Vad är på gång för linje 7 och linje 7N?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Thomas Lange
- Inlägg: 2251
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Vad är på gång för linje 7 och linje 7N?
Här en sammanfattning av läget inför sommarsäsongen och framöver:
Linje 7
Efter förra sommarens kraftiga resandeökning (ca 20 procent jämfört med året innan och ca 22.000 resenärer per dag i juli/augusti) har SL beslutat att öka kapaciteten på linje 7 med ytterligare en A34. Det sker genom att den från Norrköping hyrda vagnen 34 blir kvar i Stockholm över sommaren (t.o.m. 19 augusti).
Därmed består vagnparken i Alkärrshallen for linje 7 av vagnarna 1-6 samt 34. Vagn 1 och 2 är reklamfolierade. Vagn 34 har kvar sin ”invigningssvarta” folie (så passa på att se hur den parentesen såg ut – snart kan den vara den borta för alltid).
Med sju vagnar att tillgå kan SS tursätta sex stycken under sommartidtabellen, vilket ger sex minuters intervall på sträckan Sergels torg – Waldemarsudde. Det är vad vändkapaciteten vid Sergels torg medger f.n. För tätare trafik måste ytterligare ett vändspår till vid plattformen och det ritas enligt uppgift på ett sådant, som kan anläggas när tätskiktsrenoveringen vid Sergels torg är klar.
En spårslipning är planerad att ske under våren för att komma till rätta med det kraftiga hjulslitaget och bullret från vagnarna.
Efter sommarsäsongen vidtar ett par perioder med partiella avstängningar. Den första inleds den 24 september och varar till och med den 30 november. Den gäller sträckan från Liljevalchs/Gröna Lund och utåt. Anledningen är en ombyggnad och tillgänglighetsanpassning av hpl Liljevalchs/Göna Lund och hpl Skansen. Enligt SL nya standard för spårvagnshållplatser skall dessa ligga i rakspår (om möjligt), vara höjdanpassade för plant insteg till spårvagn typ A35 (30 cm över rälsöverkant) samt vara 65 m långa om möjligt för att kunna rymma 30 m eller 40 m spårvagn och buss eller 2x30 m spårvagn.
Arbetena ska vara avslutade så att trafiken till bl.a. Skansens julmarknader under december kan ske fullt ut med spårvagn. Under avstängningsperioden utförs spårvagnstrafik på sträckan Sergels torg-Alkärret/Falkenbergsgatan, där buss ansluter för Skansen-Waldemarsudde.
Efter årsskiftet vidtar en ny avstängningsperiod. Längden på denna är inte känd, men vi kan anta att den är under perioden januari-mars 2013. Då gäller att hpl Waldemarsudde och Bellmansro ska byggas om. För Waldemarsudde har flera alternativ studerats, såväl säckstation i grönskan (läs: Nationalstadsparken) som ett extra spår utanför befintligt spår i slingan runt Oakhill. Den senare lösningen har förordats av SS, som gärna ser att man slipper byta körriktning ytterligare en gång på den korta körsträckan för linje 7. Den skulle gå ut på att man via en växel efter kurvan ner mot stoppsignalen innan befintlig hpl Waldemarsudde kör linje 7 i ett nytt spår utanför det befintliga, dvs i körbanan närmast trottoaren. En ny hpl anläggs (i nästan rakt läge) ungefär där den tidigare busshpl för linje 47 låg. Museivagnarna på linje 7N behåller det befintliga hpl-läget. Mellan de två spårvagnshållplatserna blir det utrymme för passage för övriga fordon i gatan. Vagnarna på linje 7 ansluter till befintlig slinga via en växel vid uppförsbacken mot hpl Bellmansro. Lösningen medför att spårvagnarna på linje 7 och linje 7N kan trafikera Waldemarsudde utan att störa varandra. Det blir också ömsesidiga förbigångsmöjligheter vid platsen. Slutligen kan Djurgårdslinjen åter erbjuda abonnerade tåg att ställa upp vid Waldemarsudde när inte linjetrafiken pågår.
Hpl Bellmansro omfattas också av ombyggnadsprojektet. Visserligen skall inte hållplatsen trafikeras av linje 7 i framtiden, eftersom den inte kan tillgänglighetsanpassas (för kort och för skarp kurva), men spåret på platsen måste ”grävas ur” och sänkas. Vertikalradien är f.n. för stor för de nya vagnarna av typ A35. Efter detta arbete kommer dock hpl Bellmansro fortsatt trafikeras av Djurgårdslinjen (7N).
Linje 7N
Pga arbetena i Hamngatan utanför Max-restarurangen har linje 7 ockuperat hpl Norrmalmstorg under mars och april. Därför har inte Djurgårdslinjens trafikstart kunnat ske traditionsenligt i slutet av mars. Den är i år senarelagd till lördag 28 april, samma dag som Gröna Lund öppnar för säsongen.
Årets tidtabellsupplägg kan ses på https://www.sparvagssallskapet.se/djurg ... n_2012.pdf
Cafétåget går alltid på tur 1. Tur 2 och tur 3 körs med museala vagnar av typ A1 resp A12 med släpvagnar. Efter Spårvagnens dag den 3 juni kan även SSB 24 och 182 komma ut.
Cafétåget dras normalt av vagn A51 210. Den kommer i år att synas i klassiskt SS-blå färgsättning med grå överdel.
Även för cafévagnen 618 blir det en del nyheter. Trafik-Nostalgiska Förlaget går in som ny sponsor och tillsammans utvecklas konceptet ”världens enda rullande bokcafé”. Förlaget kommer att visa och sälja sina Stockholms- och nostalgiböcker, almanackor, filmer och vykort.
Försäljningen underlättas av att cafévagnen utrustas med kassaregister och terminal för hantering av bank-, betal- och kreditkort. Utlämningen av egna biljetter upphör därmed i cafévagnen (liksom den tidigare gjort i de museala vagnarna).
Mustangerna då? Deras insats blir främst att svara för kapacitetsstark förstärkning på linje 7 samt att ersätta vagnar på linje 7N vad vagnbrist eller personalbrist.
Spårvagnens dag
Sedvanligt program genomförs den 3 juni.
Linje 7
Efter förra sommarens kraftiga resandeökning (ca 20 procent jämfört med året innan och ca 22.000 resenärer per dag i juli/augusti) har SL beslutat att öka kapaciteten på linje 7 med ytterligare en A34. Det sker genom att den från Norrköping hyrda vagnen 34 blir kvar i Stockholm över sommaren (t.o.m. 19 augusti).
Därmed består vagnparken i Alkärrshallen for linje 7 av vagnarna 1-6 samt 34. Vagn 1 och 2 är reklamfolierade. Vagn 34 har kvar sin ”invigningssvarta” folie (så passa på att se hur den parentesen såg ut – snart kan den vara den borta för alltid).
Med sju vagnar att tillgå kan SS tursätta sex stycken under sommartidtabellen, vilket ger sex minuters intervall på sträckan Sergels torg – Waldemarsudde. Det är vad vändkapaciteten vid Sergels torg medger f.n. För tätare trafik måste ytterligare ett vändspår till vid plattformen och det ritas enligt uppgift på ett sådant, som kan anläggas när tätskiktsrenoveringen vid Sergels torg är klar.
En spårslipning är planerad att ske under våren för att komma till rätta med det kraftiga hjulslitaget och bullret från vagnarna.
Efter sommarsäsongen vidtar ett par perioder med partiella avstängningar. Den första inleds den 24 september och varar till och med den 30 november. Den gäller sträckan från Liljevalchs/Gröna Lund och utåt. Anledningen är en ombyggnad och tillgänglighetsanpassning av hpl Liljevalchs/Göna Lund och hpl Skansen. Enligt SL nya standard för spårvagnshållplatser skall dessa ligga i rakspår (om möjligt), vara höjdanpassade för plant insteg till spårvagn typ A35 (30 cm över rälsöverkant) samt vara 65 m långa om möjligt för att kunna rymma 30 m eller 40 m spårvagn och buss eller 2x30 m spårvagn.
Arbetena ska vara avslutade så att trafiken till bl.a. Skansens julmarknader under december kan ske fullt ut med spårvagn. Under avstängningsperioden utförs spårvagnstrafik på sträckan Sergels torg-Alkärret/Falkenbergsgatan, där buss ansluter för Skansen-Waldemarsudde.
Efter årsskiftet vidtar en ny avstängningsperiod. Längden på denna är inte känd, men vi kan anta att den är under perioden januari-mars 2013. Då gäller att hpl Waldemarsudde och Bellmansro ska byggas om. För Waldemarsudde har flera alternativ studerats, såväl säckstation i grönskan (läs: Nationalstadsparken) som ett extra spår utanför befintligt spår i slingan runt Oakhill. Den senare lösningen har förordats av SS, som gärna ser att man slipper byta körriktning ytterligare en gång på den korta körsträckan för linje 7. Den skulle gå ut på att man via en växel efter kurvan ner mot stoppsignalen innan befintlig hpl Waldemarsudde kör linje 7 i ett nytt spår utanför det befintliga, dvs i körbanan närmast trottoaren. En ny hpl anläggs (i nästan rakt läge) ungefär där den tidigare busshpl för linje 47 låg. Museivagnarna på linje 7N behåller det befintliga hpl-läget. Mellan de två spårvagnshållplatserna blir det utrymme för passage för övriga fordon i gatan. Vagnarna på linje 7 ansluter till befintlig slinga via en växel vid uppförsbacken mot hpl Bellmansro. Lösningen medför att spårvagnarna på linje 7 och linje 7N kan trafikera Waldemarsudde utan att störa varandra. Det blir också ömsesidiga förbigångsmöjligheter vid platsen. Slutligen kan Djurgårdslinjen åter erbjuda abonnerade tåg att ställa upp vid Waldemarsudde när inte linjetrafiken pågår.
