Spårväg citys nya vagnar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Traesk

Spårväg citys nya vagnar

Inlägg av Traesk »

Råkade se en sak idag:

"De sex befintliga spårvagnarna på Spårväg City återlämnas till Norrköping/Frankfurt och nya levereras för att tas i drift från november 2011. De nya vagnarna ges en färgsättning i enlighet med SL:s grafiska profil, istället för svart med guldrand."
http://sl.se/PageFiles/10415/11-2011_Ju ... 110524.pdf

Kanske är gamla nyheter, men jag kände att jag behövde dela med mig av det. :D
Användarens profilbild
bruse

Spårväg citys nya vagnar

Inlägg av bruse »

Det där visste jag om, men inte vad de skulle besluta. Men vad är SL:s designprogram? Blå med vit rand som Lidingöbanan, silver med svart och blåa dörrar som C20 och A32, eller vit med blåa dörrar som X60? SL är ju inte ens enhetliga.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
daniel_s

Re: Spårväg citys nya vagnar

Inlägg av daniel_s »

bruse skrev:Det där visste jag om, men inte vad de skulle besluta. Men vad är SL:s designprogram? Blå med vit rand som Lidingöbanan, silver med svart och blåa dörrar som C20 och A32, eller vit med blåa dörrar som X60? SL är ju inte ens enhetliga.
Nej, men inte är väl A32 silverfärgad? Det är ju snarare X10 som är "C20-målad".
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

daniel_s skrev:
bruse skrev:Det där visste jag om, men inte vad de skulle besluta. Men vad är SL:s designprogram? Blå med vit rand som Lidingöbanan, silver med svart och blåa dörrar som C20 och A32, eller vit med blåa dörrar som X60? SL är ju inte ens enhetliga.
Nej, men inte är väl A32 silverfärgad? Det är ju snarare X10 som är "C20-målad".
Du fattade min poäng. Det är inte helt solklart vad som gäller.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

SL:s grafiska profil ger utrymme att med de färger som är fastställda utforma fordonens färgsättning utifrån typens designmässiga förutsättningar. Kulörerna är bestämda, men inte exakt hur de ska placeras på fordonet.

Jag är för övrigt inte ett dugg orolig för att den nya A34-färgsättningen ska bli sämre än den nuvarande...

mvh /Jörgen G
Traesk

Inlägg av Traesk »

Min gissning är att det blir något som liknar Tvärbanans vagnar!
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Traesk skrev:Min gissning är att det blir något som liknar Tvärbanans vagnar!
Min erfarenhet säger att det blir ett utseende som Tvärbanans vagnar, med "tönt" folieringen [()][()] vid dörrarna... ja ni fattar vad jag menar...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
SouthernCross88au

Inlägg av SouthernCross88au »

Traesk skrev:Råkade se en sak idag:

"De sex befintliga spårvagnarna på Spårväg City återlämnas till Norrköping/Frankfurt och nya levereras för att tas i drift från november 2011. De nya vagnarna ges en färgsättning i enlighet med SL:s grafiska profil, istället för svart med guldrand."
http://sl.se/PageFiles/10415/11-2011_Ju ... 110524.pdf

Kanske är gamla nyheter, men jag kände att jag behövde dela med mig av det. :D
Är det bara sex vagnar eller fler? Låt dem bli blåa - helst spårvagnsblåa som mustangerna!
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

roggek skrev:
Traesk skrev:Min gissning är att det blir något som liknar Tvärbanans vagnar!
Min erfarenhet säger att det blir ett utseende som Tvärbanans vagnar, med "tönt" folieringen [()][()] vid dörrarna... ja ni fattar vad jag menar...
Trodde jag var ensam om att inte gilla folieringen av tvärbanans dörrar. Jag såg en gång en vagn där ett av dörrparen saknade denna foliering och det såg verkligen
mycket bättre ut. Dessutom så är väl folieringen bara en onödig kostnad.
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

M224 skrev:
roggek skrev: Min erfarenhet säger att det blir ett utseende som Tvärbanans vagnar, med "tönt" folieringen [()][()] vid dörrarna... ja ni fattar vad jag menar...
Trodde jag var ensam om att inte gilla folieringen av tvärbanans dörrar. Jag såg en gång en vagn där ett av dörrparen saknade denna foliering och det såg verkligen
Du är inte ensam. Har heller aldrig gillat den där halvmånformade folieringen på A32:s dörrar. Dörrarna skulle nog se bättre ut utan folieringen.
Vad gäller färgsättningen på spv citys kommande vagnar så får det gärna bli som på A32, förutom dörrfolieringen då, eller SS blått går också bra.

Man vet ju aldrig med SL. :roll:
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

MJTÅG skrev:
M224 skrev:
roggek skrev: Min erfarenhet säger att det blir ett utseende som Tvärbanans vagnar, med "tönt" folieringen [()][()] vid dörrarna... ja ni fattar vad jag menar...
Du är inte ensam. Har heller aldrig gillat den där halvmånformade folieringen på A32:s dörrar. Dörrarna skulle nog se bättre ut utan folieringen.
Vad gäller färgsättningen på spv citys kommande vagnar så får det gärna bli som på A32, förutom dörrfolieringen då, eller SS blått går också bra.

Man vet ju aldrig med SL. :roll:
Härligt att vi är fler som tycker lika. :mrgreen:
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

MJTÅG skrev:Vad gäller färgsättningen på spv citys kommande vagnar så får det gärna bli som på A32, förutom dörrfolieringen då, eller SS blått går också bra.
Det lär ju bli SL-blått men jag skulle föredra SS-blått.

Studiebesök i Göteborg medan det fortfarande finns några M28 kvar i gamla färgsättningen, för att sida vid sida se att (creme)vitt+ljusblått är snyggare än "kallvit"+mörkblå :wink:
Användarens profilbild
Anknöwn

Inlägg av Anknöwn »

Kanske inte har hängt med riktigt, men är det nya A35 som redan kommer att levereras? :D
twr

Inlägg av twr »

Anknöwn skrev:Kanske inte har hängt med riktigt, men är det nya A35 som redan kommer att levereras? :D
Nej, nya A34. De nuvarande ska återlämnas till Norrköping och Frankfurt. A35 kommer 2013.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Delokrat

Inlägg av Delokrat »

Den här färgen skulle vara riktigt najs: http://www.jarnvag.net/images/bild/vagn ... lm2005.jpg
Användarens profilbild
Anknöwn

Inlägg av Anknöwn »

twr skrev:
Anknöwn skrev:Kanske inte har hängt med riktigt, men är det nya A35 som redan kommer att levereras? :D
Nej, nya A34. De nuvarande ska återlämnas till Norrköping och Frankfurt. A35 kommer 2013.
Jaha ok, men är dessa nya A34:or beställda av SL eller är de också tänkta att senare gå till Norrköping?
twr

Inlägg av twr »

Anknöwn skrev:
twr skrev:
Jaha ok, men är dessa nya A34:or beställda av SL eller är de också tänkta att senare gå till Norrköping?
Inte helt säker här, men de går nog till Norrköping. A34 är bara 240 cm breda, medan Stockholmsstandarden blir 265 cm. Norrköping planerar väl en del utbyggnader på sikt och har en del ganska gamla vagnar, så de kommer nog väl till pass.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
haddock11

Inlägg av haddock11 »

Det brukar ju finnas duktiga grafiker här, är det ingen som kan sätta ihop en liten bild så att man kan se hur vagnarna kan komma att se ut! :wink:
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Anknöwn skrev:
twr skrev: Jaha ok, men är dessa nya A34:or beställda av SL eller är de också tänkta att senare gå till Norrköping?
Ja som jag uppfattat det, så är de beställda av SL. De är ur samma serie som Norrköpings vagnar. Var de hamnar om och när de inte skall användas i Stockholm vidare, finns det nog inget bestämt. Men det ligger väl nära till hands att de köps av Norrköping.
Medlem nr 266
twr

Inlägg av twr »

haddock11 skrev:Det brukar ju finnas duktiga grafiker här, är det ingen som kan sätta ihop en liten bild så att man kan se hur vagnarna kan komma att se ut! :wink:
Finns det inte någon som kan sätta ihop något diagram om vem som hyr vilka vagnar av vem, och när? :lol:
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar