cx i grönt

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
cx-galning

cx i grönt

Inlägg av cx-galning »

hallå jag har en undran och det är varför grönt på cx inte funkar så bra nu, alltså när man målade om dom så målades cx blåa men varför

:!:
LÅ1

Re: cx i grönt

Inlägg av LÅ1 »

cx-galning skrev:hallå jag har en undran och det är varför grönt på cx inte funkar så bra nu, alltså när man målade om dom så målades cx blåa men varför

:!:
Alla T-banevagnar var från början gröna i Stockholm. Med gröna säten och inredning i ljust gult och grönt. När TUB3 (som i dag kallas blåa linjen) skulle byggas så fick man för sig att man skulle ha en ny design på vagnarna. Jag vet inte om man bara kontaktade en firma eller om det var en tävling, men det var Sigvard Bernadotte (en farbror till nuv. kungen) som designade vagnen. (Han personligen eller hans medhjälpare, det vet jag inget om, men han var säkert åtminstone med och styrde arbetet.)
Resultatet blev en blå Cx-vagn med brun-orange inredning och med blåa ledstänger. Utvändigt fick den vita ränder och ett fint SL-märke i fronten. Även taket målades blått i samma färg som vagnen i övrigt, vilket vissa i SL visst protesterade mot. Taken på deras fordon hade ju alltid varit gråa!
Ett antal nya vagnar med den nya färgsättningen och inredningen beställdes till den nya T-banelinjen. (Provvagnen gick däremot som enda blåa vagn på TUB2, dagens röda linjer). Men sedan när man beställde fler vagnar till TUB3 så var de också gröna.
Plötsligt fick man för sig att alla spårfordon i SL-trafiken skulle vara blå, så när T-banevagnarna totalrenoverades så målade man dem blå. Resultatet blev att tågen såg väldigt konstiga ut med blå och gröna vagnar om vartannat.
För att få enhetliga tåg så började man sedan måla om vagnar i förtid och till sist hade man bara blå vagnar. (Tror att man ett tag målade om redan blå vagnar i grönt också för att slippa att få tåg som hade blandade färger.)

Om det var tjänstemännen eller politiker som bestämde att alla T-banevagnar skulle vara blå, det vet jag inte, men gissar att det var politiker.

Under åren har det dessutom förekommit varianter på både den gröna och den blå färgen. En del gröna hade väldigt mycket gult i sig. Såg förfärligt ut!

Det finns säkert mer att säga om detta. Kanske har jag fel i någon detalj. Rätta mig gärna. Eller komplettera.

------------
EDIT: Rättat ett sakfel. (Namnet på "designprisen".)
Senast redigerad av LÅ1 den måndag 01 augusti 2011 11:08, redigerad totalt 1 gånger.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

LÅ1 skrev:/- - -/
men det var Lennart Bernadotte (en farbror till nuv. kungen) som designade vagnen. (Han personligen eller hans medhjälpare, det vet jag inget om, men han var säkert åtminstone med och styrde arbetet.)- - -
Nja, Sigvard Bernadotte var det som var upphovet till färgsättningen, inte Lennart...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

spårlasse skrev:
LÅ1 skrev:/- - -/
men det var Lennart Bernadotte (en farbror till nuv. kungen) som designade vagnen. (Han personligen eller hans medhjälpare, det vet jag inget om, men han var säkert åtminstone med och styrde arbetet.)- - -
Nja, Sigvard Bernadotte var det som var upphovet till färgsättningen, inte Lennart...
Naturligtvis! Måste varit något kopplingsfel i min hjärna! :?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Det fyrtiotal C2 och C3 som rustades på nittiotalet inför ett aldrig genomfört trängselskatteprov blev blå, men målades sedan vita för att det inte längre var sannolikt att de C12 och C13 som de gick ihop med,( C2 gick endast som mellanvagnar sedan flera år) skulle målas blå. De flesta C12 och C13 gick sedan med sin gröna ursprungslack fram till skrot utan att någonsin målas om, till skillnad från C6 Kändes de elltid fräscha i lacken. C6 däremot blektes väldigt tidigt.

HS
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Henrik Schütz skrev:Det fyrtiotal C2 och C3 som rustades på nittiotalet inför ett aldrig genomfört trängselskatteprov blev blå, men målades sedan vita...

HS
Nja, de målades gröna igen...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Daniel L

Inlägg av Daniel L »

Henrik Schütz skrev:, men målades sedan vita
HS
Henrik!!!!
/Daniel
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Henrik Schütz skrev:Det fyrtiotal C2 och C3 som rustades på nittiotalet inför ett aldrig genomfört trängselskatteprov blev blå, men målades sedan vita ...

HS
Men Henrik, du körde X60 tok för mycket...
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Vita med grön rand? :shock:

HS
Användarens profilbild
cx-galning

Inlägg av cx-galning »

Henrik Schütz skrev:Vita med grön rand? :shock:

HS
till och med vet jag om att de inte va vita med grön rand.:wink:
AGR
Kontakt:

Re: cx i grönt 2719

Inlägg av AGR »

C6 2719 målades "Tub 3 blå" sedan grön och åter blå men då starndad blå.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Henrik Schütz skrev:De flesta C12 och C13 gick sedan med sin gröna ursprungslack fram till skrot utan att någonsin målas om, till skillnad från C6 Kändes de elltid fräscha i lacken. C6 däremot blektes väldigt tidigt.
Jag tror det hände en del grejer med färgerna på den tiden. Många personbilar från början av 80-talet hade riktigt slitstark lack medan några år nyare bilar hade rätt stora problem med lacken. Jag antar att det är en effekt av att färgbranschen inte var sådär jättebra på att få fram god kvalité i takt med miljökrav, men det är en ren spekulation.
Skriv svar