Hybricons Elbuss.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Hybricons Elbuss.
Bild på Hybricons Elbuss vid laddstationen på Umedalen.
Obs bild tagen med mobilkamera.
http://www.ultravillmer.nu/Om_Ultra_Elbuss.aspx
Obs bild tagen med mobilkamera.
http://www.ultravillmer.nu/Om_Ultra_Elbuss.aspx
Re: Hybricons Elbuss.
Förutom på kallaste vintern torde en vettig klimatanläggning även kunna stå för värmen. En AC är ju egentligen samma sak som en värmepump.
Re: Hybricons Elbuss.
Även en värmepump kräver drivenergi. För uppvärming av en buss kan nog inte räkna med högre värmefaktor än 3-4. d.v.s. 1/4 till 1/3 av energin måste tas från batteriet.M_M skrev:Förutom på kallaste vintern torde en vettig klimatanläggning även kunna stå för värmen. En AC är ju egentligen samma sak som en värmepump.
Re: Hybricons Elbuss.
Funkar hur? Har bussen en (två?) strömavtagare som inte är uppe på bilden, eller är det någon form av induktion?
Re: Hybricons Elbuss.
Sant, på vintern lär man nog inte ens få så bra siffror.Harald skrev:Även en värmepump kräver drivenergi. För uppvärming av en buss kan nog inte räkna med högre värmefaktor än 3-4. d.v.s. 1/4 till 1/3 av energin måste tas från batteriet.M_M skrev:Förutom på kallaste vintern torde en vettig klimatanläggning även kunna stå för värmen. En AC är ju egentligen samma sak som en värmepump.
Man kanske kan ha luftburen värme som dockas mot bussen vid varje hållplats?

Ja, eller så gör man som man gjorde förr, installerar en kamin på bussen, som på ryska personvagnar. En annan variant som kanske kan fungera vore en ackumulatortank, eller blir den för stor/tung? Om man kan fylla med med 95-gradigt vatten via nån fiffig konstruktion vid ändhållplatserna, hur många liter vatten krävs för att hålla bussen varm under hur-långt-en-tur-nu-är?
Det enklaste och bästa för en försöksbuss borde väl att ha en dieselvärmare bara för att få bort en potentiell fiaskokälla, och när resten funkar bra så löser man värmen...
Re: Hybricons Elbuss.
Luft har ju dålig värmekapacitet. Det första man måste tänka på är förstås att inte släppa ut mer värme än nödvändigt. Västtrafikpolicyn att öppna alla dörrar vid alla hållplatser duger alltså inte. Ska man "tanka" värme för att ha med sig så kanske stora "handvärmare", alltså batterier med en saltlösning är en möjlighet. De kan regenereras vid ändhållplatsen samtidigt som man laddar elbatterierna. Sedan räcker nog bussens skumpande för att kristallisationen med åtföljande värmeavgivning ska komma igång. 

-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Hybricons Elbuss.
Perfekt att testa den i Umeå! Där får den jobba hårt och till 100%. Kall kuststad med dåligt belagda gator och bristfällig snöröjning. 

Re: Hybricons Elbuss.
Tycker det var synd att de inte fixade en elektrisk ledbuss. Efter som 1,an alltid nu går som ledbuss.
Snöröjningen är det inget fel på i Umeå. Sen kör alla privatbilister med bra dubbdäck så det blir uppkört tämligen fort vid halka.
Fast jag hade hellre sett trådbuss eller spårväg ut till Umedalen. Fast kanske kan man göra om laddstationen till en likriktarstation vid konvertering till trådbuss eller spårväg.
Snöröjningen är det inget fel på i Umeå. Sen kör alla privatbilister med bra dubbdäck så det blir uppkört tämligen fort vid halka.
Fast jag hade hellre sett trådbuss eller spårväg ut till Umedalen. Fast kanske kan man göra om laddstationen till en likriktarstation vid konvertering till trådbuss eller spårväg.

Re: Hybricons Elbuss.
Jag är inte säker men tror det är två strömavtagare på bussen. Mitt på kontaktskenan (eller vad man ska kalla den) verkar det sitta en isolator.micke b skrev:Funkar hur? Har bussen en (två?) strömavtagare som inte är uppe på bilden, eller är det någon form av induktion?
- Hans Wibacke
- Inlägg: 758
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: Hybricons Elbuss.
Nej. Den här sidan har en animerad filmsnutt som visar hur bussen ansluter till strömskenan.M_M skrev:Jag är inte säker men tror det är två strömavtagare på bussen. [...]micke b skrev:Funkar hur? Har bussen en (två?) strömavtagare som inte är uppe på bilden, eller är det någon form av induktion?
- Hans Wibacke
- Inlägg: 758
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: Hybricons Elbuss.
Fast induktion hade varit betydligt coolare. Welcome to Bombardier's Primove City! (Det börjar med en spårvagn men det kommer bussar också.)
Re: Hybricons Elbuss.
Tack för länken! Fast i verkligheten finns ju inte den där plankan som fångar in och styr avtagaren så den kommer rätt i sidled upp till skenan?
- Hans Wibacke
- Inlägg: 758
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: Hybricons Elbuss.
I verkligheten verkar skenan också betydligt kortare än på "film". På bilden som Jeff tagit ser man heller ingen strömavtagare utfälld/uppfälld trots att bussen står vid skenan. Det är nåt lurt här...bussen går nog på diesel trots allt.micke b skrev:Tack för länken! Fast i verkligheten finns ju inte den där plankan som fångar in och styr avtagaren så den kommer rätt i sidled upp till skenan?

