Stockholm kan få världens första spårtaxi
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Stockholm kan få världens första spårtaxi
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Stockholm kan få världens första spårtaxi
Nu handler ju förslaget - visserligen långt skridet enligt vad vissa källor anger - om Märsta-Arlanda i Sigtuna kommun, så desken har tagit i lite väl mycket när det är både "Stockholm" och "väl utbyggt".
Första studien kom väl 2000, så det vore nog för illa för Sigtuna kommun om det inte blir av.
Första studien kom väl 2000, så det vore nog för illa för Sigtuna kommun om det inte blir av.
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Snarare tvärt om. Det vore väl om man en gång för alla slog spiken i kistan vad gäller spårtaxi.
Vi får hoppas att vinnova inser att det här är pengar kastade i sjön.
//T
Vi får hoppas att vinnova inser att det här är pengar kastade i sjön.
//T
Med reservation för tyckfel.
Dyker upp en sådan här "nyhet" någon gång om året.
"Väl utbyggt" kanske man kan säga för att nätet i Märsta ser ut att vara finmaskigt och med många stationer. Åtminstone på kartan. Men den är säkert bara nenritad på måfå för att visa hur det skulle kunna se ut. I verklgheten blir det kanske bara en station vid Märsta pendeltågsstation och en i Arlanda stad, samt några få vid flygplatsen.Ivers1991 skrev:Nu handler ju förslaget - visserligen långt skridet enligt vad vissa källor anger - om Märsta-Arlanda i Sigtuna kommun, så desken har tagit i lite väl mycket när det är både "Stockholm" och "väl utbyggt".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Om det är någonstans som ett spårtaxisystem faktiskt kan fungera så är det just vid flygplatser, stora universitetskomplex och liknande ställen, men som lokaltrafik som vi ser bussar, t-banor och spårvagnar idag så kommer det aldrig att fungera mer än som ett skyttelsystem.
Ett sådant spårtaxisystem vid Märsta-Arlanda skulle kunna ersätta skyttelbussarna och tillsammans med pendeltågen till Märsta vara ett prisvärt alternativ till flygbussarna och Arlandatåget om det inte blir för dyrt att åka med "spårtaxin".
Sen är jag tveksam till om folk verkligen vill åka nästan själva och riskera att hamna i en situation där man tvingas vistas i ett trångt utrymme tillsammans med en främling. Eller för den delen, när det blir stopp i trafiken, vilket garanterat kommer att inträffa, hur sköter man utrymning om man befinner sig 7 meter upp i luften. Jag gissar att den till den största delen ändå kommer att gå på marken och då är det inte några större problem.
Ett sådant spårtaxisystem vid Märsta-Arlanda skulle kunna ersätta skyttelbussarna och tillsammans med pendeltågen till Märsta vara ett prisvärt alternativ till flygbussarna och Arlandatåget om det inte blir för dyrt att åka med "spårtaxin".
Sen är jag tveksam till om folk verkligen vill åka nästan själva och riskera att hamna i en situation där man tvingas vistas i ett trångt utrymme tillsammans med en främling. Eller för den delen, när det blir stopp i trafiken, vilket garanterat kommer att inträffa, hur sköter man utrymning om man befinner sig 7 meter upp i luften. Jag gissar att den till den största delen ändå kommer att gå på marken och då är det inte några större problem.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Provat sedan 1975 i Morgantown, WV, USA - varför inte utvärdera?
"Horisontalhissar" kan säkert ha ett VISST användningsområde liksom bevisligen
de som går på andra ledden, frågan är bara vem som vågar satsa pengar? Vi
diggare av Blixt Gordon osv tycker om dem, men har de verkligen en framtid efter
alla dessa decennier av fria fantasier? Det bästa vore att prova så att någon
förlorar mycket pengar och spiken i kistan är ett faktum - vi KAN inte hålla
på att strula så här!
OBS - utrymningsfrågan är ännu olöst även om man tydligen numera ska få
välja (troligen) icke alltför våldsbenägna färdkompisar.....
"Horisontalhissar" kan säkert ha ett VISST användningsområde liksom bevisligen
de som går på andra ledden, frågan är bara vem som vågar satsa pengar? Vi
diggare av Blixt Gordon osv tycker om dem, men har de verkligen en framtid efter
alla dessa decennier av fria fantasier? Det bästa vore att prova så att någon
förlorar mycket pengar och spiken i kistan är ett faktum - vi KAN inte hålla
på att strula så här!
OBS - utrymningsfrågan är ännu olöst även om man tydligen numera ska få
välja (troligen) icke alltför våldsbenägna färdkompisar.....
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Nyfiken som jag är så kollade jag in lite youtubevideos på det som förefaller vara det enda fungerande systemet i världen, nämligen ett system som heter Ultra på Heathrow-flygplatsen i London. Kapaciteten ser ut att vara rätt låg, det är låg hastighet på den och det tar lång tid att lasta och lossa som det ser ut, men det var ett ganska smart dockningssystem med kör in-backa ut.
I det fallet på flygplatsen skulle det förmodligen vara effektivare med ett traditionellt spårsystem med automatisk körning, kanske med smalspår och lite mindre fordon som en A30 i storlek ungefär för att minska på utrymmeskraven, som kör med 2-3 minuters luckor.
I det fallet på flygplatsen skulle det förmodligen vara effektivare med ett traditionellt spårsystem med automatisk körning, kanske med smalspår och lite mindre fordon som en A30 i storlek ungefär för att minska på utrymmeskraven, som kör med 2-3 minuters luckor.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Fast just här tyckte jag nog - efter att också använt mig av youtube att man iaf löst en del problem. Samtidigt som det ju inte är en spårtaxi egentligen. Den går ju vare sig på spår, eller har olika stationer - utan går ju bara från parkeringsplatsen till terminal 5(om än det finns en A och B-läge vid parkeringsplatsen.) Restiden är ju så kort ändå att snabbare fart knappast är nödvändig - och de tycks ju ändå gå rätt fort när de väl kommer ut på banan. Det blir också energieffektivt.Odd skrev:Nyfiken som jag är så kollade jag in lite youtubevideos på det som förefaller vara det enda fungerande systemet i världen, nämligen ett system som heter Ultra på Heathrow-flygplatsen i London. Kapaciteten ser ut att vara rätt låg, det är låg hastighet på den och det tar lång tid att lasta och lossa som det ser ut, men det var ett ganska smart dockningssystem med kör in-backa ut.
Men vi ser dock att det blir ju köbildning vid nästan larvigt litet underlag. Begränsningen i systemet verkar vara ganska stor. Och även om man sparar en del bekymmer genom att inte ha spår - lär det ju fungera nästan ännu sämre när det blir is på banan. Det är väl snarare så att man får ställa in trafiken i sådana fall.
Nä, det här visar att det just fungerar på flygplatser till parkeringar och som sagts här kanske i universitetsområden - men då kan det ju inte vara som vid SU - där det väller ut några 100 personer från en tunnelbana som ankommer. Transporterar man en person per vagn (där reser ju folk sällan tillsammans till universitetet), så skulle det med 30 sekunders säkerhetsavstånd mellan vagnarna, skulle det ju ta närmare en timme innan alla kommit iväg från ett ankommande tunnelbanetåg! Men visst mellan olika delar av ett Campus skulle det väl kanske behövas - men då är det väl frågan om man överhuvudtaget behöver ha ett transportmedel som utestänger den väsentliga transporten - alltså den till och från universitetet. Där borde det ju vara betydligt bättre med en spårväg eller något slags light rail som stannar vid flera ställen på Campusområdet - men som också kan transportera folk från och till universitetet.
Och för oss som inte kan använda Youtube:
Det jag ställer mig frågande till, hur fungerar ett sådant här system, om vi i Sverige får snörika vintar som den 2009-2010??? Gissar nog på att på längre sträckor så är en riktig buss ett bättre alternativ...
Men som spårlasse skrev, ett tyst och miljövänligt alternativ at ersätta LFVs gula transferbussar inom Arlanda kan det ju vara...
Det jag ställer mig frågande till, hur fungerar ett sådant här system, om vi i Sverige får snörika vintar som den 2009-2010??? Gissar nog på att på längre sträckor så är en riktig buss ett bättre alternativ...
Men som spårlasse skrev, ett tyst och miljövänligt alternativ at ersätta LFVs gula transferbussar inom Arlanda kan det ju vara...
"...men det är ju mörkt ute?..."
Välla-ut-från-tunnelbanan-problemet lär bli än större i Märsta med tanke på att pendeltågen går avsevärt mer sällan än tunnelbana.
Jag har svårt att komma på något vettigt användningsområde för spårtaxi förutom som nån slags kompletterande fordon att bedriva lågtrafik med om fordonen funkar att köra på ett vanligt spårvägssystem, för att få en attratiktiv turtäthet även i lågtrafiken. Då tänker jag lite större fordon, men mindre än en modern spårvagn. Tänk kanske något kortare än en pedalvagn, och i Göteborg skulle det kunna vara fordon som kan multas med just pedalvagnarna för att dagtid få en spårvagnstågdel med låggolv.
Jag är lite skeptisk, då är det nog bättre att köpa ett gäng spårfordon som ser ut ungefär som dagens spårvagnar men har en gumminosskarv på mitten så att de kan delas på "halvvagnar" för lågtrafiken men ändå ha genomgång.
... och nu gled jag långt från spåret mot slutet, dock hela tiden med en associationskedja
Jag har svårt att komma på något vettigt användningsområde för spårtaxi förutom som nån slags kompletterande fordon att bedriva lågtrafik med om fordonen funkar att köra på ett vanligt spårvägssystem, för att få en attratiktiv turtäthet även i lågtrafiken. Då tänker jag lite större fordon, men mindre än en modern spårvagn. Tänk kanske något kortare än en pedalvagn, och i Göteborg skulle det kunna vara fordon som kan multas med just pedalvagnarna för att dagtid få en spårvagnstågdel med låggolv.
Jag är lite skeptisk, då är det nog bättre att köpa ett gäng spårfordon som ser ut ungefär som dagens spårvagnar men har en gumminosskarv på mitten så att de kan delas på "halvvagnar" för lågtrafiken men ändå ha genomgång.
... och nu gled jag långt från spåret mot slutet, dock hela tiden med en associationskedja

-
-------------------------------roggek skrev:Och för oss som inte kan använda Youtube:
Jag vet ett annat tyst och miljövänligt alternativ för att ersätta LFV:s gula transferbussar inom Arlanda; nämligen gula trådbussar... Kostar en bråkdel jämfört med spårtaxi. LFV lär väl vara tvungna att bidra med någon miljard till spårtaxisystemet; det måste väl kännas mycket bättre för LFV att bara bidra med 100 miljoner....
mvh/spårsnoken
Spårtaxi kommer ju alltid vara ett relativt dyrt system och med ganska stora begränsningar. Däremot har det förstås en rätt stor nackdel - och det är förstås den låga kapaciteten. Problemet med denna är ju att det därför inte passar där vare sig belastningen är ojämn, eller speciellt stor. Då talar vi om sträckningar där man har en relativt låg beläggning även på en motsvarande bussförbindelse. 100 resande i maxtimmen är nog ungefär det man kan nå (jag tror 30 sekunder mellan vagnarna är det man måste ha ungefär). Och det är inte mycket - motsvarar ju busslinjer som har ungefär 20-minuterstrafik i högtrafik! (och då under förutsättning att man har en relativt jämn ström av passagerare - men eftersom det aldrig blir helt jämnt (rent slumpmässigt är ju sannolikheten för det närmast obefintlig) - sätter jag här gränsen till 100).
Det hela - som jag ser det - bygger nog på att det är någon som vill betala för en betydlgit bättre standard än vad som det finns underlag för. Så kan väl vara fallet vid exempelvis en flygplats - men också om man vill mata från just bilar. Det är ju där kapaciteten blir rätt likvärdig. Man kan ju tänka sig att man har bilförbud inne i städer och att man då erbjuder spårtaxi från parkeringsplatser en bit utanför city ner till stan. En förutsättning för att välja spårtaxi skulle man därmed nästan kunna säga är att bilåkandet är normen.
En mindre stad skulle nog också kunna byggas för att vara anpassad och bara ha spårtaxi som enda kollektivtrafik - och mindre städer skulle det fungera i redan idag - som exempelvis Katrineholm, eller som ersättning för stadsbussarna i Norrtälje, eller varför inte i Hofors (där man ju haft försöken).
Men jag tror att driftkostnaderna kraftigt underskattas. Bara för Heathrows minisystem verkade man ha tre personer i kontrollrummet - i större system får man ju avsevärda städproblem - man måste ha jourbilar som kan åtgärda fel på vagnarna. Har man spår - måste man ju också ha tekniker som klarar av alla växelfel (särskilt vintertid) och förstås folk som skottar. Men framförallt - till skillnad från satsningar på exempelvis spårväg - gör man det ju inte här där det är speciellt stort underlag - snarare tvärtom. Det är ytterst få busslinjer i Stockholm som har så dåligt underlag att det skulle fungera med spårtaxi (särskilt om man räknar med att resandet även skulle öka något pågrund av kortad väntetid).
Men det finns faktiskt ett par busslinjer även i Stockholm där det nog skulle kunna fungera - 110 till Bromma flygplats från Alvik och 127 till Nockebyhov från Brommaplan. I det ena fallet planeras ju dock spårväg ändå av andra skäl...och i det andra kan man ju verkligen fråga sig om man skall satsa pengar på en av de busslinjer i Stockholm som det är minst passagerare på. Man gör ju då en satsning som knappast går att motiveras ekonomiskt - särskilt inte i jämförelse med andra satsningar som skulle behövas.
Det hela - som jag ser det - bygger nog på att det är någon som vill betala för en betydlgit bättre standard än vad som det finns underlag för. Så kan väl vara fallet vid exempelvis en flygplats - men också om man vill mata från just bilar. Det är ju där kapaciteten blir rätt likvärdig. Man kan ju tänka sig att man har bilförbud inne i städer och att man då erbjuder spårtaxi från parkeringsplatser en bit utanför city ner till stan. En förutsättning för att välja spårtaxi skulle man därmed nästan kunna säga är att bilåkandet är normen.
En mindre stad skulle nog också kunna byggas för att vara anpassad och bara ha spårtaxi som enda kollektivtrafik - och mindre städer skulle det fungera i redan idag - som exempelvis Katrineholm, eller som ersättning för stadsbussarna i Norrtälje, eller varför inte i Hofors (där man ju haft försöken).
Men jag tror att driftkostnaderna kraftigt underskattas. Bara för Heathrows minisystem verkade man ha tre personer i kontrollrummet - i större system får man ju avsevärda städproblem - man måste ha jourbilar som kan åtgärda fel på vagnarna. Har man spår - måste man ju också ha tekniker som klarar av alla växelfel (särskilt vintertid) och förstås folk som skottar. Men framförallt - till skillnad från satsningar på exempelvis spårväg - gör man det ju inte här där det är speciellt stort underlag - snarare tvärtom. Det är ytterst få busslinjer i Stockholm som har så dåligt underlag att det skulle fungera med spårtaxi (särskilt om man räknar med att resandet även skulle öka något pågrund av kortad väntetid).
Men det finns faktiskt ett par busslinjer även i Stockholm där det nog skulle kunna fungera - 110 till Bromma flygplats från Alvik och 127 till Nockebyhov från Brommaplan. I det ena fallet planeras ju dock spårväg ändå av andra skäl...och i det andra kan man ju verkligen fråga sig om man skall satsa pengar på en av de busslinjer i Stockholm som det är minst passagerare på. Man gör ju då en satsning som knappast går att motiveras ekonomiskt - särskilt inte i jämförelse med andra satsningar som skulle behövas.