Hpl Bellmansro omfattas också av ombyggnadsprojektet. Visserligen skall inte hållplatsen trafikeras av linje 7 i framtiden, eftersom den inte kan tillgänglighetsanpassas (för kort och för skarp kurva), men spåret på platsen måste ”grävas ur” och sänkas. Vertikalradien är f.n. för stor för de nya vagnarna av typ A35. Efter detta arbete kommer dock hpl Bellmansro fortsatt trafikeras av Djurgårdslinjen (7N).
Linje 7N
Pga arbetena i Hamngatan utanför Max-restarurangen har linje 7 ockuperat hpl Norrmalmstorg under mars och april. Därför har inte Djurgårdslinjens trafikstart kunnat ske traditionsenligt i slutet av mars. Den är i år senarelagd till lördag 28 april, samma dag som Gröna Lund öppnar för säsongen.
Årets tidtabellsupplägg kan ses på https://www.sparvagssallskapet.se/djurg ... n_2012.pdf
Cafétåget går alltid på tur 1. Tur 2 och tur 3 körs med museala vagnar av typ A1 resp A12 med släpvagnar. Efter Spårvagnens dag den 3 juni kan även SSB 24 och 182 komma ut.
Cafétåget dras normalt av vagn A51 210. Den kommer i år att synas i klassiskt SS-blå färgsättning med grå överdel.
Även för cafévagnen 618 blir det en del nyheter. Trafik-Nostalgiska Förlaget går in som ny sponsor och tillsammans utvecklas konceptet ”världens enda rullande bokcafé”. Förlaget kommer att visa och sälja sina Stockholms- och nostalgiböcker, almanackor, filmer och vykort.
Försäljningen underlättas av att cafévagnen utrustas med kassaregister och terminal för hantering av bank-, betal- och kreditkort. Utlämningen av egna biljetter upphör därmed i cafévagnen (liksom den tidigare gjort i de museala vagnarna).
Mustangerna då? Deras insats blir främst att svara för kapacitetsstark förstärkning på linje 7 samt att ersätta vagnar på linje 7N vad vagnbrist eller personalbrist.
Spårvagnens dag
Sedvanligt program genomförs den 3 juni.
Ju förr dess bättre.
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Vad är på gång för linje 7 och linje 7N?
Två frågor på detta: Kommer det att bli en 7:e vagn sommaren 2013 också, och i så fall vilken?Thomas Lange skrev: Efter förra sommarens kraftiga resandeökning (ca 20 procent jämfört med året innan och ca 22.000 resenärer per dag i juli/augusti) har SL beslutat att öka kapaciteten på linje 7 med ytterligare en A34. Det sker genom att den från Norrköping hyrda vagnen 34 blir kvar i Stockholm över sommaren (t.o.m. 19 augusti)..
..Arbetena ska vara avslutade så att trafiken till bl.a. Skansens julmarknader under december kan ske fullt ut med spårvagn. Under avstängningsperioden utförs spårvagnstrafik på sträckan Sergels torg-Alkärret/Falkenbergsgatan, där buss ansluter för Skansen-Waldemarsudde.
Kommer vagnarna vända via Allmänna gränd?
Senast redigerad av Sven Blomberg den torsdag 05 april 2012 10:59, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem nr 266
Re: Vad är på gång för linje 7 och linje 7N?
Intressant info, tack Thomas! Och så hoppas vi på att tursättningsprinciperna för 7N blir verklighet. Det är en verklig attraktion att se gammelvagnstågen rulla, och det kommande SSB-tåget blir grädde på moset!
Stefan B
Stefan B
Re: Vad är på gång för linje 7 och linje 7N?
Thomas Lange skrev:Efter sommarsäsongen vidtar ett par perioder med partiella avstängningar. Den första inleds den 24 september och varar till och med den 30 november. Den gäller sträckan från Liljevalchs/Gröna Lund och utåt. Anledningen är en ombyggnad och tillgänglighetsanpassning av hpl Liljevalchs/Göna Lund och hpl Skansen. Enligt SL nya standard för spårvagnshållplatser skall dessa ligga i rakspår (om möjligt), vara höjdanpassade för plant insteg till spårvagn typ A35 (30 cm över rälsöverkant) samt vara 65 m långa om möjligt för att kunna rymma 30 m eller 40 m spårvagn och buss eller 2x30 m spårvagn.
Arbetena ska vara avslutade så att trafiken till bl.a. Skansens julmarknader under december kan ske fullt ut med spårvagn. Under avstängningsperioden utförs spårvagnstrafik på sträckan Sergels torg-Alkärret/Falkenbergsgatan, där buss ansluter för Skansen-Waldemarsudde.