Vi får hoppas att Jeff kan bringa klarhet i detta.
- Hans Wibacke
- Inlägg: 758
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: Hybricons Elbuss.
Jo, fel av mig.Hans Wibacke skrev:Nej. Den här sidan har en animerad filmsnutt som visar hur bussen ansluter till strömskenan.M_M skrev:Jag är inte säker men tror det är två strömavtagare på bussen. [...]micke b skrev:Funkar hur? Har bussen en (två?) strömavtagare som inte är uppe på bilden, eller är det någon form av induktion?

Re: Hybricons Elbuss.
Det ser ut som två strömavtagare och isolator mitt på "skenan" på sista länken
Jag skulle inte vilja vara i närheten om man körde induktion. Jag är redan lite tveksam till induktionsspisar som har klart lägre effekt och kortare avstånd. Det lär väl inte vara jättenyttigt att utsätta kroppen för växelmagnetfält, och det lär nog läcka rätt mycket med induktion som på kort tid orkar ladda batterier för att köra en buss i en halvtimma...

Jag skulle inte vilja vara i närheten om man körde induktion. Jag är redan lite tveksam till induktionsspisar som har klart lägre effekt och kortare avstånd. Det lär väl inte vara jättenyttigt att utsätta kroppen för växelmagnetfält, och det lär nog läcka rätt mycket med induktion som på kort tid orkar ladda batterier för att köra en buss i en halvtimma...
Re: Hybricons Elbuss.
Rent spontant tycker jag att man överarbetar det hela lite.
Laddtiden är ca 5 minuter. Under denna tid så måste bussen stå still. Om det i stället utformades som en lokal trådbussanläggning med drygt 5 minuters körtid så skulle man kunna köra under tiden som bussen laddas. Vid "laddstartstationen" så kan man använda nån form av automatiserad strömavtagarpåspårare användas. Dessutom kan man anlägga lokala trådanläggningar på platser som exempelvis längre backar som tar mycket energi.
Ang uppvärmning av bussen så tycker jag att man skall kunna använda etanol (E100/E85/E75) eller rapsoljedrivna värmare, fö en lösning som man gott och väl skulle kunna använda även till uppvärmning av "plugin-bilar".
Laddtiden är ca 5 minuter. Under denna tid så måste bussen stå still. Om det i stället utformades som en lokal trådbussanläggning med drygt 5 minuters körtid så skulle man kunna köra under tiden som bussen laddas. Vid "laddstartstationen" så kan man använda nån form av automatiserad strömavtagarpåspårare användas. Dessutom kan man anlägga lokala trådanläggningar på platser som exempelvis längre backar som tar mycket energi.
Ang uppvärmning av bussen så tycker jag att man skall kunna använda etanol (E100/E85/E75) eller rapsoljedrivna värmare, fö en lösning som man gott och väl skulle kunna använda även till uppvärmning av "plugin-bilar".
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Hans Wibacke
- Inlägg: 758
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: Hybricons Elbuss.
Rent spontant tycker jag att du överarbetar det hela lite.Odd skrev:Rent spontant tycker jag att man överarbetar det hela lite.
Laddtiden är ca 5 minuter. Under denna tid så måste bussen stå still. Om det i stället utformades som en lokal trådbussanläggning med drygt 5 minuters körtid så skulle man kunna köra under tiden som bussen laddas. Vid "laddstartstationen" så kan man använda nån form av automatiserad strömavtagarpåspårare användas. Dessutom kan man anlägga lokala trådanläggningar på platser som exempelvis längre backar som tar mycket energi.

Re: Hybricons Elbuss.
Bild tagen idag med mobilkamera på Öst-Tegs Industriområde i Umeå.. Elbuss med uppfällda strömavtagare.
Re: Hybricons Elbuss.
Asså vilka leksaker de skapas....
Har inte mänskligheten problem utan att man hela tiden måste skapa sej nya ?
De här kan ju inte bli annat än lekstuga, man undrar ju vad de är för fel på konventionell teknik ?
Värden är ju full med riktiga fungerande trådbussar ?
Varför skaffar man inte bara det , rakt av lixom. Då får man ju något som funkar allafall...
Har inte mänskligheten problem utan att man hela tiden måste skapa sej nya ?
De här kan ju inte bli annat än lekstuga, man undrar ju vad de är för fel på konventionell teknik ?
Värden är ju full med riktiga fungerande trådbussar ?
Varför skaffar man inte bara det , rakt av lixom. Då får man ju något som funkar allafall...
Re: Hybricons Elbuss.
Batterilobbyn ska ju ha sitt också 
