Vet spårvagnsförarna om anslutande båtar vid Saltholmen?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Vet spårvagnsförarna om anslutande båtar vid Saltholmen?
I kundtidtabellen för båtarna i södra skärgården finns tider för anslutande spårvagnar angivna. Ska man t.ex. åka 9.16 till Brännö så står det att anslutande spårvagn går från Centralstationen 8.31. Har föraren på den spårvagnen information om anslutningen, så att han eller hon t.ex. kan meddela om försening?
Re: Vet spårvagnsförarna om anslutande båtar vid Saltholmen?
Jag hoppas detta ger svaret 

Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Pendlar ut till öarna och även om föraren kommunicerar vidare försening så fungerar det inte hela vägen till båten. Felet har båda gångerna nog hamnat hos TLI eller där någonstans. Ena gången så ansågs det inte nödvändigt att kontakta båten eftersom båtarna ansågs vara sena, hon avgick i tid. Den andra gången valde man att vända anslutande vagn i Långedrag vilket gjorde att man blev akterseglad.
Det enklaste brukar vara att ringa direkt till båten och säga att man sitter på en försenad spårvagn på väg ut mot Saltholmen. Det har jag gjort ett flertal gånger, och det har fungerat varenda gång.hej skrev:Pendlar ut till öarna och även om föraren kommunicerar vidare försening så fungerar det inte hela vägen till båten. Felet har båda gångerna nog hamnat hos TLI eller där någonstans. Ena gången så ansågs det inte nödvändigt att kontakta båten eftersom båtarna ansågs vara sena, hon avgick i tid. Den andra gången valde man att vända anslutande vagn i Långedrag vilket gjorde att man blev akterseglad.
När det finns en anslutning som i Alex exempel ovan hör föraren av sig på radion till TLI. TLI i sin tur försöker nå en båt med berörd avgångstid. Svarar inte "Skepparn" på berörd båt (toabesök, ingen radiotäckning, maskinrummet, etc.) jobbar man vidare med nästa ärende och försöker återuppta kontakt om tid finnes längre fram. Ibland svara en annan båt för den berörda båten och vidarebefordrar informationen. Eftersom det inte finns en förteckning på vilken båt (Skarven, Valö, etc.) ropar man bara efter en båt med en viss avgångstid. Det är ALLTID "Skepparn" på varje båt som avgör om man ska vänta eller inte.
Det är rätt så hög prioritet på de omlopp som har anslutning med båt, vid trafikhinder i stan kan man i vissa fall dra ut 9:or till Saltholmen för att täcka upp.
Täckningen räcker bara till om båtarna ligger vid Saltholmen så det går inte att nå en båt i förebyggande syfte.
Båtradion som stod på TLX(nuvarande TLI) fram till 2005 hämtades av radioverkstan, den skulle ställas ut på radiomuséet, man ställde upp en radioenhet från tidigt 70-tal istället. Man får vad man betalar för om man ska vara lite krass.
Det är rätt så hög prioritet på de omlopp som har anslutning med båt, vid trafikhinder i stan kan man i vissa fall dra ut 9:or till Saltholmen för att täcka upp.
Täckningen räcker bara till om båtarna ligger vid Saltholmen så det går inte att nå en båt i förebyggande syfte.
Båtradion som stod på TLX(nuvarande TLI) fram till 2005 hämtades av radioverkstan, den skulle ställas ut på radiomuséet, man ställde upp en radioenhet från tidigt 70-tal istället. Man får vad man betalar för om man ska vara lite krass.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
- trafikbefäl
Det har även praktiserats av passagerare som har missat vagnen och åker på en (eller två) vagnar efter den de skulle åkt. Skepparen som ringde mig för att kolla hur sen vagnen var, blev inte direkt imponerad kan jag meddela...jesper skrev:Det enklaste brukar vara att ringa direkt till båten och säga att man sitter på en försenad spårvagn på väg ut mot Saltholmen. Det har jag gjort ett flertal gånger, och det har fungerat varenda gång.hej skrev:Pendlar ut till öarna och även om föraren kommunicerar vidare försening så fungerar det inte hela vägen till båten. Felet har båda gångerna nog hamnat hos TLI eller där någonstans. Ena gången så ansågs det inte nödvändigt att kontakta båten eftersom båtarna ansågs vara sena, hon avgick i tid. Den andra gången valde man att vända anslutande vagn i Långedrag vilket gjorde att man blev akterseglad.

Jag kör hellre motorcykel!
Det här borde väl gå att automatisera lite? Just Saltholmen torde väl knappast vara ett unikt ställe i hela Västtrafiknätet där man vill ha fungerande anslutning och där det finns vettig realtidsinfo tillgänglig?
Det är lagt en del pengar på detta redan. Busslinje 114 och realtidsskyltar finns det på varje bryggplats.
Efter ombyggnaden av busshållplatsen vid terminalen är det ju faktiskt plats för en vändslinga för spårvagn om än på håret, kan ju till slut vara en idé att få ner vagnen dit?
Efter ombyggnaden av busshållplatsen vid terminalen är det ju faktiskt plats för en vändslinga för spårvagn om än på håret, kan ju till slut vara en idé att få ner vagnen dit?

Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Aha, trevligt!Grovsnus skrev:Det är lagt en del pengar på detta redan. Busslinje 114 och realtidsskyltar finns det på varje bryggplats.
Det blir väl en extremt snäv kurvradie, eller?Grovsnus skrev:Efter ombyggnaden av busshållplatsen vid terminalen är det ju faktiskt plats för en vändslinga för spårvagn om än på håret, kan ju till slut vara en idé att få ner vagnen dit?
Jag tror jag läst om nåt förslag att dra vändslinga så att vagnarna går ända framme vid kajen, fast det gillades inte av de som kör båtarna. Minns jag galet?