Tjänstgöring 1969

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Harald
Kontakt:

Tjänstgöring 1969

Inlägg av Harald »

När jag skulle plocka fram gamla spårvagnstidtabeller hittade jag också min SL-almanacka för 1969, där jag har antecknat mina tjänster. Det kanske kan vara intressant att se hur tjänstgöringen vid SL kunde se ut för 43 år sedan så jag tänker lägga ut innehållet här vecka för vecka. Först lite introduktion. Tjänsterna var specificerade på sådana här listor:

Bild

Linje 403 betyder reservtjänst. Vagn 1, 2, och 3 var konduktörstjänst, vagn 4 var reserv, vagn 5 enmansförare på buss, vagn 6 tvåmansförare. Vid spärrtjänst angavs spärrens nummer i kolumnen för tur.

När man gick på dagkommendering fick man besked om sin tjänst på en sådan här lista:

Bild

Så tar vi vecka 1 enligt dåvarande tideräkning, d.v.s. veckan slutar på lördag:

Bild

Förmodligen fanns det fiktiva linje- och vagnsnummer även för spärrtjänsten, men jag har inte antecknat mer än spärrnummer och plats. För tjänsten på tolvan står det vagn 2, men man var ju ensam konduktör på tåget vid det här laget. Det gick till så att föraren skötte dörrarna på första vagnen. Från Alvik till Nockeby åkte konduktören i andra vagnen och eventuella påstigande var hänvisade dit. Från Nockeby var andra vagnen stängd och konduktören biljetterade i första vagnen. När alla sittplatser var upptagna, skulle andra vagnen öppnas. Dörrarna kunde öppnas utifrån med fyrkantsnyckel. Sedan måste förstås konduktören vara kvar i andra vagnen och sköta dörrarna där. Det var alltså inte så att man ambulerade mellan vagnarna som det felaktigt står i linjehäftet om tolvan. De som hade stigit på första vagnen efter att man hade bytt vagn fick man biljettera efter ankomsten till Alvik. Ett tag fanns det en spärr på plattformen för detta ändamål.
daniel_s

Re: Tjänstgöring 1969

Inlägg av daniel_s »

Enligt samma principer fortsatte tjänstgörings-, tillsättnings- och kommenderingslistor att skrivas ut vid tunnelbanan och spårvägen fram till början av 2000-talet, med endast smärre justeringar föranledda av nyare teknik och organisatoriska förändringar. Sedan modernare system, bl a Hastus, infördes ser listorna lite annorlunda ut till layouten men det är ju i princip samma uppgifter som behövs fortfarande, och de redovisas på ungefär samma sätt.
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

"SS" Tjönstgöringslista 1969 -2 år försent då!?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Johan Eriksson skrev:"SS" Tjönstgöringslista 1969 -2 år försent då!?
Tja, man hade väl tryckt en försvarlig massa blanketter och då var det ju onödigt att byta. Annorlunda idag när det mesta skrivs ut på vanligt papper - bara att byta logga i datorn. Tjänstgöringslistorna har inte ens loggor längre. Däremot finns det förstås kvar blanketter att fylla i för hand för andra ändamål, och dessa förekommer än idag med diverse obsoleta loggor som "Connex Tunnelbanan", "Tågia" osv...
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Jag hade inga listor kvar från 1969, utan exemplen är kopierade ur Trafikhandboken som är tryckt tidigare. Det var inte loggan jag ville visa, utan hur de såg ut f.ö. och det var lika även om det stod SL på dem 1969.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Det hade ju också varit mycket intressant att man fortfarande år 1969 kommenderade folk som spårvagnskonduktörer på innerstadslinjer trots att dessa var nedlagda...
Johan Eriksson

Jaha jag som trodde SL bokstavligen talat ville bränna alla minnen från SS-tiden och tjänstgöringslistor kan inte vara så dyra att trycka nya för ett företag som föraktade allt som hände före de tog över.
Anders Hanquist

Re: Tjänstgöring 1969 - skall vara 1961

Inlägg av Anders Hanquist »

Några felaktigheter:

Varifrån kommer året 1969?
På den avbildade tjänstgöringslistan står klart och tydligt "Gällande fr o m 03.11.61" . På kommenderingslistan står samma årtal. Hur skulle man kunnat ha listor från 1969 med linjerna 1, 2 8 och 10, som samtliga var nedlagda då??

