En 08:a
Postat: lördag 28 april 2012 14:34
Anders F
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Närmaste vagnen är en C13, sedan kommer två C2, resten ser jag inte men det är med största säkerhet kontaktorvagnar i resten av tåget också, alltså C12/C13 och eventuellt C2/C3.Tramman skrev:Snygg bild! Vilken vagntyp är t-bane tåget? Något säger mig att det är C12.
Då bilden togs var utrymmet på plattform 1+2 (vänster) vänthall och utrymmet på plattform 3+4 (höger) befälsrum. En välbekant förste trafikmästare har just klivit ut och kanske ger han en reprimand till den bekante spårvagnsföraren som verkar stå i givakt hehe... befälsrummet till höger i bild var från början tunnelcentralen för västra tunnelbanan då denna invigdes 1952. De två tunnelcentralerna slogs ihop och flyttade till SS fastighet på Mälartorget 1957.micke b skrev:Vad är det för något mitt i nockebyplattformsdelarna? Pausrum?
Det var lite annorlunda ett par decennier tidigare, det låg en vispråm nere vid kajen som var välbesökt på helgerna.A32 skrev: ...
Man blir ju så nostalgisk när man ser denna bild hur oskuldsfull Alvik ser ut och en samtida bild nerifrån busstorget hade bekräftat det mer hur obefolkad och öde denna nedre del av Alvik var så sent som in på 1990 talet.
Man skulle ju helst inte röra sig nedanför busstorget mot den gamla bensinmacken och "ängarna" nerför Gustavslundsvägen efter mörkrets inbrott.
/a32
Hur kan du vara säker på att den tredje vagnen är en C2 och inte en C3?daniel_s skrev:Närmaste vagnen är en C13, sedan kommer två C2, resten ser jag inte men det är med största säkerhet kontaktorvagnar i resten av tåget också, alltså C12/C13 och eventuellt C2/C3.Tramman skrev:Snygg bild! Vilken vagntyp är t-bane tåget? Något säger mig att det är C12.
Ja jäklar, jag missade att den andra vagnen var av C2/3 typen. Men Adrian har nog rätt, för nu när jag tittar lite närmare ser jag att den saknar hyttdörr, så det är nog en C3.daniel_s skrev:Närmaste vagnen är en C13, sedan kommer två C2, resten ser jag inte men det är med största säkerhet kontaktorvagnar i resten av tåget också, alltså C12/C13 och eventuellt C2/C3.Tramman skrev:Snygg bild! Vilken vagntyp är t-bane tåget? Något säger mig att det är C12.
Personalen utanför spårvagnen ser synnerligen bekant ut ja
Bilden bör vara från perioden 1994-97, då det står Skarpnäck på skylten men allt annat är vid det gamla. Notera även att det står att södergående tunneltåg går från "spår 3", kanske gick det lite fort när skylten gjordes (det rätta hade varit spår 4).
Det står som sagt "Skarpnäck" på skylten, den förlängningen invigdes 1994, om det nu kan vara till någon hjälp...Anders Forsberg skrev:Nåja jag åkte med Danne från Nockeby och i Alvik stod Anders för att se om trafiken flöt som den skulle. Stämmer nog att bilden är från tidigt 1990-tal, efter Djurgårdslinjens start för före det kände jag bara Danne.
Anders F
Därför att jag ser vad som bör vara öppningen för hyttdörren - notera att den hitre av vagnarna precis klarar sig från att skymmas av klockan, så allting bortom en linje rakt ned från högra ytterkanten av klockan är den tredje vagnen. Där ser jag först hörnet på vagnen som ett smalt ljusgrått streck (går ej att jämföra med den närmaste C2 eftersom hörnet på den döljs bakom den något bredare C13-vagnen), sedan öppningen för hyttdörren som ett mörkt streck och sedan första biten av sidoplåten som en triangelformad tårtbit i sektorn mellan "kl 4-strecket" och minutvisaren på klockan, är min analysAdrianLangemar skrev:Hur kan du vara säker på att den tredje vagnen är en C2 och inte en C3?daniel_s skrev:Närmaste vagnen är en C13, sedan kommer två C2, resten ser jag inte men det är med största säkerhet kontaktorvagnar i resten av tåget också, alltså C12/C13 och eventuellt C2/C3.Tramman skrev:Snygg bild! Vilken vagntyp är t-bane tåget? Något säger mig att det är C12.
Om jag inte minns fel nu så försvann den 1993 i samband med att öppen spärrlinje infördes på ett antal stationsingångar på tunnelbanan. Samtidigt sattes det upp nya biljettautomater och man gick över till en ny policy för biljettkontrollen (nämligen att det inte var så viktigt med biljettkontroll).roggek skrev:Då kommer nästa fråga. När togs spärrlinjen mellan linje 12 och tunnelbanan söderut bort?
D v s Alv X. Minns speciellt det längsgående staketet mellan avstigningen på 12:an och tunnelbanan...