Annat ljud efter spårslipning?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse

Annat ljud efter spårslipning?

Inlägg av bruse »

Två nätter irad, har ett sliptåg varit ute å slipat rälerna på linje 17 i Stockholm. Båda nätterna runt 21.00 åker ett trevagnars tåg söderut mot Skarpnäck förbi mitt sovrumsfönster (bara 20 meter ifrån = coolt). Runt 1-tiden på natten kommer det fräsande norrut. Det sprutar gnister om det, mycket effektfullt.

Nu idag märker jag att ljudet från alla passerande C20:or är annorlunda mot förut. Lite ljusare och klarare. Svårt å förklara.

Men jag antar att det har med slipningen att göra? Någon som vill förkalra lite närmare var det beror på? Eller vad själva slipningen har gjort?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Ja, slipningen orsakar nästan tvärgående, lätt böjda små, små "skåror" efter sig, och det är detta som låter. Det är svårt att beskriva i text, men sitter man i fordonet så låter det typ:
iiioooååååååååaaaåååoooiiieeeeeeyyyiioooaaaa... osv...

Utanför låter det som att dom bytt motorer eller 'drev i växellådan'.

H/Odd
Skriv svar