Gamla järnvägstunneln vid Slussen

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
LÅ1

Gamla järnvägstunneln vid Slussen

Inlägg av LÅ1 »

Stadsmuseets lucka nr 3 visar gamla järnvägstunnelns interiör i höjd med Slussen. (Stadsmuseets övriga luckor.)
(Jag misstänker att presentatören säger fel vid ett tillfälle. "Järnvägen" i stället för "Tunnelbanan".)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
B Thomas

Re: Gamla järnvägstunneln vid Slussen

Inlägg av B Thomas »

LÅ1 skrev:Stadsmuseets lucka nr 3 visar gamla järnvägstunnelns interiör i höjd med Slussen. (Stadsmuseets övriga luckor.)
(Jag misstänker att presentatören säger fel vid ett tillfälle. "Järnvägen" i stället för "Tunnelbanan".)
Du har rätt, han pekar på tunnelbanan (grön linje mot Gamla Stan). Det spåret ligger kvar i exakt samma position idag som då. Det är bara att jämföra med bilder när överdäckningen sker. Efter överdäckningen har ingen ompositionering av spår och banvallar skett. Det som är till höger en "halv våning lägre" utan spår, är gamla stambanan mot Södra Station, som i stort sett finns kvar hela vägen. Dock är bredden på "banvallen" inskränkt i sin östra sida, så att den endast har halva sin ursprungliga bredd i jämnhöjd med Tunnelbanans norra plattformsände.

Varför jag vet? Jag har gått i skola i området och kunde med egna ögon se exakt vad som gjordes på platsen i början av 60-talet. 8)
Johan A

Re: Gamla järnvägstunneln vid Slussen

Inlägg av Johan A »

Kan inte Salsjöbanan växlas in till den tuneln och gå till pendel tågen vid Södrastation ? När den görs till spårvang .
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Skriv svar