"Mitt i..." miss

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Tramman

"Mitt i..." miss

Inlägg av Tramman »

Ingen bild visserligen, eftersom jag är lite osäker på detdär med copyright osv, men tidningen "Mitt i Sundbyberg" har, på omslaget, en bild på ett nytt höghus som ska byggas. Och vad finns med på bilden om inte en spårvagn! Men här är missen: Sundbyberg ligger i Stockholm, vagnen är en M32 och den är gul målad. :shock: :lol:
"Spårvagn till Ropsten! All aboard!"
C12C3C3C12

Re: "Mitt i..." miss

Inlägg av C12C3C3C12 »

Det här är väl inte förbjudet: http://epaper.mitti.se/edoris?tem=epaper_misu#

Bläddra fram till sid 5
Senast redigerad av C12C3C3C12 den tisdag 14 februari 2012 19:27, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Tramman

Inlägg av Tramman »

Tänkte inte på det. Tack för länken, det är just precis den bilden jag menar.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Tramman skrev:Men här är missen: Sundbyberg ligger i Stockholm, vagnen är en M32 och den är gul målad. :shock: :lol:
Det är ingen miss ur den synvinkeln, då Sundbyberg inte ligger i Stockholm. Sundbyberg är en egen kommun.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

bruse skrev:Det är ingen miss ur den synvinkeln, då Sundbyberg inte ligger i Stockholm. Sundbyberg är en egen kommun.
Trafikhuvudmannen Sundbybergs Lokaltrafik kanske har gula fordon? :wink:
Nej, men lite mer allvarligt menade Tramman säkerligen Stockholms län eller Storstockholm i sitt inlägg.
Användarens profilbild
bruse

"Mitt i..." miss

Inlägg av bruse »

Dock, så har de på flera bilder spårvagnar, INTE bilar eller bussar! Det är inne med spårvagnar.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Tramman

Inlägg av Tramman »

bruse skrev:
Tramman skrev:Men här är missen: Sundbyberg ligger i Stockholm, vagnen är en M32 och den är gul målad. :shock: :lol:
Det är ingen miss ur den synvinkeln, då Sundbyberg inte ligger i Stockholm. Sundbyberg är en egen kommun.
Verspieder skrev:
bruse skrev:Det är ingen miss ur den synvinkeln, då Sundbyberg inte ligger i Stockholm. Sundbyberg är en egen kommun.
Trafikhuvudmannen Sundbybergs Lokaltrafik kanske har gula fordon? :wink:
Nej, men lite mer allvarligt menade Tramman säkerligen Stockholms län eller Storstockholm i sitt inlägg.
Precis så menar jag. Det ligger ju i Stockholms län.
bruse skrev:Dock, så har de på flera bilder spårvagnar, INTE bilar eller bussar! Det är inne med spårvagnar.
Ja, jag märkte det. Det var ganska kul att se med tanke på att man skrivit mycket om bilar, bil trafiken, trafik problem, mm på sistone.
hej

Inlägg av hej »

En variant av M32 är det, den har ju dörrar på vänstersidan vilket inte M32 har.
Man kanske kan skicka 52 st nästan fungerande vagnar till Sumpan?
Användarens profilbild
Tramman

Inlägg av Tramman »

hej skrev:En variant av M32 är det, den har ju dörrar på vänstersidan vilket inte M32 har.
Man kanske kan skicka 52 st nästan fungerande vagnar till Sumpan?
Ja jäklar, det missade jag. Fick ta och kolla igen och upptäckte att bilden är ju spegelvänd. Om man kollar på destinationsskylten så ser man att ettan i den gula(?) rutan är åt fel håll.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Sundbybergs centrum ligger i tätorten Stockholm.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

NerdBoy skrev:Sundbybergs centrum ligger i tätorten Stockholm.
Möjligt. Men nu skrev han varken tätorten Stockholm eller Stockholms län eller Storstockholm.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

bruse skrev:
Möjligt. Men nu skrev han varken tätorten Stockholm eller Stockholms län eller Storstockholm.
Nej, men när han skrev "Sundbyberg ligger i Stockholm" så förstod nog de flesta att han inte menade Stockholms kommun.

Det är inte lätt när man med flit gör det svårt för sig.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Jag vet många som på fullaste allvar tror de bor i Stockholms kommun, fast de bor annorstädes. Det är ändå vuxna, som både betalar kommunalskatt och röstar i kommunalvalet. Många är alltså helt övertygade att bor man Stockholm, så innebär det Stockholms kommun.
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

För det första: Det rör sig inte om någon miss ifrån tidningens sida. Bilderna kommer från företaget Bergkrantz Arkitekter och de har väl bara ritat in en spårvagn i största allmänhet. Hela detaljplanprogrammet finns här: http://www.sundbyberg.se/download/18.7d ... 10+jan.pdf

För det andra: Varför måste det bli ett sånt tjafs om huruvida Sundbyberg "ligger i Stockholm". Tramman skrev faktiskt: " Sundbyberg ligger i Stockholm, vagnen är en M32 och den är gul målad". Det stod inget om Stockholms kommun. När man talar om "Stockholm" i ett sådant sammanhang menar man normalt tätorten eller hela Storstockholm och inte specifikt kommunen. Det borde man förstå utan gå in och anmärka på ordvalet.