Efter årsskiftet vidtar en ny avstängningsperiod. Längden på denna är inte känd, men vi kan anta att den är under perioden januari-mars 2013. Då gäller att hpl Waldemarsudde och Bellmansro ska byggas om. För Waldemarsudde har flera alternativ studerats, såväl säckstation i grönskan (läs: Nationalstadsparken) som ett extra spår utanför befintligt spår i slingan runt Oakhill. Den senare lösningen har förordats av SS, som gärna ser att man slipper byta körriktning ytterligare en gång på den korta körsträckan för linje 7. Den skulle gå ut på att man via en växel efter kurvan ner mot stoppsignalen innan befintlig hpl Waldemarsudde kör linje 7 i ett nytt spår utanför det befintliga, dvs i körbanan närmast trottoaren. En ny hpl anläggs (i nästan rakt läge) ungefär där den tidigare busshpl för linje 47 låg. Museivagnarna på linje 7N behåller det befintliga hpl-läget. Mellan de två spårvagnshållplatserna blir det utrymme för passage för övriga fordon i gatan. Vagnarna på linje 7 ansluter till befintlig slinga via en växel vid uppförsbacken mot hpl Bellmansro. Lösningen medför att spårvagnarna på linje 7 och linje 7N kan trafikera Waldemarsudde utan att störa varandra. Det blir också ömsesidiga förbigångsmöjligheter vid platsen. Slutligen kan Djurgårdslinjen åter erbjuda abonnerade tåg att ställa upp vid Waldemarsudde när inte linjetrafiken pågår.
Hpl Bellmansro omfattas också av ombyggnadsprojektet. Visserligen skall inte hållplatsen trafikeras av linje 7 i framtiden, eftersom den inte kan tillgänglighetsanpassas (för kort och för skarp kurva), men spåret på platsen måste ”grävas ur” och sänkas. Vertikalradien är f.n. för stor för de nya vagnarna av typ A35. Efter detta arbete kommer dock hpl Bellmansro fortsatt trafikeras av Djurgårdslinjen (7N).
Förstår inte vitsen med "ombyggnaden vid Waldermarsudde"?
Hur många åker egentligen med linje 7 till Waldemarsudde? Sträckan Sergels Torg-Skansen är väl den huvudsakliga trafikströmmen?
Då hade jag nog förordat vändning vid Skansen för linje 7s samtliga turer (och använt slingan för tidsreglering utanför Skansen precis som nu), och låta museitrafiken på linje 7N sköta resten av sträckan. Vintertid med minibuss (för ca 20 passagferare) på en ny linje 7B mellan Gröan Lund/Skansen (vänder via Falkenbergsgatan-Allmänna Gränd) och Waldermarsudde (upplägg likt närtrafiken).
Billigare? Ja troligtvis...
Tänker jag fel så får ni gärna ge en förklaring varför...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Vad är på gång för linje 7 och linje 7N?
Är det ingen mer än jag som reagerar på de dumheter tvångsanpassningens sverige åstadkommer? Så, eftersom man inte kan lösa "problemet" med att alla delar av spårvagnen kan stanna med låggolvsinsteg till hållplatsen, så stänger man hållplatsen helt istället! Vilka gagnar det? Rörelsehindrade gagnas inte av det, men alla andra drabbas av det! Borde man inte rimligen stänga av alla trappor och rulltrappor i sverige för att inte alla rörelsehindrade kan använda dom? Eller skall man stänga av alla stränder i sverige för att man inte kan använda rullstol i sanden? Eller varför inte upphöra med all busstrafik i sverige bara för att det inte går att köra ombord rullstolar på dem?Thomas Lange skrev:Hpl Bellmansro omfattas också av ombyggnadsprojektet. Visserligen skall inte hållplatsen trafikeras av linje 7 i framtiden, eftersom den inte kan tillgänglighetsanpassas (för kort och för skarp kurva), men spåret på platsen måste ”grävas ur” och sänkas. Vertikalradien är f.n. för stor för de nya vagnarna av typ A35. Efter detta arbete kommer dock hpl Bellmansro fortsatt trafikeras av Djurgårdslinjen (7N).
Vansinnigt!!!
Genius on call
Re: Vad är på gång för linje 7 och linje 7N?
jo jag håller med dig men om jag uttrycker klartext vad jag tycker om det svenska sammhällets tycksyndom syndrom så kommer tråden att stängas och mitt inlägg att cenueras
Hälsingborgare i själ o hjärta
-
- Inlägg: 1553
- Blev medlem: onsdag 11 maj 2005 19:08
- Ort: Lappkärrsberget, Universitetet, Tub 2
- Kontakt:
Re: Vad är på gång för linje 7 och linje 7N?
Det varierar. Dagtid (speciellt om det är fint väder) är det inte alls ovanligt att ha över tjugotal avstigande/påstigande för en enda avgång (på en linje som går var 7 1/2min under den tiden). Efter ett visst klockslag upphör passagerarströmmen och får jag sista tjänsten så är det inte alls ovanligt att inte ha en enda passagerare till/från Waldemarsudde under hela tjänsten. Samma sak kan i princip sägas om Bellmansro (fast då får vi nog minska antalet trafikanter till ett tiotal istället).Hur många åker egentligen med linje 7 till Waldemarsudde? Sträckan Sergels Torg-Skansen är väl den huvudsakliga trafikströmmen?
Djurgårdsskolan däremot, är en hållplats som man har trafikantutbyte ungefär 6 av 7 gånger oavsett tid på dygnet. Det är ju där de flesta boende på den delen av Djurgården går av och skulle vi vända samtliga vagnar vid Skansen så tror jag inte att de kommer att bli så glada. En av de vanligare synpunkter jag hör (som jobbar främst natt) av "stammisarna" är: varför vagnen inte kan fortsätta en hållplats till..
