C4 2455 in på service, Nybodahallen + andra videos
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
- C4-Fantast
C4 2455 in på service, Nybodahallen + andra videos
Senast redigerad av C4-Fantast den onsdag 02 maj 2012 15:28, redigerad totalt 1 gånger.
- C4-Fantast
Re: C4 2455 in på service, Nybodahallen + andra tunneltågvid
0.42 in i videon, precis när C6:an passerar den gröna signalen på vänster sida och hjulen slår i rälsen, det skramlar och hastigheten ökar upp mot Zinkensdam, är som musik i mina öron. Detta ÄR TUNNELBANA värt namnet, jämfört med den tysta, behagliga, komfortabla, identitets- och själlösa perversion till tunnelbana vi har nu för tiden. Och om C6:an, med dess fula front med stora fönster, istället varit en vacker C4 så hade lyckan varit total.
Som liten grabb bodde jag mellan Aspudden och Örnsberg, när tuben hade slutstation i Örnsberg och senare när de åkte upp mot Axelsberg där de vände. Det var något speciellt när man med morsan som 5-7-åring väntade på tuben nere i berget i Aspudden, och lukten och det fläktande vinddraget när tuben var i antågande. Kommer ihåg när hon tog med mig ut till Vårberg när det var slutstation, och vi knallade ner till Vårby gård där det var landet fortfarande med gårdar och lador kvar. Gustav VI Adolf var därute med arkeologer och grävde i vikingahögar. Inte så långt senare flyttade vi ut till Skärholmen och bodde på första parkett utmed tunnelbanespåret upp mot Vårberg. Jag har varit - och är väl delvis fortfarande - ruggigt avundsjuk på alla som fått åka med i fram/köra C4:an genom alla spännande tunnlar, uppförs- och nedförsbackar/kurvor och raksträckor, dolda och hemliga domäner för de oinvigda. Kan inte riktigt förklara fascinationen. Jag rörde mig mycket ute på stan på 70-talet och i bland i brist på annat brukade jag och mina kompisar bara åka runt överallt i tunnelbanan för att det var kul. Tunnelbanan var som en kompis. Kommer också särskilt ihåg en rödtott som alltid körde 14, har ofta tänkt på vad det blev av honom.
När de till min stora sorg började fasa ut C4:orna, ringde jag upp någon ansvarig och frågade vad de skulle ha för en vagn. 100.000 inklusive transport var svaret jag fick. Hade jag haft flis hade jag köpt två så jag fått ett samanhängande par, och ställt det i någon lada på landet. Som den orealistiske drömmare man ibland kan vara, så fantiserade jag om en egen bana ute i obyggderna, bara jag fick ha kvar några C4:or. Det hade antagligen inte varit möjligt av flera skäl, men får man inte drömma och fantisera så överlever man inte.
I vilket fall som helst, ibland så var det bättre förr.
Som liten grabb bodde jag mellan Aspudden och Örnsberg, när tuben hade slutstation i Örnsberg och senare när de åkte upp mot Axelsberg där de vände. Det var något speciellt när man med morsan som 5-7-åring väntade på tuben nere i berget i Aspudden, och lukten och det fläktande vinddraget när tuben var i antågande. Kommer ihåg när hon tog med mig ut till Vårberg när det var slutstation, och vi knallade ner till Vårby gård där det var landet fortfarande med gårdar och lador kvar. Gustav VI Adolf var därute med arkeologer och grävde i vikingahögar. Inte så långt senare flyttade vi ut till Skärholmen och bodde på första parkett utmed tunnelbanespåret upp mot Vårberg. Jag har varit - och är väl delvis fortfarande - ruggigt avundsjuk på alla som fått åka med i fram/köra C4:an genom alla spännande tunnlar, uppförs- och nedförsbackar/kurvor och raksträckor, dolda och hemliga domäner för de oinvigda. Kan inte riktigt förklara fascinationen. Jag rörde mig mycket ute på stan på 70-talet och i bland i brist på annat brukade jag och mina kompisar bara åka runt överallt i tunnelbanan för att det var kul. Tunnelbanan var som en kompis. Kommer också särskilt ihåg en rödtott som alltid körde 14, har ofta tänkt på vad det blev av honom.
