Och såhär glad var allas vår Helge B. vid tillfället ifråga

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Och varför var då Helge så glad?MWE skrev:Tvärbana nordost innebär ju att spårvägen kommer tilbaka till Sumpan efter 52 år, om allt går väl. Här är några bilder jag inte kan undanhålla publikum, från nedläggningen av gamla linje 15, som körde sin sista tur 1/9 1959 Och såhär glad var allas vår Helge B. vid tillfället ifråga
Nä, det dröjde ju några år till innan man kom fram till hur huvudmannaskapet för kollektivtrafiken skulle vara ordnat i Stockholms län. Och då var linje 15, behändigt nog nedlagt. Sedan lämnade allas vår Helge B. borgarrådsstolen för att som gubben i lådan dyka upp som SL:s förste VD (ungefärligt citat ur ett gammalt nummer av SL:s personaltidning: "det spelar ingen roll vilken stol Helge sitter på, det är ändå Helge som bestämmer"). Sedan kom ju t-banan, i det som då var en avlägsen framtid, till slut till Sumpan.TKO skrev:MWE skrev:Tvärbana nordost innebär ju att spårvägen kommer tilbaka till Sumpan efter 52 år, om allt går väl. Här är några bilder jag inte kan undanhålla publikum, från nedläggningen av gamla linje 15, som körde sin sista tur 1/9 1959 Och såhär glad var allas vår Helge B. vid tillfället ifråga
Och varför var då Helge så glad?
Jo förmodligen tänkte han så här:
"Vill inte dom som bor i Solna och Sumpan betala för tricken så ska dom fan inte ha nån trick heller"!
(Relationerna - som det heter med ett modernt ord - mellan å ena sidan Stockholms stad och dess spårvägsbolag och å andra sidan förortskommunerna Solna och Sundbyberg var inte dom bästa... för att uttrycka det milt!)
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Det kan ju vara värt att notera några saker, innan man använder ordet "behändigt"...MWE skrev:Nä, det dröjde ju några år till innan man kom fram till hur huvudmannaskapet för kollektivtrafiken skulle vara ordnat i Stockholms län. Och då var linje 15, behändigt nog nedlagt. Sedan lämnade allas vår Helge B. borgarrådsstolen för att som gubben i lådan dyka upp som SL:s förste VD (ungefärligt citat ur ett gammalt nummer av SL:s personaltidning: "det spelar ingen roll vilken stol Helge sitter på, det är ändå Helge som bestämmer"). Sedan kom ju t-banan, i det som då var en avlägsen framtid, till slut till Sumpan.TKO skrev:MWE skrev:Tvärbana nordost innebär ju att spårvägen kommer tilbaka till Sumpan efter 52 år, om allt går väl. Här är några bilder jag inte kan undanhålla publikum, från nedläggningen av gamla linje 15, som körde sin sista tur 1/9 1959 Och såhär glad var allas vår Helge B. vid tillfället ifråga
Och varför var då Helge så glad?
Jo förmodligen tänkte han så här:
"Vill inte dom som bor i Solna och Sumpan betala för tricken så ska dom fan inte ha nån trick heller"!
(Relationerna - som det heter med ett modernt ord - mellan å ena sidan Stockholms stad och dess spårvägsbolag och å andra sidan förortskommunerna Solna och Sundbyberg var inte dom bästa... för att uttrycka det milt!)
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson

Enligt dem som var med när det begav sig var det ett försök att få trafiken finansierad på annat sätt. Politisk kohandel om man så vill.TKO skrev: - Sundbybergsbanan. Att den lades ner är inte så konstigt, men varför ersattes den inte direkt med tunnelbana som skedde med banorna till Ängby, Brännkyrka, Örby och Enskede? Inte heller här tror jag svaret är "Helge Berglund"!
tjenixen
Thomas
PS: Men tack för bilderna från nedläggningen - dom var kul! /TKO
Det finns akademisk forskning som bekräftar ungefär det händelseförlopp du beskriver.2763 skrev:Enligt dem som var med när det begav sig var det ett försök att få trafiken finansierad på annat sätt. Politisk kohandel om man så vill.TKO skrev: - Sundbybergsbanan. Att den lades ner är inte så konstigt, men varför ersattes den inte direkt med tunnelbana som skedde med banorna till Ängby, Brännkyrka, Örby och Enskede? Inte heller här tror jag svaret är "Helge Berglund"!
tjenixen
Thomas
PS: Men tack för bilderna från nedläggningen - dom var kul! /TKO
Med dåvarande lagstiftning ansvarade Statens Järnvägar för all transport som skedde över kommungräns. Kommunpolitikerna på respektive sida gränsen ville inte bestrida kostnaden som de ansåg att SJ skulle bestrida.
