Sida 1 av 2

Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.

Postat: onsdag 16 november 2011 16:53
av Olle
I dag på dagen mellan 13 och 14 var det 5 spårvagnar och en buss ute på linje 7. Jag vet inte om det sätts ut ännu fler vagnar i rusningstrafiken, det finns väl bara två till (vagnarna 3 och 17) så det blir väl svårt, förutom att det knappast rymms fler på Hamngatan utan köbildning upp till sluthållplatsen Sergels Torg.


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


:Dlle.

Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.

Postat: onsdag 16 november 2011 18:28
av LÅ1
Tack för bilderna. Jag passade på att åka in den blåa vagnen, nr 2, en bit i dag. Återresan blev i nr 1 som fortfarande är Norrköpingsgul.
Blev lite besviken på att inredningen fortfarande är i Norrköpingsutförande. Hade velat se blå säten i den blå vagnen!

I mörker är alla katter grå säger ordspråket. Och det var inte färgen på nr 2 som gjorde att jag på håll såg att det var en vagn av den nya designen. (Den enda hitintills?) Utan det var de ljusa partierna ovanför dörrarna som jag använde som identifiering på långt håll.

Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.

Postat: onsdag 16 november 2011 19:21
av 996
Dum fråga;

hvorfor hadde man først en konkurranse om "ny design" på vognene hvor denne gull/svarte vant, og "alle" vognene skulle ha det. OK, så når de egentlige vognene dukker opp, så får de en vanlig blåfarge og man forlater "det nye designet"?
Kunne man ikke ha dem blå fra dag 1? Så fin var ikke gull/svart liksom...
Altså, var gull/svart og konkurranse bare et jippo, men visste at trikkene skulle bli blå i framtida uansett, men man sa det abre ikke akkurat da...

Mvh Bjørn :shock:

Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.

Postat: onsdag 16 november 2011 19:31
av Hans Wibacke
Tjusigt blåa förvisso men fortfarande A34:or, Olle.

Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.

Postat: onsdag 16 november 2011 19:48
av Olle
Hans Wibacke skrev:Tjusigt blåa förvisso men fortfarande A34:or, Olle.
Visst ja, det stämmer. Fort men fel. Ska ändra det.

:oops:lle.

Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.

Postat: onsdag 16 november 2011 21:07
av Reptilia
Olle skrev:I dag på dagen mellan 13 och 14 var det 5 spårvagnar och en buss ute på linje 7. Jag vet inte om det sätts ut ännu fler vagnar i rusningstrafiken.
Vanligtvis går det 5 vagnar under större delen av dagen (kl 8.00-18.30). Anledningen till att det idag gick en buss är pga övningskörning dock körde övningsvagnen nummer 33 vissa varv med passagerare.

Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.

Postat: torsdag 17 november 2011 0:04
av LÅ1
996 skrev:Dum fråga;

hvorfor hadde man først en konkurranse om "ny design" på vognene hvor denne gull/svarte vant, og "alle" vognene skulle ha det. OK, så når de egentlige vognene dukker opp, så får de en vanlig blåfarge og man forlater "det nye designet"?
Kunne man ikke ha dem blå fra dag 1? Så fin var ikke gull/svart liksom...
Altså, var gull/svart og konkurranse bare et jippo, men visste at trikkene skulle bli blå i framtida uansett, men man sa det abre ikke akkurat da...

Mvh Bjørn :shock:
Jag vill minnas att man vid den första designtävlingen sa att det bara var för de inlånade vagnarna som den vinnande designen skulle gälla, och att de ordinarie vagnarna skulle få en blå färg när de kommer.

Minns jag fel?

Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.

Postat: torsdag 17 november 2011 0:39
av M_M
Olle skrev:I dag på dagen mellan 13 och 14 var det 5 spårvagnar och en buss ute på linje 7. Jag vet inte om det sätts ut ännu fler vagnar i rusningstrafiken, det finns väl bara två till (vagnarna 3 och 17) så det blir väl svårt, förutom att det knappast rymms fler på Hamngatan utan köbildning upp till sluthållplatsen Sergels Torg.
Tack för bildserien!

Varför blir det kö där om man kör fler vagnar?

(Jag jämför som vanligt med Moszkva Tér i Budapest där man vänder 2-min-trafik på två säckspår med spårkryss. Ursäkta om det blir tjatigt :wink: )

Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.

Postat: torsdag 17 november 2011 0:56
av leifd
M_M skrev:Varför blir det kö där om man kör fler vagnar?

(Jag jämför som vanligt med Moszkva Tér i Budapest där man vänder 2-min-trafik på två säckspår med spårkryss. Ursäkta om det blir tjatigt :wink: )
Vid Moszkva Tér i Budapest har man dubbla spår och dubbla hållplatser, samt vändspår där man inte har hållplats. Allså 4 ggr kapacitet.

Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.

Postat: torsdag 17 november 2011 0:59
av M_M
leifd skrev:
M_M skrev:Varför blir det kö där om man kör fler vagnar?

