Klart med avstängningen i Hamngatan vid Max

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Thomas Lange

Klart med avstängningen i Hamngatan vid Max

Inlägg av Thomas Lange »

SL och SS har nu gått ut med den officiella informationen om avstängningen i Hamngatan vid Max.

Sammanfattning;
Under perioden 1 mars – 27 april 2012 kommer Hamngatan att vara delvis avspärrad vid korsningen Kungsträdgårdsgatan utanför hamburgerrestaurangen Max. Anledningen är underhållsarbeten för en strömförsörjningsstation, som är belägen under trottoaren vid platsen.

Avspärrningen medför att ingen spårvägstrafik till och från hållplatserna Kungsträdgården och Sergels torg är möjlig. I stället kommer alla spårvagnar på linje 7 att vända vid Norrmalmstorg (efter Nybroplan trafikeras således slingan Hamngatan-Norrmalmstorg-Smålandsgatan-Birger Jarlsgatan). Sträckan till och från Waldemarsudde trafikeras i vanlig ordning. Avgångstiderna justeras för att passa den avkortade sträckningen. För exakta tider se SL:s resplanerare http://www.sl.se, som är uppdaterad med de justerade tiderna.

För att komma till eller från Norrmalmstorg för byte rekommenderas buss 2, 55, 69, 69K och 91. Byte vid Nybroplan kan ske till och från buss 62, 69, 69K och 76. Tunnelbanans blå linje har station Kungsträdgården, varifrån det är en kort promenad till Nybroplan. Tunnelbanans röda linje har station Östermalmstorg, uppgång Birjer Jarlsgatan, varifrån det är en kort promenad till Norrmalmstorg.

Djurgårdslinjens tidtabellslagda trafik med museala vagnar, som normalt har Norrmalmstorg som ändhållplats i centrum, kan i år inte inledas förrän 28 april. Enstaka museala vagnar kan dock förekomma.
Senast redigerad av Thomas Lange den torsdag 23 februari 2012 9:47, redigerad totalt 1 gånger.
Ju förr dess bättre.
LÅ1

Re: Klart med avstängningen i Hamngatan vid Max

Inlägg av LÅ1 »

Förstår jag rätt så skall gatan grävas upp på platsen. Det betyder att det blir trångt för bussar och övrig trafik i en korsning som ibland redan nu lätt korkar igen. Även om "igenkorkningen" för det mesta löses upp snabbt för att återkomma en eller ett par trafikljusfaser senare.

Undra om övergångsstället blir intakt. Det lär vi snart få se.

(En liten kommentar till texten ovan. T-banan har inga hållplatser, bara stationer, om man skall vara noga.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

LÅ1 skrev:(En liten kommentar till texten ovan. T-banan har inga hållplatser, bara stationer, om man skall vara noga.)
Naturligtvis. Rätt ska vara rätt. :wink:
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

I SL:s reseplanerare har tunnelbanan BARA hållplatser och INGA stationer! Viva SL!
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

Thomas Lange skrev:För att komma till eller från Norrmalmstorg för byte rekommenderas buss 2, 55, 69, 69K och 91. Byte vid Nybroplan kan ske till och från buss 62, 69, 69K och 76. Tunnelbanans blå linje har station Kungsträdgården, varifrån det är en kort promenad till Nybroplan. Tunnelbanans röda linje har station Östermalmstorg, uppgång Birjer Jarlsgatan, varifrån det är en kort promenad till Norrmalmstorg.
69, 69K och 91 till Normalmstorg? Och varför har ni inte med linje 52, den best lämpade ersättningslinjen av alla?
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Det är SL som planerar och beslutar om trafiken. SL har beslutat att linje 52 ska vända vid Sergels torg. Eftersom framkomligheten i korsningen Hamngatan/Kungsträdgårdsgatan förväntas bli låg vill man inte dra ner ytterligare fordon till platsen.
Ju förr dess bättre.
AdrianLangemar

Thomas Lange skrev:Det är SL som planerar och beslutar om trafiken. SL har beslutat att linje 52 ska vända vid Sergels torg. Eftersom framkomligheten i korsningen Hamngatan/Kungsträdgårdsgatan förväntas bli låg vill man inte dra ner ytterligare fordon till platsen.
Och 69, 69K och 91, ska de stanna vid Norrmalmstorg?
Ted S

Inlägg av Ted S »

AdrianLangemar skrev:
Thomas Lange skrev:Det är SL som planerar och beslutar om trafiken. SL har beslutat att linje 52 ska vända vid Sergels torg. Eftersom framkomligheten i korsningen Hamngatan/Kungsträdgårdsgatan förväntas bli låg vill man inte dra ner ytterligare fordon till platsen.
Och 69, 69K och 91, ska de stanna vid Norrmalmstorg?
Ja, de kommer att stanna i Smålandsgatan i östlig riktning. Vänstersväng medges tillfälligt Hamngatan - Norrlandsgatan. Linje 62 och 76 går via Stallgatan.
Chrille B

Inlägg av Chrille B »

Hechtwagen skrev:I SL:s reseplanerare har tunnelbanan BARA hållplatser och INGA stationer! Viva SL!
I normalt talspråk och för de flesta människor så är hållplatser och stationer synonymer. Bara för att vi på spårvägssällskapets forum vet bättre så blir det inte så i verkligheten.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Chrille B skrev:
Hechtwagen skrev:I SL:s reseplanerare har tunnelbanan BARA hållplatser och INGA stationer! Viva SL!
I normalt talspråk och för de flesta människor så är hållplatser och stationer synonymer. Bara för att vi på spårvägssällskapets forum vet bättre så blir det inte så i verkligheten.
Visserligen hör man folk kalla busshållplats för station ibland, och T-banestationer för hållplats, men det är inte ofta. (Vanligare då med sammanblandning av Centralen och T-centralen.)

Ormledningen av bussar och spårvagnar beskrivs på SL i Metro i dag. (Hittar inte detaljerad info på sl.se ännu.) Annonssidan finns som sidan 43 i den pdf som kan laddas ner från denna sidan.
SL i Metro skrev:Spårvagn linje 7 Hållplatserna Sergels torg och
Kungsträdgården är indragna.
Buss 52 vänder vid Sergels torg. Hållplatserna
Kungsträdgården och Nybroplan är indragna.
Buss 62 och 76 Hållplats Karl XII Torg flyttas till
Stallgatan och hållplatserna Kungsträdgården samt
Nybroplan är indragna i riktning Storängsbotten/
Ropsten.
Buss 69 Hållplats Kungsträdgården, i riktning
Blockhusudden, flyttas till hållplats Norrmalmstorg.
Hållplats Kungsträdgården, i riktning Tomteboda,
är indragen.
Nattrafik
Buss 91 Hållplats Kungsträdgården, i riktning
Frihamnen, flyttas till hållplats Norrmalmstorg.
Buss 2, 55 och 96 påverkas inte av arbetet.
Vad som inte framgår är om biltrafik kommer att tillåtas i Hamngatan i riktning mot Nybroplan.
AdrianLangemar

Att dra in Nybroplan för linje 62 och 76 österut verkar onödigt, förra gången man körde den där vägen hade man en tillfällig hållplats på Nybrohamnen.
Ted S

Inlägg av Ted S »

62:an når ju sitt ordinarie läge.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

ABC hade ett reportage om denna avstängningen i 19:30-sändningen i dag. Hittar inget klipp men reportaget inledde sändningen som kan ses här!
Det verkar som om man vill påskina att avstängningsorsaken är lite oklar. Och reportaget har väl en genomgående negativ ton, tycker jag.

Avstängningen börjar på torsdag om jag förstått rätt. Och om jag tolkade reportaget rätt så blir även biltrafiken blir avstängd mot Nybroplan. Men Stockholms stad har ingen info om arbetet alls. I alla fall inte här, där det borde finnas! (Hamngatan finns inte med i menyn till höger och Spårväg City ger bara text om hållplatsombyggnader.)
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Jag tycker det är anmärkningsvärt att Socialdemokraternas Erika Ullberg inte har informerat sig om anledningen till avstängningen. Hon om någon borde ha ett visst eget ansvar i den position hon har för att informera sig om detta.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Jag måste erkänna att jag inte är helt klar över vad som skall ske. Det talas rätt luddigt överallt om "underhållsarbeten". Att det har något med strömförsörjningen att göra har också framgått. Avstängningen omfattar ju en rätt lång tid. Men, finns det redan likriktarstation som behöver repareras (och när byggdes den i så fall?), eftersom arbetena tituleras "underhåll", eller ska det byggas en ny sådan? Och ligger denna "under trottoaren" vid Max? Då borde man ha kommit i håg när den byggdes. För den kan väl inte ha funnits där sedan gammalt? Det ska faktiskt bli intressant att studera på plats vad som kommer att ske. Jag antar många bilder kommer att läggas ut här framöver.
Senast redigerad av Anders Hanquist den onsdag 29 februari 2012 22:59, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Anders Hanquist skrev:Jag måste erkänna att jag inte är helt klar över vad som skall ske. Det talas rätt luddigt överallt om "underhållsarbeten". Att det har något med strömförsörjningen att göra har också framgått. Avstängningen omfattar ju en rätt lång tid. Men, finns det redan likriktarstation som behöver repareras (och när byggdes den i så fall?), eftersom arbetena tituleras "underhåll", eller ska det byggas en ny sådan? Och ligger denna "under trottoaren" vid Max? Då borde man ha kommit i håg när den byggdes. Det ska faktiskt bli intressant att studera på plats vad som kommer att ske. Jag antar många bilder kommer att läggas ut här framöver.
Här under gatan ligger den:
http://maps.google.se/maps?hl=sv&ll=59. ... 6,,0,19.42

Och den byggdes i samabnd med Spårväg City:
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... 3%A4g+city

25 sidor att ögna igenom, nånstans i virret står säkert något om likriktarstationen, orkar inte läsa 25 sidor text och bilder...
Senast redigerad av roggek den onsdag 29 februari 2012 23:08, redigerad totalt 1 gånger.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Aha. Mitt under gatan. Är den bara åtkomlig genom att gatan grävs upp?
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Anders Hanquist skrev:Aha. Mitt under gatan. Är den bara åtkomlig genom att gatan grävs upp?
Troligen...Tror att MAX förlorar en hel del kunder annars...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Nu är det bara någon timma kvar till avstängningen. Antar att spårvagnarna kör upp till Sergels torg trafikdygnet ut, d.v.s till 01.30 enligt tidtabellen.

Visserligen är det lite mindre trafik just denna vecka, sportlov, men det är nog många bilister som kommer att bli överraskade i morgon, och likaså på måndag. Om man nu inte ordnat så att t.ex. "svängfilen" mot Kungsträdgårdsgatan får omvänd trafikriktning. Har inte riktigt förstått om biltrafiken stoppas eller ej. Men det får man ju svar på i morgon.

Och en och annan SL-resenär kommer nog också att undra vad som händer när bussen plötsligt svänger av från den invanda rutten.

Anders Hanquist skrev:Jag måste erkänna att jag inte är helt klar över vad som skall ske. Det talas rätt luddigt överallt om "underhållsarbeten". Att det har något med strömförsörjningen att göra har också framgått. Avstängningen omfattar ju en rätt lång tid. Men, finns det redan likriktarstation som behöver repareras (och när byggdes den i så fall?), eftersom arbetena tituleras "underhåll", eller ska det byggas en ny sådan? Och ligger denna "under trottoaren" vid Max? Då borde man ha kommit i håg när den byggdes. För den kan väl inte ha funnits där sedan gammalt? Det ska faktiskt bli intressant att studera på plats vad som kommer att ske. Jag antar många bilder kommer att läggas ut här framöver.
Enligt ABC-inslaget så handlar det om en vattenläcka. ABC-klippet finns nu här. (Den tidigare länken går till dagens program och har inte med denna nyhet längre.)
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Bara en lite undran, vad är det som gör att det tar så lång tid? Runt 57 dagar låter lite mycket, tycker jag...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Skriv svar