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm
Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm
Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
Re: Vad är på gång för linje 7 och linje 7N?
Ja, ang. sträckningen till Waldermarsudde, kan jag inte annat än att hålla med om att det under året ofta händer att det är mycket folk även ut dit och tillbaka. Själv jobbar jag så att jag har avstigning hpl Djurgårdsskolan där många med mig går av och på, barn till skolan, boende och folk som jobbar där närmast.
Inte minst äldre på promenad far ut till Waldemarsudde, som går på utställningarna där - eller framåt våren promenerar upp mot Rosendals äppleträdgården osv. -ja ibland blir man förvånad hur full vagnen är redan när den kommer på ingående till Djurgårdsskolan. Och inte nödvändigtvis fylls på med så mycket folk vid Skansen.
Största skillnaden är nog kvällstid när det här helt stängt och mörkt därute, men sena kvällar så vänder ju ändå vagnarna vid Skansen.
Inte minst äldre på promenad far ut till Waldemarsudde, som går på utställningarna där - eller framåt våren promenerar upp mot Rosendals äppleträdgården osv. -ja ibland blir man förvånad hur full vagnen är redan när den kommer på ingående till Djurgårdsskolan. Och inte nödvändigtvis fylls på med så mycket folk vid Skansen.
Största skillnaden är nog kvällstid när det här helt stängt och mörkt därute, men sena kvällar så vänder ju ändå vagnarna vid Skansen.
Re: Vad är på gång för linje 7 och linje 7N?
Här undrar jag lite om vad som menas? Om det ritas för ett ev. vändspår ytterligare -ja det är väl bra och hyfsat med plats för - men när tättskiktsjobbet är gjort, är inte avsikten att då snarast dra spåren bort till T-centralen/Klarabergsgatan?. Ja dubbelspår behövs ju då i vilket fall, men då kan de ju ligga ihop tätt där under Malmskillnadsgatan när man inte behöver hållplatsen..??Med sju vagnar att tillgå kan SS tursätta sex stycken under sommartidtabellen, vilket ger sex minuters intervall på sträckan Sergels torg – Waldemarsudde. Det är vad vändkapaciteten vid Sergels torg medger f.n. För tätare trafik måste ytterligare ett vändspår till vid plattformen och det ritas enligt uppgift på ett sådant, som kan anläggas när tätskiktsrenoveringen vid Sergels torg är klar.
Re: Vad är på gång för linje 7 och linje 7N?
Först blir det dubbelspår vid den nuvarande hållplatsen i något år, senare ersätts denna med en hållplats väster om Drottninggatan. Ambitionen är att ha denna färdig senast till Citybanan öppnas i december 2017.haddock11 skrev:Här undrar jag lite om vad som menas? Om det ritas för ett ev. vändspår ytterligare -ja det är väl bra och hyfsat med plats för - men när tättskiktsjobbet är gjort, är inte avsikten att då snarast dra spåren bort till T-centralen/Klarabergsgatan?. Ja dubbelspår behövs ju då i vilket fall, men då kan de ju ligga ihop tätt där under Malmskillnadsgatan när man inte behöver hållplatsen..??Med sju vagnar att tillgå kan SS tursätta sex stycken under sommartidtabellen, vilket ger sex minuters intervall på sträckan Sergels torg – Waldemarsudde. Det är vad vändkapaciteten vid Sergels torg medger f.n. För tätare trafik måste ytterligare ett vändspår till vid plattformen och det ritas enligt uppgift på ett sådant, som kan anläggas när tätskiktsrenoveringen vid Sergels torg är klar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Vad är på gång för linje 7 och linje 7N?
Det är 200 meter mellan Skansen och Djurgårdsskolan.. Lika långt får jag gå till min buss, och jag klagar inte...yujin skrev:Djurgårdsskolan däremot, är en hållplats som man har trafikantutbyte ungefär 6 av 7 gånger oavsett tid på dygnet. Det är ju där de flesta boende på den delen av Djurgården går av och skulle vi vända samtliga vagnar vid Skansen så tror jag inte att de kommer att bli så glada. En av de vanligare synpunkter jag hör (som jobbar främst natt) av "stammisarna" är: varför vagnen inte kan fortsätta en hållplats till..Hur många åker egentligen med linje 7 till Waldemarsudde? Sträckan Sergels Torg-Skansen är väl den huvudsakliga trafikströmmen?
Likt en dåres envishet så anser jag att det skulle bli billigare att ersätta linje 7 helt på sträckan Skansen-Waldermarsudde vintertid med närtrafik/minibuss enligt mitt inlägg ovan.
Då behövs inga ombyggda hållplatser vid Waldemarsudde. Jag är inte emot planeringen som helhet, jag tycker bara att det är bortkastade pengar... Och förstörande av en fin miljö...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Vad är på gång för linje 7 och linje 7N?
Är det helt säkert att detta inte är ett aprilskämt? Eller är det ytterligare en offensiv från planeringsbyråkrater för att flytta fram sina positioner och göra sig själva oumbärliga i framtiden. Betyder detta också att vi inte får ha varken buss- eller tunnelbanehållplatser i kurvor i framtiden? Det finns väl ett helt gäng med tunnelbanestationer i Stockholm belägna i kurvor, med betydligt längre (och djupare) glapp mellan vagn och plattform. Jag ser fram emot att se SL:s plan för att bygga om alla dessa tunnelbanestationer. Och hur är det med 12:an förresten. Åtminstone Ålstensgatans hållplats mot Alvik måste väl åtgärdas, kanske Ålstens gård också.Thomas Lange skrev: Enligt SL nya standard för spårvagnshållplatser skall dessa ligga i rakspår (om möjligt), vara höjdanpassade för plant insteg till spårvagn typ A35 (30 cm över rälsöverkant)
-
- Inlägg: 1553
- Blev medlem: onsdag 11 maj 2005 19:08
- Ort: Lappkärrsberget, Universitetet, Tub 2
- Kontakt:
Re: Vad är på gång för linje 7 och linje 7N?
Jag tvivlar inte en enda sekund att det är billigare, om du med det menar rent kostnadsmässigt. Eller vänta lite, blir det verkligen billigare? Det vanligaste misstaget i detta sammanhang är att man antar att "bara" för att det rör sig om en så kort sträcka så kan man lätt upprätthålla trafiken (med samma utbud) med minimalt antal omlopp och uppsättning av personal, men räknar man på det så tar det inte lång tid innan man ser hur stor omfattning en sådan kort sträcka egentligen innebär.Likt en dåres envishet så anser jag att det skulle bli billigare att ersätta linje 7 helt på sträckan Skansen-Waldermarsudde vintertid med närtrafik/minibuss enligt mitt inlägg ovan.
Jämför med Roslagsbaneavstäningen på Österskärsgrenen för inte så länge sen. En av grejorna som togs upp på forumet var varför det inte var möjligt att köra tåg som vanligt mellan Rydbo och Österskär. Argumentet var på nivån med "vi har ändå tåg och personalen finns det gott om". Så ser tyvärr verkligheten inte ut. Tåg måste in på service och personal har sina arbetstidsregler. Kommer jag ihåg rätt skrev en annan (som är mer insatt i den avstängningen) att det skulle kräva hela nio uppsättningar av personal för att upprätthålla ordinarie trafik på en sträcka som tar 13min. Nu vet jag inte exakt hur situationen ser ut på RB men vem som helst som jobbar inom kollektivtrafik vet att det kollektiva avtalet reglerar det mesta i minsta detalj. Vad hade hänt om det inte fanns någon pauslokal att tillgå på sträckan Rydbo-Österskär? Hade personalen varit tvungna att åka i tjänsten (d.v.s. betald tid) t/fr t.ex. Stockholms östras lokal för att ha paus och matrast? Hur ekonomiskt är det?
Varför tog jag upp exemplet med Roslagsbanan? Jo, situationen är ganska likt här, skillnaden är att det handlar om en kortare sträcka. Men följande kostnadsrelaterade frågor dyker iaf upp i mitt huvud när vi pratar om att ersätta Skansen-Waldemarsudde med (mini-)buss/närtrafik (och då under förutsättningen att vi har kvar samma utbud som idag):
*Vi antar för enkelhetens skull att entreprenören på linje 7 (här spelar det egentligen ingen roll vem det är) inte har avsikt att bedriva "matartrafiken" i frågan. Anledningen är ganska enkel, det skulle innebära en rejäl omorganisation för att även tillhandhålla, utöver trafikpersonal med diverse spårvagnsrelaterade behörigheter, personal med busskörkort. Det går alltid att argumentera "men de flesta som kör spårvagnen redan har D-kort" (och det kanske stämmer), men hur vet vi att det är någonting som kommer vara även i framtiden, om inte man ställer krav på det redan vid anställning.
*Hur många omlopp kommer det att gå åt? Med 7 1/2 min trafik kan jag köpa snacket att det räcker med ett omlopp, MEN, om vi vill sedan att alla avgångar och ankomster skall ha anslutning med spårvagnen så finns det två alternativ. Alternativ 1 är att man låter bussenköra Skansen-Waldemarsudde-Skansen och ansluta TILL samma spårvagn som den nyss hade anslutning IFRÅN. Alternativ 2 är att låta spårvagnen ha sin egen tidtabell med sina regleringstider vid Skansen anpassade efter vändningstiderna vid Sergels torg. Skulle man ta alternativ 1 så kan jag i detta läge inte säga hur mågna minuter vändningstid man kommer att ha vid Sergels torg, men av efarenheten så är 5-6min mest optimalt. Tar man alternativ 2 så är jag beredd att satsa en 50-lapp att ett omlopp inte kommer att räcka och då behövs två omlopp för en sträcka som tar 3 minuter (annonserad tid) att köra enkelväg. Låter det ekonomiskt försvarbart?