När de till min stora sorg började fasa ut C4:orna, ringde jag upp någon ansvarig och frågade vad de skulle ha för en vagn. 100.000 inklusive transport var svaret jag fick. Hade jag haft flis hade jag köpt två så jag fått ett samanhängande par, och ställt det i någon lada på landet. Som den orealistiske drömmare man ibland kan vara, så fantiserade jag om en egen bana ute i obyggderna, bara jag fick ha kvar några C4:or. Det hade antagligen inte varit möjligt av flera skäl, men får man inte drömma och fantisera så överlever man inte.
I vilket fall som helst, ibland så var det bättre förr.
-
Re: C4 2455 in på service, Nybodahallen + andra videos
Ett mycket trevligt inlägg, vad skulle vi vara utan våra barndomsminnen med alla ljud och lukter? Jag var själv med på invigningstågen till Fittja och Norsborg, det var fina högtidsstunder. På senare tid har det varit sparsamt med T-baneförlängningar men vi får hoppas på ett fint projekt till Nacka:-)
Drömmare med orealistiska drömmar om en uppställningslada är jag oxå, varför skulle detta inte gå att förverkliga inkl A30?
//Henrik
Drömmare med orealistiska drömmar om en uppställningslada är jag oxå, varför skulle detta inte gå att förverkliga inkl A30?
//Henrik
- C4-Fantast
Tänkte mest på det där med en egen bana som orealistiskt drömmeri, för bevisligen är/var drömmen om egen vagn i lada genomförbart med tanke på att en annan fantast sitter med C4 2516 i en lada uppe i Ovanmyra. Så dröm på du, och du kanske slutar med en A30 på ägorna en dag...ålstensgård skrev:Drömmare med orealistiska drömmar om en uppställningslada är jag oxå, varför skulle detta inte gå att förverkliga inkl A30?
//Henrik
Tja, man kan om man vill:C4-Fantast skrev:Tänkte mest på det där med en egen bana som orealistiskt drömmeri, för bevisligen är/var drömmen om egen vagn i lada genomförbart med tanke på att en annan fantast sitter med C4 2516 i en lada uppe i Ovanmyra. Så dröm på du, och du kanske slutar med en A30 på ägorna en dag...ålstensgård skrev:Drömmare med orealistiska drömmar om en uppställningslada är jag oxå, varför skulle detta inte gå att förverkliga inkl A30?
//Henrik
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Lottoreklamen är helt underbar!
Ett problem för drömmare som drömmer om något mer än att bara ha ett fordon uppställt är väl alla krångliga regler - speciellt om fordonen på nåt sätt anses vara "riktiga".
Visst är det bra att reglerna finns men efter ett antal diskussionstrådar på Postvagnen och om det kanske också var Järnvägshysteriskt Forum så verkar det vara så att man i princip kan certifiera sig själv, om man orkar ägna rätt många timmar av sin fritid åt ren byråkrati så skulle man alltså i princip kunna certifiera sig själv som både lokförare och operatör för att köra fordon på Trafikverkets spår, helt utan praktisk kompetens. Reglerna är dock så krångliga att ingen orkat göra detta, och tyvärr så är reglerna nog också så krångliga att de sätter stopp för den som är sugen på att köra 50 meter tur och retur på en spårsnutt hemma på gården på landet, även om det skulle vara på en plats där ingen utomstående på något sätt kan skadas av ett skenande fordon.
Apropå en annan tråd om plan-och-bygglagen o.s.v. som sägs ha satt stopp för "spårvagnskorgar som sommarstugor" så undrar jag om nån verkligen ens sökt bygglov på modern tid för att använda ett (spår)fordon som fast uppställd byggnad?