Därför lade man problematiken i SJ:s knä och det ledde till att spårvagnslinje 15 ersattes av två dagliga turer med buss.
/T
Vet inte de exakta förhållandena, men någon form av ansvar hade SJ i alla fall att uppfylla om inte någon annan gjorde det. Det var inte meningen att påskina att det var ett helhetsansvar som du försöker säga här. Vid den tiden fanns det ju en del privat eller semiprivat verksamhet kvar i alla fall. Sen var det kanske inte i alla kommuner det förelåg behov och därför skulle jag säga att en sådant motbevisande är föga värt. För att motbevisa påstående bör du snarare titta på vilket ansvar SJ enligt då gällande lagstiftning hade och var det i så fall fanns behov eller inte.TKO skrev: Fast det fanns ingen lagstiftning som ålade SJ att ta hand om alla interkommunala trafikbehov - där måste du missuppfattat något. Ett enkelt sätt att motbevisa ditt påstående är att se om SJ trafikerade landets samtliga kommuner i slutet av 50-talet!
Jag vill inte verka tjatig - men det har aldrig funnits någon lagstiftning som tvingat SJ att bedriva någon trafik.2763 skrev:Vet inte de exakta förhållandena, men någon form av ansvar hade SJ i alla fall att uppfylla om inte någon annan gjorde det. Det var inte meningen att påskina att det var ett helhetsansvar som du försöker säga här. Vid den tiden fanns det ju en del privat eller semiprivat verksamhet kvar i alla fall. Sen var det kanske inte i alla kommuner det förelåg behov och därför skulle jag säga att en sådant motbevisande är föga värt. För att motbevisa påstående bör du snarare titta på vilket ansvar SJ enligt då gällande lagstiftning hade och var det i så fall fanns behov eller inte.TKO skrev: Fast det fanns ingen lagstiftning som ålade SJ att ta hand om alla interkommunala trafikbehov - där måste du missuppfattat något. Ett enkelt sätt att motbevisa ditt påstående är att se om SJ trafikerade landets samtliga kommuner i slutet av 50-talet!
/T
Går det att snabbt återge varför? Står det mer om planerad utbyggnad av kollektivtrafik mot Karro, tidigare då tunnelbana och annat byggdes?Om man är intresserad av detta ämne rekommenderar jag boken "I väntan på tunnelbanan" av Stig Svallhammar (Stockholm 2008, ISBN 978-91-7031-199-4). Där tas bland annat relationerna mellan Stockholms stad och Solna/Sundbyberg upp - t ex varför det aldrig blev någon trådbusslinje till Karolinska, fast man börjat sätta upp kontaktledningsstoplar!
Kort ur minnet, kan återkomma ikväll när jag har boken tillhanda:Medic skrev:Går det att snabbt återge varför? Står det mer om planerad utbyggnad av kollektivtrafik mot Karro, tidigare då tunnelbana och annat byggdes?Om man är intresserad av detta ämne rekommenderar jag boken "I väntan på tunnelbanan" av Stig Svallhammar (Stockholm 2008, ISBN 978-91-7031-199-4). Där tas bland annat relationerna mellan Stockholms stad och Solna/Sundbyberg upp - t ex varför det aldrig blev någon trådbusslinje till Karolinska, fast man börjat sätta upp kontaktledningsstoplar!
Länsstyrelsen ställde sig f ö bakom Solnas krav, utan att SS gav med sig. Enligt boken beslutade gatunämnden om att bygga en kortare trådbusslinje med ändhållplats strax söder om stadsgränsen, men SS kom aldrig att trafikera den. Ovisst varför. "Frågan rann helt enkelt ut i sanden", som det står.TKO skrev:Kort ur minnet, kan återkomma ikväll när jag har boken tillhanda:Medic skrev:Går det att snabbt återge varför? Står det mer om planerad utbyggnad av kollektivtrafik mot Karro, tidigare då tunnelbana och annat byggdes?Om man är intresserad av detta ämne rekommenderar jag boken "I väntan på tunnelbanan" av Stig Svallhammar (Stockholm 2008, ISBN 978-91-7031-199-4). Där tas bland annat relationerna mellan Stockholms stad och Solna/Sundbyberg upp - t ex varför det aldrig blev någon trådbusslinje till Karolinska, fast man börjat sätta upp kontaktledningsstoplar!
Solna stad krävde t ex att SS skulle köpa el från Solnas elverk, samt att man skulle få använda ledningsnätet utan kostnad om man startade egen trådbusstrafik. Man hade nämligen sådana planer när Solna blev stad... till slut tröttnade SS och fortsatte köra dieselbussar till KS.
/TKO