darthjpp skrev:M_M skrev:
En bonusfråga är vad som genererar biltrafiken vid St. Sigfrids plan?
Lata Örgrytebor?

Nja, den mesta trafiken kommer från Danska Vägen och Delsjövägen för vidare färd mot E6/E20 eller Korsvägen.
En del trafik kommer på St. Sigfridsgatan, men oftast bara i rusning och stopp på E6/E20 norrut.
Aha. Med andra ord finns det bara en huvudsaklig konflikt på morgonrusningen (Dejsjövägen västerut) och en på eftermiddagsrusningen (norr mot Danska Vägen), d.v.s. normalt alltid i östra änden av rondellen.
Vad för halvhemlig verksamhet ligger instängslad strax sydväst om St. Sigfrids plan? Går det att eventuellt "stjäla trädgård" från den verksamheten om man vill få loss mer trafikyta?
Generellt borde man väl kanske fundera på att göra om rondellen + vändslingan till en större trafikplats där spårvägen påminner om vändslingan i Bellevue (fast bra, d.v.s. inte ojämn gatsten på gångytorna o.s.v.) och rondellen i övrigt lite mer som Korsvägen, d.v.s. med busshållplatser för olika körriktningar inne i rondellen?
Om man räknar in alla ytorna som rondellen, vändslingan upptar, hållplatserna+av/påfarterna på Danska Vägen och parkeringsytan mellan Delsjövägen och St. Sigfridsgatan/Olof Skötkonungsgatan så har man en riktigt stor yta som skulle kunna rymma en rejäl kollektivtrafikknut och dessutom kanske kunna rymma diverse park-n-ride-grejer (BÅDE för bilar och cyklar, för att få "lata Örgrytebor"

att orka åka kollektivt), och dessutom skulle hållplatslägena hamna lite längre västerut vilket skulle ge lite bättre bytesmöjligheter till de eventuella tåg som kanske stannar vid gamla Lisebergstationen i framtiden (om nu några tåg kommer göra det).