Sida 1 av 3

Hybricons Elbuss.

Postat: torsdag 17 november 2011 18:58
av Jeff
Bild på Hybricons Elbuss vid laddstationen på Umedalen.
IMAG0174.jpg
IMAG0174.jpg (174.61 KiB) Visad 6551 gånger
Obs bild tagen med mobilkamera.
http://www.ultravillmer.nu/Om_Ultra_Elbuss.aspx

Re: Hybricons Elbuss.

Postat: fredag 18 november 2011 14:49
av M_M
Förutom på kallaste vintern torde en vettig klimatanläggning även kunna stå för värmen. En AC är ju egentligen samma sak som en värmepump.

Re: Hybricons Elbuss.

Postat: fredag 18 november 2011 15:49
av Harald
M_M skrev:Förutom på kallaste vintern torde en vettig klimatanläggning även kunna stå för värmen. En AC är ju egentligen samma sak som en värmepump.
Även en värmepump kräver drivenergi. För uppvärming av en buss kan nog inte räkna med högre värmefaktor än 3-4. d.v.s. 1/4 till 1/3 av energin måste tas från batteriet.

Re: Hybricons Elbuss.

Postat: fredag 18 november 2011 23:21
av micke b
Funkar hur? Har bussen en (två?) strömavtagare som inte är uppe på bilden, eller är det någon form av induktion?

Re: Hybricons Elbuss.

Postat: lördag 19 november 2011 5:11
av M_M
Harald skrev:
M_M skrev:Förutom på kallaste vintern torde en vettig klimatanläggning även kunna stå för värmen. En AC är ju egentligen samma sak som en värmepump.
Även en värmepump kräver drivenergi. För uppvärming av en buss kan nog inte räkna med högre värmefaktor än 3-4. d.v.s. 1/4 till 1/3 av energin måste tas från batteriet.
Sant, på vintern lär man nog inte ens få så bra siffror.

Man kanske kan ha luftburen värme som dockas mot bussen vid varje hållplats? :wink: Ja, det låter rätt tramsigt men i princip skulle det kunna funka halvbra om man bara har ett värmeutblås under bussen (som en gatubrunn - ev. snö/is lär ju smälta bort på nolltid) som fläktar ut varm luft när bussen står vid hållplats, samtidigt som bussens ventilation just då suger in luft från där värmeutblåset finns.

Ja, eller så gör man som man gjorde förr, installerar en kamin på bussen, som på ryska personvagnar. En annan variant som kanske kan fungera vore en ackumulatortank, eller blir den för stor/tung? Om man kan fylla med med 95-gradigt vatten via nån fiffig konstruktion vid ändhållplatserna, hur många liter vatten krävs för att hålla bussen varm under hur-långt-en-tur-nu-är?


Det enklaste och bästa för en försöksbuss borde väl att ha en dieselvärmare bara för att få bort en potentiell fiaskokälla, och när resten funkar bra så löser man värmen...

Re: Hybricons Elbuss.

Postat: lördag 19 november 2011 7:52
av Harald
Luft har ju dålig värmekapacitet. Det första man måste tänka på är förstås att inte släppa ut mer värme än nödvändigt. Västtrafikpolicyn att öppna alla dörrar vid alla hållplatser duger alltså inte. Ska man "tanka" värme för att ha med sig så kanske stora "handvärmare", alltså batterier med en saltlösning är en möjlighet. De kan regenereras vid ändhållplatsen samtidigt som man laddar elbatterierna. Sedan räcker nog bussens skumpande för att kristallisationen med åtföljande värmeavgivning ska komma igång. :wink:

Re: Hybricons Elbuss.

Postat: lördag 19 november 2011 9:59
av Verspieder
Perfekt att testa den i Umeå! Där får den jobba hårt och till 100%. Kall kuststad med dåligt belagda gator och bristfällig snöröjning. :)

Re: Hybricons Elbuss.

Postat: lördag 19 november 2011 16:29
av Jeff
Tycker det var synd att de inte fixade en elektrisk ledbuss. Efter som 1,an alltid nu går som ledbuss.
Snöröjningen är det inget fel på i Umeå. Sen kör alla privatbilister med bra dubbdäck så det blir uppkört tämligen fort vid halka.
Fast jag hade hellre sett trådbuss eller spårväg ut till Umedalen. Fast kanske kan man göra om laddstationen till en likriktarstation vid konvertering till trådbuss eller spårväg. :D

Re: Hybricons Elbuss.

Postat: lördag 19 november 2011 17:24
av M_M
micke b skrev:Funkar hur? Har bussen en (två?) strömavtagare som inte är uppe på bilden, eller är det någon form av induktion?
Jag är inte säker men tror det är två strömavtagare på bussen. Mitt på kontaktskenan (eller vad man ska kalla den) verkar det sitta en isolator.

Re: Hybricons Elbuss.

Postat: lördag 19 november 2011 23:17
av Hans Wibacke
M_M skrev:
micke b skrev:Funkar hur? Har bussen en (två?) strömavtagare som inte är uppe på bilden, eller är det någon form av induktion?
Jag är inte säker men tror det är två strömavtagare på bussen. [...]
Nej. Den här sidan har en animerad filmsnutt som visar hur bussen ansluter till strömskenan.

Re: Hybricons Elbuss.

Postat: lördag 19 november 2011 23:32
av Hans Wibacke
Fast induktion hade varit betydligt coolare. Welcome to Bombardier's Primove City! (Det börjar med en spårvagn men det kommer bussar också.)

Re: Hybricons Elbuss.

Postat: lördag 19 november 2011 23:44
av micke b
Tack för länken! Fast i verkligheten finns ju inte den där plankan som fångar in och styr avtagaren så den kommer rätt i sidled upp till skenan?

Re: Hybricons Elbuss.

Postat: lördag 19 november 2011 23:59
av Hans Wibacke
micke b skrev:Tack för länken! Fast i verkligheten finns ju inte den där plankan som fångar in och styr avtagaren så den kommer rätt i sidled upp till skenan?
I verkligheten verkar skenan också betydligt kortare än på "film". På bilden som Jeff tagit ser man heller ingen strömavtagare utfälld/uppfälld trots att bussen står vid skenan. Det är nåt lurt här...bussen går nog på diesel trots allt. :D

Vi får hoppas att Jeff kan bringa klarhet i detta.

Re: Hybricons Elbuss.

Postat: söndag 20 november 2011 0:53
av Hans Wibacke
Hans Wibacke skrev:
M_M skrev:
micke b skrev:Funkar hur? Har bussen en (två?) strömavtagare som inte är uppe på bilden, eller är det någon form av induktion?
Jag är inte säker men tror det är två strömavtagare på bussen. [...]
Nej. Den här sidan har en animerad filmsnutt som visar hur bussen ansluter till strömskenan.
Jo, fel av mig. :( Spana i stället in den här sidan med en riktig film som förklarar hur det verkligen fungerar.

Re: Hybricons Elbuss.

Postat: söndag 20 november 2011 2:59
av M_M
Det ser ut som två strömavtagare och isolator mitt på "skenan" på sista länken :wink:


Jag skulle inte vilja vara i närheten om man körde induktion. Jag är redan lite tveksam till induktionsspisar som har klart lägre effekt och kortare avstånd. Det lär väl inte vara jättenyttigt att utsätta kroppen för växelmagnetfält, och det lär nog läcka rätt mycket med induktion som på kort tid orkar ladda batterier för att köra en buss i en halvtimma...

Re: Hybricons Elbuss.

Postat: söndag 20 november 2011 3:02
av Odd
Rent spontant tycker jag att man överarbetar det hela lite.

Laddtiden är ca 5 minuter. Under denna tid så måste bussen stå still. Om det i stället utformades som en lokal trådbussanläggning med drygt 5 minuters körtid så skulle man kunna köra under tiden som bussen laddas. Vid "laddstartstationen" så kan man använda nån form av automatiserad strömavtagarpåspårare användas. Dessutom kan man anlägga lokala trådanläggningar på platser som exempelvis längre backar som tar mycket energi.

Ang uppvärmning av bussen så tycker jag att man skall kunna använda etanol (E100/E85/E75) eller rapsoljedrivna värmare, fö en lösning som man gott och väl skulle kunna använda även till uppvärmning av "plugin-bilar".

Re: Hybricons Elbuss.

Postat: söndag 20 november 2011 14:46
av Hans Wibacke
Odd skrev:Rent spontant tycker jag att man överarbetar det hela lite.

Laddtiden är ca 5 minuter. Under denna tid så måste bussen stå still. Om det i stället utformades som en lokal trådbussanläggning med drygt 5 minuters körtid så skulle man kunna köra under tiden som bussen laddas. Vid "laddstartstationen" så kan man använda nån form av automatiserad strömavtagarpåspårare användas. Dessutom kan man anlägga lokala trådanläggningar på platser som exempelvis längre backar som tar mycket energi.
Rent spontant tycker jag att du överarbetar det hela lite. :D

Re: Hybricons Elbuss.

Postat: tisdag 22 november 2011 16:18
av Jeff
Bild tagen idag med mobilkamera på Öst-Tegs Industriområde i Umeå.. Elbuss med uppfällda strömavtagare.
IMAG0179.jpg
IMAG0179.jpg (88.02 KiB) Visad 6279 gånger
IMAG0180.jpg
IMAG0180.jpg (80.7 KiB) Visad 6279 gånger

Re: Hybricons Elbuss.

Postat: onsdag 23 november 2011 20:15
av leifd
Asså vilka leksaker de skapas....
Har inte mänskligheten problem utan att man hela tiden måste skapa sej nya ?
De här kan ju inte bli annat än lekstuga, man undrar ju vad de är för fel på konventionell teknik ?
Värden är ju full med riktiga fungerande trådbussar ?
Varför skaffar man inte bara det , rakt av lixom. Då får man ju något som funkar allafall...

Re: Hybricons Elbuss.

Postat: onsdag 23 november 2011 22:10
av daniel_s
Batterilobbyn ska ju ha sitt också :cheesygrin: