat trafiken i det stråket men det beror på att trafiken minskat i en hel del ändra stråk. Vinsten kommer märkas än mer när man byggt vid Skeppsbron. Se bara vad som hänt med Esperantoplatsen. För stadens utveckling har det betytt enormt. Dessutom har det skapat bättre förutsättningar för att öka spårvagnstrafiken och göra det enklare att ta sig fram med cykel eller till fots.
Harald
Inlägg: 8812
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget

Inlägg av Harald »

hej skrev:Göta tunneln har ökat trafiken i det stråket men det beror på att trafiken minskat i en hel del ändra stråk. Vinsten kommer märkas än mer när man byggt vid Skeppsbron. Se bara vad som hänt med Esperantoplatsen. För stadens utveckling har det betytt enormt. Dessutom har det skapat bättre förutsättningar för att öka spårvagnstrafiken och göra det enklare att ta sig fram med cykel eller till fots.
Visst är det så, men är man bilhatare så överskuggas allt det av att även framkomligheten för bilarna har ökat. Men vi andra kan ju i alla fall flanera på Skeppsbron eller sitta på Språkkaféet vid Esperantoplatsen och glädja oss åt förändringen. :D
Användarens profilbild
Gbgcyklaren
Inlägg: 220
Blev medlem: onsdag 09 juni 2010 23:11
Ort: Göteborg

Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget

Inlägg av Gbgcyklaren »

Kanske jag missförstod tidigare inlägg...
Jag minns att det fanns ett signalreglerat övergångsställe över Oskarsleden vid Barlastgatan.
Se streck på karta: http://kartor.eniro.se/m/9c1wq
När jag skulle ta mig över Oskarsleden där för ett par år sedan, blev jag rätt paff då jag såg att den var borttagen.
Jag fick fortsätta vidare till bron över leden några hundra meter längre västerut.
Det övergångsstället försvann nog i samband med Götatunneln.
@gbgcyklaren
Skriv svar