Tack och farväl!

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
TKO

Tack och farväl!

Inlägg av TKO »

Det har emellanåt varit riktigt roligt att debattera på detta forum, men jag inser att den åsikten inte delas av alla andra.
Efter flera påpekanden från både moderatörer och skribenter att det är dags att skärpa sej eller sluta skriva väljer jag det senare alternativet.

Eftersom jag har svårt att bortse från att kollektivtrafiken idag är en i högsta grad politikst styrd sektor känner jag att mina inlägg i mångas ögon hamnar fel - det är inte sådant man vill läsa på detta forum, utan mer trevliga berättelseer om ditt och datt... och vem vill väl inte ha det mysigt så säg?

Jag önskar alla lycka till!

Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
bruse

Re: Tack och farväl!

Inlägg av bruse »

Det är inte dina åsikter det är fel på, även om jag inte alltid delar dom. Och visst, allt är politik, och det är intressant att ta del av andras åsikter och resonemang. Det jag personligen kan ha emot, är _hur_ andra framför sina åsikter. Jag är väl själv inte ett lysande exempel, men kanske därför jag reagerar på andras sätt?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

TKO skrev:Det har emellanåt varit riktigt roligt att debattera på detta forum, men jag inser att den åsikten inte delas av alla andra.
Efter flera påpekanden från både moderatörer och skribenter att det är dags att skärpa sej eller sluta skriva väljer jag det senare alternativet.

Eftersom jag har svårt att bortse från att kollektivtrafiken idag är en i högsta grad politikst styrd sektor känner jag att mina inlägg i mångas ögon hamnar fel - det är inte sådant man vill läsa på detta forum, utan mer trevliga berättelseer om ditt och datt... och vem vill väl inte ha det mysigt så säg?

Så tråkigt! Hoppas du testar att komma tillbaka efter en tid.

Visst är kollektivtrafiken en politisk fråga, som verkar bli allt viktigare. Förr ansågs kollektivtrafiken vara ett komplement, nu är den ryggraden i stadstrafiken.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

TKO skrev:Det har emellanåt varit riktigt roligt att debattera på detta forum, men jag inser att den åsikten inte delas av alla andra.

Thomas K Ohlsson
Det stora felet är väl att forumet inte har haft ett "trafikpolitiskt underforum"???
Tycker det är synd att användarna skall behöva vika sig för forumet...

Kan man införa "resedagböcker" för i huvudsak en enda individ, så kan man också införa "Trafikpolitik" för de som vill debattera i detta. Tycker att forumet och moderatorerna gör fel här...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
twr

Inlägg av twr »

Thomas K Ohlsson
Vi har ju varit inne på detta förut. Du, jag och alla andra kan ju tänka ett varv till innan man formulerar sig, så att man undviker uttryck som förminskar dem som har andra åsikter. Men någon åsiktscensur är ju verkligen inte önskvärd.

Du tillför många bra idéer och konstruktiva förslag. Du redogör för dina utgångspunkter och är sedan konsekvent när du drar slutsatser utifrån dem. Att du ibland hamnar på kollisionskurs med dem som möjligen ibland låter sin entusiasm ta överhanden är ju beklagansvärt. Men jag hoppas verkligen att du omvärderar ditt beslut! Diskussionerna skulle bli mycket torftigare och lösningarna mer ensidiga utan dina bidrag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Tråkigt!

Utan att nämna namn så passar jag på att antagligen bryta mot nån regel genom att skriva detta:

En av de som öppet på forumet klagat på dina inlägg verkar ha nån slags "högfungerande funktionshinder". :(
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

roggek skrev:Det stora felet är väl att forumet inte har haft ett "trafikpolitiskt underforum"???
Tycker det är synd att användarna skall behöva vika sig för forumet...

Kan man införa "resedagböcker" för i huvudsak en enda individ, så kan man också införa "Trafikpolitik" för de som vill debattera i detta. Tycker att forumet och moderatorerna gör fel här...
?? förstår inte... på vilket sett har det varit förbjudet att diskutera politik, då allt är politik?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Alltså - politik är väl knappast förbjudet att diskutera som Bruse säger. Men det är skillnad på att diskutera och att kasta pajer. Förutsätt att den andra parten menar väl, och skriv så att det inte går att tolka som pajkastning. Är du osäker - tryck på förhandsgranska. Fortfarande osäker - publicera inte. Så har jag gjort vid flertalet tillfällen. Man får inte många över på sin sida genom att vara aggressiv (enligt vanlig netikett är STORA BOKSTÄVER likväl som stora bokstäver ett sätt att skrika. Sådana inlägg får mig att slå bakut. Alternativt får det mig att inte ta skribenten på allvar.
Professionell tyckare
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Nej TKO. Du får inte lägga av. Detta är en ståndpunkt som du måste omvärdera. Och det är inte på något vis skamligt att omvärdera ett ställningstagande.

Jag måste erkänna att jag för det mesta har andra synpunkter än vad du har. Men å andra sidan - det som för samhället framåt är att man bryter åsikter mot varandra och tänker vidare. Jag skall gärna erkänna att jag inte har samma politiska åsikter som du har. Men jag upplever dina inlägg som sakliga, balanserade och genomtänkta. Men du har en förmåga att hamna i "pajkastning" när alla argument är framlagda. Fast den saken är du långt ifrån ensam om - det är flera andra debattörer på detta Forum som bör tänka över den saken.

Skall det vara meningsfullt att diskutera trafikpolitik så måste det finnas engagerade debattörer från bägge sidor. Och man måste acceptera en del onödigt känslosamma inlägg i "stridens hetta". Blir det inte så kan man inte heller diskutera trafikpolitik. Då blir detta enbart en mötesplats för dem som vill diskutera teknikaliteteter kring gamla tiders spårvagnar. Och det skulle vara ett ganska magert Forum.

Slutsats - TKO, det vore en fördel om du omvärderade din ståndpunkt och fortsatte skriva intressanta och kontroversiella inlägg.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

Thomas K Ohlsson
:(
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

Skönt att slippa bli indelad i ett fack, ett parti, en gruppering, en klick, en maffia, och antydningar att "såna som ni...." måste vara kopplade till någon slags organisation som går att ettikera. Har aldrig förstått vad som är så orealistiskt med att två intresserade, drivna och kunniga personer på egen hand kan göra ett spårvägsförslag (Cityspår) utan att tillhöra någon suspekt sekt med politiskt kaos på agendan!? Detta tvångsbehov att sätta folk i ett specifikt fack (-utan att veta några fakta alls) har emellanåt rört upp känslorna här men för min del spelar det ingen roll vem som håller på med sådana här sektdrev. Det obehagliga ligger i att vederbörande inte kan tala till en som en neutral person utan för att det skulle funka för honom så måste man vara uppdelbar i ett specifikt fack inom densammes fackuppdelade världsbild. Sådant tycker jag är minst sagt obehagligt oavsett vem som bedriver dylikt ettikerande!

"...you love, you hate me, you know me and then,
you can´t figure out the bag I´m in,
-I´m everyday people"

(Sly & Family stone 1968)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Det är dock tråkigt att konstatera, att ännu en av de få som orkar säga emot Johan Eriksson har lagt av...
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Men vad är detta för sandlåda. Jag är gammal och skjutfärdig. Men under ett långt liv har jag varit med om att bryta åsikter fram och baklänges. En gång i min ungdom upplevde jag "bokstavsvänstern" inifrån. Sekter där varje uttalande måste kunna beläggas i "de heliga skrifterna" (=Marx, Engels, Lenin och så vidare). Men nog f*****n kunde vi diskutera nätterna igenom i rödvinsrus trots att vi inte hade samma åsikter. Och trots att det var ett allvarligt brott att inte vara "renlärig".

Längre fram har jag upplevt fackliga stridigheter, stridigheter i politiska partier, motsättningar på arbetsplatser, familjemotsättningar ..... You name it. Men lik förb******** har det lett till förnuftiga diskussioner där vi har kunnat gå åt var sitt håll som goda vänner, någon gång utan att vara eniga om något annat än att vi inte är eniga. Men vi har kunnat föra en djup och saklig diskussion om oenigheterna utan att "ta heder och ära av varandra". Och vi har klarat av att fortsätta att existera tillsammans, jobba tillsammans och respektera varandra.

Och nu när jag är en gammal och skjutfärdig gubbe så har man uppfunnit något så underbart som Internet. Där upptäcker jag att folk kan diskutera så stickor och strån ryker på diverse politiska siter (gå till exempel in och studera "Flashback" och liknande). Men utan att ta heder och ära av varandra på ett sådant sätt att någon känner sig totalt trampad på tårna. Men på specialinriktade hobbyForum som "Postvagnen" eller här så går det inte att diskutera järnvägar eller spårvägar utan att "det spårar ur"

Var innerst inne i alla glödheta ligger problemet ......... Det kan väl ändå inte vara så att folk som sysslar med sådana här hobbies är så otroligt insnöade och nördiga att de inte kan umgås på vanligt sätt. Eller vad.

Nej TKO, backa ut ur ditt skal och kom tillbaka. Och Johan, häng med .....men tänk först och skriv sedan. Och alla andra - börja med att se till att "hjärnan är aktiverad innan send-knappen används". Själv tänker jag skaffa mig alkolås på datorn så jag slipper skriva dumheter i pilsnerrus.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Hear, hear!
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

Jourmaster har raderat ett par inlägg som inte hade med TKO:s val att lämna forum att göra. Det kan finnas referenser till dessa inlägg i ovastående inlägg där vi inte valt att inte ta bort själva inlägget.

Jourmaster har även raderat ett par inlägg med personangrepp mot olika debattörer.

Med vänlig hälsning
Jourmaster
Jourhavande forummoderator.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Tack för ett långt, genomtänkt och insiktsfullt inlägg i debatten, Claes Thure Moberg!
twr

Inlägg av twr »

Då jag ser att ett inlägg från min sida, som var skrivet helt i en skämtsam anda, har blivit raderat, liksom det inlägg som det kommenterade, får jag vidstå att det kanske även det gick över en gräns, även om det som sagt var helt och hållet välmenat och skämtsamt.

Samtidigt vill jag även instämma i Claes Thure Mobergs inlägg och än en gång framföra min djupt kända önskan att TKO omvärderar sitt beslut. Jag håller inte alltid med dig, TKO, men just därför lär jag mig också att rannsaka min egna bevekelsegrunder och ställningstaganden.

Bara för att vi gillar spårväg får vi inte hylla varenda meter spår som byggs, oavsett hur, var och varför det sker. Här har TKO gjort en stor insats i att ifrågasätta en del av de prioriteringar som görs och har gjorts inom trafikpolitiken.
Senast redigerad av twr den tisdag 22 november 2011 5:35, redigerad totalt 2 gång.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

twr skrev: Samtidigt vill jag även instämma i Claes Ture Mobergs inlägg och än en gång framföra min djupt kända önskan att TKO omvärderar sitt beslut. Jag håller inte alltid med dig, TKO, men just därför lär jag mig också att rannsaka min egna bevekelsegrunder och ställningstaganden.
Medhåll till 100%.

//T
Med reservation för tyckfel.
Låst