Jag håller helt med NerdBoy att man behöver inte göra det svårt för sig.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

bruse skrev: Nej, men när han skrev "Sundbyberg ligger i Stockholm" så förstod nog de flesta att han inte menade Stockholms kommun.
Om jag säger Stockholm avser jag nog oftast tätorten och inte någon märklig administrativ indelning som jag ändå inte har koll på. Som du säkert vet så har de flesta andra inte heller koll på var kommunens gränser går och då är det förmodligen just tätorten som avses.

//T
Med reservation för tyckfel.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

2763 skrev:Om jag säger Stockholm avser jag nog oftast tätorten och inte någon märklig administrativ indelning som jag ändå inte har koll på. Som du säkert vet så har de flesta andra inte heller koll på var kommunens gränser går och då är det förmodligen just tätorten som avses.
På samma vis kan man fråga sig om Mölndal ligger i Göteborg eller i Mölndal. Kommunala Göteborgs Spårvägar kör ju linje 4 till Mölndal, som är centralorten i Mölndals kommun. Wikipedia berättar att orten Mölndal nu har vuxit ihop med Göteborg, och ingår i Göteborgs tätort.

Låter lite bökigt att tätorter kan vara större än kommunen de ligger i, och därför kan "spilla över" i grannkommunerna.
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

bruse skrev:
Han skrev inte heller Stockholms stad eller Stockholms kommun, så vad får dig att tro att han menade det?
SouthernCross88au

Inlägg av SouthernCross88au »

AdrianLangemar skrev:
bruse skrev:
Han skrev inte heller Stockholms stad eller Stockholms kommun, så vad får dig att tro att han menade det?
När man säger "Stockholm" brukar man syfta på antingen Stockholms stad eller Stockholms kommun. Om man menar Storstockholm eller Stockholms län ska man specifiera detta. Det finns vad jag förstår många Solnabor och Sundbyberg-bor som tar det som en personlig förelämpning om man kallar dem för Stockholmare. Det finns många städer i Stockholms området som inte vill bli kallade för "Stockholm", t. ex. Solna, Sundbyberg, Lidingö, Vaxholm, Nacka, Norrtälje, Södertälje, Sigtuna och Nynäshamn. Även Djursholm var en stad före 1971.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

SouthernCross88au skrev:När man säger "Stockholm" brukar man syfta på antingen Stockholms stad eller Stockholms kommun. Om man menar Storstockholm eller Stockholms län ska man specifiera detta. Det finns vad jag förstår många Solnabor och Sundbyberg-bor som tar det som en personlig förelämpning om man kallar dem för Stockholmare. Det finns många städer i Stockholms området som inte vill bli kallade för "Stockholm", t. ex. Solna, Sundbyberg, Lidingö, Vaxholm, Nacka, Norrtälje, Södertälje, Sigtuna och Nynäshamn. Även Djursholm var en stad före 1971.
För folk ute i landet (provincerna :wink: ) är nog Stockholm hela den centrala tätorten i vårt län. Solna, Täby, Huddinge eller Stockholm gör nog ingen skillnad för dem!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Verspieder skrev:
2763 skrev:Om jag säger Stockholm avser jag nog oftast tätorten och inte någon märklig administrativ indelning som jag ändå inte har koll på. Som du säkert vet så har de flesta andra inte heller koll på var kommunens gränser går och då är det förmodligen just tätorten som avses.
På samma vis kan man fråga sig om Mölndal ligger i Göteborg eller i Mölndal. Kommunala Göteborgs Spårvägar kör ju linje 4 till Mölndal, som är centralorten i Mölndals kommun. Wikipedia berättar att orten Mölndal nu har vuxit ihop med Göteborg, och ingår i Göteborgs tätort.

Låter lite bökigt att tätorter kan vara större än kommunen de ligger i, och därför kan "spilla över" i grannkommunerna.
Men tätorten Göteborg är mindre än Göteborgs kommun även om tätorten Göteborg delvis ligger i Göteborg, Ale, Härryda, Partille och Mölndals kommuner. Tätorten Göteborgs area beräknas till 20 367 ha varav 17 138 ha i Göteborgs kommun. Göteborgs kommun har en areal av 45 071 ha.

Lite intressant är att det är inte tätorten Göteborg i Göteborgs kommun som har högst befolkningstäthet.

Liknande resonemang kan föras kring Stockholm och andra tätorter som delas av kommungräns

Tätorter 2010 http://www.scb.se/statistik/MI/MI0810/2 ... SM1101.pdf
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar