Sida 1 av 3
Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron
Postat: torsdag 30 juni 2011 9:11
av LÅ1
Hörde precis på Radio Stockholms trafikinformation att en lastbil rivit ner kontaktledningen vid Strandvägen x Narvavägen.
Flak eller kran i luften, antar jag. Hur ofta händer detta på spårväg City? Utmed Tvärbanan är det inte direkt ovanligt har jag förstått.
Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron
Postat: torsdag 30 juni 2011 10:34
av Hans Wibacke
LÅ1 skrev:[...] Utmed Tvärbanan är det inte direkt ovanligt har jag förstått.
Hur definierar du "inte direkt ovanligt"? Jag känner inte till något fall på Tvärbanan efter juli 2009.
Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron
Postat: torsdag 30 juni 2011 11:54
av Odd
Antalet på lokalbanorna är väl en handfull under tio år. På Djurgårdslinjen verkar det hända relativt sett oftare, vad det nu kan bero på. Men eftersom reservdelarna verkar finnas förvarade någon annan stans än i Stockholm så brukar det alltid ta lång tid att ordna upp det.
Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron
Postat: torsdag 30 juni 2011 12:42
av Kantorn
Odd skrev:Antalet på lokalbanorna är väl en handfull under tio år. På Djurgårdslinjen verkar det hända relativt sett oftare, vad det nu kan bero på. Men eftersom reservdelarna verkar finnas förvarade någon annan stans än i Stockholm så brukar det alltid ta lång tid att ordna upp det.
Jag undrar konspiratoriskt hur många av dessa sönderkörningar i Stockholm som orsakas av folk som tycker att spårväg City är i vägen?
Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron
Postat: torsdag 30 juni 2011 13:06
av twr
Kantorn skrev:Odd skrev:Antalet på lokalbanorna är väl en handfull under tio år. På Djurgårdslinjen verkar det hända relativt sett oftare, vad det nu kan bero på. Men eftersom reservdelarna verkar finnas förvarade någon annan stans än i Stockholm så brukar det alltid ta lång tid att ordna upp det.
Jag undrar konspiratoriskt hur många av dessa sönderkörningar i Stockholm som orsakas av folk som tycker att spårväg City är i vägen?
Du menar att Anna Wersäll och Lars Dahlberg kör runt med en hjullastare på nätterna?

Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron
Postat: torsdag 30 juni 2011 13:53
av LÅ1
Hans Wibacke skrev:LÅ1 skrev:[...] Utmed Tvärbanan är det inte direkt ovanligt har jag förstått.
Hur definierar du "inte direkt ovanligt"? Jag känner inte till något fall på Tvärbanan efter juli 2009.
Jag tycker bara att jag hört talas om, eller läst om, nedkörd kontaktledning i Sjöstaden lite då och då, men aldrig hört att det hänt inne i stan. Men det är fullt möjligt att statistiken visar att det är tvärt om!
Juli 2009, var det nedkörningen vid Liljeholmen?
Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron
Postat: torsdag 30 juni 2011 14:32
av TKO
twr skrev:Kantorn skrev:Odd skrev:Antalet på lokalbanorna är väl en handfull under tio år. På Djurgårdslinjen verkar det hända relativt sett oftare, vad det nu kan bero på. Men eftersom reservdelarna verkar finnas förvarade någon annan stans än i Stockholm så brukar det alltid ta lång tid att ordna upp det.
Jag undrar konspiratoriskt hur många av dessa sönderkörningar i Stockholm som orsakas av folk som tycker att spårväg City är i vägen?
Du menar att Anna Wersäll och Lars Dahlberg kör runt med en hjullastare på nätterna?

Jag vill för ordningens skull meddela att jag dels har ett vattentätt alibi för den aktuella tidpunkten, dels inte har en aning om hur man kör en hjullastare!
Thomas K Ohlsson
leg. spårvägshatare
Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron
Postat: torsdag 30 juni 2011 15:53
av daniel_s
Enligt sl.se är det en kranbil och inte någon hjullastare som har rivit kontaktledningen:
Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron
Postat: torsdag 30 juni 2011 16:11
av TKO
daniel_s skrev:Enligt sl.se är det en kranbil och inte någon hjullastare som har rivit kontaktledningen:
Då vill jag på förekommen anledning meddela att jag inte vet hur man kör en kranbil - heller!
/TKO
Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron
Postat: torsdag 30 juni 2011 16:53
av 996
I Oslo (nu kommer han j.. Bjørn med "Oslo" igjen...

) så skjer det da fra tid til annen, som TKO siere, han har ingen aning om hur man kör en kranbil, og så lenge han lar være så går det bra, men.....
Typisk er det en eller annen som glemmer å folde sammen sin hydrauliske kran ordentlig etter bruk, eller som "bare skulle".
Det her er et problem man har med kontaktledning som krysser eller befinner seg over veibanen, og er vel noe man må leve med. Det stiller jo på linje med for høy lastebil (eller buss), og for lav bro.
Mvh Bjørn
Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron
Postat: torsdag 30 juni 2011 18:15
av Kantorn
TKO: du är skojig du! Jag hade inte dig i åtanke - faktiskt!
Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron
Postat: torsdag 30 juni 2011 18:56
av M_M
Vad skulle det kosta att omge kontaktledningsanläggningarna med någon slags "snöre" vars enda uppgift är att gå av först, och som är uppriggat så att trafikljus slår om till rött? (Jag skrev trafikljus eftersom man antagligen kan nyttja befintliga trafikljus på många ställen)
En annan variant är väl att montera upp sånadär "nästan-bondfångare" som i vägtrafiken brukar användas för att hålla uppe skyltar ovanför vägen...
Finns kranfunktion/tippflak registrerat i bilregistret? I så fall skulle man kanske kunna koppla någon tidig varning till vägtullarna, så att varje gång en kranbil eller tippflaklastbil passerar en vägtull in mot stan så går en påminnelseskylt igång?
(Ja, det ultimata vore väl egentligen en slags lagkrav på att kranbilar och tippflakbilar måste ha en gps-utrustning som varnar för kontaktledning , som krav för att få köra inne i spårvägstäder. En sån lösning lär ju inte kosta många kronor mer än en helt vanlig GPS. "Samhället" får givetvis stå för kartdata över var kontaktledningarna finns, kranbilarna får stå för utrustningen)
Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron
Postat: torsdag 30 juni 2011 19:01
av Anders Hanquist
Varje gång detta händer ställer jag mig frågan: Finns det ingen varningsanordning som upplyser föraren om att han glömt att fälla ned kranen/flaket (eller annan anordning som sträcker sig utanför fordonets normala höjd och bredd)? Det borde vara obligatoriskt. Försöker man köra iväg bilen med uppfälld kran så borde en ilsket röd lampa blinka på instrumentpanelen. Fordonet skulle då endast kunna framföras med reducerad hastighet ifall man måste göra förflyttningar inom en byggplats, t ex. Det finns ju varnare när man glömt bilbältet, det här borde inte vara så mycket svårare. Det skulle nog inte behövas någon GPS för det.
Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron
Postat: torsdag 30 juni 2011 19:52
av LÅ1
M_M skrev:Finns kranfunktion/tippflak registrerat i bilregistret? I så fall skulle man kanske kunna koppla någon tidig varning till vägtullarna, så att varje gång en kranbil eller tippflaklastbil passerar en vägtull in mot stan så går en påminnelseskylt igång?
(Ja, det ultimata vore väl egentligen en slags lagkrav på att kranbilar och tippflakbilar måste ha en gps-utrustning som varnar för kontaktledning , som krav för att få köra inne i spårvägstäder. En sån lösning lär ju inte kosta många kronor mer än en helt vanlig GPS. "Samhället" får givetvis stå för kartdata över var kontaktledningarna finns, kranbilarna får stå för utrustningen)
Förutom luftledningar så borde utrustningen varna för låga broar och tunneltak. (Det var ju en skåpbil som ställde till kaos på Centralbron här om veckan.)
Med lite elektronik kunde man säkert kunna koda av bilens aktuella höjd, inklusive upphissad kran eller dito flak. Så man slipper obefogade varningar.
Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron
Postat: torsdag 30 juni 2011 20:40
av Göteborgaren
Det är ju synd att gummihjulen isolerar så väl för jag har hört att elchocker kan vara användbart vid inlärning och om det funkar med apor ska det väl gå med kranbilsförare. Skillnaden mellan dessa två är väl bara att kranbilsförare inte verkar kunna köra kranbilar. Hoppas att inga kranbilsförare läser det här.
Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron
Postat: torsdag 30 juni 2011 20:49
av spårsnoken
Var inte TKO kranbilsförare? Eller läste jag fel...
mvh/spårsnoken
Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron
Postat: torsdag 30 juni 2011 20:52
av LÅ1
Lite frågor och resonemang runt situationer som denna:
Lossar det en massa fästen som får ledningen att följa med bilen ett stycke i en sådan här situation, eller slits ledningen av tämligen snabbt? Den kanske inte slits av alls? Om inte är den förstörd ändå eller kan den "bara" hängas upp igen?
Är ledningen strömförande ända tills den träffar något som är jordat och då löser någon form av säkring ut? Antar att det är så.
Har sett att det står två vagnar vid Sergels Torg. Ytterligare tre eller fyra vagnar lär väl finnas ute på linjen. Kanske museivagnar också? Låter man dem stå där de står (bevakade) ända tills man får ingång trafiken igen eller kan man bogsera hem dem så fort som gatan blir fri vid olycksplatsen? Vad har man för möjlighet att bogsera vagnarna? (Alltså när det inte finns ström i ledningarna.)
I övrigt så såg jag att både värdar och ombordpersonal jobbade med att informera hugade resenärer vid Sergels Torg och andra hållplatser. Just vid Sergel kanske det vore bra att i sådana här fall kunna få upp plakat med information om att trafiken är inställd (och kanske också hänvisning till alternativa vägar). Jag inser att det krävs en viss logistik för att få fram skyltar snabbt vid händelser som denna och att det framför allt i inledningen finns en hel del annat att "ta tag" i. Men det skulle säkert underlätta för personalen på plats som åtminstone skulle slippa att "antasta" intet ont anande resenärer. I stället skulle många av dessa läsa skylten (och de flesta sedan fråga personalen för att få informationen muntligt också, så att de blir riktigt övertygade om att trafiken verkligen är inställd).
Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron
Postat: torsdag 30 juni 2011 20:55
av Göteborgaren
spårsnoken skrev:Var inte TKO kranbilsförare? Eller läste jag fel...
mvh/spårsnoken
Ja det gjorde du, han sa att han varken vet hur man kör hjullastare eller kranbil. Fast då kanske det betydde att han var kranbilsförare, hmm... Jag återkommer när jag funderat klart.
Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron
Postat: fredag 01 juli 2011 0:10
av BosseW
Jag åkte ut till Grönan i en ersättningsbuss i kväll. Det som förvånade mig är att där ledningen rivits av, vid Djurgårdsbron, var där avspärrningar och poliser. Däremot verkade det inte förekomma något som helst försök att reparera det hela. Var det inte i förmiddags det hände?
Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron
Postat: fredag 01 juli 2011 0:43
av Reptilia
Enligt SVT ABC så är djurgårdsbron avstängd inatt för att man ska laga ledningen.