Denna ovanliga syn såg jag igår utanför Alkärrshallen:
A34 i multipel!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: A34 i multipel!
carltram, lite utbildning här då...carltram skrev:Denna ovanliga syn såg jag igår utanför Alkärrshallen:
Det du såg var bara en bogsering, inget annat, transport är ett annat uttryck för samma sak.
Multipel, det är endast då de inblandade fordonen alla är i drift. Här ser vi ju tydligt att den bakre vagnen har sin strömavtagare nedfälld så den är alltså inte i drift. Dock finns ju andra vagnar i värden som inte behöver ha strömavtagaren uppe för att vara i drift. Detta är främst olika Tatra-typer, men även annat förekommer. Då överförs även högspänning i kopplen.
Fakta är, att VFG:s S-vagnar (ursprungsvagnen som man använder specifikationen från) de är multipelkörbara.
Även M06 och A34 är multipelkörbara, men de saknar en viktig sak, nämligen kopplingsanordning för multipeldrift.
I Frankfurt sker ju detta med Scharfenbergskoppel, men till våra svenska vagnar har detta valt bort. Dock finns möjlighet att senare förse vagnarna med detta, då M06 och A34 har allt utom just Scharfenbergskopplen.
M06 och A34 går alltså inte i nuläget att multipelköra, dock kan ju transport/bogsering ske som du alltså sett.
Re: A34 i multipel!
Dessutom är hjulhusluckorna uppfällda vilket borde betyda urkopplade bromsar. Hur ser säkerheten ut vid bogsering? Är det som i Göteborg, albertkoppel och säkerhetskedja mellan?leifd skrev:carltram, lite utbildning här då...carltram skrev:Denna ovanliga syn såg jag igår utanför Alkärrshallen:
Det du såg var bara en bogsering, inget annat, transport är ett annat uttryck för samma sak.
Multipel, det är endast då de inblandade fordonen alla är i drift. Här ser vi ju tydligt att den bakre vagnen har sin strömavtagare nedfälld så den är alltså inte i drift. Dock finns ju andra vagnar i värden som inte behöver ha strömavtagaren uppe för att vara i drift. Detta är främst olika Tatra-typer, men även annat förekommer. Då överförs även högspänning i kopplen.
Fakta är, att VFG:s S-vagnar (ursprungsvagnen som man använder specifikationen från) de är multipelkörbara.
Även M06 och A34 är multipelkörbara, men de saknar en viktig sak, nämligen kopplingsanordning för multipeldrift.
I Frankfurt sker ju detta med Scharfenbergskoppel, men till våra svenska vagnar har detta valt bort. Dock finns möjlighet att senare förse vagnarna med detta, då M06 och A34 har allt utom just Scharfenbergskopplen.
M06 och A34 går alltså inte i nuläget att multipelköra, dock kan ju transport/bogsering ske som du alltså sett.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: A34 i multipel!
Det du såg var ett pågående boggibyte. Det är för övrigt nästan bara då man har chansen att se ihopkopplade A34:or i akh 

Re: A34 i multipel!
Det med å bruke sikkerhetskjede mellom vogner som bogseres har jeg kun sett i Göteborg, i Oslo gjelder reglen det at hvis man skal transportere en vogn helt uten bremser, så skal vognen som bogserer den bremseløse vognen altid være koblet i fallretningen, eller man skal bruke to vogner til å bogsere med, dette ble sist gjort for noen uker siden da en helt bremseløs SL95 skulle fraktes fra Holtet til Grefsen.alex87 skrev:Dessutom är hjulhusluckorna uppfällda vilket borde betyda urkopplade bromsar. Hur ser säkerheten ut vid bogsering? Är det som i Göteborg, albertkoppel och säkerhetskedja mellan?
I de fleste tilfeller med utkobling av bremser, i alle fall på SL95 kan vognen selv kjøre og bremse om man kobler ut bremser bare i 1 boggie