Spårväg City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LMR

Spårväg City

Inlägg av LMR »

Nu på sommaren har spårväg city rätt mycket folk i vagnarna, speciellt mellan Sergels torg och Skansen. Är det inte en mer effektiv användning av det begränsade antalet vagnar att låta A34 köra mellan Sergels torg och Skansen under belastade tider för att därmed kunna öka turtätheten. Till Waldemarsudde kunde då museivagnar och buss 44 gå.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Re: Spårväg City

Inlägg av Sven Blomberg »

Hur mycket tid per varv sparar man på det?
Medlem nr 266
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Ca 4 minuter. Tyvärr begränsasas kapaciteten i hela systemet av att det bara finns ett vändspår vid Sergels torg. Med vändslingor i båda ändar hade den inkörda tiden kunnat utnyttjats för att öka kapaciteten.

I sommar har ofta den sjätte A34 satts in som extravagn på sträckan Sergels torg-Skansen, liksom att flera mustangtåg körts Norrmalmstorg-Skansen. Som mest har tio turer varit ute samtidigt vilket inneburit en turtäthet på 3 min på sträckan Nybroplan-Skansen. Det motsvarar en kapacitet på ca 3000 personer per timme och riktning
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Att öka kapaciteten. Hur kostsamt skulle det vara att köpa in och bygga om likadana Tatravagnar som finns i Norrköping. Bygga om så att det finns dörrar på bägge sidor och koppla vagnarna bakände mot bakände. Då blir det väl ett tvåriktningståg? Men det kanske inte lönar sig. Bättre kanske det vore att sätta in ett A30/B30 tåg. Men så var det där med hallkapacitet.
Medlem nr 266
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Samtidigt som sagts, är ju det stora problemet vändkapaciteten vid Sergels torg. Förvisso kan man relativt lätt öka kapaciteten från Djurgården till Normalmstorg, men även om en del går på vid Kungsträdgården och Nybroplan, får man ju aldrig riktigt samma effekt i den riktningen (även om belastningen vissa tider torde bli högre från än till Djurgården - då resandeströmmen oftast är mer jämnt fördelad under dagen ut till Djurgården än tillbaka.), vilket gör att det givetvis är ett bra komplement att köra till Normalmstorg, men vars effekt ändå har sin begränsning.

I regel tycker jag att kapaciteten fungerar rätt bra (när det inte är något speciellt evenemang) - problemet blir egentligen när det uppstår förseningar och vagnarna klumpar ihop sig. Men då är det ju väldigt bra om man kan ha den 6:e vagnen (när så medges) till förfogande vid Skansen, så att gapet inte blir för stort. Man kan ju iaf utnyttja att Sergels torg har plats för 2 A34:or.

Att folk får stå är nog tyvärr en förutsättning vid den höga belastning som finns sommartid på sträckan. Det var ju så när det gällde 47:an och många gånger har ju ett anal bussar gått förbi hållplatserna så packade att de innevarande i bussen knappt kunnat andas. I den bemärkelsen är ju spårvagnarna ett avsevärt kvalitetslyft. SL kommer nog aldrig tycka det är värt att ha en trafik till Djurgården med sittplats till alla. Och med tanke på att resan inte tar längre än 10-12 minuter - så tycker jag det är en rätt acceptabel lösning. Däremot bör man förstås undvika att det blir så fullt att folk blir lämnade vid hållplatsen - vilket ju givetvis händer nu som då - om än spårvagnarna givetvis har förutsättningar för att det ska vara betydligt lättare att komma med vagnen, än när bussar trafikerade...
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

Vore det inte möjligt att snabba upp vändningarna vid Sergels torg genom att samtidigt byta förare? Den som kört föregående vagn står redo att ta över direkt "i rätt ände". Eller vore det inte tillräckligt tidsbesparande i relation till kostnaden för en extra förare?
Reptilia

Inlägg av Reptilia »

djth skrev:Vore det inte möjligt att snabba upp vändningarna vid Sergels torg genom att samtidigt byta förare? Den som kört föregående vagn står redo att ta över direkt "i rätt ände". Eller vore det inte tillräckligt tidsbesparande i relation till kostnaden för en extra förare?
I rusningen ingen skillnad. När jag som förare byter körände när det är väldigt mycket folk och jag måste göra en snabbvändning väljer jag ofta att ta hyttdörren ut på andra sidan än plattformen och gå längst sidan av spårvagnen till andra änden. Oftast så är av och påstigningen avklarad lagom tills jag satt mig till rätta, ibland får jag till och med vänta en stund till. När det är lite lugnare så kanske man kan spara nån minut på det.
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

djth skrev:Vore det inte möjligt att snabba upp vändningarna vid Sergels torg genom att samtidigt byta förare? Den som kört föregående vagn står redo att ta över direkt "i rätt ände". Eller vore det inte tillräckligt tidsbesparande i relation till kostnaden för en extra förare?
Funderade själv på det förut, men som sagts är det nog marginellt, då det är så pass kort gångavstånd. Är väl först när det handlar om ex.vis pendeltåg som det börjar göra någon faktisk skillnad (är imponerad av att t.o.m. tub-förarna oftast hinner vända på 1,5-2 minuter (det är ju den tid som brukar finnas nuförtiden i praktiken vid vissa ändstationer). Även hoppelag har ju en tendens att skapa egna problem när det väl blir problem. Man har ju s.a.s ytterligare en avlösningsstation att ta hänsyn till när man ska försöka ordna upp med raster, sluttider och annat.

Ett större problem på Djurgården är väl dock att även om spårvagnar är ohyggligt mycket bättre än bussar - är det ju inte gigantisk med plats, eller dörrar. En försenad spårvagn tenderar ju alltså också att drabbas av följdförseningar, med ett ständigt minskade gap till vagnen(vagnarna) bakom. Då är ju - för att anknyta till frågan ovan - det rätt bra att kunna vända en eller ett par vagnar vid Skansen och på så sätt komma i fas igen.

Med tanke på variation i körning och belastning är att det nog är svårt att lägga en tidtabell med mindre än ca 6 minuters inlagd vändtid vid Sergels Torg. Möjligen med ett omlopp till skulle man klara att köra 6-minuterstrafik - men det är nog det som går (och ger ju rätt marginell skillnad i turtäthet). Detta är ju dock inget konstigt - finns ju få städer med spårvagnar i blandtrafik som inte har rätt långa vändmarginaler (även om undantag finns). I regel brukar man nog rekommendera närmare 10-minuters vändtid. Även om Djurgårdslinjen i detta sammanhang förstås har den fördelen att det är en relativt kort sträcka - mot vad det vanligtvis brukar handla om för stadsspårvagnar.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Jag har skrivit det förut, men upprepar det igen:

I Budapest vänder man två linjer med gemensam ändstation vid Moszkva Tér med sammanlagd turtäthet om 2min med dubbla säckspår och ett kryss. Det borde alltså gå att klara 4min-trafik på Sergels Torg. En skillnad är dock att plattformarna vid Moszkva Tér är rymligare än vid Sergels Torg och dessutom har linjerna där inte lika uttalat just ändstationen som ena ändpunkt för en stor del av resandet.

Hur tätt kör man som tätast idag?
Skriv svar