Spårväg Skeppsbron
Postat: lördag 03 mars 2012 21:29
Fortsätter här diskussion som förts i annan tråd.
Spårväg Skeppsbron är överklagad följande är formuleringen från Bostadsrättsföreningen på Norra Liden 4 och 6.
"Den beslutade sträckningen av spârväg, diagonalt frân Stora Badhusgatan till Stenpiren,
kommer att innebära ett antal svângar och därrned skärande lj ud frân spârvagnshjulen mot
rälsen. Det skärade lätet när en spârvagn svänger kommer att bli en olägenhet inte bara för de
omkringboende utan ocksä för passagerare och alla som vistas i omrâdet.
En godtagbar lösning angäende trañkutfonnningen Skeppsbron borde istället vara att
endast köra med buss vilket skulle medföra mindre störande ljud och dessutom skapa större
flexibilitet men med möjlighet att kunna modiñera linj edragning í takt med att
stadsplaneringen antar konkreta planer.
Störande buller kan förväntas under byggnadstiden, exempelvis vid pâlning, gïävning och
tunga transporter. Vi, boende pä Norra Liden 6 och 8, har redan och under flera varit utsatta
för kraftig störning och bullet när Götatunneln byggdes.
Det mâste därför säkerställas att metoder och utrustning väljs att stömingarna för
omgivningen minimeras samt att störande arbete endast utföras under kontorstid (08-17).
Med tanke pá att byggverksamhet kommer att fiera är kan lângvariga dagliga störningar
innebära men för psykisk hälsa.
Det mäste beaktas att vi boende har vâra uteplatser/balkonger mot Stora Badhusgatan."
Följande är skrivit inför beslutet att anta detaljplanen i kommunens material
Störningar
Frågor ställs från SDN Centrum, fastighetsägare och boende gällande eventuella
bullerproblem och luftföroreningar från trafik för befintlig bebyggelse, vissa bostäder
har balkonger och terrasser mot Stora Badhusgatan. Bullerdämpande åtgärder önskas
och förslag på gräs i spåren framförs. Brf Skandia vid Västra Hamngatan motsätter sig
spårvägen p.g.a. risk för ytterligare buller- och vibrationsstörningar. Miljönämnden
menar att en helhetsbedömning av den sammanvägda ljudmiljön i området måste göras
Många är oroade över förlorat solinfall och mörkare lägenheter.
Från boende ställs krav på utökad beskrivning av konsekvenser för befintlig bebyggelse.
Länsstyrelsen och Vägverket förelår tydligare bestämmelser gällande krav för buller.
Kommentar:
Bullersituationen ska ses i det perspektivet att Götaleden tidigare
passerade området innebärande stora bullerproblem, leden fördes ner i en tunnel för att
förbättra denna situation och möjliggöra en utveckling av staden längs södra
älvstranden. Att samla trafiken i Stora Badhusgatan ger marginellt högre bullervärden
Göteborgs Stad Stadsbyggnadskontoret, Samrådsredogörelse 6(51)
längs den gatan samtidigt som Skeppsbron (gatan/kajen) får mycket låga bullervärden.
Med ett färdigbyggt Skeppsbron med nya bostadskvarter åstadkoms på så sätt en totalt
sett bättre bullersituation med få bullerstörda bostäder.
Bullersituationen har utretts vidare och frågan om buller vid befintliga bostäder och
lokaler förtydligas. Enligt trafikkontorets beräkningar kommer trafikmängderna ungefär
motsvara dagens trafik i området, men trafiken överförs från Skeppsbron och samlas i
Stora Badhusgatan.
Stora Badhusgatan planeras att hastighetssäkras till 30 km/h samt kantas av parkering,
det sänker bullernivån och gör gatan mindre attraktiv för genomfart. Gräs mellan spåren
är inte aktuellt, dels ger det en olämplig karaktär inom city och dels behöver busstrafik
köra i spårområdet för god framkomlighet.
Luftföroreningar i området bedöms komma understiga samtliga miljökvalitetsnormer.
Solstudier för påverkan på befintlig bebyggelse är inte relevant för aktuell detaljplan.
