Gamla museala bussar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Gamla museala bussar
Har spårvägs museet haft gammla bussar som blev skrotade förut . Hur många bussar var det isåfall ? Det skulle ha hänt ca 1975 så en till mig .
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Re: Gammla museie bussar
Stockholms Spårvägsmuseum kan möjligen ha gjort sig av med en Scania-Boxer som efter viss forskning
visat sig ej platsa i samlingarna - jag antar att du menar den s.k. "Förintelsen" inom Svenska Spårvägssällskapets
samlingar i mitten av 1970-talet - föreslår att du köper SSS´ nya vagnslista som skall finnas till salu efter den 19
maj för endast ca 75 kr - SSS har under alla dessa år av olika skäl skrotat/gjort sig av med ÖVER 100 fordon (!) men
faktiskt även tagit tillbaka några av dem till samlingarna.
visat sig ej platsa i samlingarna - jag antar att du menar den s.k. "Förintelsen" inom Svenska Spårvägssällskapets
samlingar i mitten av 1970-talet - föreslår att du köper SSS´ nya vagnslista som skall finnas till salu efter den 19
maj för endast ca 75 kr - SSS har under alla dessa år av olika skäl skrotat/gjort sig av med ÖVER 100 fordon (!) men
faktiskt även tagit tillbaka några av dem till samlingarna.
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Men varför gjorde man så verkar inte klkokt .
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
-
Anders Hanquist
Har du hört talas om ekonomi eller prioriteringar? Man kan inte göra allt som man kanske skulle vilja.
Betalar folk verkligen 75:- för en fordonsförteckningslista?
De flesta fordonen finns väl dessutom i gratisförteckningen som finns online på spårvägsällskapets site ("vagnhallen" uppe till höger)?
De flesta fordonen finns väl dessutom i gratisförteckningen som finns online på spårvägsällskapets site ("vagnhallen" uppe till höger)?
Vet ej hur den nu aktuella "listan" ser ut, men de förra har varit HÖGST läsvärda med en A5- sida
per museifordon - sk övriga fordon har kunnat sammanföras i något enklare listor!
Uppgifter finnes om transporter, revisioner och annat intressant.
ca 75 kronor är en löjligt låg summa för denna högklassiga förteckning - dessutom går förstås
vartenda öre av de sålda exemplaren till den museala verksamheten!
MM - jag tror du skulle vinna en hel del på att ändra ditt tänkesätt!
per museifordon - sk övriga fordon har kunnat sammanföras i något enklare listor!
Uppgifter finnes om transporter, revisioner och annat intressant.
ca 75 kronor är en löjligt låg summa för denna högklassiga förteckning - dessutom går förstås
vartenda öre av de sålda exemplaren till den museala verksamheten!
MM - jag tror du skulle vinna en hel del på att ändra ditt tänkesätt!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Återkom gärna med kritik när den nya Museikatalogen har börjat säljas och du ser vad den innehåller
Der är INTE enbart en vagnförteckning och den nu aktuella katalogen har tagit lång tid att ta fram för att
den ska bli så bra och intressant som möjligt.
Der är INTE enbart en vagnförteckning och den nu aktuella katalogen har tagit lång tid att ta fram för att
den ska bli så bra och intressant som möjligt.
Aha, "vagnslista" lurade mig alltså.
I spårtrafikböcker i allmänhet verkar båda varianter förekomma, dels listor med bara en rad per fordon med leveransår, skrotningsår och ev. årtal för litteraändringar / större ombyggnader, och dels kan det förekomma flera spalter per fordon / fordonsgrupp.
I spårtrafikböcker i allmänhet verkar båda varianter förekomma, dels listor med bara en rad per fordon med leveransår, skrotningsår och ev. årtal för litteraändringar / större ombyggnader, och dels kan det förekomma flera spalter per fordon / fordonsgrupp.