Idag är det ju i stort sett fritt fram att ställa upp vad som i teorin kan räknas som ett vägfordon, d.v.s. allt från en murken husvagn till en buss som inte ens går att bogsera på sina egna hjul. Det borde väl "bara" vara att tejpa fast ett par gummihjul på en spårvagn för att räkna den som "parkerat fordon"?
Ett problem för drömmare som drömmer om något mer än att bara ha ett fordon uppställt är väl alla krångliga regler - speciellt om fordonen på nåt sätt anses vara "riktiga".
Visst är det bra att reglerna finns men efter ett antal diskussionstrådar på Postvagnen och om det kanske också var Järnvägshysteriskt Forum så verkar det vara så att man i princip kan certifiera sig själv, om man orkar ägna rätt många timmar av sin fritid åt ren byråkrati så skulle man alltså i princip kunna certifiera sig själv som både lokförare och operatör för att köra fordon på Trafikverkets spår, helt utan praktisk kompetens. Reglerna är dock så krångliga att ingen orkat göra detta, och tyvärr så är reglerna nog också så krångliga att de sätter stopp för den som är sugen på att köra 50 meter tur och retur på en spårsnutt hemma på gården på landet, även om det skulle vara på en plats där ingen utomstående på något sätt kan skadas av ett skenande fordon.
Apropå en annan tråd om plan-och-bygglagen o.s.v. som sägs ha satt stopp för "spårvagnskorgar som sommarstugor" så undrar jag om nån verkligen ens sökt bygglov på modern tid för att använda ett (spår)fordon som fast uppställd byggnad?
Idag är det ju i stort sett fritt fram att ställa upp vad som i teorin kan räknas som ett vägfordon, d.v.s. allt från en murken husvagn till en buss som inte ens går att bogsera på sina egna hjul. Det borde väl "bara" vara att tejpa fast ett par gummihjul på en spårvagn för att räkna den som "parkerat fordon"?

- C4-Fantast
Haha underbar reklam som sagt, har inte sett den från början tidigare, bara slutet och inte begripit något. Själv skulle jag dra en annan del av banan om jag hade den kosing som krävs.roggek skrev:Tja, man kan om man vill:

- C4-Fantast
Skulle det kunna lösas om man hyr in kunnig personal med kompetens att köra en C4, som lite regelvidrigt låter mig överta ratten vid tillfälle? Eller sätter det stopp även för bygnationen av en femtiometersbana, eller varför inte ett par mil? Skämt å sido, vad jag förstår så kostar det hiskeliga summor att bara bygga en kilometer tunneltågsbana...M_M skrev:Ett problem för drömmare som drömmer om något mer än att bara ha ett fordon uppställt är väl alla krångliga regler - speciellt om fordonen på nåt sätt anses vara "riktiga".
Nu bara spekulerar jag, byggkostnader är inte min grej, men kostnaden borde hänga ihop med vilken tålighet banan ska ha, och var den byggs.
Om man redan har en skog där man kan kapa bort några träd, gräva bort eventuell olämpligt underlag (och ev bara dumpa en bit bort), hälla på en del makadam och sen lägga spår som håller för lite "finkörning på söndagar" så lär det ju bli många gånger billigare än att bygga spår i en stad. Bara att slippa spränga tunnel, bygga broar, flytta ledningar i marken o.s.v.
Jag tror det är nog rejält krångligt att få tillstånd att sätta upp en strömskena, men det finns ju små musei/hobbybanor som kört spårvagnar på batterier och man kan ju också ha ett elaggregat (på släp t.ex.), eller för den delen på nåt sätt koppla sin vagn till en lokomotor som står för kraften.
Det finns ju folk som har "trädgårdsbanor" med fordon som man kan sitta i och köra, men då är det ofta mindre skala. I princip borde det väl inte finnas nåt egentligt hinder för att göra så även med fullstora fordon.
