Två nätter irad, har ett sliptåg varit ute å slipat rälerna på linje 17 i Stockholm. Båda nätterna runt 21.00 åker ett trevagnars tåg söderut mot Skarpnäck förbi mitt sovrumsfönster (bara 20 meter ifrån = coolt). Runt 1-tiden på natten kommer det fräsande norrut. Det sprutar gnister om det, mycket effektfullt.
Nu idag märker jag att ljudet från alla passerande C20:or är annorlunda mot förut. Lite ljusare och klarare. Svårt å förklara.
Men jag antar att det har med slipningen att göra? Någon som vill förkalra lite närmare var det beror på? Eller vad själva slipningen har gjort?
Annat ljud efter spårslipning?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Annat ljud efter spårslipning?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Ja, slipningen orsakar nästan tvärgående, lätt böjda små, små "skåror" efter sig, och det är detta som låter. Det är svårt att beskriva i text, men sitter man i fordonet så låter det typ:
iiioooååååååååaaaåååoooiiieeeeeeyyyiioooaaaa... osv...
Utanför låter det som att dom bytt motorer eller 'drev i växellådan'.
H/Odd
iiioooååååååååaaaåååoooiiieeeeeeyyyiioooaaaa... osv...
Utanför låter det som att dom bytt motorer eller 'drev i växellådan'.
H/Odd