*Hur många tjänster kommer gå åt på denna trafik? Det är jättenkelt att tro "jaha bara för det är en buss ute så behövs bara en förare". All personal har sina arbetstidsregler och att tro att en och samma förare kommer att sitta och snurra runt 8 timmar non-stop på den korta sträcka, då är man så långt borta som man kan komma. Vi antar här för enkelhetens skull att det är något av Stockholm Citys garage (även här spelar entreprenören egentligen ingen roll) som har fått uppdrag att köra linjen. Var ska förare ha sina pauser och matraster? Det är inte en omöjlighet att entreprenören kommer träffa överenskommelse med entreprenören på linje 7 att hyra in sig där men om deras åsikter står för långt från varandra och en överenskommelse visar sig vara en omöjlighet? Ska man bygga en friggebod vid Waldemarsudde som uppfyller alla krav som kollektivavtalet kräver (bla vilrum, kök, toa) för att anläggningen skall räknas som godkänd paus- och rastlokal? Och appropå det, hur stor är chansen att Stockholms kommun kommer att ge bygglov inom en nationalstadspark? Och även man gör det, hur stor blir kostnaden för hela processen + byggkostnaderna? Antar vi att det inte fungerade heller - då måste entreprenören använda sig av någon av deras befintliga pauslokal som ligger på "fastlandet" och närmaste ligger väl vid Sergels torg alternativt Nybrogatan? Men då måste man få betald restid t/fr pauslokalen också och en tripp t/fr pauslokalen tar ju minst 20min (till de ovannämnda platserna) om man väljer att åka kollektivt och kollektivtrafiken går ju efter en tidtabell så chansen är stor att det kommer att ta längre än 20min för en dubbeltur till pauslokalen. Om vi vidare antar att införandet av linjen är något som SL bestämt mitt under en tidtabellsperiod så kommer dessa tjänster garanterad ligga som egna tjänster utan nån som helst blandning med övriga trafik. En mycket grov gissning blir då att man kommer att behöva 3-4 tjänster för att täcka trafiken med ett omlopp och 4-5 tjänster med två omlopp.
*Pengarna till dessa 3-5 tjänster samt 1-2 omlopp ska ju komma från nånstans också. Om vi har kvar 5 omlopp på spårvagnen och samma antal tjänster som idag så blir det snarare en kostnadsökning. Enda logiska lösning i sammanhanget är då att minska antalet omlopp till 4, vilkt i.och.för.sig skulle kunna funka om man vänder vid Skansen, men bara knappt (vagnar möts vanligtvis vid Skansen). Att minska antalet omlopp till 4 skulle bara skapa mer förseningar på eftermiddagarna, detta oavsett tid på året, tack vare trafiksituationen på Hamngatan. På personalsidan kan jag tänka mig 4 omlopp kan innebära en viss personalbesparing men den stora frågan här är hur mycket är punkligheten värt? Vill man kan man alltid lägga in spetsvändning (=4 omlopp) hela trafkdygnet och bara blunda när det skiter sig men är det någon här som tror det är hållbart i längden?
*Att åka kollektivtrafik ska vara enkel. Av allt jag har skrivit, är det någonting som gör det enklare för passagerare (d.v.s. kunderna)? Hur löjligt kommer det att kännas att kliva av spårvagnen vid Skansen, gå in på bussen, vänta in avgångstiden (för det kommer den garanterad att ha) på kanske ett par minuter (av tillgänglighetsskäl) för att sedan åka 200 m till Djurgårdsskolan eller yttligare några hundra meter till Waldemarsudde? Folk kommer eventuellt bara skita i bussen och gå den sista sträckan...och så har man i princip lagt ner en spårvägssträcka. Att försämra servicen/utbudet på den nivån är alltid första steget till att lägga ner någon linje. Låter man upplägget vara kvar tillräckligt länge för insamling av ATR data så har man fått tillräckligt med underlag för att motivera en nedläggning.
Denna matarlinje (ur en planerarens perspektiv) är en blindtarm mitt ute i ingenstans och omöjliggör alla sorters synergieffekter (iaf kortsiktiga) både vad gäller fordon och personal. När man hamnar i sånt läge så är det i princip alltid billigare att bara låta spårvagnen köra den sista biten. I detta fall finns det dessutom även ett visst kundunderlag bortom Skansen även utanför Djurgårdens "öppettider" så det blir en win-win situation. Vad är då problemet?
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm
Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm
Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
Re: Vad är på gång för linje 7 och linje 7N?
En stor vits och hela idén varför man brytt sig om att förlänga spårvägen till Sergels torg är ju för att en viktig princip för att skapa en attraktiv kollektivtrafik är att man skall slippa göra byten. Här föreslår några på forumet på fullt allvar att man alltså skall stänga av spårvägen en delsträcka, sätta in en minibuss och resenärerna skall alltså få göra ett extra byte för att göra en mindre besparing!
Jag får nog också instämma i att är det ett tjugotal vid Waldemarsudde per avgång sommartid dagtid (vilket jag själv kunnat notera), så är det en mycket hög siffra. Fullt motiverat för spårvägstrafik. Allt beror ju på avstånd och tidsåtgång. Och här har man ju också Djurgårdsskolans hållplats med en del på/avstigande.