Risken att betraktas som rätt excentrisk är nog stor. För att grannar inte ska klaga får man nog låta grannarna provköra och roas eller nåt sånt
Om man redan har en skog där man kan kapa bort några träd, gräva bort eventuell olämpligt underlag (och ev bara dumpa en bit bort), hälla på en del makadam och sen lägga spår som håller för lite "finkörning på söndagar" så lär det ju bli många gånger billigare än att bygga spår i en stad. Bara att slippa spränga tunnel, bygga broar, flytta ledningar i marken o.s.v.
Jag tror det är nog rejält krångligt att få tillstånd att sätta upp en strömskena, men det finns ju små musei/hobbybanor som kört spårvagnar på batterier och man kan ju också ha ett elaggregat (på släp t.ex.), eller för den delen på nåt sätt koppla sin vagn till en lokomotor som står för kraften.
Det finns ju folk som har "trädgårdsbanor" med fordon som man kan sitta i och köra, men då är det ofta mindre skala. I princip borde det väl inte finnas nåt egentligt hinder för att göra så även med fullstora fordon.
Risken att betraktas som rätt excentrisk är nog stor. För att grannar inte ska klaga får man nog låta grannarna provköra och roas eller nåt sånt

- C4-Fantast
Haha, skrattade gott åt det där. Och den risken kan ju vara värd att ta...M_M skrev:Risken att betraktas som rätt excentrisk är nog stor.
Inte en chans, ingen obehörig i min förarhytt, hehe. Möjligen som passagerare...M_M skrev:För att grannar inte ska klaga får man nog låta grannarna provköra och roas eller nåt sånt

Vad gäller drivkraft kom jag att tänka på de klassiska rälsbussarna, och de brukar väl köras med någon scaniadiesel. Så om man bygger om C4:ans B-ändar till motorrum, så vore den saken biff. Det låter naturligtvis som helgerån, men vadå, om det inte skulle gå med strömskena så är ju det ett alternativ...
- C4-Fantast
För den som likt mig aldrig sett eller åkt i fram på Stockholms tunneltåg, här kommer en snabbresa mellan Ropsten och Slussen
Önskar bara att han fortsatt till minst Örnsberg...
För den som vill se en större bild, klicka på "youtube" i nedre kanten av den inbeddade filmsekvensen och ett nytt fönster öppnas upp som du kan få upp i helskärm...
Önskar bara att han fortsatt till minst Örnsberg...
För den som vill se en större bild, klicka på "youtube" i nedre kanten av den inbeddade filmsekvensen och ett nytt fönster öppnas upp som du kan få upp i helskärm...
- C4-Fantast
Hittade den här, med lite fler tunnlar. Irriterande musik dock...
Och den här:
Och den här:
Han är nog grå eller vithårig idag...C4-Fantast skrev:Kommer också särskilt ihåg en rödtott som alltid körde 14, har ofta tänkt på vad det blev av honom.

"...men det är ju mörkt ute?..."
- C4-Fantast
Det kan man nog lugnt räkna med...roggek skrev:Han är nog grå eller vithårig idag...C4-Fantast skrev:Kommer också särskilt ihåg en rödtott som alltid körde 14, har ofta tänkt på vad det blev av honom.

Vagntransport mellan Skärholmen och Norsborg strax efter kl 0400 en måndag morgon - men bättre hade varit om färden varit in mot stan istållet än ut mot ingenmansland. Men man får ta det som bjuds. Dock en intressant och relativt brant stigning upp åt höger en bit efter Vårby Gård upp mot Masmo...
En youtubekommentar:
Där har man kört några gånger med C4/C6. Innan förlängningen till Norsborg var det fullt med 50 km/h sträckor som sedan togs bort även vid stationerna, Däremot skulle man hålla 50 km/h vid stationspassage (vilket alla gjorde vid tomtågskörning eller hur). På min tid där gick all ut- ingående tåg från Nyboda i trafik från/till Aspudden som då endast var stängd 45 min (inget roligt att ha nattjänst där vilket sedan förlängdes med en timma när nattrafiken kortades av).