En fruktansvärt kall dag i maj förra året åkte jag runt med den gratis biljett man får för kollektivtrafiken i VRR om man tar in på vissa hotell i regionen, varför inte alla har jag ingen aning om. Här står jag vid Kennedydamm och tar en bild på en vagn på linje U79 på väg mot Düsseldorf Hauptbanhof. Jag tog trikken åt andra hållet och åkte sisådär 35km till Duisburg.
En fruktansvärt kall dag i maj förra året åkte jag runt med den gratis biljett man får för kollektivtrafiken i VRR om man tar in på vissa hotell i regionen, varför inte alla har jag ingen aning om. Här står jag vid Kennedydamm och tar en bild på en vagn på linje U79 på väg mot Düsseldorf Hauptbanhof. Jag tog trikken åt andra hållet och åkte sisådär 35km till Duisburg.
Biljetten är "gratis" för dej - men inte för hotellet.
Bodde du på ett InterCity-hotell, där ingår kollektivtrafikbiljett i hotellpriset?
/Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Nupski skrev:Ja, fick en liten papperslapp som gällde i hela VRR.
Det var inte illa. Jag har bott på hotell bland annat i Kassel och München där jag fått "gratis" kollektivtrafikbiljetter, men dom har bara gällt i stadszonerna.
En dagsbiljett som gäller hela VRR ("Preisstufe D") kostar faktiskt 25,40 €, du fick alltså antingen biljetten eller rummet gratis!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO skrev:
Det var inte illa. Jag har bott på hotell bland annat i Kassel och München där jag fått "gratis" kollektivtrafikbiljetter, men dom har bara gällt i stadszonerna.
En dagsbiljett som gäller hela VRR ("Preisstufe D") kostar faktiskt 25,40 €, du fick alltså antingen biljetten eller rummet gratis!
/TKO
Satt och kikade på olika hotell i regionen förra året och fick napp på det här hotellet. På booking.com skrivs det i hotellbeskrivningen att det ingår fri kollektivtrafikbiljett i rumspriset. Väl på hotellet fick jag biljetten med medföljande linjekarta över hela VRR med mysiga sevärdheter som kolgruve museumet i Zollverein.
När man värderar sånthär så ska man inte glömma att man åker på att pröjsa för enkelresa till hotellet (om det inte ligger på gångavstånd från t.ex. centralstationen om man åker tåg o.s.v.).
Som vanligt när hotell nämns så tipsar jag om att läsa om hotellet på Tripadvisor
Diggartipset for 2011 er jo ellers at de klassiske GT8- og GT8S-vognene fra Düwag er planlagt å forsvinne fra trafikken ca. medio juni i år, samtidig som vognhallen "Am Steinberg" nedlegges. For oss fra Oslo er det jo artig at 3052 fortsatt holder stand som en av de seks siste av sin serie (bortsett fra GT8SU-vognene, da...), men sannsynligvis har denne en fremtid i Krakow som resten av sine søsken. De flotte GT8-vognene eksporteres løpende til Poznan med unntak av noen vogner som skal holdes i vinterberedskap for sporkjøring, tentativt 2656 og 2663, samt fullblods museumsvogn 2965.