Spårväg är ju inte så mycket dyrare i drift än vad buss är (något dyrare i Stockholm pågrund av konduktörerna). Drift och underhåll av infrastrukturen tillkommer givetvis, men mycket av de kostnaderna är ju fasta - en ytterligare kilometer mer eller mindre ger nog alltså inte så stor effekt på de totala kostnaderna.
Jag får nog också instämma i att är det ett tjugotal vid Waldemarsudde per avgång sommartid dagtid (vilket jag själv kunnat notera), så är det en mycket hög siffra. Fullt motiverat för spårvägstrafik. Allt beror ju på avstånd och tidsåtgång. Och här har man ju också Djurgårdsskolans hållplats med en del på/avstigande.
Spårväg är ju inte så mycket dyrare i drift än vad buss är (något dyrare i Stockholm pågrund av konduktörerna). Drift och underhåll av infrastrukturen tillkommer givetvis, men mycket av de kostnaderna är ju fasta - en ytterligare kilometer mer eller mindre ger nog alltså inte så stor effekt på de totala kostnaderna.
Re: Vad är på gång för linje 7 och linje 7N?
Jaja, vi lägger ner diskussionen om matarlinjen och låter ombyggnaden vid Waldemarsudde ske. Rest my case!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Vad är på gång för linje 7 och linje 7N?
Exemplet med Djurgårdsskolan var mer för att belysa att jag där ofta ser mycket folk till och från Waldemarsudde. Förut när det var 47:ans buss, kunde den vara helt full redan när den kom från W:udde till Djurgårdsskolan; och det vintertid - som sagt sommartid så vimlar det av folk utåt udden och Rosendals trädgårdarroggek skrev:Det är 200 meter mellan Skansen och Djurgårdsskolan.. Lika långt får jag gå till min buss, och jag klagar inte...yujin skrev:Djurgårdsskolan däremot, är en hållplats som man har trafikantutbyte ungefär 6 av 7 gånger oavsett tid på dygnet. Det är ju där de flesta boende på den delen av Djurgården går av och skulle vi vända samtliga vagnar vid Skansen så tror jag inte att de kommer att bli så glada. En av de vanligare synpunkter jag hör (som jobbar främst natt) av "stammisarna" är: varför vagnen inte kan fortsätta en hållplats till..Hur många åker egentligen med linje 7 till Waldemarsudde? Sträckan Sergels Torg-Skansen är väl den huvudsakliga trafikströmmen?
Likt en dåres envishet så anser jag att det skulle bli billigare att ersätta linje 7 helt på sträckan Skansen-Waldermarsudde vintertid med närtrafik/minibuss enligt mitt inlägg ovan.
Då behövs inga ombyggda hållplatser vid Waldemarsudde. Jag är inte emot planeringen som helhet, jag tycker bara att det är bortkastade pengar... Och förstörande av en fin miljö...
Re: Vad är på gång för linje 7 och linje 7N?
Det senaste är tydligen att man "bara" skall förlänga 7'an över Sergelstorg och vända utanför Åhlens.
Varför fortsätter man inte som planerat upp till Centralen?
-Per
Varför fortsätter man inte som planerat upp till Centralen?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
- Stefan Widén
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Vad är på gång för linje 7 och linje 7N?
Poängen med Drottninggatan är att man får med pendalrna på ett bra sätt. De som kommer med regional och fjärrtåg får byta en stund till. Ibland måste man ta till de små stegen för att vinna helheten. Om ett par år efter öppnandet så kommer säkert någon nytillträdd tjänsteman på att " man kan ju förlänga mot Kungsholmen....."Per Lind skrev:Det senaste är tydligen att man "bara" skall förlänga 7'an över Sergelstorg och vända utanför Åhlens.
Varför fortsätter man inte som planerat upp till Centralen?
-Per
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Thomas Lange
- Inlägg: 2251
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Vad är på gång för linje 7 och linje 7N?
Njae, det allra senaste är att spåren ska sluta i anslutning till Klarabergsviadukten med Apoteket CW Scheele på ena sidan och Hotell Continental på andra sidan. Hållplatserna blir då i direkt anslutning till Citybanans upp- och nedgångar och avståndet till Centralstationen blir bara tvärs över Vasagatan eller över Klarabergsviaduktien.Per Lind skrev:Det senaste är tydligen att man "bara" skall förlänga 7'an över Sergelstorg och vända utanför Åhlens.
Varför fortsätter man inte som planerat upp till Centralen?
-Per
Det finns också en vändslinga runt dammen med Glasobelisken så att man kan vända där och köra tillbaka till Kungsträdgården ifall spåret är blockerat vid Sergels torg och bortåt.
Den senaste tiden är mitt intryck att SL tänker och skapar allt mer och bättre spårvägsmässiga lösningar. Det börjar bli dags att dela ut komplimanger.
Dock återstår att ifrågasätta de skyhöga kostnaderna (i en europeisk jämförelse). Den senaste utbyggnaden i Paris (linje T3) kritiseras där för "de höga kostnaderna". Då är de ända bara hälften av vad man räknar med i Stockholm.
Ju förr dess bättre.