Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Det är ingen miss ur den synvinkeln, då Sundbyberg inte ligger i Stockholm. Sundbyberg är en egen kommun.Tramman skrev:Men här är missen: Sundbyberg ligger i Stockholm, vagnen är en M32 och den är gul målad.![]()
Trafikhuvudmannen Sundbybergs Lokaltrafik kanske har gula fordon?bruse skrev:Det är ingen miss ur den synvinkeln, då Sundbyberg inte ligger i Stockholm. Sundbyberg är en egen kommun.
bruse skrev:Det är ingen miss ur den synvinkeln, då Sundbyberg inte ligger i Stockholm. Sundbyberg är en egen kommun.Tramman skrev:Men här är missen: Sundbyberg ligger i Stockholm, vagnen är en M32 och den är gul målad.![]()
Precis så menar jag. Det ligger ju i Stockholms län.Verspieder skrev:Trafikhuvudmannen Sundbybergs Lokaltrafik kanske har gula fordon?bruse skrev:Det är ingen miss ur den synvinkeln, då Sundbyberg inte ligger i Stockholm. Sundbyberg är en egen kommun.![]()
Nej, men lite mer allvarligt menade Tramman säkerligen Stockholms län eller Storstockholm i sitt inlägg.
Ja, jag märkte det. Det var ganska kul att se med tanke på att man skrivit mycket om bilar, bil trafiken, trafik problem, mm på sistone.bruse skrev:Dock, så har de på flera bilder spårvagnar, INTE bilar eller bussar! Det är inne med spårvagnar.
Ja jäklar, det missade jag. Fick ta och kolla igen och upptäckte att bilden är ju spegelvänd. Om man kollar på destinationsskylten så ser man att ettan i den gula(?) rutan är åt fel håll.hej skrev:En variant av M32 är det, den har ju dörrar på vänstersidan vilket inte M32 har.
Man kanske kan skicka 52 st nästan fungerande vagnar till Sumpan?
Möjligt. Men nu skrev han varken tätorten Stockholm eller Stockholms län eller Storstockholm.NerdBoy skrev:Sundbybergs centrum ligger i tätorten Stockholm.
Nej, men när han skrev "Sundbyberg ligger i Stockholm" så förstod nog de flesta att han inte menade Stockholms kommun.bruse skrev:Möjligt. Men nu skrev han varken tätorten Stockholm eller Stockholms län eller Storstockholm.NerdBoy skrev:Sundbybergs centrum ligger i tätorten Stockholm.
Om jag säger Stockholm avser jag nog oftast tätorten och inte någon märklig administrativ indelning som jag ändå inte har koll på. Som du säkert vet så har de flesta andra inte heller koll på var kommunens gränser går och då är det förmodligen just tätorten som avses.bruse skrev: Nej, men när han skrev "Sundbyberg ligger i Stockholm" så förstod nog de flesta att han inte menade Stockholms kommun.
På samma vis kan man fråga sig om Mölndal ligger i Göteborg eller i Mölndal. Kommunala Göteborgs Spårvägar kör ju linje 4 till Mölndal, som är centralorten i Mölndals kommun. Wikipedia berättar att orten Mölndal nu har vuxit ihop med Göteborg, och ingår i Göteborgs tätort.2763 skrev:Om jag säger Stockholm avser jag nog oftast tätorten och inte någon märklig administrativ indelning som jag ändå inte har koll på. Som du säkert vet så har de flesta andra inte heller koll på var kommunens gränser går och då är det förmodligen just tätorten som avses.
Han skrev inte heller Stockholms stad eller Stockholms kommun, så vad får dig att tro att han menade det?bruse skrev:Möjligt. Men nu skrev han varken tätorten Stockholm eller Stockholms län eller Storstockholm.NerdBoy skrev:Sundbybergs centrum ligger i tätorten Stockholm.
När man säger "Stockholm" brukar man syfta på antingen Stockholms stad eller Stockholms kommun. Om man menar Storstockholm eller Stockholms län ska man specifiera detta. Det finns vad jag förstår många Solnabor och Sundbyberg-bor som tar det som en personlig förelämpning om man kallar dem för Stockholmare. Det finns många städer i Stockholms området som inte vill bli kallade för "Stockholm", t. ex. Solna, Sundbyberg, Lidingö, Vaxholm, Nacka, Norrtälje, Södertälje, Sigtuna och Nynäshamn. Även Djursholm var en stad före 1971.AdrianLangemar skrev:Han skrev inte heller Stockholms stad eller Stockholms kommun, så vad får dig att tro att han menade det?bruse skrev:Möjligt. Men nu skrev han varken tätorten Stockholm eller Stockholms län eller Storstockholm.NerdBoy skrev:Sundbybergs centrum ligger i tätorten Stockholm.
För folk ute i landet (provincernaSouthernCross88au skrev:När man säger "Stockholm" brukar man syfta på antingen Stockholms stad eller Stockholms kommun. Om man menar Storstockholm eller Stockholms län ska man specifiera detta. Det finns vad jag förstår många Solnabor och Sundbyberg-bor som tar det som en personlig förelämpning om man kallar dem för Stockholmare. Det finns många städer i Stockholms området som inte vill bli kallade för "Stockholm", t. ex. Solna, Sundbyberg, Lidingö, Vaxholm, Nacka, Norrtälje, Södertälje, Sigtuna och Nynäshamn. Även Djursholm var en stad före 1971.
Men tätorten Göteborg är mindre än Göteborgs kommun även om tätorten Göteborg delvis ligger i Göteborg, Ale, Härryda, Partille och Mölndals kommuner. Tätorten Göteborgs area beräknas till 20 367 ha varav 17 138 ha i Göteborgs kommun. Göteborgs kommun har en areal av 45 071 ha.Verspieder skrev:På samma vis kan man fråga sig om Mölndal ligger i Göteborg eller i Mölndal. Kommunala Göteborgs Spårvägar kör ju linje 4 till Mölndal, som är centralorten i Mölndals kommun. Wikipedia berättar att orten Mölndal nu har vuxit ihop med Göteborg, och ingår i Göteborgs tätort.2763 skrev:Om jag säger Stockholm avser jag nog oftast tätorten och inte någon märklig administrativ indelning som jag ändå inte har koll på. Som du säkert vet så har de flesta andra inte heller koll på var kommunens gränser går och då är det förmodligen just tätorten som avses.
Låter lite bökigt att tätorter kan vara större än kommunen de ligger i, och därför kan "spilla över" i grannkommunerna.