Vagn 1 är på plats.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Stefan Widén
Vagn 1 är på plats.
För ca 1 timme sedan landade vagn 1 på Strandvägen. Det är det första steget i den vagnväxling som kommer att ske under hösten/vintern.
Vagen skall nu besiktigas och gås igenom av Bombardier samt få massa utrustning inmonterad innan den kommer ut i trafik. Även utsidan skall fixas...ryktet säger att den blir blå.
/Stefan
Vagen skall nu besiktigas och gås igenom av Bombardier samt få massa utrustning inmonterad innan den kommer ut i trafik. Även utsidan skall fixas...ryktet säger att den blir blå.
/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Vagn 1 är på plats.
Har det nummer 1?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Vagnarna kommer att få nummer 1-6
Väntar med spänning på de första bilderna!
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Trevligt. Är den levererad i Norrköpingsfärger? Antar att den ska klistras.
//Johan
//Johan
- Stefan Widén
Japp i Norrpings färger dock utan Norrköpings Stadsvapen. Även kaktustyget är med.
/Stefan
/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Vagn 1 är på plats.
Nu
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Bilagor
-
- ImageUploadedByTapatalk1317662313.017453.jpg (30.43 KiB) Visad 5586 gånger
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
vad är skillnaderna mot dem som "ni" har nu? ser ganska lika ut...bruse skrev:Nu
är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
Inga större skillnader. Men för att nämna några:the0fiskis skrev:vad är skillnaderna mot dem som "ni" har nu? ser ganska lika ut...
-Sidopositionsljus och ny typ av strålkastare.
-Mjukare säten.
-Ny typ av inre skyltar, ganska lik Norrköpings. Yttre skyltarna har jag ännu inte sett i bruk och vet inte hur dessa ser ut men verkar var liknande Norrköpings.
Dessutom kommer vagnarna att äntligen att få automatiska hållplatsutrop.
Ska alla de sex nuvarande vagnarna alltså bytas ut, inte bara "tyskarna"? Vad är poängen med att byta några Norrköpingsvagnar mot några andra?
mvh
//Johan
mvh
//Johan
Ja.JohanB skrev:Ska alla de sex nuvarande vagnarna alltså bytas ut, inte bara "tyskarna"?
Låt dig inte förledas av färgsättningen. De nya vagnarna är inte Norrköpingsvagnar, de är Stockholms "egna" vagnar till skillnad från de hittills inhyrda vagnarna.JohanB skrev:Vad är poängen med att byta några Norrköpingsvagnar mot några andra?
daniel_s skrev:Låt dig inte förledas av färgsättningen. De nya vagnarna är inte Norrköpingsvagnar, de är Stockholms "egna" vagnar till skillnad från de hittills inhyrda vagnarna.JohanB skrev:Vad är poängen med att byta några Norrköpingsvagnar mot några andra?
Men de vagnar som nu blir Stockholms ''egna'' vagnar ska väl säljas till Norrköping sen när A35 börjar levereras?
- Stefan Widén
Ja de kommer troligen att säljas då A 35 kommer dvs när andra etappen är klar inkl ny vagnhall i AGA. Men till vem är inte klart. Att de har Norrköpingsmålningen beror på att de är tagna ur den serie som tillverkats till Norrköping. Deras sista beställning på tio vagnar ökades på med 6. Allt detta för att kunna få leverans av vagnarna så fort som möjligt. Hade man promt velat ha en egen typ ex rätt färg vid leverans, hade man fått vänta ytterligare.Anknöwn skrev:daniel_s skrev:Låt dig inte förledas av färgsättningen. De nya vagnarna är inte Norrköpingsvagnar, de är Stockholms "egna" vagnar till skillnad från de hittills inhyrda vagnarna.JohanB skrev:Vad är poängen med att byta några Norrköpingsvagnar mot några andra?
Men de vagnar som nu blir Stockholms ''egna'' vagnar ska väl säljas till Norrköping sen när A35 börjar levereras?
Stefan
Det blir spännande att se valet av färgsättning, som ännu verkar höljt i dunkel bland tydligen rätt många alternativ (om än att man sagt SL's grafiska profil, vilken verkar ganska oklar - eller om ny....)
Det fanns väl tre förslag i tävlingen?haddock11 skrev:Det blir spännande att se valet av färgsättning, som ännu verkar höljt i dunkel bland tydligen rätt många alternativ (om än att man sagt SL's grafiska profil, vilken verkar ganska oklar - eller om ny....)
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... =2&t=32913
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Ja de kommer troligen att säljas då A 35 kommer dvs när andra etappen är klar inkl ny vagnhall i AGA. Men till vem är inte klart. Att de har Norrköpingsmålningen beror på att de är tagna ur den serie som tillverkats till Norrköping. Deras sista beställning på tio vagnar ökades på med 6. Allt detta för att kunna få leverans av vagnarna så fort som möjligt. Hade man promt velat ha en egen typ ex rätt färg vid leverans, hade man fått vänta ytterligare.Stefan Widén skrev: Men de vagnar som nu blir Stockholms ''egna'' vagnar ska väl säljas till Norrköping sen när A35 börjar levereras?
Stefan[/quote]
Var vagnarna färdigmålade när det beslutades att Stockholm skulle få dessa vagnar? Att det tar tid att göra om en vagn rent tekniskt kan jag förstå men målning borde gå rätt fort.
De var beställda med den målningen. Det är billigare att sätta på platstfilm i rätt färg än att ändra beställningen. Gissningsvis.
/T
/T
Med reservation för tyckfel.
- Sven Blomberg
Så här har jag uppfattat det varför vagnarna är gula. Norrköping hade en beställning inne på 10 M06. Stockholm skulle beställa 6 vagnar och därför utökades serien med 6 vagnar till 16. Men eftersom Stockholm behövde sina vagnar så tidigt som möjligt avstod Norrköping platserna 5-10 till Stockholm, och får i stället platserna 11-16 i serien. Eftersom många karossdelar målas redan i tillverkningen så skulle det bli omständigt att först göra fyra gula,, sedan 6 i annan färg och sedan 6 gula till. Jag kan ha fel, men i så fall får jag reda på det.
Medlem nr 266
- Stefan Widén
När fabriken lägger upp en produktionlinje för vagnar börja processen på respektive avdelning i fabriken långt före de kommer till själva sammansättningen. När väl man börjat tillverka går det inte att ändra utan att det medför extrakostnade och ev längre produktionstid. Och när man ligger sent i tiden är det alltså inte smart att kräva en annan fägsättning. SL kan givetvis besluta att vagnarna skall lackeras men eftersom vi i Akh inte har en lackbox måste de skickas till en annan hall. Jag tror inte Hammarby får in hela 30 m vagnar så det får bli på annan ort. Kostnaderna för detta blir jättehöga. Med dagens folieteknik motiverar inte de extrakostnaderna för lack.
/Stefan
/Stefan
En stilla undran...
Går inte vagnarna att köra i gul-grön-vit färgsättning ?
Har aldrig hört talas om att färg skulle betyda något för funktionen.
Finns ju massor med spårvägar där vagnparkerna har alla möjliga färgsättningar, så varför skulle de inte gå i Stockholm ?
Dessutom billigast...

Går inte vagnarna att köra i gul-grön-vit färgsättning ?
Har aldrig hört talas om att färg skulle betyda något för funktionen.
Finns ju massor med spårvägar där vagnparkerna har alla möjliga färgsättningar, så varför skulle de inte gå i Stockholm ?
Dessutom billigast...