Så det förklarar självklart SS-loggan och det andra. Dessutom var SL och SS samma förtag med samma personal och föraktade säkerligen inte det som hände innan de "tog över".

Varför det sedan blev 1969 i den här tråden och "43 år sedan" vet inte jag. Det är ju knappast otydligt skrivet på listan.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Jag föreslår att du läser hela mina båda inlägg. Om du efter det fortfarande inte förstår så lovar jag att lägga ut en bild som förklarar varför jag skrev "för 43 år sedan".
Johan Eriksson

Varför vara tydlig när man kan (och vill ) förvirra?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

OK. Då skiter vi i det här då. Jag trodde att det kanske skulle vara intressant, men det bli tydligen bara gnäll från folk som inte klarar av att läsa innantill. Jag skrev tydligt att jag hade hittat min almanacka från 1969 och skulle lägga ut innehållet vecka för vecka och jag som en introduktion visade hur tjänstgörings-och kommenderingslistor såg ut på den tiden. Jag beklagar att jag inte förutsåg att en person med SL-allergi skulle bli förvirrad av att exemplen jag hade var från ett annat år när det stod SS på listorna. Men jag förstår inte varför du anser dig veta att min avsikt var att förvirra.

Får jag be jourmaster att låsa den här tråden.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Synd! Och drygt onödigt av Johan! Jag förstod upplägget redan på första försöket och såg fram emot tråden!
hej

Inlägg av hej »

Tråkigt. Hade sett fram med spänning vad som komma skulle. Det hade varit intressant. Blir lite irriterad när en del inte kan läsa vad trådförfattaren skrivit. Läggs det upp någon annanstans?
Klfh

Inlägg av Klfh »

Mycket tråkigt!

Harald: Kan du inte ha överseende, och fortsätta med tråden för oss som faktiskt tyckte det var intressant?
heasm

Inlägg av heasm »

Harald: Ignorera de tråkiga inläggen och fortsätt med dit postande. Låt inte en "SL-allergiker" förstöra (även om jag förstår din irritation).
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Johan Eriksson

Harald, jag var inte den enda att missförstå dig om du läser hela tråden. Utan att du går i taket undrar jag om man vågar påstå att du var lite otydlig? (Harald alltså, inte SL!)
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

Johan Eriksson skrev:Harald, jag var inte den enda att missförstå dig om du läser hela tråden. Utan att du går i taket undrar jag om man vågar påstå att du var lite otydlig? (Harald alltså, inte SL!)
Likställ inte personalen inom SS/SL/dagens entreprenörer med vissa politiker som lett och styrt kollektivtrafiken i Stockholm. Eller idag vissa företagsledningar och ägare.

Inom de verksamheter som är samhällsbärande (kollektivtrafik, sjukvård, skola mm) dvs sådan verksamhet som förts över från kommunal/landstings/statlig regi till kommersiella företag. Finns det bland personalen en oförändrad lojalitet mot att verksamheten skall fungera (för medborgarna) och lojalitet mot kollegorna. Däremot är lojaliteten mot arbetsgivarna och medborgarnas valda representanter låg. Det betyder i praktiken att för personalen är det ointressant vilka loggor som finns på uniformer, trycksaker, verktyg, fordon och fastigheter. Det viktiga är att få verksamheten att fungera för medborgarna oavsett hur motarbetade man är av arbetsgivare och beställarorganisationer.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Låst