Nockebybanan - 1059.jpg (180.46 KiB) Visad 2053 gånger
Alvik något av 1990-talets första år med linje 12 och tunnelbanan. Känner inte några av oss igen de två gentlemännen som står och talar med varandra vid spårvagnen!
Tramman skrev:Snygg bild! Vilken vagntyp är t-bane tåget? Något säger mig att det är C12.
Närmaste vagnen är en C13, sedan kommer två C2, resten ser jag inte men det är med största säkerhet kontaktorvagnar i resten av tåget också, alltså C12/C13 och eventuellt C2/C3.
Personalen utanför spårvagnen ser synnerligen bekant ut ja
Bilden bör vara från perioden 1994-97, då det står Skarpnäck på skylten men allt annat är vid det gamla. Notera även att det står att södergående tunneltåg går från "spår 3", kanske gick det lite fort när skylten gjordes (det rätta hade varit spår 4).
micke b skrev:Vad är det för något mitt i nockebyplattformsdelarna? Pausrum?
Då bilden togs var utrymmet på plattform 1+2 (vänster) vänthall och utrymmet på plattform 3+4 (höger) befälsrum. En välbekant förste trafikmästare har just klivit ut och kanske ger han en reprimand till den bekante spårvagnsföraren som verkar stå i givakt hehe... befälsrummet till höger i bild var från början tunnelcentralen för västra tunnelbanan då denna invigdes 1952. De två tunnelcentralerna slogs ihop och flyttade till SS fastighet på Mälartorget 1957.
mvh P
PCC - Poste de Commande Centralisée (Trafikledningscentral)
PCC - Presidents' Conference Committee (Amerikansk standardspårvagn)
Bilden är nog tagen i början av 90 talet för föraren i givakt körde endast deltid tillsammans med en annan bekant person på tolvan och tillsammans med några få av oss ordinarie förare så skyltades det om i Alvik respektive Nockeby till ny destination i båda ändarna.
FTM.aren har säkert linjetjänst mellan kaffekopparna i befälsrummet på plf 3/4
Man blir ju så nostalgisk när man ser denna bild hur oskuldsfull Alvik ser ut och en samtida bild nerifrån busstorget hade bekräftat det mer hur obefolkad och öde denna nedre del av Alvik var så sent som in på 1990 talet.
Man skulle ju helst inte röra sig nedanför busstorget mot den gamla bensinmacken och "ängarna" nerför Gustavslundsvägen efter mörkrets inbrott.
/a32
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
När jag körde på 12:an senare hälften av 70-talet var det en äldre TM som bodde inne i befälsrummet, man kunde inte räkna med någon större hjälp från honom (han var fullt upptagen med att räkna dagarna till pensionen), det var ytterst sällan han visade sig på plattformen, i sådana fall var det för att skälla ut någon.
A32 skrev: ...
Man blir ju så nostalgisk när man ser denna bild hur oskuldsfull Alvik ser ut och en samtida bild nerifrån busstorget hade bekräftat det mer hur obefolkad och öde denna nedre del av Alvik var så sent som in på 1990 talet.
Man skulle ju helst inte röra sig nedanför busstorget mot den gamla bensinmacken och "ängarna" nerför Gustavslundsvägen efter mörkrets inbrott.
/a32
Det var lite annorlunda ett par decennier tidigare, det låg en vispråm nere vid kajen som var välbesökt på helgerna.
Ingen som noterat L19 som står och väntar på att L18 skall lämna plattformen?
Tramman skrev:Snygg bild! Vilken vagntyp är t-bane tåget? Något säger mig att det är C12.
Närmaste vagnen är en C13, sedan kommer två C2, resten ser jag inte men det är med största säkerhet kontaktorvagnar i resten av tåget också, alltså C12/C13 och eventuellt C2/C3.
Hur kan du vara säker på att den tredje vagnen är en C2 och inte en C3?
Nåja jag åkte med Danne från Nockeby och i Alvik stod Anders för att se om trafiken flöt som den skulle. Stämmer nog att bilden är från tidigt 1990-tal, efter Djurgårdslinjens start för före det kände jag bara Danne.
Personalen utanför spårvagnen ser synnerligen bekant ut ja
Bilden bör vara från perioden 1994-97, då det står Skarpnäck på skylten men allt annat är vid det gamla. Notera även att det står att södergående tunneltåg går från "spår 3", kanske gick det lite fort när skylten gjordes (det rätta hade varit spår 4).
Ja jäklar, jag missade att den andra vagnen var av C2/3 typen. Men Adrian har nog rätt, för nu när jag tittar lite närmare ser jag att den saknar hyttdörr, så det är nog en C3.
Anders Forsberg skrev:Nåja jag åkte med Danne från Nockeby och i Alvik stod Anders för att se om trafiken flöt som den skulle. Stämmer nog att bilden är från tidigt 1990-tal, efter Djurgårdslinjens start för före det kände jag bara Danne.
Anders F
Det står som sagt "Skarpnäck" på skylten, den förlängningen invigdes 1994, om det nu kan vara till någon hjälp...
Hur kan du vara säker på att den tredje vagnen är en C2 och inte en C3?
Därför att jag ser vad som bör vara öppningen för hyttdörren - notera att den hitre av vagnarna precis klarar sig från att skymmas av klockan, så allting bortom en linje rakt ned från högra ytterkanten av klockan är den tredje vagnen. Där ser jag först hörnet på vagnen som ett smalt ljusgrått streck (går ej att jämföra med den närmaste C2 eftersom hörnet på den döljs bakom den något bredare C13-vagnen), sedan öppningen för hyttdörren som ett mörkt streck och sedan första biten av sidoplåten som en triangelformad tårtbit i sektorn mellan "kl 4-strecket" och minutvisaren på klockan, är min analys
Då kommer nästa fråga. När togs spärrlinjen mellan linje 12 och tunnelbanan söderut bort?
D v s Alv X. Minns speciellt det längsgående staketet mellan avstigningen på 12:an och tunnelbanan...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
roggek skrev:Då kommer nästa fråga. När togs spärrlinjen mellan linje 12 och tunnelbanan söderut bort?
D v s Alv X. Minns speciellt det längsgående staketet mellan avstigningen på 12:an och tunnelbanan...
Om jag inte minns fel nu så försvann den 1993 i samband med att öppen spärrlinje infördes på ett antal stationsingångar på tunnelbanan. Samtidigt sattes det upp nya biljettautomater och man gick över till en ny policy för biljettkontrollen (nämligen att det inte var så viktigt med biljettkontroll).