Han lovade att ta med de märkliga tilldragelserna i Bri för att på så vis ge lite allmänintresse åt ett arbete som såg ut att mest komma att handla om avlägsna och mindre betydelsefulla tilldragelser "nere i söder"
(Sagan om konungens återkomst / J.R.R. Tolkien, övers. Åke Ohlmarks)
Alltså om "Bri"
thorwald skrev:Tänk om "Roslagspilen" fortsätter till Flaka/Lemland
Om Roslagspilen verkligen kommer till Flaka så är den stora frågan hur fortsätta in till Mariehamn.
- Bygg ett stickspår till Mariehamn, slutstationen för Roslagspilen i Mariehamn. Det blir definitivt intresant att se var Mariehamns järnvägsstation blir och hur långt från centrum
- Busstransport från Flaka in till staden
I bägge fallen kommer transport till Flaka att ge möjlighet att antingen resa till riket eller mot kungliga huvudstaden. I dessa spekulationer är behovet av transport till Åbo svårt att bedömma och blir även banan mot riket en realitet kommer stationen på Kirjais att vara viktig på grund av att Åbo resenärerna här måste kunna byta om till Åbo bussen.
Överhuvud vad en station på Flaka kommer att påverka är en
eftersom goda fasta transporter både till öst och väst är något Åland saknat och denna diskussion om tunnel till Åland är verkligen ej den första.
Påverkan av turismen på Åland är tvetydig eftersom turismen på färjor alltså kryssningsturismen blir antagligen kvar,
ingen skattefri sprit på tåget. Medan "turismen" i annat syfte använder kanske tåget, alltså turister som har bokat villor i den Åländska skärgården.
Eftersom alla planer på järnväg är frågor som måste följa Ålandsk lag kommer lösningarna att vara hellt beroende på beslut som fattas på Åland. Själva finansieringen skiljer sig från tidigare "Ålandstunnel försök" emedan här är inkopplat mycket mer än bara Åland, nämligen Åboland, Väst Nyland, Mellan Nyland osv. På Svensk sida är det en fråga om utvecklingen av Stockholmsregionen i den riktning som Köpenhamn påverkar hela södra Sverige idag (jämför Öresundstågen).
Tåg från Flaka till Lübeck