Nu börjar det sättas upp en väldig massa digitala skyltar till busstrafiken!
http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Nya-digit ... strafiken/
Finns det någonstans man kan se statistik för antal påstigande per busshållplats? I så fall skulle man kunna se vilka hållplatser som får dessa skyltar...
Nya infoskyltar till SL:s busstrafik
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Nya infoskyltar till SL:s busstrafik
Realtidsinfo eller bara tidtabellsinfo?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: Nya infoskyltar till SL:s busstrafik
Statistiken finns förstås - men till skillnad från andra bolag vill inte SL ha sådant utlagt på nätet - men det bör ju finnas fastställt i dokument som är offentliga - inte så lättillgängligt med andra ord.Traesk skrev:Nu börjar det sättas upp en väldig massa digitala skyltar till busstrafiken!
http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Nya-digit ... strafiken/
Finns det någonstans man kan se statistik för antal påstigande per busshållplats? I så fall skulle man kunna se vilka hållplatser som får dessa skyltar...
Re: Nya infoskyltar till SL:s busstrafik
Realtidsinfo när trafiken går enligt tidtabell, tidtabellsinfo när det är störningar...Ulrik Berggren skrev:Realtidsinfo eller bara tidtabellsinfo?
Re: Nya infoskyltar till SL:s busstrafik
Sarkastiska klubben gissar att det kommer bli nån hemlig metod som t.ex. att det är nån stjärna eller punkt som anger vilket (SL tunnelbana?), eller att det ena anges med klockslag och det andra med återstående tid (stadsbuss Malmö), till skillnad från i Göteborg där det alltid står antal minuter kvar, och det läggs till ett "ca" ifall det är tidtabelltid och annars bara anges återstående tid.daniel_s skrev:Realtidsinfo när trafiken går enligt tidtabell, tidtabellsinfo när det är störningar...Ulrik Berggren skrev:Realtidsinfo eller bara tidtabellsinfo?
Re: Nya infoskyltar till SL:s busstrafik
Och det verkar som att det är så här alla kommer att se ut så småningom?
http://marsta.nu/News.aspx?articleId=5690
http://marsta.nu/News.aspx?articleId=5690
Re: Nya infoskyltar till SL:s busstrafik
Usch vad svårläst. Hoppas inte. Vad är det för fel på lysdioder?Traesk skrev:Och det verkar som att det är så här alla kommer att se ut så småningom?
http://marsta.nu/News.aspx?articleId=5690
Re: Nya infoskyltar till SL:s busstrafik
Det går åt rackarns många lysdioder för att bygga en bra display. Den bör helst kunna visa nåt mer än bara siffror.
Men visst, synligheten är överlägsen på t.ex. tunnelbanans skyltar och de gamla mer eller mindre utfasade skyltarna i Göteborg.
Jag undrar dock om det är ekonomiskt vettigt att använda den där typen av specialdisplayer som verkar användas på bilden?
Västtrafik verkar köra med helt vanliga plattskärmar och nån form av industri-PC. (Det här har varit uppe förut, jag har vid nåt enstaka tillfälle sett en skylt visa den där "knottriga" X11-bakgrunden och den klassiska X11-kryss-muspekarsymbolen, och vid några fler tillfällen sett klassisk misslyckad pc-boot-sekvens med prat om PXE-boot o.s.v.).
Visst, det finns en del problem med vanliga pc-burkar, t.ex. temperaturområden och livslängd, men å andra sidan så torde det vara mycket lättare att låta systemet hänga med den allmänna utvecklingen av hårdvara.
Om man har tur så går det fortfarande att köpa alla komponenter som ingick i de första lysdiodskyltarna på tunnelbanan. Om man har otur så åker man på att konstruera om kretskort o.s.v., och det torde vara dyrare än att inventera marknaden för att finna en ny modell av duglig industri-pc.
Men visst, synligheten är överlägsen på t.ex. tunnelbanans skyltar och de gamla mer eller mindre utfasade skyltarna i Göteborg.
Jag undrar dock om det är ekonomiskt vettigt att använda den där typen av specialdisplayer som verkar användas på bilden?
Västtrafik verkar köra med helt vanliga plattskärmar och nån form av industri-PC. (Det här har varit uppe förut, jag har vid nåt enstaka tillfälle sett en skylt visa den där "knottriga" X11-bakgrunden och den klassiska X11-kryss-muspekarsymbolen, och vid några fler tillfällen sett klassisk misslyckad pc-boot-sekvens med prat om PXE-boot o.s.v.).
Visst, det finns en del problem med vanliga pc-burkar, t.ex. temperaturområden och livslängd, men å andra sidan så torde det vara mycket lättare att låta systemet hänga med den allmänna utvecklingen av hårdvara.
Om man har tur så går det fortfarande att köpa alla komponenter som ingick i de första lysdiodskyltarna på tunnelbanan. Om man har otur så åker man på att konstruera om kretskort o.s.v., och det torde vara dyrare än att inventera marknaden för att finna en ny modell av duglig industri-pc.