Bergbana i Falun?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse

Bergbana i Falun?

Inlägg av bruse »

Har den fantastiska referensboken "Enciclopèdia dels Transport d'Europa - Volum 1, els Funiculars i Telefèrics" av Carles Salmerón i Bosch, som i denna del handlar om alla bergbanor och linbanor i Europa.

Där såg jag den häpnadsväckande saken att det skall ha funnits en bergbana i Falun, Koppargruvan närmare bestämt.

Tyvärr så är boken skriven i det vitt spridda språket Catalanska :? - vilket förordsförfattaren med illa dold stolthet påpekar - så jag förstår inte ett skvatt om vad som stårom bergbanan i Falun.

Är det någon som har den blekaste aning om någon bergbana i Falun?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

När jag var i Falu Cu-gruva för en del år sedan såg jag ingen sådan.
Möjligen kan det vara frågan om en snedhiss för gruvvagnar som lär vara fragmentariskt bevarad.
Måset väl frinnas någon hemsida till koppargruvan att hämta mer info från??

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Om jag minns rätt i boken, så skulle den ha förvunnit en bra tag innan varken du eller jag var födda :o
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Nu sitter jag å slår i boken:
Falun-Malmberget, byggd av von Roll, öppnad 1914, 500 m lång, höjdskillnad 95 m, 215 promille, 2 vagnar, 40 passagerare/vagn, 2,5 m/s, elekrisk, 1000 m spårvidd, stängd
Skriv svar