En sammanvägning av ljudmiljön har gjorts. I nu aktuell detaljplan finns inte behov av
bestämmelser om buller.
Spårväg Skeppsbron är överklagad följande är formuleringen från Bostadsrättsföreningen på Norra Liden 4 och 6.
"Den beslutade sträckningen av spârväg, diagonalt frân Stora Badhusgatan till Stenpiren,
kommer att innebära ett antal svângar och därrned skärande lj ud frân spârvagnshjulen mot
rälsen. Det skärade lätet när en spârvagn svänger kommer att bli en olägenhet inte bara för de
omkringboende utan ocksä för passagerare och alla som vistas i omrâdet.
En godtagbar lösning angäende trañkutfonnningen Skeppsbron borde istället vara att
endast köra med buss vilket skulle medföra mindre störande ljud och dessutom skapa större
flexibilitet men med möjlighet att kunna modiñera linj edragning í takt med att
stadsplaneringen antar konkreta planer.
Störande buller kan förväntas under byggnadstiden, exempelvis vid pâlning, gïävning och
tunga transporter. Vi, boende pä Norra Liden 6 och 8, har redan och under flera varit utsatta
för kraftig störning och bullet när Götatunneln byggdes.
Det mâste därför säkerställas att metoder och utrustning väljs att stömingarna för
omgivningen minimeras samt att störande arbete endast utföras under kontorstid (08-17).
Med tanke pá att byggverksamhet kommer att fiera är kan lângvariga dagliga störningar
innebära men för psykisk hälsa.
Det mäste beaktas att vi boende har vâra uteplatser/balkonger mot Stora Badhusgatan."
Följande är skrivit inför beslutet att anta detaljplanen i kommunens material
Störningar
Frågor ställs från SDN Centrum, fastighetsägare och boende gällande eventuella
bullerproblem och luftföroreningar från trafik för befintlig bebyggelse, vissa bostäder
har balkonger och terrasser mot Stora Badhusgatan. Bullerdämpande åtgärder önskas
och förslag på gräs i spåren framförs. Brf Skandia vid Västra Hamngatan motsätter sig
spårvägen p.g.a. risk för ytterligare buller- och vibrationsstörningar. Miljönämnden
menar att en helhetsbedömning av den sammanvägda ljudmiljön i området måste göras
Många är oroade över förlorat solinfall och mörkare lägenheter.
Från boende ställs krav på utökad beskrivning av konsekvenser för befintlig bebyggelse.
Länsstyrelsen och Vägverket förelår tydligare bestämmelser gällande krav för buller.
Kommentar:
Bullersituationen ska ses i det perspektivet att Götaleden tidigare
passerade området innebärande stora bullerproblem, leden fördes ner i en tunnel för att
förbättra denna situation och möjliggöra en utveckling av staden längs södra
älvstranden. Att samla trafiken i Stora Badhusgatan ger marginellt högre bullervärden
Göteborgs Stad Stadsbyggnadskontoret, Samrådsredogörelse 6(51)
längs den gatan samtidigt som Skeppsbron (gatan/kajen) får mycket låga bullervärden.
Med ett färdigbyggt Skeppsbron med nya bostadskvarter åstadkoms på så sätt en totalt
sett bättre bullersituation med få bullerstörda bostäder.
Bullersituationen har utretts vidare och frågan om buller vid befintliga bostäder och
lokaler förtydligas. Enligt trafikkontorets beräkningar kommer trafikmängderna ungefär
motsvara dagens trafik i området, men trafiken överförs från Skeppsbron och samlas i
Stora Badhusgatan.
Stora Badhusgatan planeras att hastighetssäkras till 30 km/h samt kantas av parkering,
det sänker bullernivån och gör gatan mindre attraktiv för genomfart. Gräs mellan spåren
är inte aktuellt, dels ger det en olämplig karaktär inom city och dels behöver busstrafik
köra i spårområdet för god framkomlighet.
Luftföroreningar i området bedöms komma understiga samtliga miljökvalitetsnormer.
Solstudier för påverkan på befintlig bebyggelse är inte relevant för aktuell detaljplan.
En sammanvägning av ljudmiljön har gjorts. I nu aktuell detaljplan finns inte behov av
bestämmelser om buller.