Linje 13
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
- Johan Widén
Re: Linje 13
såhär hade jag det i 5h, faktiskt helt ok linje att köra... Sen var faktiskt 833-732 bra ihop på att samarbeta!

Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Hur va det med passagerare på linjen då? Visserligen har den funnits i tre dagar, men intressant att höra ändå.
Tvåvagnståg på L13! Förhållandevis gott om vagnar eller?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
- lovespårvagn
Kan ju inte direkt säg att det någon gång vart fullsatt, i så fall mellan Hjalmar branting till Centralen men det var det enda. Blev faktiskt förvånad över att det inte var enkelvagn, såg enkelvagnar ute idag på 7an samt en enkelvagn igår eftermiddag på 13. Annars verkar det funkat bra.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Några bilder från Sahlgrenska i dag:

Det tar väl ett tag innan man hittar linjen eftersom informationskampanjen inte varit särdeles omfattande. Att det var mkt folk mellan Hjalmar Brantingspl och Centralstationen visar ju att ett behov finns för den sträckan, alltså att den har mycket folk från 3e hållplatsen, att jämföras med 2an vid Botaniska.
Kan nog tänka mig att vissa turer från Chalmers till Korsvägen kan bli fullsatta.
Kan nog tänka mig att vissa turer från Chalmers till Korsvägen kan bli fullsatta.
Den sträckan tar man förstås första vagn som kommer. Sannolikheten att det är 13 är inte så stor. Under 10-minuterstrafiken mitt på dagen går 13 en minut efter sexan i båda riktningarna om de håller tidtabellen, så det blir nog inte många resenärer kvar till 13. Om sexan är sen så hinner förstås 13 före och kan plocka undan lite folk. I eftermiddagens 9-minuterstrafik går 13 i den kortaste luckan. Neråt är det 2, 2 och 5 minuters lucka före 13, 8 resp. 6. Uppåt är det 1, 3 och 5 minuter. Så de flesta som ska åka bara på sträckan Sahlgrenska-Korsvägen hamnar nog på sexan i båda riktningarna.hej skrev:Det tar väl ett tag innan man hittar linjen eftersom informationskampanjen inte varit särdeles omfattande. Att det var mkt folk mellan Hjalmar Brantingspl och Centralstationen visar ju att ett behov finns för den sträckan, alltså att den har mycket folk från 3e hållplatsen, att jämföras med 2an vid Botaniska.
Mellan 2 och 13 är det jämnare avstånd och även mellan 6 och 13 i andra änden, så man har nog prioriterat det. Det är ju betydligt svårare att passa ihop olika linjer i ett nät som Göteborgs än t.ex. i tunnelbanan där alla linjer grenar ut från en gemensam sträcka. Jag tycker att man har lyckats rätt bra ändå.
Det är ju inte möjligt att anpassa tiderna mellan vagnarna men jag har åtskilliga gånger varit med om vid Chalmers i eftrmiddagsrusningen att man när man ska mot Korsvägen inte tagit första vagn som kommer utan första man lyckas komma ombord på det kommer väl bli lite bättre nu.
Ja, på så vis är det ju bra om det kommer en strax efter, fast det brukar ju inte hjälpa. Folk ska försöka tränga sig på den första i alla fall och uppehåller den.hej skrev:Det är ju inte möjligt att anpassa tiderna mellan vagnarna men jag har åtskilliga gånger varit med om vid Chalmers i eftrmiddagsrusningen att man när man ska mot Korsvägen inte tagit första vagn som kommer utan första man lyckas komma ombord på det kommer väl bli lite bättre nu.