http://www.dn.se/sthlm/sl-buss-i-brand- ... ungsholmen
Nu min fråga, varför brinner bussar oftare idag än för 30-40 år sedan???
Beror det på att bussar inte längre är bussar, d vs kvalitetsbyggen, utan bara glasfiber och plast?
Beror det på bränslet?
(När man var liten, så brann vare sig Büssing elelr Leyland i parti och minut upp, möjligen hos Skrot-Johan i Högdalen då!)
SL-buss i brand mitt på Kungsholmen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
SL-buss i brand mitt på Kungsholmen
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: SL-buss i brand mitt på Kungsholmen
Etanol är lättantändligt men diesel är det inte (tänder bara under tryck)?
Vad jag vet har väl de senaste bussbränderna i Stockholmsområdet bara varit etanolbussar?
Vad jag vet har väl de senaste bussbränderna i Stockholmsområdet bara varit etanolbussar?
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: SL-buss i brand mitt på Kungsholmen
Dagens miljödiesel är väl nästan lika brandfarlig och lättantändlig som etanol? Det räcker med att miljödieseln läcker ut från ett trasigt spridarrör till en het del av avgassystemet, och bussen är övertänd och helt utbrunnen några få minuter senare. En Solaris diesel i Umeå och en MAN diesel hos Swebus Express i Västerås har gått denna död till mötes de senaste åren.