(Jag jämför som vanligt med Moszkva Tér i Budapest där man vänder 2-min-trafik på två säckspår med spårkryss. Ursäkta om det blir tjatigt :wink: )
Vid Moszkva Tér i Budapest har man dubbla spår och dubbla hållplatser, samt vändspår där man inte har hållplats. Allså 4 ggr kapacitet.
Visst har man dubbla spår - därmed dubbel kapacitet, däremot undrar jag om vändspåren bortom hållplatserna verkligen gör nån större skillnad? Det man vinner på att ha dem är att resenärerna får kortare resa, eftersom de kan kliva av även om det är kö in till vändspåren och likaså kan marginal vid körning från vändspåren ligga före istället för efter passagerarna kliver på, men kapaciteten borde inte påverkas så mycket. Eller?

Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.

Postat: torsdag 17 november 2011 0:59
av leifd
LÅ1 skrev:Tack för bilderna. Jag passade på att åka in den blåa vagnen, nr 2, en bit i dag. Återresan blev i nr 1 som fortfarande är Norrköpingsgul.
Blev lite besviken på att inredningen fortfarande är i Norrköpingsutförande. Hade velat se blå säten i den blå vagnen!

I mörker är alla katter grå säger ordspråket. Och det var inte färgen på nr 2 som gjorde att jag på håll såg att det var en vagn av den nya designen. (Den enda hitintills?) Utan det var de ljusa partierna ovanför dörrarna som jag använde som identifiering på långt håll.
Kanske är viktigare att lägga kraft på att byta ut vagnarna nu och får dem att fungera, än att hålla på o byta klädsel för att tillfredsställa ett antal entusiaster.

F.ö. undrar jag när 500-numren kommer upp på vagnarna ? Någon som vet ?

Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.

Postat: torsdag 17 november 2011 1:19
av LÅ1
leifd skrev:
LÅ1 skrev:Tack för bilderna. Jag passade på att åka in den blåa vagnen, nr 2, en bit i dag. Återresan blev i nr 1 som fortfarande är Norrköpingsgul.
Blev lite besviken på att inredningen fortfarande är i Norrköpingsutförande. Hade velat se blå säten i den blå vagnen!

I mörker är alla katter grå säger ordspråket. Och det var inte färgen på nr 2 som gjorde att jag på håll såg att det var en vagn av den nya designen. (Den enda hitintills?) Utan det var de ljusa partierna ovanför dörrarna som jag använde som identifiering på långt håll.
Kanske är viktigare att lägga kraft på att byta ut vagnarna nu och får dem att fungera, än att hålla på o byta klädsel för att tillfredsställa ett antal entusiaster.
Visst kan det vara så att man har väsentligare saker att syssla med än att byta klädsel, det är sant.
leifd skrev:F.ö. undrar jag när 500-numren kommer upp på vagnarna ? Någon som vet ?
Vika 500-nummer?

Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.

Postat: torsdag 17 november 2011 15:21
av leifd
LÅ1 skrev:
leifd skrev:F.ö. undrar jag när 500-numren kommer upp på vagnarna ? Någon som vet ?
Vika 500-nummer?
Enligt ett rykte...
Så är de tänkt så.

Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.

Postat: torsdag 17 november 2011 16:20
av Sven Blomberg
Skulle de ha 500-nummer i stället för 1-6?

Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.

Postat: torsdag 17 november 2011 20:03
av Bussmicke
Låter vettigare.

Jag undrar om 1:an rullar som Gul i morgon. Tänkte åka och fotografera den då.

Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.

Postat: torsdag 17 november 2011 23:44
av spårlasse
M_M skrev:
leifd skrev:
M_M skrev:Varför blir det kö där om man kör fler vagnar?

(Jag jämför som vanligt med Moszkva Tér i Budapest där man vänder 2-min-trafik på två säckspår med spårkryss. Ursäkta om det blir tjatigt :wink: )
Vid Moszkva Tér i Budapest har man dubbla spår och dubbla hållplatser, samt vändspår där man inte har hållplats. Allså 4 ggr kapacitet.
Visst har man dubbla spår - därmed dubbel kapacitet, däremot undrar jag om vändspåren bortom hållplatserna verkligen gör nån större skillnad? Det man vinner på att ha dem är att resenärerna får kortare resa, eftersom de kan kliva av även om det är kö in till vändspåren och likaså kan marginal vid körning från vändspåren ligga före istället för efter passagerarna kliver på, men kapaciteten borde inte påverkas så mycket. Eller?
Men allt handlar ju inte om vändkapacitet; det handlar ju framförallt om förseningsrisken. Detta beror ju också på hur mycket påverkan annan trafik har på spårvagnarnas puntlighet. 12:an är ju den puntligaste trafikslaget i hela Stockholm med bara några promilles förseningar. Där har man ju normalt aldrig mer än 3 minuters vändtid vid Nockeby. Där skulle man alltså utan vidare kunna köra var 4:e minut med god punktlighet.

Men hade man fler vagnar så skulle det förstås inte vara något tekniskt problem att köra var 3:e minut på Djurgårdslinjen heller - men det skulle kräva hålltider vid Nybroplan och Kungsträdgården, och därmed skulle det knappast vara någon kundvänlig lösning. Man kan ju också tänka sig att man har en kösituation uppemot Sergels torg - men det är ju nästan ännu sämre ändå.

Vill man ha en sådan lösning - som ju ger kanske en rätt dålig "lösning" för resenärerna, så är det bästa att ha en hålltid på några extra sekunder vid varje hållplats. Detta gör ju att resan tar onödigt lång tid, men det är iaf bättre än att ha en lång kö upp till ändstationen. Vad värre är att kör man var tredjeminut - som ändå är någon form av teoretisk gräns, så måste man ju ha regleringstid åt andra hållet också - då det annars kör i hop sig vid Waldemarsudde. Sedan händer förstås alltid något så att en spårvagn går sönder - å andra sidan om man har så tät trafik, så kan man ju ta vagnen ur trafik (till nästa varv), så att man återställer turlistan.

Fast då skulle man förstås behöva ha 13 fordon till förfogande (+ teknisk reserv). Restiden skulle kanske också behöva vara 17-18 minuter (mot 14). Och det kan då också vara svårt att ha busstrafik på samma hållplatser. Så ingenting är omöjligt, men lösningen kanske inte blir så speciellt bra.

Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.

Postat: fredag 18 november 2011 14:47
av M_M
Sant!

Värt att argumentera för är alltså hur mycket mer det kostar att utöka vändkapaciteten för att spårvagnarna inte har tillräckligt bra framkomlighet!

Edit: Med "kostar" menar jag inte bara pengar utan också att biltrafiken kan få färre filer vid Hamngatans anslutning till rondellen vid Sergelstorg. Det kanske "kostar" biltrafiken mer än att släppa fram spårvagnarna bättre längs Hamngatan?

(I Budapest tror jag att spårvagnarna har nära på absolut prioritet i korsningarna. Jag är i stort sett helt säker på att de har egna filer hela vägen på linje 4+6)

Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.

Postat: lördag 19 november 2011 20:04
av Bussmicke
leifd skrev:
LÅ1 skrev:
leifd skrev:F.ö. undrar jag när 500-numren kommer upp på vagnarna ? Någon som vet ?
Vika 500-nummer?
Enligt ett rykte...
Så är de tänkt så.
Tur man fick 1+2 igår då men inte 3

Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.

Postat: söndag 20 november 2011 10:21
av spårlasse
M_M skrev:Sant!

Värt att argumentera för är alltså hur mycket mer det kostar att utöka vändkapaciteten för att spårvagnarna inte har tillräckligt bra framkomlighet!

Edit: Med "kostar" menar jag inte bara pengar utan också att biltrafiken kan få färre filer vid Hamngatans anslutning till rondellen vid Sergelstorg. Det kanske "kostar" biltrafiken mer än att släppa fram spårvagnarna bättre längs Hamngatan?

(I Budapest tror jag att spårvagnarna har nära på absolut prioritet i korsningarna. Jag är i stort sett helt säker på att de har egna filer hela vägen på linje 4+6)
Men absolut signalprioritering är ju oftast inte tillräcklig för så korta vändtider/vändmarginaler. Att dra in körfält gör ju att bilkön riskerar att blockera spåren.
Sedan har ju även spårtrafik problem med belastningstoppar - om än treminuterstrafik givetvis skulle ge viss effekt för att minska detta. Är det mycket folk så blir ju vagnara försenade och då kan minuterna börja ticka iväg. Tvärbanan går ju i princip (förutom i Gröndal - men det skapar knappast några problem) på egen banvall, men nog uppstår förseningar där i alla fall.

Sedan är det ju förstås också en fråga om hur bra man skall kunna återställa trafiken. Med hoppelag går det ju dock alldeles utmärkt att ha 1-minuts vändtid - och ha ca 22 avgångar per timme som max. Men där når man nog det teoretiska taket. Och det kräver ju nästan 100-procentig punktlighet. På 12-an skulle det nog faktiskt fungera - men där finns ju inte heller underlag för sådan trafik. 12:an har ju också två spår (och ett i reserv vid Nockeby) - spårväg city har ju bara slinga vid waldemarsudde - där det bara får plats en spårväg åt gången. Sedan beror det ju också på vilken spårvägsmodell man har - den skall klara att vända färdriktning rent tekniskt på minde än 20 sekunder också etc.

Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.

Postat: söndag 20 november 2011 11:00
av Anders Hanquist
leifd skrev:
LÅ1 skrev:
leifd skrev:F.ö. undrar jag när 500-numren kommer upp på vagnarna ? Någon som vet ?
Vika 500-nummer?
Enligt ett rykte...
Så är de tänkt så.

Varför det? Det vore väl inte så bra att börja en ny nummerserie med sex vagnar som inte är tänkta att bli permanenta och sedan fortsätta med 507, när de slutliga vagnarna kommer. Då får vi för 30-40 år framåt en serie som börjar en bit in. Nu får 1-6 bli en ett mer tillfälligt inhopp, medan A35 antingen får en ny serie från 501 eller fortsätta på A32:s serie.