Detta måste stoppas!!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
gunnar nordström

Detta måste stoppas!!

Inlägg av gunnar nordström »

Enligt div. info från södra skärgården finns det nu "bilburna" kommiterer, som vill dela upp skärgårdstrafiken mellan Saltholmen och Fiskebäck.

Saltholmen skall serva Asperö och Brännö, medan Fiskebäck skall serva Styrsö, Donsö och Vrångö. Kössö pendlar.

Orsak att få mer pakeringsplatser, vilket jag oxå håller med om, att det behövs. Jag tillhör själv dem som ibland letar som en "dåre" efter en P-plats, då jag inte kan ta vagnen.

Detta förslag kan bli dödstöten för spårvagnslinjen till Saltholmen. Vad får vi till Fiskebäck troligen snabbuss 114 till morgon och eftermiddagsturerna som nu, men annars blir det nog ett extra byte på Frölunda Torg.

SÅ VAD GÖR MAN: Låt hela pass. trafiken vara kvar, flytta godset, bygg ett/två pakeringsdäck, det senare går fint utan att det stör boende och miljö. SAMT dra in några båtturer till stan eller dra ut ett par Älvsnabbare till Salthomen speciellt sommartid.

Detta kanske skulle stått under båtforum, men risken är att få då läser det, och vi får ingen debatt och jag vet inte hur man "koppar" över det till båtforum.

Upp till debatt, kanske någon längs Saltholmsgatan!
Axel
Kontakt:

Re: Detta måste stoppas!!

Inlägg av Axel »

gunnar nordström skrev:Orsak att få mer pakeringsplatser, vilket jag oxå håller med om, att det behövs. Jag tillhör själv dem som ibland letar som en "dåre" efter en P-plats, då jag inte kan ta vagnen.

Detta förslag kan bli dödstöten för spårvagnslinjen till Saltholmen. Vad får vi till Fiskebäck troligen snabbuss 114 till morgon och eftermiddagsturerna som nu, men annars blir det nog ett extra byte på Frölunda Torg.
Varför inte snabbare spårvagnsturer? Älvsnabben är också bra idé.
Varför måste man bygga mer p-platser, vägar och i förlängningen öka biltrafiken? Gör ett bättre alternativ att välja på, kollektivresor.

(Varför vill dom inte ha bilar på sina öar, bara i stan där andra bor?)

/Axel
gunnar nordström

Axel, de på öarna vill som de i stan ha tillgång till bil, men dessa går inte att ta ut till södra skärgården. Bilfärja och bilvägar saknas och det senare är svårt att ordna, utan att riva 30% av befintliga hus.

Jag håller med om utbyggd kolletivtrafik, men på du på öarna och arbetar tex regionen Arendal Skandiahamnen Volvo etc, finns det ingen busstrafik dit utan att byta minst 2 gånger Kungsten och Ivarbergsmotet och det tar tid. JAG VET.

Vi har kämpat för en busslinje som svänger väster efter Älvsborgsbron mot Arendal i över 10 år. En del företag startade då egen buss trafik, alltså vi hyrde av GS.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Kommunen har i vintras bestämt att man skall bygga om runt båtterminalen på Saltholmen.
detta för att ge bussarna fritt spelrum då dom skall lasta och vända, taxi får en taxificka nere vid terminalen samt bilarna får en av/på-lastningplats.

Förslag inkom men förkastades så nu är det tillbaka igen som det var för 1 år sedan.
För er som har varit där på morgonen/eftermiddan har kanske noterat att det står en trafikledare där och den har kommunen beställt dit för att underlätta för bussarna då dom skall backa runt bland bilar, lastlådor, färdtjänstfordon, m.m.

Ett troligt förslag blir att man spränger inåt i det berget som ligger mellan terminalen och den gamla vagnhallen för att där bygga ut en vändplatta.

Vad det gäller bilparkering så hörde jag rycktesväg(notera) att de träbodarna som ligger mellan glasskiosken och ner till terminalen skulle bort för att gör mer parkeringsplatser för det fast boende.
gunnar nordström

Tråden VAR vad händer om 75% av båttrafiken försvinner till Fiskebäck.

Blir spårvagnstrafiken kvar finns det underlag?
Skriv svar